DECIZIE Nr. 6 din 18 ianuarie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^4 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor
comerciale, modificata si completata prin art. I din Legea nr. 99/1999 privind
unele masuri pentru accelerarea reformei economice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 127 din 27 martie 2000

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 32^4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997
privind privatizarea societatilor comerciale, modificata si completata prin
art. I din Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei
economice, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Vincon" - S.A.
Vrancea din Focsani, judetul Vrancea, in Dosarul nr. 3.071/1998 al Tribunalului
Vrancea.
La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, Societatea Comerciala
"Vincon" - S.A. Vrancea, prin consilier juridic Dumitru Hertug,
lipsind celelalte parti: Fondul Proprietatii de Stat - Directia teritoriala
Vrancea si Mircea V. Antonescu.
Procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul autorului exceptiei
solicita admiterea exceptiei, considerand ca dispozitiile art. 32^4 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, modificata si completata prin
art. I din Legea nr. 99/1999, contravin prevederilor art. 41 alin. (1) - (3)
din Constitutie, referitoare la protectia proprietatii private. Arata ca
legiuitorul a acordat instantelor de judecata abilitati nelegale privind
competenta de a expropria o societate comerciala devenita proprietara a
terenului in litigiu. Sustine ca fostul proprietar, care a cunoscut existenta
titlului societatii comerciale, trebuia sa il conteste la contenciosul
administrativ, singura instanta competenta, neavand calea unei actiuni in
revendicare. Apreciaza, de asemenea, ca textul de lege criticat contravine si
alin. (3) al art. 41 din Constitutie pentru ca instituie un mod de expropriere,
dar nu pentru o cauza de utilitate publica, astfel cum se prevede in dispozitia
constitutionala, ci in folosul fostilor proprietari. Totodata considera ca
textul de lege criticat abroga implicit si neconstitutional dispozitiile Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990, precum si prevederile art. 3 din
Codul de procedura civila referitoare la competenta Curtii de apel ca prima
instanta de contencios administrativ.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, considerand ca aceasta este inadmisibila, conform
art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, deoarece se refera la
dispozitii legale de care nu depinde solutionarea cauzei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 septembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr.
3.071/1998, Tribunalul Vrancea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^4 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, modificata
si completata prin art. I din Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru
accelerarea reformei economice, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Vincon" - S.A. Vrancea din Focsani, judetul Vrancea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
"prin dispozitiile art. 32^4 legiuitorul a fortat rezolvarea problemei
restituirii in natura sau prin echivalent catre fostii proprietari a bunurilor
imobile preluate de stat si aflate in patrimoniul societatilor comerciale
privatizate, inainte de a fi discutat si aprobat proiectul legii privind
restituirea in natura sau prin echivalent a bunurilor preluate de stat in
perioada anilor 1945 - 1989". De asemenea, se considera ca textul de lege
criticat este neconstitutional in raport cu prevederile art. 41 alin. (1) - (3)
din Constitutie, pentru ca acorda instantelor de drept comun abilitarea de a
expropria societatile comerciale prin hotarari date in rezolvarea unor actiuni
civile in revendicare, cu excluderea automata a aplicarii in prealabil a
dispozitiilor cuprinse in Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 si a
dispozitiilor art. 3 pct. 1 din Codul de procedura civila, referitoare la
competenta Curtii de apel de a solutiona in prima instanta procesele si
cererile in materie de contencios administrativ privind actele de competenta
autoritatilor administratiei publice centrale si locale. In final se arata ca
atat Codul de procedura civila, cat si Legea nr. 29/1990, fiind legi organice,
nu puteau fi abrogate (partial) printr-o lege ordinara, si anume prin Legea nr.
99/1999, conform art. 72 din Constitutie.
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate,
instanta considera ca aceasta este neintemeiata, deoarece, astfel cum se arata
prin dispozitiile art. 41 alin. (1) teza a doua din Constitutie, referitoare la
dreptul de proprietate si creantele asupra statului, "Continutul si
limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege".
In conformitate cu art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului pentru a formula si transmite punctele lor de
vedere.
In punctul de vedere al Guvernului se arata ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece prin textul de lege criticat
nu s-au incalcat dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 41 alin. (1),
ci, dimpotriva, s-a procedat conform acestor prevederi, stabilindu-se prin lege
"continutul si limitele dreptului de proprietate". Se mai arata ca
prin acelasi alineat (1) al art. 41 din Constitutie, garantandu-se atat dreptul
de proprietate, cat si creantele asupra statului, legea fundamentala permite
stabilirea prin lege a unor masuri cu caracter reparatoriu, masuri care se
inscriu in politica Guvernului roman de recunoastere a drepturilor fostilor
proprietari. Referitor la neaplicarea in prealabil a dispozitiilor art. 3 din
Codul de procedura civila si a dispozitiilor Legii contenciosului administrativ
nr. 29/1990, Guvernul considera ca aceste prevederi nu sunt obligatorii, calea
contenciosului administrativ nefiind o procedura prealabila obligatorie si
nefiind de natura sa impiedice introducerea unei alte actiuni (in revendicare,
cum este cazul in speta).
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In conformitate cu prevederile art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art.
12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este
competenta sa se pronunte asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
32^4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, modificata si completata prin art. I pct. 43 din Legea
nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, care au
urmatorul cuprins: "(1) Institutiile publice implicate asigura repararea
prejudiciilor cauzate societatilor comerciale privatizate sau in curs de
privatizare prin restituirea catre fostii proprietari a bunurilor imobile
preluate de stat.
(2) Institutiile publice implicate vor plati societatilor comerciale prevazute
la alin. (1) o despagubire care sa reprezinte echivalentul banesc al
prejudiciului cauzat prin restituirea in natura a imobilelor detinute de
societatea comerciala catre fostii proprietari prin efectul unei hotarari
judecatoresti definitive si irevocabile.
(3) Despagubirea prevazuta la alin. (2) se stabileste de comun acord cu
societatile comerciale, iar in caz de divergenta, prin justitie.
(4) Imobilele preluate de stat in baza unor legi, acte administrative sau
hotarari judecatoresti de confiscare, constand in terenuri si cladiri
evidentiate in patrimoniul societatilor comerciale privatizate sau in curs de
privatizare, in absenta carora realizarea obiectului de activitate al acestor
societati comerciale este impiedicata in asemenea masura incat, ca urmare a
acestei restituiri, societatea comerciala nu ar mai putea sa-si continue
activitatea si ar urma sa fie supusa dizolvarii si lichidarii, nu vor fi
restituite in natura.
(5) In cazul in care prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila
societatile comerciale sunt obligate la plata echivalentului banesc al
imobilelor, institutiile publice implicate vor plati direct fostului proprietar
suma prevazuta in hotarare.
(6) Statul garanteaza indeplinirea de catre institutiile publice implicate
a obligatiilor prevazute in prezentul articol."
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Societatea Comerciala
"Vincon" - S.A. Vrancea din Focsani, in calitate de parata in
actiunea in revendicare formulata de Mircea V. Antonescu si in calitate de
reclamanta in cererea reconventionala proprie. In actiunea principala
reclamantul Mircea V. Antonescu solicita restituirea imobilului sau compus din
constructii si teren situat in orasul Focsani, preluat de stat fara titlu. Prin
actiunea reconventionala formulata de Societatea Comerciala "Vincon"
- S.A. Vrancea din Focsani se solicita obligarea reclamantului Mircea V.
Antonescu la plata contravalorii unor constructii ridicate ulterior si a unor
imbunatatiri ulterioare aduse imobilului. Fondul Proprietatii de Stat -
Directia teritoriala Vrancea, in calitate de actionar principal, cu un pachet
de 59,88% actiuni din capitalul social al Societatii Comerciale
"Vincon" - S.A. Vrancea din Focsani, a solicitat respingerea actiunii
in revendicare introduse de Mircea V. Antonescu, sustinand ca Societatea
Comerciala "Vincon" - S.A. Vrancea din Focsani are calitatea de
proprietar, calitate dobandita conform art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990
privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si
societati comerciale prin transmitere de la Intreprinderea de Gospodarie
Oraseneasca Focsani, in privinta constructiei, si de la Ministerul Agriculturii
si Alimentatiei, in privinta terenului, aparare formulata initial, prin
Intampinarea din 10 iulie 1997, si de Societatea Comerciala "Vincon"
- S.A. Vrancea din Focsani. In urma administrarii probei cu expertiza tehnica
Societatea Comerciala "Vincon" - S.A. Vrancea din Focsani a formulat
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^4 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 88/1997, modificata si completata prin art. I din
Legea nr. 99/1999.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca litigiul in
care a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate este un litigiu civil,
intemeiat pe dispozitiile art. 480 din Codul civil, iar nu un litigiu care sa
se inscrie in ipoteza alin. (1) al textului de lege criticat, adica un litigiu
desfasurat, pe de o parte, intre institutiile publice implicate in privatizare
si, pe de alta parte, societatile comerciale privatizate sau in curs de
privatizare, societati care sa fi fost prejudiciate prin restituirea catre
fostii proprietari a imobilelor preluate de stat. Textul a carui
neconstitutionalitate se invoca, si anume alin. (1) al art. 32^4 din ordonanta
mentionata, nu constituie deci o dispozitie legala de care depinde solutionarea
cauzei, in sensul cerut de prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata.
Alin. (2) al art. 32^4 se refera, de asemenea, la despagubirile cuvenite
acelorasi societati comerciale prevazute la alin. (1), ca urmare a restituirii
in natura a imobilelor detinute de societatea comerciala catre fostii
proprietari, prin efectul unei hotarari judecatoresti definitive si
irevocabile. Textul mentionat este deci aplicabil litigiilor aparute ulterior
pronuntarii unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile prin
care instanta a restituit in natura fostului proprietar imobilul detinut de
societatea comerciala. In speta insa nu s-a pronuntat o asemenea hotarare, iar
litigiul nu se solutioneaza de instanta pe baza acestui text de lege criticat.
Prin alin. (3) al art. 32^4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, modificata si completata
prin art. I din Legea nr. 99/1999, este prevazuta posibilitatea stabilirii
despagubirii prevazute la alin. (2) al aceluiasi text, de comun acord cu
societatile comerciale sau, in caz de divergenta, prin justitie, dispozitii
care, de asemenea, nu au legatura cu solutionarea litigiului pentru ca se
refera la procedura ulterioara pronuntarii unei hotarari judecatoresti
irevocabile si privesc repararea prejudiciului cauzat societatii comerciale
privatizate sau in curs de privatizare prin restituirea in natura a imobilului
catre fostii proprietari.
Referitor la neconstitutionalitatea alin. (4) al aceluiasi articol,
exceptia ridicata priveste doar aplicarea legii, chestiune aflata in competenta
exclusiva a instantelor de judecata, iar nu neconstitutionalitatea textului de
lege, care este de competenta contenciosului constitutional.
Exceptia de neconstitutionalitate nu poate fi primita nici cu privire la
alin. (5) al art. 32^4 din aceeasi ordonanta pentru ca dispozitiile acestuia se
refera la situatia ulterioara pronuntarii unei hotarari judecatoresti
definitive si irevocabile prin care societatile comerciale sunt obligate la
plata echivalentului banesc al imobilelor, caz in care institutiile publice
implicate vor plati direct fostului proprietar suma prevazuta in hotarare.
Evident, solutionarea litigiului in care s-a ridicat exceptia de
neconstitutionalitate nu depinde nici de acest text de lege, care prevede doar
modalitatea in care va fi despagubit fostul proprietar in situatia in care imobilul
revendicat ramane in proprietatea societatilor comerciale privatizate sau in
curs de privatizare, iar acestea sunt obligate, prin hotarare judecatoreasca
definitiva si irevocabila, la plata unui echivalent banesc catre fostul
proprietar.
Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a ultimului alineat al art.
32^4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, modificata si completata prin art. I din Legea nr.
99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, Curtea
retine ca nici dispozitiile acestui text nu au legatura cu solutionarea
litigiului, ele referindu-se doar la garantarea de catre stat a indeplinirii de
catre institutiile publice implicate a obligatiilor prevazute in acest articol.
In consecinta, constatand ca exceptia ridicata priveste
neconstitutionalitatea unor dispozitii legale de care nu depinde solutionarea
cauzei aflate in fata instantei judecatoresti, Curtea urmeaza sa o respinga ca
fiind inadmisibila, potrivit prevederilor art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 32^4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997
privind privatizarea societatilor comerciale, modificata si completata prin
art. I din Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei
economice, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Vincon" - S.A.
Vrancea din Focsani in Dosarul nr. 3.071/1998 al Tribunalului Vrancea.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 ianuarie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Marioara Prodan