DECIZIE Nr.
657 din 9 octombrie 2006
referitoare la sesizarea de
neconstitutionalitate a Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
33/2006 privind unele masuri pentru finalizarea privatizarii Bancii Comerciale
Romane - S.A.
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 890 din 1 noiembrie 2006
Cu Adresa nr. XXXV/2.494 din 14 septembrie 2006,
Secretarul general al Senatului a transmis Curţii Constituţionale sesizarea
privind declanşarea controlului de constituţionalitate asupra Ordonanţei
Guvernului nr. 33/2006 privind unele măsuri pentru finalizarea privatizării
Băncii Comerciale Române - S.A., precum şi asupra Legii pentru aprobarea
acesteia, sesizarea fiind formulată, în temeiul art. 146 lit. a) din
Constituţie, de către un număr de 39 de senatori, şi anume: Corneliu Vadim
Tudor, Mihai Ungheanu, Nicolae Iorga, Carol Dina, Ilie Petrescu, Gheorghe
Funar, Aurel Ardelean, Ioan Corodan, Valentin Dinescu, Gheorghe Viorel
Dumitrescu, Constantin Găucan, Ilie Ilaşcu, Irina Loghin, Eugen Mihăescu,
Viorica-Georgeta-Pompilia Moisuc, Petru Stan, Claudiu Tănăsescu, Verginia
Vedinaş, Ion Iliescu, Doru Ioan Tărăcilă, Emil Răzvan Theodorescu, Radu
Cristian Georgescu, Ion Florescu, Viorel Arcaş, Traian Novolan, Ion Toma, Sever
Ster, Ion Vărgău, Vasile Ioan Dănuţ Ungureanu, Ovidiu Teodor Creţu,
George-Cristian Maior, Ion Moraru, Vasile Ion, Doina Silistru, Dan Mircea
Popescu, Antonie Iorgovan, Ioan Chelaru, Radu Cătălin Mardare, Cristian
Diaconescu.
Sesizarea a fost înregistrată la Curtea Constituţională
sub nr. 8.869 din 14 septembrie 2006 si formează obiectul Dosarului nr. 2.072A/2006.
Autorii sesizării solicită Curţii Constituţionale
declanşarea controlului de constituţionalitate asupra Ordonanţei Guvernului nr.
33/2006 privind unele măsuri pentru finalizarea privatizării Băncii Comerciale
Române - S.A., precum si asupra Legii pentru aprobarea
acesteia.
I. Referitor la Ordonanţa
Guvernului nr. 33/2006 privind unele măsuri pentru finalizarea privatizării
Băncii Comerciale Române - S.A., autorii sesizării aduc următoarele critici de
neconstituţionalitate:
1. Ordonanţa Guvernului nr. 33/2006 a fost adoptată cu
depăşirea abilitării date de Parlament prin Legea nr. 288/2006, întrucât prin
această lege Guvernul este abilitat să emită ordonanţe în domenii care nu fac
obiectul legilor organice, iar Ordonanţa Guvernului nr. 33/2006 reglementează
într-un domeniu aparţinând legilor organice. Astfel, se încalcă prevederile
constituţionale ale art. 108 alin. (1) şi (3) şi ale art. 115 alin. (1)-(3).
Totodată, prin Legea nr. 288/2006, Parlamentul nu a
abilitat Guvernul să emită ordonanţa pentru aprobarea contractului de
vânzare-cumpărare de acţiuni ale Băncii Comerciale Române - S.A., ci, în baza
art. 1 pct. I.8 din legea de abilitare, Guvernul putea lua măsuri numai pentru
accelerarea privatizării societăţilor comerciale, valorificarea unor active ale
statului şi măsuri privind monitorizarea postprivatizare a contractelor de
vânzare-cumpărare. Rezultă că legiuitorul a înţeles să abiliteze Guvernul să
reglementeze aspecte care pregătesc privatizarea societăţilor comerciale sau,
după caz, care vizează situaţiile postprivatizare ale societăţilor comerciale,
iar nu şi a societăţilor bancare. Banca Comercială Română - S.A. s-a organizat
ca societate pe acţiuni în baza Hotărârii Guvernului nr. 1.195/1990, iar
băncile controlate de stat, spre deosebire de societăţile comerciale cu capital
integral de stat, sunt persoane juridice de drept public, mai precis de
utilitate publică, de unde rezultă şi diferenţa de regim juridic aplicabil
între societăţile comerciale şi societăţile bancare.
Ca atare, prin emiterea unei
ordonanţe privind măsuri pentru finalizarea privatizării Băncii Comerciale
Române - S.A., deci a unei societăţi bancare, Guvernul a adăugat la legea de
abilitare, depăşind domeniul de reglementare prevăzut de aceasta şi încălcând
astfel art. 108 alin. (3) şi art. 115 alin. (2) din Constituţie.
2. Ordonanţa Guvernului nr. 33/2006 a fost adoptată cu
încălcarea principiilor constituţionale privind regimul ordonanţelor, întrucât
materia care vizează proprietatea statului asupra societăţilor bancare intră în
sfera legilor organice, potrivit art. 73 alin. (3) lit. m) din Constituţie.
Astfel, este fără îndoială că în sfera noţiunii de „regim juridic general al
proprietăţii" intră şi regimul sistemului bancar legat de proprietatea
statului. De altfel, prin Ordonanţa Guvernului nr. 33/2006 se scot din sfera
proprietăţii publice a statului anumite active, în speţă acţiuni bancare, şi se
trec în circuitul civil, iar această schimbare de regim juridic nu poate fi
făcută decât în condiţiile legii organice, potrivit art. 136 alin. (4) din
Constituţie.
Totodată, autorii sesizării consideră că Guvernul nu putea
să solicite Parlamentului aprobarea prin lege a unui contract de vânzare-cumpărare de acţiuni, întrucât acel contract
reprezintă legea părţilor.
3. Ordonanţa Guvernului nr. 33/2006 contravine
principiului constituţional al protejării intereselor naţionale în activitatea
economică, financiară şi valutară, prevăzut de art. 135 alin. (2) lit. b) din
Constituţie, întrucât prin aceasta se stabileşte obligaţia contribuabililor
români de a plăti către Erste Bank, până la 31 decembrie 2013, o sumă de până
la 3,75 miliarde de euro, se subevaluează sediile şi terenurile aferente,
precum şi valoarea capitalului social al băncii.
II. In ceea ce priveşte Legea
pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr.' 33/2006 privind unele măsuri pentru
finalizarea privatizării Băncii Comerciale Române - S.A., autorii sesizării
consideră că aceasta încalcă prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (3),
(4) si (5), ale art. 16 alin. (1) si' (2), ale art. 44 alin. (2), ale art. 61
alin. (1), ale art. 108 alin. (3), ale art. 135 alin. (2) lit. b) si f), ale
art. 136 alin. (4) şi (5) şi ale art. 154 alin. (1).
1. Referitor la art. 1 alin. (3), (4) şi (5) din
Constituţie, autorii sesizării consideră că Legea de aprobare' a Ordonanţei
Guvernului nr. 33/2006 încalcă principiul statului de drept, principiul
separaţiei şi echilibrului puterilor şi principiul supremaţiei Constituţiei,
întrucât această lege aprobă anumite contracte, de vânzare-cumpărare şi de
garanţii, contracte negociate şi încheiate de Guvern, fără intervenţia Parlamentului,
iar unele dintre aceste contracte au început deja să-şi producă efectele.
2. In ceea ce priveşte dispoziţiile art. 16 alin. (1)
şi (2) din Constituţie, autorii sesizării arată că, în cadrul procedurii de
privatizare a Băncii Comerciale Române - S.A., salariaţii acesteia au avut o
poziţie privilegiată faţă de ceilalţi cetăţeni ai României, întrucât numai ei
au avut dreptul să cumpere un pachet de 8% din acţiunile băncii, ceea ce
contravine principiului egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor
publice.
Totodată, prin dispoziţiile art. 4 alin. (3), art. 5
alin. (1), art. 6 şi ale art. 12 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr.
33/2006, s-au instituit derogări de la aplicarea în cazul Băncii Comerciale
Române - S.A. a unor prevederi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
111/2003 privind utilizarea veniturilor' din privatizare şi din valorificarea
activelor bancare neperformante, din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri
pentru accelerarea privatizării, din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale, din Legea nr. 44/1998
pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997 şi din Legea
nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, ceea ce
plasează Banca Comercială Română - S.A. mai presus de lege, contravenind astfel
principiului potrivit căruia nimeni nu este mai presus de lege.
3. Autorii sesizării consideră că dispoziţiile art. 1,
art. 3 alin. (1) si (2), art. 4 alin. (3) si (4), art. 5 alin. (1) si (2), art.
6, art. 7, art. 9-11, art. 12 alin. (1), (2) şi (3), art. 14 alin. (1), (2) şi
(3) şi ale art. 15 şi 16 din Ordonanţa Guvernului nr. 33/2006 contravin
prevederilor art. 44 alin. (2) din Constituţie, fără să argumenteze.
4. Cu privire la art. 61 alin. (1) din Constituţie,
autorii sesizării apreciază că prin adoptarea Ordonanţei Guvernului nr. 33/2006
s-a încălcat principiul potrivit căruia Parlamentul este unica autoritate
legiuitoare a ţării, întrucât, în timpul vacanţei parlamentare şi fără a fi abilitat
prin Legea nr. 288/2006, Guvernul a adoptat Ordonanţa privind unele măsuri
pentru finalizarea privatizării Băncii Comerciale Române - S.A., act normativ
care completează prevederile din proiectul de lege pe aceeaşi temă, retras de
la Parlament, instituind noi obligaţii în sarcina statului român.
5. Referitor la art. 108 alin. (3) din Constituţie,
autorii sesizării susţin că prin adoptarea Ordonanţei Guvernului nr. 33/2006,
Guvernul a reglementat în domeniul legii organice şi fără să fie abilitat prin Legea
nr. 288/2006, nesocotind astfel atât condiţiile, cât şi limitele prevăzute de
aceasta.
6. In ceea ce priveşte art. 135 alin. (2) lit. b) şi
f) din Constituţie, autorii sesizării arată că prin adoptarea Ordonanţei
Guvernului nr. 33/2006 statul român nu şi-a îndeplinit obligaţia de a proteja
interesele naţionale în activitatea economică, financiară şi valutara, pentru
următoarele considerente: prin contractul de vânzare-cumpărare au fost
subevaluate active importante ale Băncii Comerciale Române - S.A.; statul român
s-a angajat să despăgubească banca cumpărătoare pentru prejudicii care s-ar
putea produce între data semnării contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni
şi data finalizării procesului de privatizare; prin art. 9 şi 10 din ordonanţă,
statul român a acordat garanţii în favoarea cumpărătorului pentru prejudicii în
legătură cu activitatea băncii între data încheierii contractului de
vânzare-cumpărare şi data transferului de proprietate asupra acţiunilor către
cumpărător; prin art. 11, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului,
în calitate de reprezentant al statului român, a fost autorizată să renunţe la
pretenţiile pe care le-ar putea formula împotriva băncii cu privire la orice
despăgubiri acordate cumpărătorului; prin art. 12 din ordonanţă, Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Statului a fost autorizată să-l despăgubească pe
cumpărător pentru orice daune suportate de acesta rezultând din obligaţiile
băncii în legătură cu activitatea Bancorex - S.A.; prin art. 13, Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Statului a fost autorizată să renunţe, în beneficiul
băncii şi al cumpărătorului, la orice drepturi de a formula pretenţii împotriva
băncii în legătură cu sumele plătite pentru orice obligaţii legale ale Bancorex
- S.A.
Prin urmare, potrivit dispoziţiilor Ordonanţei
Guvernului nr. 33/2006, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului
protejează mai mult interesele băncii cumpărătoare decât pe cele ale statului
român.
7. In legătură cu art. 135 alin. (4) şi (5) din
Constituţie, autorii sesizării consideră că Ordonanţa Guvernului nr. 33/2006 şi
legea de aprobare au încălcat şi aceste texte constituţionale.
8. In final, autorii sesizării apreciază că Ordonanţa
Guvernului nr. 33/2006 încalcă şi prevederile art. 154 alin. (1) din
Constituţie, întrucât această ordonanţă este în vigoare şi îşi produce
efectele, deşi ea a fost adoptată şi aprobată cu încălcarea Constituţiei.
In conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
sesizarea a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului,
precum şi Guvernului, pentru a transmite punctele lor
de vedere.
Guvernul consideră că
sesizarea de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile de
lege criticate nu aduc atingere prevederilor constituţionale invocate. In acest
sens, arată că Ordonanţa Guvernului nr. 33/2006 nu a depăşit limitele
abilitării date de Parlament prin art. 1 pct. I.8 din Legea nr. 288/2006, ci a
fost emisă în vederea accelerării privatizării Băncii Comerciale Române - S.A.
Prin negocierea contractului dintre statul român şi Erste Bank şi prin
adoptarea ordonanţei, Guvernul nu s-a substituit legiuitorului. Guvernul, fiind administratorul general, poate
înstrăina, în condiţiile legii în vigoare, patrimoniul statului. Specificitatea
şi complexitatea privatizării Băncii Comerciale Române - S.A. au determinat
însă „necesitatea derogării de la legislaţia în domeniu, prevederi ce se
regăsesc în Ordonanţa Guvernului nr. 33/2006".
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra sesizării de
neconstituţionalitate.
La dosarul cauzei au depus note scrise Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Statului şi Comisia de privatizare a Băncii
Comerciale Române - S.A., în care se susţine constituţionalitatea textelor de
lege criticate.
Aceste materiale nu au însă relevanţă în cadrul
procedurii jurisdicţionale a controlului de constituţionalitate înainte de
promulgarea legii.
CURTEA,
examinând sesizarea de neconstitutionalitate, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, punctul de vedere al Guvernului, dispoziţiile
Legii pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 33/2006 privind unele măsuri
pentru finalizarea privatizării Băncii Comerciale Române - S.A., raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea a fost legal sesizată şi
este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie şi ale
art. 1, 10, 15, 16 şi 18 din Legea nr. 47/1992 pentru organizarea şi
funcţionarea Curţii Constituţionale, să soluţioneze sesizarea de
neconstitutionalitate formulată de cei 39 de senatori.
Obiectul sesizării de neconstitutionalitate, astfel cum
a fost formulat, îl constituie atât Ordonanţa Guvernului nr. 33/2006 privind
unele măsuri pentru finalizarea privatizării Băncii Comerciale Române - S.A.,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 668 din 3 august 2006, cât şi legea privind aprobarea acestei
ordonanţe, în integralitatea lor.
Curtea nu poate primi susţinerea referitoare la
inadmisibilitatea sesizării în ceea ce priveşte critica de
neconstitutionalitate a actului normativ originar, în condiţiile în care este
contestată şi legea de aprobare a ordonanţei, iar învestirea instanţei
constituţionale a fost făcută în temeiul art. 146 lit. a) din Constituţie şi cu
procedura prevăzută de art. 15 din Legea nr. 47/1992. De altfel, Curtea s-a
pronunţat în acest sens prin Decizia nr. 95 din 8 februarie 2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 23
februarie 2006.
De asemenea, în jurisprudenţa constantă a Curţii s-a
statuat că ordonanţa Guvernului, din momentul aprobării sale prin lege,
dobândeşte forţa juridică a legii.
I. Analizând fondul, Curtea
constată că nu pot fi reţinute criticile de neconstitutionalitate vizând
ordonanţa în integralitatea sa.
Ordonanţa Guvernului nr. 33/2006 privind unele măsuri
pentru finalizarea privatizării Băncii Comerciale Române - S.A. a fost adoptată
în temeiul art. 1 pct. I.8 din Legea nr. 288/2006 privind abilitarea Guvernului
de a emite ordonanţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 591 din 7 iulie 2006,
dispoziţii care au următorul conţinut: „măsuri privind accelerarea privatizării
societăţilor comerciale, valorificarea unor active ale statului şi unele măsuri
privind monitorizarea postprivatizare a contractelor de vânzare-cumpărare de
acţiuni deţinute de stat de la societăţile comerciale".
Referitor la criticile autorilor sesizării, prin care
se susţine că ordonanţa a fost adoptată cu depăşirea abilitării date de către
Parlament prin lege şi cu încălcarea principiilor constituţionale privind
regimul ordonanţelor şi a celui consacrat de art. 135 alin. (2) lit. b) din Constituţie,
Curtea reţine că aceasta satisface exigenţele constituţionale, fiind adoptată
cu respectarea prevederilor art. 73 alin. (3) lit. m), art. 108 alin. (1) şi
(3) şi ale art. 115 alin. (1), (2) şi (3) din Constituţie.
Astfel, potrivit art. 73 alin. (3) lit. m) din
Constituţie, „Prin lege organică se reglementează: [...] regimul juridic
general al proprietăţii şi al moştenirii;". In speţă, însă, nu se
reglementează, limitează sau derogă de la regimul juridic general al
proprietăţii, ci se stabileşte cadrul juridic pentru finalizarea privatizării
Băncii Comerciale Române - S.A. prin dobândirea de către cumpărător a unui
pachet de acţiuni din capitalul social. Aşa fiind, obiectul de reglementare al
ordonanţei criticate aparţine domeniului legilor ordinare.
Cât priveşte faptul că Guvernul a înţeles să emită o
ordonanţă cu privire la măsuri pentru finalizarea privatizării unei societăţi
bancare, iar nu a unei societăţi comerciale, Curtea observă că statutul juridic
al acestora este identic, aşa cum rezultă din dispoziţiile Legii nr. 83/1997
pentru privatizarea societăţilor comerciale bancare la care statul este
acţionar, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 98 din 23 mai 1997, cu modificările şi
completările ulterioare, care la art. 1 arată că societăţile comerciale bancare
la care statul este acţionar sunt „înfiinţate în temeiul Legii nr. 15/1990
privind reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi
societăţi comerciale, al Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale şi al
Legii nr. 33/1991 privind activitatea bancara". Rezultă fără echivoc
că societăţile bancare se supun regulilor generale aplicabile societăţilor
comerciale şi din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancară, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 78 din 24 ianuarie 2005, care în art. 15 alin. 1 teza a doua
stipulează că băncile sunt persoane juridice române şi „se constituie sub forma juridică de
societate comercială pe acţiuni, în baza aprobării Băncii Naţionale a României,
cu respectarea prevederilor legale în vigoare, aplicabile societăţilor
comerciale". Aşa fiind, societăţile bancare
cu capital de stat aparţin categoriei societăţilor comerciale care sunt
persoane juridice de drept privat, indeplinind aceleaşi funcţii economice ca şi
băncile cu capital privat.
In egală măsură este lipsită de temei şi critica
referitoare la încălcarea obligaţiei statului prevăzută de art. 135 alin. (2) lit. b): „Statul trebuie să
asigure: [...] b) protejarea intereselor naţionale în activitatea economică,
financiară şi valutară". Din economia
reglementării contestate nu se poate impune concluzia ca fiind afectat
interesul naţional.
II. Examinând criticile de
neconstitutionalitate ce vizează legea de aprobare a ordonanţei, Curtea reţine
că şi acestea sunt neîntemeiate.
Ordonanţa nr. 33/2006 nu contravine principiilor
constituţionale consacrate prin art. 1 alin. (3), (4) şi (5) şi nici
dispoziţiilor art. 61 din Constituţie, deoarece însuşi Parlamentul, prin
dispoziţiile art. 2 din legea de abilitare, â dispus ca, „In conformitate cu
dispoziţiile art. 115 alin. (3) din Constituţia României, republicată,
ordonanţele emise de Guvern în temeiul art. 1 vor fi înaintate spre aprobare
Parlamentului, potrivit procedurii legislative, până la reluarea lucrărilor
Parlamentului în cea de-a doua sesiune ordinară a anului 2006. Nerespectarea
termenului atrage încetarea efectelor ordonanţei".
In legătură cu încălcarea art. 16 alin. (1) şi (2) din
Constituţie, Curtea constată că legea de aprobare, prin dispoziţiile sale, nu
creează nici privilegii şi nici discriminări. Astfel, faptul că numai
salariaţii societăţii bancare au avut dreptul să cumpere acţiuni este în
concordanţă cu principiul constituţional al egalităţii, deoarece această
categorie de persoane nu se afla în aceeaşi situaţie juridică în raport cu
ceilalţi cetăţeni.
In continuare, Curtea observă că Banca Comercială
Română - S.A. nu se află într-o situaţie privilegiată faţă de alte societăţi
bancare, întrucât persoanele juridice nu se bucură de drepturi cetăţeneşti. Or,
dacă s-ar accepta aplicabilitatea art. 16 din Constituţie şi acestor persoane,
legiuitorul nu ar mai putea reglementa, în mod distinct, capacitatea lor
juridică.
In ceea ce priveşte înfrângerea art. 44 alin. (2) din
Constituţie prin anumite dispoziţii ale legii atacate, Curtea reţine ca simpla
afirmaţie a contrarietăţii nu poate avea semnificaţia unei motivări de
neconstitutionalitate.
Critica privind încălcarea lit.
f) a art. 135 alin. (2) din Constituţie referitoare la „crearea condiţiilor
necesare pentru creşterea calităţii vieţii" urmează să fie respinsă,
deoarece nu rezultă modalitatea prin care această obligaţie a statului este
afectată prin dispoziţiile legale supuse controlului.
Nici contrarietatea legii de aprobare cu art. 135 alin.
(4) şi (5) din Constituţie nu este motivată, astfel că nu poate fi reţinută.
Invocarea art. 154 alin. (1) din Constituţie nu poate
avea semnificaţia unei veritabile critici de neconstitu-ţionalitate, deoarece
aceste prevederi constituţionale se referă la actele normative anterioare revizuirii Constituţiei din
anul 2003. In ceea ce priveşte hotărârile Guvernului, acestea nu pot face
obiect al controlului de constituţionalitate.
Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit.
a) din Constituţia României, precum şi al art. 15 alin. (1) şi al art. 18 alin.
(2) din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Constată că Legea pentru aprobarea Ordonanţei
Guvernului nr. 33/2006 privind unele măsuri pentru finalizarea privatizării
Băncii Comerciale Române - S.A. este constituţională.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică preşedintelui României şi se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Dezbaterea a avut loc la data de 9 octombrie 2006 şi la
aceasta au participat: Ioan Vida, preşedinte, Nicolae Cochinescu, Aspazia
Cojocaru, Acsinte Gaspar, Kozsokar Gabbr, Petre Ninosu, Ion Predescu, Şerban
Viorel Stănoiu şi Tudorel Toader, judecători.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent şef,
Doina Suliman
*
OPINIE SEPARATĂ
la Decizia nr. 657 din 9 octombrie 2006
referitoare la sesizarea de neconstituţionalitate a
Legii pentru
aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 33/2006 privind unele măsuri pentru
finalizarea privatizării Băncii Comerciale Române - S.A.
Contrar punctului de vedere al
majorităţii membrilor Curţii, potrivit căruia legea supusă controlului nu
relevă niciun viciu de neconstituţionalitate, în ceea ce ne priveşte,
considerăm că aceasta contravine unor prevederi ale Legii fundamentale, a căror
încălcare a fost semnalată prin sesizarea care a determinat declanşarea
controlului de constituţionalitate în prezenta cauză.
Dacă punctul de vedere al majorităţii îşi găseşte
expresie în soluţia adoptată prin decizia mai sus menţionată, prezenta opinie
separată îşi propune să evidenţieze raţiunile de ordin formal-logic şi
tehnic-juridic în considerarea cărora soluţia contrară - pe care o împărtăşim -
se impunea atenţiei şi, mai mult decât atât, ar fi trebuit să prevaleze în
finalizarea controlului de constituţionalitate.
Aşa cum rezultă din titlul, ca şi din conţinutul său,
Ordonanţa Guvernului nr. 33/2006 se referă la finalizarea privatizării Băncii
Comerciale Române - S.A., obiectul său de reglementare constituindu-l astfel un
anumit caz concret, predeterminat, ceea ce impune calificarea sa ca act juridic
individual de putere. In condiţiile în care, însă, caracterul normativ nu
reprezintă o cerinţă de esenţa legii sau a ordonanţei, prevăzută ca atare de
Constituţie, calificarea acestora drept acte individuale nu relevă in sine
niciun viciu de neconstituţionalitate, dar, aşa cum vom demonstra, oferă
premisa existenţei unor asemenea vicii.
Astfel, potrivit art. 1 pct. I poz.
8 din Legea nr. 288/2006 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
acesta poate adopta „măsuri privind accelerarea privatizării societăţilor
comerciale, valorificarea unor active ale statului şi unele măsuri privind
monitorizarea postprivatizare a contractelor de vânzare-cumpărare de acţiuni
deţinute de stat de la societăţile comerciale".
Din formularea textului de lege reprodus rezultă că
obiectul abilitării îl constituie exclusiv adoptarea de reglementări normative
în domeniile acolo menţionate. Aşa fiind, o reglementare cu caracter
individual, chiar apartenenţa unui domeniu făcând parte din cele menţionate în
legea de abilitare, nu poate fi socotită ca în concordanţă cu mandatul
conferit. Altfel, şi mai concret spus, este dificil de susţinut că aprobarea
contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni în Banca Comercială Română - S.A. şi a contractului de
garanţie şi asistare la plată şi drepturi de coparticipare la apărare, ambele
încheiate la 21 decembrie 2005, prin ordonanţa dedusă controlului, se
subsumează măsurilor pe care Guvernul era abilitat să le adopte. Cele arătate
impun concluzia că, într-adevăr, respectiva ordonanţă contravine - aşa cum se
susţine în sesizare - prevederilor art. 115 alin. (2) din Constituţie.
Mai mult decât atât, aşa cum această Curte a evidenţiat
într-o decizie anterioară, este dreptul legiuitorului de a reglementa anumite
domenii particulare, într-un mod diferit de cel utilizat în cadrul
reglementării cu caracter general sau, altfel spus, de a deroga de la dreptul
comun. O poate face, însă, exclusiv, pe calea unei reglementări normative,
concepută pentru a fi aplicată unui număr nedeterminat de cazuri concrete, în
funcţie de încadrarea lor în ipoteza normei. Ori de câte ori, însă, reglementarea
specială, diferită de cea constitutivă de drept comun, are caracter individual,
fiind concepută în considerarea aplicării sale într-un singur caz prestabilit
fără echivoc - ceea ce, în speţă, rezultă din prevederile art. 4 alin. (3),
art. 5 alin. (1), art. 6 şi art. 12 alin. (1) din ordonanţă - aceasta încetează
de a mai avea legitimitate, devenind discriminatorie şi, drept urmare,
neconstiţuţională, întrucât contravine art. 16 alin. (2) din Constituţie.
Intr-adevăr, în măsura în care un anumit subiect de drept este sustras, prin
efectul unei dispoziţii legale adoptate exclusiv în considerarea lui şi
aplicabile numai în ceea ce îl priveşte, incidenţei unei reglementări legale
constituind dreptul comun în materie, dispoziţia legală în cauză nesocoteşte prevederea
constituţionala potrivit căreia „nimeni nu este mai presus de lege".
Pe linia de gândire care aici interesează, s-ar fi
cuvenit, de asemenea, reţinut că, în principiu, un act de dispoziţie de natura
celui pe care îl implică vânzarea-cumpărarea de acţiuni aparţinând statului la
Banca Comercială Română - S.A. urma să facă obiectul unei hotărâri adoptate de
Guvern, în cadrul competenţei sale de administrare a proprietăţii statului şi
de organizare a executării legii. In condiţiile in care, însă, în contractul de
vânzare-cumpărare au fost inserate o serie de clauze derogatorii de la dreptul
comun în materie, astfel cum este determinat prin lege, aprobarea respectivului
contract prin hotărâre a Guvernului a devenit ineficientă, motiv pentru care s-a recurs la aprobarea lui prin
ordonanţă. Chiar dacă un atare procedeu nu relevă, prin el însuşi, un viciu de
neconstituţionalitate, el oferă premisa existenţei unor asemenea vicii.
Un astfel de viciu îl
constituie contrarietatea dintre o reglementare cu caracter individual,
adoptată intuitu personae, şi o alta cu caracter normativ, ambele incidente în aceeaşi
materie, contrarietate care se converteşte în încălcarea art. 16 alin. (2) din
Constituţie.
Totodată, procedeul utilizat - prin care un contract de
vânzare-cumpărare este aprobat printr-o ordonanţă care, la rândul ei, este
supusă aprobării de către Parlament prin lege - vine într-o evidentă coliziune
cu principiul separaţiei puterilor prevăzut de art. 1 alin. (4) din
Constituţie, Intr-adevăr, prin efectul aprobării ordonanţei menţionate şi având
în vedere obiectul acesteia, Parlamentul se implica în activitatea de
administrare a proprietăţii statului, de competenţa exclusivă a Guvernului.
Dincolo şi independent de cele arătate, considerăm că
ordonanţa menţionată şi - prin ricoşeu - legea de aprobare a acesteia contravin art. 135 alin. (2) lit. b) şi f) din
Constituţie. Deosebit de relevante în evidenţierea acestui viciu de
neconstituţionalitate sunt dispoziţiile art. 9, 11 şi 13 din ordonanţă, prin
care se conferă AVAS un adevărat mandat în alb, având ca finalitate legitimarea
unei conduite univoc favorabile cumpărătorului, ca şi cele ale art. 12 alin.
(2) din acelaşi act, potrivit cărora valoarea însumată a despăgubirilor
eventual datorate de vânzător cumpărătorului, din diverse cauze, poate fi egală
cu preţul de cumpărare a acţiunilor plătit de cumpărător către AVAS. Or, în
alţi termeni, mai tranşanţi, aceasta înseamnă că se recunoaşte posibilitatea -
juridic inadmisibilă - ca vânzarea-cumpărarea Băncii Comerciale Române - S.A.,
deşi oficial calificată ca atare, să fie lipsită de unul dintre elementele sale
esenţiale - preţul, constituind, în realitate, o donaţie.
Pentru toate aceste raţiuni, nu
am putut subscrie la opinia majorităţii, considerând totodată necesar să
formulăm prezenta opinie separată.
Judecător,
Judecător, Judecător,
Petre Ninosu Ion Predescu Şerban Viorel Stănoiu