DECIZIE Nr. 6 din 4 februarie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 330 din
Codul de procedura civila, ale art. 279 alin. 2 lit. b) si ale art. 409 din
Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 112 din 18 martie 1999

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Ion Bonini - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 330 din Codul de procedura civila, ale art. 279 alin. 2 lit. b) si ale
art. 409 din Codul de procedura penala, ridicata de Todor Florin in Dosarul nr.
1.118/1997 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor. Procedura de citare este
legal indeplinita. Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul pe fond
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei. In sustinerea concluziilor se arata ca exceptia privitoare la
dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. b) este neintemeiata. Plangerea prealabila
este o conditie pentru punerea in miscare a unor actiuni penale, neavand
legatura cu principiul publicitatii sedintei, prevazut la art. 126 din
Constitutie.
In ceea ce priveste exceptia vizand dispozitiile art. 409 din Codul de
procedura penala, reprezentantul Ministerului Public arata ca acestea nu
contravin prevederilor constitutionale, deoarece, potrivit art. 128 din legea
fundamentala, impotriva hotararilor judecatoresti partile interesate si
Ministerul Public pot exercita caile de atac in conditiile legii, aceste
conditii fiind reglementate de dispozitiile art. 410 din Codul de procedura
penala. Referitor la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 330
din Codul de procedura civila, acesta mentioneaza ca, prin Decizia nr. 73/1996,
ramasa definitiva prin Decizia nr. 96/1996, Curtea Constitutionala a statuat ca
aceste dispozitii sunt constitutionale, iar, potrivit art. 145 alin. (2) din
Constitutie, deciziile Curtii Constitutionale sunt obligatorii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 noiembrie 1998 a Curtii Supreme de Justitie - Sectia
de contencios administrativ, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 330 din Codul de procedura civila
si "a prevederilor Codului de procedura penala", exceptie ridicata de
Todor Florin in Dosarul nr. 1.118/1997 al acestei instante.
Fara a mentiona textele constitutionale care ar fi incalcate, autorul
exceptiei afirma ca dispozitiile art. 330 din Codul de procedura civila
impiedica accesul persoanei la justitie, intrucat confera numai procurorului general
dreptul de a ataca prin recurs in anulare hotararile judecatoresti ilegale. Se
mai afirma, de asemenea fara indicarea textelor considerate incalcate, ca
aceleasi dispozitii legale sunt contrare si dispozitiilor din Conventia
europeana pentru protectia drepturilor omului si libertatilor fundamentale
privitoare la accesul la toate mijloacele procedurale in apararea drepturilor
si intereselor sale, dispozitii care, potrivit art. 20 alin. (2) din
Constitutie, au prioritate fata de legile interne, atunci cand sunt in dezacord
cu acestea.
Desi instanta de judecata a sesizat Curtea cu exceptia de
neconstitutionalitate "a prevederilor Codului de procedura penala",
din notele scrise, depuse la dosar de autorul acesteia, rezulta ca exceptia se
refera numai la art. 279 alin. 2 lit. b) si la art. 409 din acest cod. Cu
privire la dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. b) se sustine ca acestea sunt
neconstitutionale, intrucat permit magistratilor incalcarea prevederilor art.
126 din Constitutie referitoare la publicitatea sedintelor de judecata, iar, cu
referire la art. 409 din acelasi cod, se arata ca acestea contravin
prevederilor constitutionale, deoarece impiedica accesul liber la justitie si
la folosirea cailor de atac.
Exprimandu-si opinia asupra exceptiilor de neconstitutionalitate Curtea
Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ arata ca
"dispozitiile art. 330 din Codul de procedura civila si prevederile
Codului de procedura penala sunt constitutionale". In incheierea de
sesizare a Curtii Constitutionale nu se face nici o referire concreta la
textele din Codul de procedura penala considerate neconstitutionale.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, s-au solicitat punctele de vedere ale presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere comunicat de Guvern se arata, referitor la exceptia de
neconstitutionalitate a art. 330 din Codul de procedura civila, ca aceasta a
fost solutionata de Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 73 din 4 iunie
1996, ramasa definitiva prin Decizia nr. 96 din 24 septembrie 1996, in sensul
ca dispozitiile legale atacate sunt constitutionale, deciziile Curtii fiind
obligatorii potrivit art. 145 alin. (2) din Constitutie. Cu privire la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor Codului de procedura penala, se retine
numai exceptia privind dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. b), considerate de
autorul exceptiei ca fiind contrare art. 126 din Constitutie, si se apreciaza
ca aceste dispozitii nu contravin art. 126 din legea fundamentala, intrucat
reglementeaza procedura plangerii prealabile si nu aduc atingere in nici un mod
publicitatii sedintei de judecata. Art. 290 alin. 1 teza intai din Codul de
procedura penala prevede ca sedintele de judecata sunt publice, iar, conform
art. 197 alin. 2 din acelasi cod, nerespectarea dispozitiilor privitoare la
publicitatea sedintei de judecata atrage sanctiunea nulitatii absolute si deci
nu se poate sustine ca prevederile art. 279 alin. 2 lit. b) din Codul de
procedura penala ar putea incalca principiul constitutional al publicitatii
sedintei de judecata, inscris la art. 126 din legea fundamentala.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie, Curtea Constitutionala constata
ca a fost legal sesizata si este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Avand in vedere ca autorul exceptiei, in notele scrise depuse la dosar in
motivarea exceptiei, se refera la dispozitiile art. 330 din Codul de procedura
civila, precum si la cele ale art. 279 alin. 2 lit. b) si ale art. 409 din
Codul de procedura penala, Curtea urmeaza sa se pronunte asupra acestor
dispozitii legale, chiar daca in incheierea prin care a fost sesizata instanta
judecatoreasca a mentionat, sub acest din urma aspect, "prevederile
Codului de procedura penala".
I. Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 330
din Codul de procedura civila, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin
Decizia nr. 73 din 4 iunie 1996, ramasa definitiva prin Decizia nr. 96 din 24
septembrie 1996, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 255
din 22 octombrie 1996 si, respectiv, nr. 251 din 17 octombrie 1996, constatand
ca aceste dispozitii sunt constitutionale. In considerentele Deciziei nr.
73/1996 Curtea a retinut ca: "Punerea in discutie a constitutionalitatii
prevederilor art. 330 din Codul de procedura civila ar insemna de fapt
repudierea a insesi institutiei recursului in anulare. Or, nici un temei
constitutional nu poate fi invocat pentru a se sustine incompatibilitatea
constitutionala a recursului in anulare." De asemenea, cu privire la
critica adusa textului in sensul ca declararea recursului in anulare, fiind de
atributul exclusiv al procurorului general, ar contraveni dispozitiilor art. 16
alin. (1) din Constitutie privitoare la egalitatea in drepturi, in
considerentele aceleiasi decizii se arata ca: "Aceasta egalitate nu
exclude, ci chiar implica un tratament juridic diferentiat, tinand seama de
natura autoritatilor publice si de <<atributiile>> acestora.
Ministerul Public este o astfel de autoritate care exercita atributii, nu
drepturi subiective." Aceasta solutie a Curtii Constitutionale a fost
reconfirmata prin numeroase alte decizii ulterioare si, intrucat nici exceptia
din dosarul de fata nu aduce elemente noi care sa determine o schimbare a
jurisprudentei Curtii, urmeaza a fi respinsa.
II. In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 279 alin. 2 lit. b) din Codul de procedura penala, si aceasta este
neintemeiata, urmand a fi respinsa.
Acest text legal prevede: "Plangerea prealabila se adreseaza: [...]
b) organului de cercetare penala sau procurorului, in cazul altor
infractiuni decat cele aratate la lit. a)."
Se constata ca plangerea prealabila este si aici, ca in toate cazurile
prevazute de lege, o conditie pentru punerea in miscare si exercitarea actiunii
penale si nu are nici o legatura cu publicitatea sedintei de judecata,
prevazuta la art. 290 alin. 1 din Codul de procedura penala si ridicata la
rangul de principiu constitutional prin dispozitia art. 126 din legea
fundamentala. In cazul in care procurorul ar considera ca nu este cazul sa puna
in miscare actiunea penala, partea interesata se poate plange impotriva actelor
procurorului in procedura prevazuta la art. 275 - 278 din Codul de procedura
penala, iar daca este nemultumita de solutionarea plangerii sale, ea se poate
adresa justitiei in temeiul art. 21 din Constitutie. In acest sens s-a
pronuntat Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 486 din 2 decembrie 1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 105 din 6 martie
1998, statuand ca art. 278 din Codul de procedura penala este constitutional
numai in masura in care nu opreste persoana nemultumita de solutionarea
plangerii impotriva masurilor sau actelor efectuate de procuror ori efectuate
pe baza dispozitiilor date de acesta si care nu ajung in fata instantelor
judecatoresti sa se adreseze justitiei in temeiul art. 21 din Constitutie, ce
urmeaza sa se aplice in mod direct. Autorul exceptiei avea deci la dispozitie
caile legale pentru a se plange impotriva refuzului de trimitere in judecata la
care se refera.
III. In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 409 din Codul de procedura penala referitoare la recursul in anulare in
procesul penal, autorul exceptiei sustine ca ele contravin acelorasi prevederi
constitutionale ca si dispozitiile art. 330 din Codul de procedura civila
referitoare la recursul in anulare in procesul civil.
Textul art. 409 din Codul de procedura penala prevede: "Procurorul
general, din oficiu sau la cererea ministrului justitiei, poate ataca cu recurs
in anulare la Curtea Suprema de Justitie orice hotarare definitiva."
Curtea constata ca dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor
art. 128 din Constitutie privitoare la folosirea cailor de atac, deoarece
aceste cai de atac pot fi exercitate in conditiile legii, iar legea a
incredintat Ministerului Public dreptul si indatorirea de a promova, in
conditiile legii, recurs in anulare, atunci cand exista vreunul dintre cazurile
prevazute la art. 410 din Codul de procedura penala. Recursul in anulare, avand
un caracter exceptional, nu putea fi lasat la dispozitia partilor, deoarece in
acest fel s-ar fi pus in pericol stabilitatea si siguranta ordinii de drept
restabilite prin justitie. Asadar rezulta ca si exceptia referitoare la aceste
dispozitii este neintemeiata, urmand a fi respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 330 din
Codul de procedura civila, ale art. 279 alin. 2 lit. b) si ale art. 409 din
Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Todor Florin in Dosarul nr.
1.118/1997 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 februarie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu