DECIZIE Nr.
629 din 26 iunie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publica si regimul juridic al acesteia
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 518 din 1 august 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Kozsokar Gabor -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Şerban Viorel Stănoiu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, excepţie ridicată de
Niculae Răduţă în Dosarul nr. 705/30/2006 al Curţii de Apel Timişoara -Secţia
civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, argumentele invocate în susţinerea
criticii vizând aspecte de interpretare şi aplicare a legii.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 12 martie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 705/30/2006, Curtea de Apel Timişoara - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 5 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic
al acesteia, excepţie ridicată de Niculae Răduţă.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arată că, prin interpretarea şi aplicarea
dispoziţiilor art. 5 din Legea nr. 213/1998 în litigiul aflat pe rolul
instanţei judecătoreşti, respectiv ale normelor ce constituie dreptul comun în
materia bunurilor din domeniul privat al statului sau al unităţilor
administrativ-teritoriale, se încalcă prevederile constituţionale referitoare
la administraţia publică locală şi dreptul la informare al cetăţenilor.
Curtea de Apel Timişoara - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
arătând că dispoziţiile art. 5 din Legea nr. 213/1998 nu au legătură cu
prevederile constituţionale pe care autorul excepţiei îşi fundamentează
critica.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră
excepţia de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilă, arătând că prevederile
constituţionale în raport de care se argumentează critica nu au incidenţă în
cauză.
Avocatul Poporului arată
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, textele de lege
criticate fiind în deplină concordanţă cu dispoziţiile constituţionale
invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 5 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea
publică şi regimul juridic al acesteia, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998, text
de lege care are următorul conţinut:
„(1) Regimul juridic al dreptului de proprietate
publică este reglementat de prezenta lege, dacă prin legi organice speciale nu
se dispune altfel.
(2) Dreptul de proprietate privată al statului sau
al unităţilor administrativ-teritoriale asupra bunurilor din domeniul privat
este supus regimului juridic de drept comun, dacă legea nu dispune
altfel."
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale criticate
încalcă prevederile constituţionale ale art. 31 referitoare la dreptul la
informaţie, precum şi prevederile Secţiunii a 2-a din Capitolul V al Titlului III, privind „Administraţia
publică locală".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că dispoziţiile criticate reglementează regimul juridic al dreptului de
proprietate publică, în vreme ce dreptul de proprietate privată al statului sau
al unităţilor administrativ-teritoriale asupra bunurilor din domeniul privat
este supus regimului juridic de drept comun. Or, nu se poate reţine nicio
legătură între aceste dispoziţii şi dreptul la informaţie, prevăzut de art. 31
din Constituţie, sau prevederile referitoare la administraţia publică locală,
excepţia astfel formulată fiind lipsită de temei.
Mai mult, Curtea observă că autorul excepţiei nu face o
veritabilă critică de neconstituţionalitate, problemele pe care le ridică fiind
de aplicare şi interpretare a legii, chestiuni care ţin exclusiv de competenţa
instanţelor de judecată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, excepţie ridicată de
Niculae Răduţă în Dosarul nr. 705/30/2006 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia
civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 26 iunie 2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu