DECIZIE Nr.
584 din 19 septembrie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii contenciosului administrativ nr.
554/2004, in ansamblu, si, in special, a celor ale art. 1, art. 2 alin. (1)
lit. a), n) si o), art. 13 si art. 17 din aceeasi lege
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 903 din 7 noiembrie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor -
judecător
Petre Ninosu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Ion Tiucă - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii contenciosului administrativ nr.
554/2004, în ansamblu, şi, în special, a celor ale art. 1, art. 2 alin. (1)
lit. a), n) şi o), art. 13 şi art. 17 din aceeaşi lege, excepţie ridicată de
Consiliul Local al Oraşului Predeal în Dosarul nr. 34/CA/R/2006 al Curţii de
Apel Braşov -Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca
inadmisibilă, întrucât autorul acesteia, prin critica sa, solicită, de fapt,
interpretarea şi aplicarea legii, aspect ce excedează competenţei Curţii
Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 11 aprilie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 34/CA/R/2006, Curtea de Apel Braşov - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii contenciosului administrativ nr.
554/2004, în ansamblu, şi, în special, a celor ale art. 1, art. 2 alin. (1)
lit. a), n) şi o), art. 13 şi art. 17 din aceeaşi lege, excepţie ridicată
de Consiliul Local al Oraşului Predeal într-o cauză având ca obiect
soluţionarea recursului formulat împotriva unei sentinţe prin care a fost
anulată o hotărâre a Consiliului Local al Oraşului Predeal.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile
legale criticate încalcă art. 15, art. 16, art. 21 şi art. 24 din Constituţie,
întrucât nu prevăd obligaţia ca, în acţiunile de contencios administrativ
împotriva actelor administrative individuale, să se citeze în cauză, în
calitate de pârât, beneficiarul actului individual atacat. Totodată, se
apreciază că, în materia contenciosului administrativ, hotărârile judecătoreşti
trebuie să fie pronunţate în contradictoriu cu toate părţile la care se referă
actul administrativ atacat.
Curtea de Apel Braşov - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată, arătând, în acest sens, că
susţinerile autorului excepţiei privesc, mai degrabă, aplicarea legii, şi nu
constituţionalitatea ei.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Se mai arată că aspectele
invocate de autorul excepţiei de neconstituţionalitate constituie probleme care
vizează interpretarea şi aplicarea legii şi, în consecinţă, soluţionarea
acestora excedează competenţei Curţii Constituţionale.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile art. 4 alin. (3) din lege, în raport cu art. 21 din Constituţie,
sunt neconstituţionale, întrucât nu stabilesc cu claritate momentele pentru
declararea şi judecarea recursului împotriva hotărârii prin care instanţa s-a
pronunţat asupra excepţiei de nelegalitate. De asemenea, Avocatul Poporului
consideră că celelalte dispoziţii ale legii nu contravin art. 15, art. 16, art.
21, art. 24 din Constituţie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
celor ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, în ansamblu, şi, în special, cele
ale art. 1, art. 2 alin. (1) lit. a), n) şi o), art. 13 şi art. 17 din aceeaşi
lege. Dispoziţiile legale punctual criticate vizează sfera persoanelor care pot
să se adreseze instanţelor de contencios administrativ pentru anularea unui act
administrativ, citarea părţilor şi judecarea cererilor în cauzele de contencios
administrativ.
Autorul excepţiei consideră că aceste texte de lege
încalcă prevederile constituţionale ale art. 15 privind universalitatea, art.
16 privind egalitatea în drepturi, art. 21 privind accesul liber la justiţie şi
art. 24 privind dreptul la apărare.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea reţine următoarele:
In esenţă, autorul excepţiei consideră că Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, în integralitatea sa, şi textele de lege indicate,
în special, sunt constituţionale numai în măsura în care se înţelege că în
cauzele având ca obiect acţiuni în contencios administrativ împotriva actelor
administrative individuale se citează, în mod obligatoriu, şi persoanele fizice
şi juridice beneficiare ale respectivului act.
Curtea reţine că, potrivit art. 2 alin. (1) şi (2) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
instanţa de contencios constituţional realizează un control de
constituţionalitate a legilor şi altor acte normative. Având în vedere
motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, Curtea constată că autorul
acesteia nu face o veritabilă critică de neconstituţionalitate, ci se referă la
aplicarea şi interpretarea legii, sarcină care excedează competenţei Curţii Constituţionale,
astfel încât excepţia de neconstituţionalitate urmează a fi respinsă ca
inadmisibilă.
De altfel, în ceea ce priveşte susţinerea autorului
excepţiei potrivit căreia textele legale criticate nu prevăd obligaţia ca în
acţiunile de contencios administrativ împotriva actelor administrative
individuale să se citeze în cauză, în calitate de pârât, beneficiarul actului
individual atacat, Curtea reţine că aceasta trebuie analizată având în vedere
art. 28 alin. (1) teza întâi din Legea nr. 554/2004, care prevede că „dispoziţiile
prezentei legi se completează cu prevederile Codului de procedură civilă, în
măsura în care nu sunt incompatibile cu specificul raporturilor de autoritate
dintre autorităţile publice, pe de o parte, şi persoanele vătămate în
drepturile sau interesele lor legitime, pe de altă parte, precum şi cu
procedura reglementată de prezenta lege". Or, acest aspect vizează
întru totul interpretarea şi aplicarea legii.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din
Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din
Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii contenciosului administrativ nr.
554/2004, în ansamblu, şi, în special, a celor ale art. 1, art. 2 alin. (1)
lit. a), n) şi o), art. 13 şi art. 17 din aceeaşi lege, excepţie ridicată de
Consiliul Local al Oraşului Predeal în Dosarul nr. 34/CA/R/2006 al Curţii de
Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 19 septembrie
2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean