Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 6 din 27 septembrie 1999

ACT EMIS DE: CURTEA SUPREMA DE JUSTITIE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 636 din 27 decembrie 1999


SmartCity3


    Sub presedintia vicepresedintelui Curtii Supreme de Justitie, Paul Florea, s-a luat in examinare recursul in interesul legii, formulat de procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, cu privire la aplicabilitatea dispozitiilor art. 35 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, in cazul cererilor avand ca obiect retrocedarea de bunuri imobile expropriate anterior intrarii in vigoare a acestei legi si la participarea procurorului la judecarea cererilor de retrocedare a imobilelor expropriate.
    Ministerul Public a fost reprezentat de prim-adjunctul procurorului general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, Ion Ionescu.
    Reprezentantul Ministerului Public a sustinut recursul in interesul legii, cerand sa se decida in sensul ca dispozitiile art. 35 din Legea nr. 33/1994 nu sunt aplicabile si in cazul cererilor avand ca obiect retrocedarea de bunuri expropriate anterior intrarii in vigoare a acestei legi, iar participarea procurorului nu este obligatorie la judecarea cererilor de retrocedare a bunurilor expropriate.

    SECTIILE UNITE,
deliberand asupra recursului in interesul legii, constata urmatoarele:
    1. In conformitate cu prevederile art. 35 din Legea nr. 33/1994, ori de cate ori bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, respectiv lucrarile nu au fost incepute, fostii proprietari pot cere retrocedarea lor, daca nu s-a facut o noua declarare de utilitate publica.
    In aplicarea prevederilor cuprinse in acest text de lege instantele judecatoresti nu au un punct de vedere unitar.
    Astfel, unele instante, invocand principiul neretroactivitatii legii civile, consacrat prin art. 15 alin. (2) din Constitutie si prin art. 1 din Codul civil, au decis ca dispozitiile art. 35 din Legea nr. 33/1994 sunt aplicabile numai in cazul exproprierilor de bunuri imobile efectuate dupa intrarea in vigoare a acestei legi.
    Alte instante, dimpotriva, s-au pronuntat in sensul ca dispozitiile art. 35 din Legea nr. 33/1994 sunt aplicabile si in cazul in care masura exproprierii a fost luata anterior adoptarii acestei legi, daca scopul exproprierii nu a fost realizat.
    In justificarea acestui punct de vedere s-a relevat ca textul art. 35 din Legea nr. 33/1994 contine norme de procedura care sunt de imediata aplicare, astfel incat privesc atat raporturile juridice ivite dupa intrarea in vigoare a legii respective, cat si situatiile juridice existente la data intrarii ei in vigoare.
    Aceste din urma instante au procedat corect.
    Cedarea prin expropriere a dreptului de proprietate privata constituie, potrivit prevederilor art. 41 alin. (3) din Constitutie, ale art. 481 din Codul civil si ale art. 1 din Legea nr. 33/1994, o masura cu caracter exceptional de restrangere a acestui drept intangibil, care nu poate fi dispusa decat pentru o cauza de utilitate publica, stabilita conform legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
    Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca "daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, respectiv lucrarile nu au fost incepute, fostii proprietari pot cere retrocedarea lor, daca nu s-a facut o noua declarare de utilitate publica".
    Prin aceasta reglementare se da astfel posibilitatea sa se revina asupra exproprierii dispuse pentru cauza de utilitate publica atunci cand, din diverse motive, nu au inceput lucrarile pentru aducerea la indeplinire a scopului in care s-a facut exproprierea si nici nu a fost manifestat interesul de realizare a acelui scop printr-o noua declarare de utilitate publica.
    Firescul acestei prevederi, pentru situatiile ivite dupa exproprierile efectuate in temeiul Legii nr. 33/1994, pune insa problema modului de a se proceda in cazul in care bunurile imobile au fost expropriate anterior intrarii in vigoare a acestei legi.
    In legatura cu aceasta chestiune, este de observat ca prin art. 1 din Codul civil este consacrat, in concordanta cu prevederea inscrisa la art. 15 alin. (2) din Constitutie, principiul neretroactivitatii legilor.
    Potrivit acestui principiu o lege devine obligatorie numai dupa promulgare si dupa aducerea ei la cunostinta prin publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, ea ramanand in vigoare pana cand intervine o alta lege care o abroga pe cea anterioara in mod explicit sau implicit. Drept consecinta, ori de cate ori o lege noua modifica starea legala anterioara cu privire la anumite raporturi, toate efectele susceptibile a se produce din raportul anterior, daca s-au realizat inainte de intrarea in vigoare a legii celei noi, nu mai pot fi modificate ca urmare a adoptarii noii legi, care trebuie sa respecte suveranitatea legii anterioare.
    Dar, in masura in care raporturile juridice nu erau inca pe deplin constituite in momentul intrarii in vigoare a noii legi, acele raporturi nu se vor putea consolida decat in limitele determinate de legea noua si nu vor produce decat efectele pe care aceasta lege le ingaduie.
    De aceea, in determinarea campului de aplicare a legilor in timp trebuie sa se tina seama nu numai de prioritatea pe care o are legea noua fata de cea veche, ci si de siguranta raporturilor sociale, care impune sa nu fie desfiintate sau modificate, fara un motiv deosebit de ordine sociala, drepturile care, in momentul intrarii in vigoare a legii noi, erau deja concretizate in acte de vointa sau in raporturi definitiv incheiate valabil dupa legea existenta in momentul incheierii lor.
    Norma neretroactivitatii, inscrisa in art. 1 din Codul civil, se refera la toate raporturile nascute sub legea veche care nu si-au epuizat toate efectele. Dar, daca legea noua nu poate fi interpretata in sensul retroactivitatii cu privire la aceste raporturi, in schimb este aplicabila de indata tuturor situatiilor care se vor constitui, se vor modifica sau se vor stinge dupa intrarea ei in vigoare, precum si tuturor efectelor produse de situatiile juridice formate dupa abrogarea legii vechi. Evident, printre acestea sunt si situatiile durabile de fapt, care, potrivit legii noi, ar urma sa produca efectele constitutive, modificatoare sau extinctive de drepturi nesusceptibile a se produce sub imperiul legii vechi.
    Toate aceste situatii nu intra in campul de actiune al retroactivitatii legii, ci privesc aplicarea imediata a dispozitiilor noii legi. Or, aplicarea imediata a legii noi constituie principiul, iar supravietuirea legii vechi, exceptia.
    Fara a admite ca legea noua poate fi interpretata in sensul de a guverna si asupra trecutului, principiul aplicarii imediate presupune intrarea in vigoare a noilor dispozitii pentru toate situatiile ale caror efecte nu erau susceptibile sa se produca sub imperiul legii vechi.
    Ca urmare, in cazul in care legea ulterioara modifica efectele viitoare sau le exclude, pentru satisfacerea unui interes de ordine publica, dispozitia din legea ulterioara se aplica si la efectele actului anterior nerealizate inca sub vechea lege, intrucat ordinea publica trebuie sa aiba in esenta ei un caracter de unitate si de uniforma obligativitate pentru toti.
    Or, situatia reglementata prin art. 35 din Legea nr. 33/1994 are in vedere tocmai efecte nefinalizate dupa emiterea actului de expropriere intemeiat pe dispozitiile legale anterioare, asa incat, cu privire la aceste efecte nerealizate inca, se impune sa actioneze dispozitiile legii noi.
    Neadmiterea unei atare solutii ar determina rezolvarea diferentiata a aceleiasi situatii juridice, in raport cu data exproprierii, ceea ce ar fi profund inechitabil si contrar spiritului legii noi.
    De altfel, daca legiuitorul ar fi avut in vedere supravietuirea lipsei posibilitatii de a se cere retrocedarea imobilului neutilizat in termen de un an in scopul pentru care a fost expropriat, ar fi reglementat aceasta interdictie prin noua lege. Dar, nereglementand-o, se impune concluzia ca dispozitia noua, potrivit careia fostii proprietari pot cere retrocedarea imobilelor expropriate, pentru care nu s-a facut o noua declarare de utilitate publica, in cazul neutilizarii acestora in scopul pentru care au fost preluate de la expropriat, inscrisa la art. 35 din Legea nr. 33/1994, este aplicabila si in cazul bunurilor imobile expropriate anterior intrarii in vigoare a acestei legi, evident numai in cazul in care nu s-a realizat inca scopul exproprierii.
    Fata de cele aratate, in temeiul art. 26 lit. b) din Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993, republicata, precum si al art. 329 din Codul de procedura civila, urmeaza a se admite recursul in interesul legii si a se stabili ca dispozitiile art. 35 din Legea nr. 33/1994 sunt aplicabile si in cazul cererilor avand ca obiect retrocedarea de bunuri imobile expropriate anterior intrarii in vigoare a acestei legi, daca nu s-a realizat scopul exproprierii.
    2. S-a constatat, de asemenea, o practica neunitara si in legatura cu participarea procurorului in procesele privind cererile de retrocedare a imobilelor expropriate.
    Astfel, unele instante au considerat ca in aceste cazuri participarea procurorului la proces este obligatorie, iar alte instante, dimpotriva, s-au pronuntat in sensul ca participarea procurorului la proces nu este obligatorie.
    Aceste din urma instante au procedat corect.
    Prin Legea nr. 33/1994 sunt prevazute urmatoarele cazuri in care instantelor judecatoresti le revine competenta de a solutiona litigii in legatura cu aplicarea dispozitiilor acestei legi: competenta curtilor de apel de a judeca, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, contestatiile impotriva hotararilor comisiei instituite pentru solutionarea intampinarilor privind propunerile de expropriere (art. 20); competenta tribunalului de a solutiona cererile de expropriere (art. 21 - 29) si competenta tribunalului de a solutiona cererile de retrocedare a imobilelor expropriate (art. 36).
    Or, din aceste trei categorii de litigii de competenta instantelor judecatoresti, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 23 alin. 1 participarea obligatorie a procurorului numai la solutionarea cererii de expropriere.
    Cum participarea procurorului in proces este obligatorie numai in cazurile prevazute in lege, iar prin art. 36 din Legea nr. 33/1994, in care este reglementata competenta de solutionare a cererii de retrocedare a imobilelor nationalizate si nici prin vreo alta dispozitie din aceasta lege nu se face referire la obligativitatea participarii procurorului in asemenea cauze, este in afara de orice indoiala ca participarea procurorului la solutionarea cererilor mentionate nu este obligatorie.

    In consecinta, in conformitate cu art. 26 lit. b) din Legea nr. 56/1993, republicata, si cu art. 329 din Codul de procedura civila, mai urmeaza a se decide ca, la judecarea cererilor de retrocedare a imobilelor expropriate, participarea procurorului nu este obligatorie.

    PENTRU ACESTE MOTIVE
    IN NUMELE LEGII
    DECIDE:

    Admite recursul in interesul legii, in sensul urmator:
    1. Stabileste ca dispozitiile art. 35 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica sunt aplicabile si in cazul cererilor avand ca obiect retrocedarea unor bunuri imobile expropriate anterior intrarii in vigoare a acestei legi, daca nu s-a realizat scopul exproprierii.
    2. La judecarea cererilor de retrocedare a imobilelor expropriate participarea procurorului nu este obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica la data de 27 septembrie 1999.

          Vicepresedintele Curtii Supreme de Justitie,
                         Paul Florea

                              Prim magistrat asistent,
                              Ioan Raileanu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 6/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 6 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 6/1999
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu