Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 645 din 10 iunie 2008

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 si art. 23 din Legea nr. 327/2006 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din serviciile de probatiune

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 563 din 25 iulie 2008



Ioan Vida                                     - preşedinte

Nicolae Cochinescu                    -judecător

Aspazia Cojocaru                        -judecător

Acsinte Gaspar                           -judecător

Ion Predescu                               -judecător

Puskas Valentin Zoltan               -judecător

Tudorel Toader                           -judecător

Augustin Zegrean                       -judecător

Ion Tiucă                                     - procuror

Patricia Marilena Ionea               - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 şi 23 din Legea nr. 327/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din serviciile de probaţiune, excepţie ridicată de Ion Sorin Vezure, Eliza Doruţa Moga, Daniela Popescu, Carmen Melencu, Oxana Andrei şi RamonaTurtoi în Dosarul nr. 9.816/95/2007 al Tribunalului Gorj - Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale.

La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, sens în care arată că textele de lege criticate nu conţin dispoziţii contrare prevederilor constituţionale invocate de autorii excepţiei.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 14 ianuarie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 9.816/95/2007, Tribunalul Gorj - Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 şi 23 din Legea nr. 327/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din serviciile de probaţiune. Excepţia a fost ridicată de Ion Sorin Vezure, Eliza Doruţa Moga, Daniela Popescu, Carmen Melencu, Oxana Andrei şi Ramona Turtoi în cadrul unei acţiuni civile având ca obiect drepturi băneşti reprezentând prima de concediu de odihnă pentru anul 2007.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia arată, în esenţă, că textele de lege criticate sunt contrare art. 16 din Constituţie, întrucât creează o discriminare între consilierii de probaţiune şi personalul auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti, deşi activitatea acestora are aceeaşi finalitate şi scop. In acest sens, arată că, anterior, prin Legea nr. 50/1996, ambele categorii profesionale au beneficiat de aceleaşi drepturi, incluzând dreptul la prima de vacanţă, iar mai apoi consilierii din serviciile de probaţiune au primit o reglementare distinctă, respectiv prin Legea nr. 327/2006, din care s-a omis dreptul la prima de vacanţă, deşi personalul auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti a continuat să beneficieze de acest drept.

Tribunalul Gorj - Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale consideră că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată, discriminarea arătată de autorii excepţiei fiind evidentă, întrucât prin Legea nr. 327/2006 au fost retrase drepturile avute, acestea fiind prevăzute pentru toate celelalte categorii de personal ale Ministerului Justiţiei.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului consideră că textele de lege criticate sunt constituţionale. In acest sens, arată că instituirea unor reguli speciale este justificată de situaţia diferită a personalului din serviciile de probaţiune care constituie o categorie distinctă în sfera sistemului judiciar.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 15 şi 23 din Legea nr. 327/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din serviciile de probatiune, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 624 din 19 iulie 2006, dispoziţii potrivit cărora:

-  Art. 15: „(1) Personalul din serviciile de probatiune beneficiază de concediu de odihnă plătit.

(2)Durata concediului de odihnă este de 30 de zile lucrătoare şi corespunde activităţii desfăşurate timp de un an calendaristic.

(3)Concediul anual de odihnă se efectuează de către personalul din serviciile de probatiune, de regulă, în perioada vacanţei judecătoreşti.

(4)Cererile de concediu de odihnă ale consilierilor de probatiune se aprobă de şeful serviciului de probatiune.

(5)Cererile de concediu de odihnă ale inspectorilor de probatiune şi ale şefilor serviciilor de probatiune se aprobă de directorul Direcţiei de probatiune.

(6)Conducerile Direcţiei de probatiune şi ale serviciilor de probatiune au obligaţia să asigure efectuarea concediului de odihnă de către personal în cursul anului calendaristic în care s-a născut acest drept, zilele de concediu neefectuate putând fi reportate în primul trimestru al anului următor.";

- Art. 23: „Prevederile Legii nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele autorităţii judecătoreşti, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu se mai aplică personalului din serviciile de probatiune la data intrării în vigoare a prezentei legi."

Autorii excepţiei consideră că acest text de lege este contrar prevederilor art. 16 din Constituţie, referitor la egalitatea în drepturi a cetăţenilor.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că autorii excepţiei critică faptul că prin art. 15 din Legea nr. 327/2006 este reglementat dreptul la concediu de odihnă al personalului din serviciile de probatiune, fără a se prevedea şi dreptul la prima de vacanţă. Acest drept a fost acordat anterior prin Legea nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele autorităţii judecătoreşti, republicată în Monitorul Oficial al Româniri, Partea I, nr. 563 din 18 noiembrie 1999, şi păstrat, ulterior abrogării acestei legi, pentru personalul auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor prin dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, precum şi din cadrul altor unităţi din sistemul justiţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 31 ianuarie 2007.

Considerând că personalul din serviciile de probatiune îndeplineşte funcţii echivalente personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, autorii excepţiei susţin că diferenţa de tratament juridic este discriminatorie. Acesta este motivul pentru care se critică şi prevederea art. 23 din Legea nr. 327/2006 prin care se stabileşte că dispoziţiile Legii nr. 50/1996 nu mai sunt aplicabile pentru consilierii de probatiune.

Faţă de aceste susţineri, Curtea observă că prin Legea nr. 50/1996 au fost reglementate iniţial, unitar, salarizarea şi alte drepturi ce au revenit magistraţilor şi personalului din organele autorităţii judecătoreşti. Prin dispoziţiile ce se aplicau în mod uniform tuturor acestor categorii profesionale era consacrat, în art. 411, dreptul la prima de concediu. Ulterior, salarizarea şi celelalte drepturi ce revin diferitelor categorii profesionale prevăzute în acest act normativ au primit o reglementare separată. Astfel, spre exemplu, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 177/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 924 din 18 decembrie 2002, a reglementat salarizarea şi alte drepturi ale magistraţilor, Ordonanţa Guvernului nr. 64/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 747 din 1 septembrie 2006, a reglementat salarizarea şi alte drepturi ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, Legea nr. 327/2006 a reglementat salarizarea şi alte drepturi ale personalului din serviciile de probatiune, iar Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007, abrogând în totalitate Legea nr. 50/1996, a reglementat salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea. Raţiunea pe care a avut-o legiuitorul în instituirea unei reglementări diferenţiate pe categorii socio-profesionale a fost întemeiată pe necesitatea unui tratament diferenţiat care să ţină cont de situaţiile specifice în care se găseau aceste categorii de persoane. Astfel, în expunerea de motive ce a stat la baza adoptării Legii nr. 327/2006 se arată, în esenţă, că, având în vedere activitatea şi pregătirea personalului din serviciile de probatiune, această lege este necesară tocmai pentru a crea un regim mai favorabil acestei categorii de persoane, prin acordarea unor salarii şi a unor drepturi care să compenseze efortul şi riscurile ce le implică activitatea desfăşurată.

Având în vedere tot acest context, precum şi motivele pe care le-a avut în vedere legiuitorul atunci când a instituit un tratament juridic diferenţiat pentru categoriile socio-profesionale mai sus amintite, Curtea apreciază că dispoziţiile de lege criticate nu sunt contrare prevederilor constituţionale referitoare la egalitatea în drepturi a cetăţenilor. In acest sens, trebuie amintit că aceste prevederi constituţionale au în vedere instituirea unui tratament juridic identic pentru situaţii similare, însă nu presupun omogenitate. Astfel, situaţii diferite justifică, şi în anumite cazuri chiar impun, un tratament juridic diferenţiat.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 şi art. 23 din Legea nr. 327/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din serviciile de probaţiune, excepţie ridicată de Ion Sorin Vezure, Eliza Doruţa Moga, Daniela Popescu, Carmen Melencu, Oxana Andrei şi Ramona Turtoi în Dosarul nr. 9.816/95/2007 al Tribunalului Gorj - Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 iunie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Patricia Marilena Ionea


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 645/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 645 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 645/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu