Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 646 din 29 noiembrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 63 alin. 2, art. 65 alin. 1 si art. 262 din Codul de procedura penala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 60 din 23 ianuarie 2006



               

    Ioan Vida               - presedinte
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Aspazia Cojocaru        - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Acsinte Gaspar          - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Petre Ninosu            - judecator
    Ion Predescu            - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Marinela Minca          - procuror
    Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 63 alin. 2, art. 65 alin. 1 si art. 262 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Mihaela Lupu in Dosarul nr. 9.123/2004 al Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti.
    La apelul nominal se prezinta, personal, autoarea exceptiei si se constata lipsa celeilalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Autoarea exceptiei solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, sens in care depune concluzii scrise.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata, intrucat dispozitiile legale criticate nu vin in contradictie cu prevederile din Legea fundamentala invocate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 3 iunie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 9.123/2004, Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 63 alin. 2, art. 65 alin. 1 si art. 262 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Mihaela Lupu in dosarul de mai sus, avand ca obiect solutionarea unei cauze penale.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autoarea acesteia sustine ca dispozitiile art. 63 alin. 2 si ale art. 65 alin. 1 din Codul de procedura penala contravin prevederilor constitutionale referitoare la dreptul la un proces echitabil, precum si celor care reglementeaza activitatea Ministerului Public, deoarece, in opinia sa, procurorul nu are calitatea de magistrat si, de vreme ce este doar un organ exclusiv de urmarire penala care conduce si supravegheaza activitatea de cercetare penala a politiei judiciare, nu poate indeplini deopotriva functia de urmarire si de instructie penala prin posibilitatea de a administra probe in procesul penal.
    Autoarea exceptiei arata ca prevederile art. 262 din Codul de procedura penala contravin dispozitiilor referitoare la garantarea dreptului la aparare, deoarece ofera procurorului posibilitatea de a aprecia discretionar rezolvarea unei cauze penale, atata timp cat in prezenta cauza i-a fost respinsa cererea de probatorii formulata cu ocazia prezentarii materialului de urmarire penala.
    Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti opineaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece nici unul dintre principiile constitutionale enuntate nu este incalcat de prevederile legale criticate.
    Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece Ministerului Public, prin procurori, in calitate de reprezentant al intereselor generale ale societatii si de aparator al ordinii de drept, al drepturilor si libertatilor cetatenilor, ii revine sarcina sa lamureasca cauza sub toate aspectele. Aprecierea probelor de catre procurori nu prejudeca procesul penal, ci determina doar modul in care se finalizeaza urmarirea penala. Instanta de judecata este cea care face aprecierea finala a probelor administrate in cele doua faze ale procesului penal.
    De altfel, prevederile articolelor mentionate, referitoare la dreptul la un proces echitabil, nu impun o delimitare intre functiile de urmarire si instructie, ci separarea stricta a acestora de functia de judecata, ceea ce presupune ca persoana care are competenta de a hotari asupra temeiniciei acuzatiilor de natura penala sa nu poata desfasura acte de urmarire penala in aceeasi cauza.
    Referitor la critica formulata cu privire la art. 262 din Codul de procedura penala, Guvernul apreciaza ca acestea nu contravin prevederilor art. 24 alin. (1) din Constitutie, ci, dimpotriva, raspund exigentelor constitutionale, intrucat ii impun procurorului sa adopte o solutie de finalizare a urmaririi penale numai atunci cand constata ca au fost respectate dispozitiile legale care garanteaza aflarea adevarului si, respectiv, ca urmarirea penala este completa, existand probele necesare si legal administrate.
    Imprejurarea ca in speta se invoca o atitudine discretionara a procurorului, care a respins in mod nejustificat o cerere de completare a probatoriului formulata cu ocazia prezentarii materialului de urmarire penala, nu atrage neconstitutionalitatea art. 262 din Codul de procedura penala. Aplicarea in concret a dispozitiilor legale mentionate nu poate face obiectul controlului de constitutionalitate, excedand competentelor Curtii Constitutionale, astfel cum sunt stabilite prin Legea nr. 47/1992, ele constituind atributul exclusiv al instantei de judecata, care este obligata ca, la prima infatisare, sa verifice regularitatea actului de sesizare, astfel cum prevad dispozitiile art. 300 alin. 1 din Codul de procedura penala.
    Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece dispozitiile legale referitoare la aprecierea si administrarea probelor nu opresc partile interesate de a se adresa justitiei pentru apararea drepturilor, libertatilor si intereselor legitime, acestea beneficiind de toate garantiile care conditioneaza procesul echitabil. De asemenea, prerogativele privind aprecierea probelor in procesul penal, incredintate de legiuitor procurorului, reprezinta o expresie a rolului Ministerului Public, stabilit de art. 131 din Constitutie, si nu o incalcare a acestor dispozitii.
    Cat priveste critica de neconstitutionalitate a prevederilor art. 262 din Codul de procedura penala, fata de art. 24 alin. (1) din Legea fundamentala, Avocatul Poporului apreciaza ca acestea din urma nu au incidenta in cauza.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 63 alin. 2, art. 65 alin. 1 si art. 262 din Codul de procedura penala, cu urmatorul continut:
    - Art. 63 alin. 2 - Probele si aprecierea lor:
    "Probele nu au valoare mai dinainte stabilita. Aprecierea fiecarei probe se face de organul de urmarire penala sau de instanta de judecata in urma examinarii tuturor probelor administrate, in scopul aflarii adevarului.";
    - Art. 65 alin. 1 - Sarcina administrarii probelor:
    "Sarcina administrarii probelor in procesul penal revine organului de urmarire penala si instantei de judecata.";
    - Art. 262 - Rezolvarea cauzelor:
    "Daca procurorul constata ca au fost respectate dispozitiile legale care garanteaza aflarea adevarului, ca urmarirea penala este completa, existand probele necesare si legal administrate, procedeaza, dupa caz, astfel:
    1. cand din materialul de urmarire penala rezulta ca fapta exista, ca a fost savarsita de invinuit sau de inculpat si ca acesta raspunde penal:
    a) daca actiunea penala nu a fost pusa in miscare in cursul urmaririi penale, da rechizitoriu prin care pune in miscare actiunea penala si dispune trimiterea in judecata;
    b) daca actiunea penala a fost pusa in miscare in cursul urmaririi penale, da rechizitoriu prin care dispune trimiterea in judecata;
    2. da ordonanta prin care:
    a) claseaza, scoate de sub urmarire sau inceteaza urmarirea penala potrivit dispozitiilor art. 11.
    Daca procurorul dispune scoaterea de sub urmarire penala in temeiul art. 10 lit. b^1), face aplicarea art. 18^1 alin. 3 din Codul penal;
    b) suspenda urmarirea penala, atunci cand constata existenta unei cauze de suspendarea urmaririi."
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 21 alin. (1), (2) si (3) privind liberul acces la justitie, ale art. 24 alin. (1) referitoare la garantarea dreptului la aparare, ale art. 131 alin. (1) si (3) privind activitatea Ministerului Public, precum si ale art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, referitoare la dreptul la un proces echitabil.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca asupra constitutionalitatii art. 63 alin. 2 si art. 65 alin. 1 din Codul de procedura penala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 343 din 21 septembrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 980 din 25 octombrie 2004. Cu acel prilej Curtea a constatat ca prerogativele incredintate procurorului de catre legiuitor, privind administrarea si aprecierea probelor in cursul urmaririi penale, reprezinta o expresie a rolului Ministerului Public, stabilit de prevederile art. 131 din Constitutie, republicata, iar nu o incalcare a acestor dispozitii constitutionale, asa cum neintemeiat sustine autoarea exceptiei de neconstitutionalitate. Potrivit Constitutiei Romaniei, Ministerul Public este o parte componenta a autoritatii judecatoresti, si nu a puterii executive sau a administratiei publice. In calitatea sa de reprezentant al intereselor generale ale societatii si de aparator al ordinii de drept, al drepturilor si libertatilor cetatenilor, Ministerului Public, prin procurori, ii revine sarcina ca in faza de urmarire penala sa caute, sa administreze si sa aprecieze probele care servesc la constatarea existentei sau inexistentei infractiunii, la identificarea persoanei care a savarsit-o si la cunoasterea tuturor imprejurarilor pentru justa solutionare a cauzei.
    Curtea a mai constatat ca nu poate retine nici critica dispozitiilor art. 63 alin. 2 si ale art. 65 alin. 1 din Codul de procedura penala, in raport de prevederile constitutionale care consacra dreptul partii la un proces echitabil, intrucat dreptul invinuitului sau inculpatului de a propune probe si de a cere administrarea lor se pastreaza in tot cursul urmaririi penale, precum si in cursul judecatii, cand acesta poate sa solicite respingerea probelor cerute de procuror si de parti, ca o consecinta a dreptului sau la aparare.
    Deoarece pana in prezent nu au intervenit elemente noi de natura sa determine schimbarea acestei jurisprudente, considerentele deciziei mai sus amintite isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.
    Cat priveste critica referitoare la prevederile art. 262 din Codul de procedura penala, Curtea constata ca nu se poate sustine ca acestea aduc atingere dreptului la aparare, intrucat, in masura in care partea interesata considera ca procurorul a pronuntat in mod discretionar una dintre solutiile mentionate in textul legal criticat, aceasta are posibilitatea, in cazul emiterii rechizitoriului, de a arata judecatorului in ce consta nelegalitatea comisa, cat si, in cazul dispunerii unei solutii de scoatere de sub urmarire penala sau de incetare a urmaririi penale, pe aceea de a formula, potrivit art. 278 si 278^1 din Codul de procedura penala, plangere contra actelor procurorului la procurorul ierarhic superior ori la instanta de judecata, dupa caz.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 63 alin. 2, art. 65 alin. 1 si art. 262 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Mihaela Lupu in Dosarul nr. 9.123/2004 al Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 29 noiembrie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat-asistent,
                              Afrodita Laura Tutunaru

    


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 646/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 646 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 646/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu