DECIZIE Nr. 612 din 15 noiembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 45 alin.
(5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1117 din 12 decembrie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de Ioan Schenker in Dosarul nr. 186/Ap/2005 al Curtii
de Apel Brasov - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile. Procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, invocand in acest sens jurisprudenta in materie a Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 iunie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 186/Ap/2005,
Curtea de Apel Brasov - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 46 alin. (5) din Legea
nr. 10/2001 privind regimul juridic al imobilelor preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Ioan Schenker.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata, in esenta, ca
prevederile legale criticate "limiteaza in timp accesul la justitie (...)
si in final posibilitatea obtinerii unui drept de proprietate", prin
instituirea unui termen derogatoriu de la dreptul comun, in interiorul caruia
poate fi exercitat dreptul la actiune in justitie.
Curtea de Apel Brasov - Sectia civila considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Se arata ca prevederea legala
criticata nu incalca accesul liber la justitie si nici dreptul de proprietate
privata, deoarece legiuitorul este indreptatit sa stabileasca un termen de
prescriptie, derogator de la dreptul comun, "in vederea asigurarii
stabilitatii circuitului civil, avand in vedere caracterul special al
imobilelor ce intra sub incidenta acestui act normativ."
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Se arata ca "din interpretarea sistematica a dispozitiilor Legii
fundamentale reiese ca reglementarea procedurii de judecata intra in competenta
exclusiva a legiuitorului, care, in considerarea unor situatii deosebite, poate
institui si reguli procedurale speciale, derogatorii de la dreptul comun
(...)". Se mai arata ca prevederea legala criticata reprezinta "o
asemenea regula procedurala speciala, menita sa asigure securitatea circuitului
civil si stabilitatea raporturilor juridice civile, prin rezolvarea situatiei
juridice a imobilelor ce cad sub incidenta Legii nr. 10/2001. In opinia
Guvernului, textul de lege criticat nu contravine nici dispozitiilor
constitutionale referitoare la garantarea dreptului de proprietate privata,
deoarece aceste dispozitii devin aplicabile ulterior momentului reconstituirii
dreptului de proprietate privata, iar, pe de alta parte, potrivit art. 44 alin.
(1) teza a doua din Constitutie, continutul si limitele dreptului de
proprietate sunt stabilite prin lege.
Avocatul Poporului considera ca textul de lege criticat nu incalca
dispozitiile art. 21 si nici pe cele ale art. 44 din Constitutie. Se arata,
invocandu-se jurisprudenta Curtii Constitutionale, ca textul de lege criticat
asigura liberul acces la justitie, ceea ce presupune accesul la toate
mijloacele procedurale prin care se infaptuieste actul de justitie, iar
termenul instituit prin aceasta reglementare, in interiorul caruia poate fi
exercitat dreptul la actiunea in constatarea nulitatii absolute a actelor
juridice de instrainare a imobilelor preluate in mod abuziv, este impus de ratiunea
evitarii unor stari de incertitudine prelungite in ceea ce priveste raporturile
juridice civile. Se mai arata ca textul de lege criticat este in concordanta cu
dispozitiile art. 44 din Constitutie, deoarece legiuitorul este competent sa
stabileasca cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de
proprietate, astfel incat sa nu contravina intereselor generale sau intereselor
particulare legitime ale altor subiecte de drept.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand Incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, potrivit Incheierii de
sesizare a Curtii Constitutionale din 28 iunie 2005, il reprezinta prevederile
art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.
Legea nr. 10/2001 a fost modificata si completata prin titlul I cuprins in
Legea nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei,
precum si unele masuri adiacente, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005.
In temeiul art. VII din titlul I al Legii nr. 247/2005, Legea nr. 10/2001 a
fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 798 din 2
septembrie 2005, iar in prezent, in urma renumerotarii textelor, art. 46 alin.
(5) a devenit art. 45 alin. (5), cu acelasi cuprins: "Prin derogare de la
dreptul comun, indiferent de cauza de nulitate, dreptul la actiune se prescrie in
termen de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei legi."
Termenul de un an a fost prelungit succesiv prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 109/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 460 din 13 august 2001, si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
145/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 720 din 12
noiembrie 2001.
Desi autorul exceptiei de neconstitutionalitate nu indica expres nici un
text din Constitutie pretins a fi incalcat, din motivarea exceptiei rezulta ca
prevederile legale criticate sunt considerate contrare dispozitiilor
constitutionale cuprinse in art. 21 alin. (1), referitoare la accesul liber la
justitie, si in art. 44 alin. (1), referitoare la garantarea dreptului de proprietate.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
aceasta este neintemeiata si urmeaza a fi respinsa, pentru urmatoarele
considerente:
Textul de lege criticat a mai facut obiect al controlului de
constitutionalitate, Curtea Constitutionala pronuntandu-se in mod constant
asupra acestuia, prin raportare la dispozitiile art. 21 si 44 din Constitutie.
Astfel, prin Decizia nr. 427 din 18 noiembrie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 868 din 5 decembrie 2003, s-a statuat ca
prevederile art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 [devenit art. 45 alin. (5)
in urma republicarii legii] nu contravin dispozitiilor art. 21 din Constitutie,
deoarece legiuitorul poate stabili reguli speciale de procedura, precum si
modalitati de exercitare a drepturilor procesuale pentru situatii deosebite,
astfel incat liberul acces la justitie sa nu fie afectat. S-a mai aratat ca
"Exercitarea unui drept de catre titularul sau nu poate avea loc decat
intr-un anumit cadru legal, [...] cu respectarea anumitor exigente, carora li
se subsumeaza si instituirea unor termene, dupa a caror expirare valorificarea
respectivului drept nu mai este posibila. [...] Art. 46 alin. (5) din Legea nr.
10/2001 recunoaste dreptul titularului la exercitarea actiunii in constatarea
nulitatii absolute a actelor juridice de instrainare a imobilelor preluate in
mod abuziv si asigura posibilitatea de valorificare a acestuia in cadrul unui
termen, impus de ratiuni sociale majore, respectiv de evitarea unor stari de
incertitudine prelungite in ceea ce priveste raporturile juridice civile,
precum si de asigurarea stabilitatii si securitatii acestora, cu atat mai
importante cu cat au ca obiect dreptul de proprietate."
In ceea ce priveste pretinsa incalcare a dispozitiilor art. 44 din
Constitutie, prin aceeasi decizie, Curtea, respingand exceptia, a statuat ca
"exercitarea prerogativelor dreptului de proprietate nu trebuie
absolutizata, iar legiuitorul este indreptatit sa stabileasca continutul si limitele
dreptului de proprietate, potrivit art. 44 alin. (1) teza a doua si art. 136
alin. (5) din Constitutie. Potrivit acestor dispozitii, legiuitorul ordinar
este competent sa stabileasca cadrul juridic pentru exercitarea atributelor
dreptului de proprietate, [...] in asa fel incat sa nu vina in coliziune cu
interesele generale sau cu interesele particulare legitime ale altor subiecte
de drept, instituind astfel limitari rezonabile in valorificarea acestuia, ca
drept subiectiv garantat. Sub acest aspect, Curtea constata ca, prin
reglementarea dedusa controlului, legiuitorul nu a facut decat sa dea expresie
acestor imperative, in limitele si potrivit competentei sale
constitutionale."
Atat solutia pronuntata in decizia mentionata, cat si considerentele ce au
stat la baza acesteia isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza, deoarece
nu au intervenit elemente noi, de natura sa determine o reconsiderare a
jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 45 alin. (5)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Ioan
Schenker in Dosarul nr. 186/Ap/2005 al Curtii de Apel Brasov - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Irina Loredana Lapadat