Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 60*) din  7 iunie 1995

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 27 din  6 februarie 1996


SmartCity3


    *) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 117 din 21 noiembrie 1995, publicata la pag. 4.

    Ioan Muraru                  - presedinte
    Viorel Mihai Ciobanu         - judecator
    Mihai Constantinescu         - judecator
    Raul Petrescu                - procuror
    Constantin Burada            - magistrat-asistent

    Pe rol pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 si ale art. 17 lit. c) din Decretul nr. 367/1971, invocata de Societatea de Vanatoare "Mistretul" Bacau in Dosarul nr. 1.741/1994 al Curtii de Apel Bacau, Sectia contencios administrativ, cu care Curtea Constitutionala a fost sesizata prin incheierea din 16 ianuarie 1995 a acestei instante.
    Dezbaterile asupra exceptiei au avut loc la data de 31 mai 1995, fiind consemnate in incheierea din aceeasi data. Curtea, avand nevoie de timp pentru deliberare, a amanat pronuntarea pentru data de 7 iunie 1995, cand a adoptat decizia de fata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Societatea de Vanatoare "Mistretul", cu sediul in Bacau, a chemat in judecata Ministerul de Interne si Inspectoratul judetean de politie Bacau, solicitand ca acesta din urma sa fie obligat sa efectueze viza permiselor de portarma pe anul 1994 pentru toti membrii societatii.
    Cauza formeaza obiectul Dosarului nr. 1.741/1994 al Curtii de Apel Bacau, Sectia contencios administrativ.
    La termenul din 19 decembrie 1994, reclamanta a invocat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 si ale art. 17 lit. c) din Decretul nr. 367/1971. Curtea de Apel Bacau, Sectia contencios administrativ, prin Incheierea din 16 ianuarie 1995, a dispus suspendarea judecatii si a sesizat Curtea Constitutionala cu solutionarea exceptiei.
    Prin exceptie se sustine, in esenta, ca art. 9 si art. 17 lit. c) din Decretul nr. 367/1971 sunt abrogate potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, fiind discriminatorii, in sensul ca numai membrii Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi pot fi autorizati sa detina arme de vanatoare, precum si contrare dreptului la asociere, prevazut de art. 37 alin. (1) din Constitutie.
    Exprimandu-si opinia, Curtea de Apel Bacau apreciaza ca textele legale criticate sub aspectul constitutionalitatii sunt "in vigoare si in prezent", nefiind abrogate prin dispozitiile art. 150 alin. (1) din Constitutie, intrucat nu contravin prevederilor art. 37 asa cum se sustine prin exceptie.
    In temeiul art. 24 din Legea nr. 47/1992, au fost solicitate punctele de vedere ale Camerei Deputatilor, Senatului si Guvernului.
    Senatul, in punctul sau de vedere, considera vadit neintemeiata exceptia, Decretul nr. 367/1971 fiind in vigoare si in concordanta cu prevederile Constitutiei.
    In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia este nefondata, deoarece detinerea, portul si folosirea armelor de vanatoare nu constituie un drept, astfel ca statul poate stabili conditiile de autorizare corespunzatoare; conditia autorizarii numai a membrilor Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi de a avea arma de vanatoare nu este discriminatorie, fauna cinegetica fiind sub protectia legii, ceea ce presupune "supravegherea exercitata de anumite autoritati" si "evitarea extinderii sferei celor care pot atenta la existenta acestei faune", ceea ce este in concordanta cu atributiile asociatiei prevazute de Legea nr. 26/1976; daca art. 9 lit. a) din Decretul nr. 367/1971 ar fi fost abrogat, oricine ar putea fi autorizat sa obtina arme de vanatoare; art. 37 din Constitutie consacra numai dreptul de asociere in cadrul "asociatiilor si organizatiilor de drept public" infiintate "in virtutea unei libertati sau unui drept consacrat prin Constitutie" si nu a celor ce se creeaza pe baza libertatii contractuale ce fac parte din "categoria asociatiilor de drept privat" din care "se pare ca face parte si Societatea de Vanatoare "Mistretul".
    Camera Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
    In temeiul art. 5 din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat relatii in legatura cu exceptia invocata de la Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si de la Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi.
    Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului considera ca exceptia nu este intemeiata, deoarece, potrivit dispozitiilor art. 5, combinat cu art. 15 alin. 4 din Legea nr. 26/1976, si ale Statutului Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi, adoptat in temeiul aceleiasi legi, vanatoarea se practica numai de catre vanatori, pe baza de permise de vanatoare, eliberate de aceasta asociatie, si a autorizatiei emise de detinatorul fondului de vanatoare. Se mentioneaza ca vanatorii care incalca prevederile Legii nr. 26/1976 si Statutul Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi sunt de drept exclusi din asociatie si, pierzand aceasta calitate, nu mai pot practica vanatoarea si nici detine arme de vanatoare. Se arata ca obligativitatea ca orice persoana care doreste sa detina arma de vanatoare sa fie si membru vanator, posesor al unui permis, era prevazuta si in art. 49 din Legea pentru protectia vanatului si reglementarea vanatorii, publicata in Monitorul Oficial nr. 167/1921, precum si in art. 19 din Legea privind portul si vanzarea armelor de foc, publicata n Monitorul Oficial nr. 134/1947.
    In opinia sa, Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi apreciaza ca exceptia este nefondata, deoarece Decretul nr. 367/1971 privind regimul armelor, munitiilor si materialelor explozibile este unicul act normativ in materie, in vigoare, iar incalcarea lui atrage, dupa caz, raspunderea contraventionala, potrivit H.C.M. nr. 1.369/1971, sau raspunderea penala, potrivit art. 279 din Codul penal. De asemenea, se arata, ca, in conformitate cu art. 648 din Codul civil, facultatea (dreptul) de a vana este reglementata printr-o lege particulara (speciala), iar in prezent regimul juridic al vanatului este reglementat prin Legea nr. 26/1971, ale carei prevederi nu contravin Constitutiei din anul 1991, astfel incat aceasta lege este in vigoare potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie. In conformitate cu dispozitiile imperative ale acestei legi, "vanatoarea se practica numai de vanatori" (art. 5), in conditiile prevazute la art. 21 lit. c) si la art. 21 lit. 9), si numai in baza permiselor de vanatoare eliberate de Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi" (art. 15 alin. 1) in conditiile stabilite in statutul asociatiei (art. 15 alin. final). In ce priveste detinerea de arme de vanatoare, se arata ca din prevederile art. 7 din Decretul nr. 367/1971 rezulta ca cetatenii romani pot fi autorizati sa detina si sa poarte asemenea arme, insa, potrivit art. 9 lit. a), autorizarea este conditionata de calitatea de membru al Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi. Conditiile si modalitatea dobandirii calitatii de vanator si de membru al Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi sunt prevazute in statutul acestei asociatii, potrivit caruia eliberarea carnetului de membru si a permisului de vanatoare se face numai in urma promovarii unui examen teoretic si practic, dupa o scolarizare si un stagiu practic. De aceea numai titularii carnetului de membru si ai permisului de vanatoare pot fi autorizati de organele de politie sa detina si sa poarte arme de vanatoare; iar pierderea, indiferent, de motiv, a calitatii de vanator, membru al Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi, duce la anularea autorizarii de a detine si a purta arme de vanatoare si la retragerea permisului, in temeiul dispozitiilor imperative prevazute in art. 17 lit. c) din Decretul nr. 367/1971.

    CURTEA,
luand act de exceptia ridicata, de raportul intocmit de judecatorul-raportor, precum si de dispozitiile legale atacate ca neconstitutionale, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Constata cat este competenta sa solutioneze exceptia, intrucat, desi legea este anterioara Constitutiei din anul 1991, instanta, prin opinia sa, considera ca dispozitiile atacate ca neconstitutionale sunt in vigoare si deci se justifica interesul reclamantei pentru pronuntarea unei decizii de catre Curte.
    Tinand seama de dispozitiile art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 si de obiectul litigiului, in ce priveste art. 9 din Decretul nr. 367/1971 numai prevederile de la lit. a), care se refera la armele de vanatoare, pot face obiectul exceptiei invocate
    In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate s-au invocat doua motive.
    Prin primul motiv se considera ca fiind discriminatorie, in defavoarea asociatiilor private de vanatori, cum este Societatea de Vanatoare "Mistretul" Bacau, conditionarea eliberarii permiselor de portarma numai de calitatea de membru al Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi.
    In al doilea motiv de neconstitutionalitate se sustine ca aceasta conditionare incalca dreptul la libera asociere, intrucat in acest fel membrii asociatiilor de vanatoare private, neavand acces la obtinerea unui permis de portarma, implicit nu au posibilitatea realizarii scopului asociatiei.
    Regimul juridic al armelor de foc este, prin excelenta, de drept public, ce nu poate fi afectat prin intelegeri private, inclusiv in cadrul dreptului de asociere. Ca atare, in acest domeniu vointa si interventia legiuitorului sunt indispensabile, avand in vedere pericolul pe care il pot reprezenta portul si utilizarea armelor in general. Conditionarea eliberarii permisului pentru portul armelor de vanatoare de calitatea de vanator este, de aceea, justificata si constitutionala. Prin exceptia, se sustine ca ar avea calitatea de vanator nu numai membrii Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi, ci si ai asociatiilor private, constituite in temeiul art. 37 din Constitutie. Calitatea de vanator o pot avea insa numai membrii Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi, asa cum rezulta din prevederile Legii nr. 26/1976, ca urmare a unei pregatiri specifice, verificata prin anumite teste, dupa cum se precizeaza in relatiile comunicate de asociatie prin Adresa nr. 1.244 din 16 mai 1995.
    Prevederile acestei legi nu fac insa obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel incat constituie o realitate juridica de care Curtea trebuie sa tina seama in aprecierea criticilor formulate. De asemenea, reglementarea calitatii de vanator, a drepturilor si, mai ales, a obligatiilor pe care le implica pentru protectia faunei cinegetice intereseaza atat regimul armelor de vanatoare, spre a se preveni detinerea unor astfel de arme de catre persoane ce nu ar fi supuse rigorilor legale si de natura deontologica ale vanatorii, cat si asigurarea echilibrului ecologic intre speciile de animale salbatice, in corelatie cu conditiile naturale de mediu. De aceea Curtea nu poate retine ca fiind o discriminare faptul ca unei persoane care este numai membru al unei asociatii private, cum este Societatea de Vanatoare "Mistretul" Bacau, nu i se poate elibera un permis de portarma cat timp membrii unei asemenea asociatii pot fi si membrii ai Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi. Prin calitatea de membru al Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi, vanatorii sunt supusi tuturor rigorilor legale si de natura deontologica pentru realizarea carora asociatia a fost constituita, iar prin calitatea de membru al unei asociatii private el poate beneficia in plus, de organizarea si practicarea vanatorii in cadrul asociatiei respective, cu respectarea acestor rigori. Sunt doua aspecte deci care nu se exclud ci, dimpotriva, se conjuga si care, asa cum rezulta din hotararea Judecatoriei Bacau de autorizare a Societatii de Vanatoare "Mistretul" Bacau, au fost avute in vedere de instanta de judecata, in sentinta mentionandu-se ca "cei inscrisi isi pastreaza calitatea de membru al Asociatiei Vanatorilor si Pescarilor Bacau". Pentru considerentele aratate nu se poate retine nici ca textele invocate ca fiind neconstitutionale ar incalca dreptul de libera asociere, prevazut de art. 37 alin. (1) din Constitutie. Astfel cum s-a statuat prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 2/1993, "dreptul la asociere se poate exercita numai cu respectarea legii si nu impotriva ei". De aceea conditia prevazuta in art. 9 lit. a) si in art. 17 lit. c) din Decretul nr. 367/1971, referitoare la calitatea de membru al Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi, pentru autorizarea detinerii de arme de vanatoare, nu este antinomica cu dreptul de asociere. Un membru al Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi se poate asocia, potrivit art. 37 alin. (1) din Constitutie, intr-o societate de vanatoare paralela, fiind deopotriva legat de regulile specifice statutului sau de vanator, cat si de cele privind calitatea sa de asociat.
    Totodata, Curtea constata ca, intrucat in conceptia Legii nr. 26/1971 privind economia vanatului si vanatoarea exista o singura organizatie a vanatorilor careia ii revin in exclusivitate raspunderile legate de exercitarea vanatorii, aceasta situatie nu mai corespunde conditiilor create ca urmare a exercitarii de catre vanatori a dreptului la asociere. In respectul acestui drept, si asociatiile de vanatori ar trebui sa aiba un statut legal specific domeniului vanatorii si cerintelor legate de protectia faunei cinegetice, in concordanta cu imperativele de ordine publica privind regimul armelor de vanatoare, precum si cu statutul constitutional al dreptului de proprietate si al celui de asociere.
    Avand in vedere considerentele expuse, tinand seama de prevederile art. 9 si ale art. 17 lit. c) din Decretul nr. 367/1971, raportate la prevederile art. 37 alin. (1), ale art. 134 alin. (2) lit. e) si ale art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si de dispozitiile art. 13 alin. (1) lit. A. c), ale art. 24 alin. (4) si ale art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    1. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 lit. a) si ale art. 17 lit. c) din Decretul nr. 367/1971, invocata de Societatea de Vanatoare "Mistretul" Bacau in Dosarul nr. 1.741/1994 al Curtii de Apel Bacau, Sectia contencios administrativ.
    2. Face un apel catre cele doua Camere ale Parlamentului Romaniei pentru elaborarea unui nou cadru legislativ privind vanatoarea si regimul juridic al armelor de vanatoare, in vederea realizarii unei depline concordante cu prevederile constitutionale referitoare la dreptul de asociere, dreptul de proprietate, precum si la obligatia statului de a asigura exploatarea resurselor naturale in conformitate cu interesul national, ocrotirea mediului inconjurator si mentinerea echilibrului ecologic.
    Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
    Pronuntata in sedinta publica din 7 iunie 1995.

      PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
      prof. univ. dr. IOAN MURARU

                Magistrat-asistent,
                Constantin Burada




SmartCity5

COMENTARII la Decizia 60/1995

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 60 din 1995
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu