Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 58 din 13 aprilie 1999

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. 1 si ale art. 2 alin. 1 din Legea nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 308 din 30 iunie 1999


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Mihai Paul Cotta       - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. 1 si ale art. 2 alin. 1 din Legea nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor, exceptie invocata de Societatea Comerciala "Molbas Impex" - S.R.L. din Onesti in Dosarul nr. 5.072/R/1998 al Judecatoriei Onesti privind pe autoarea exceptiei in contradictoriu cu Garda Financiara Onesti si Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat Bacau.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 13 aprilie 1999, in lipsa partilor legal citate si in prezenta reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei invocate, deoarece dispozitiile art. 1 alin. 1 si ale art. 2 alin. 1 din Legea nr. 105/1997 nu contravin principiului constitutional privind accesul liber la justitie, iar Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat si prin alte decizii asupra acestor texte si a constatat ca sunt constitutionale.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Judecatoria Onesti, prin Incheierea din 21 octombrie 1998, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. 1 si ale art. 2 alin. 1 din Legea nr. 105/1997, ridicata de Societatea Comerciala "Molbas Impex" - S.R.L. din Onesti intr-o cauza civila, avand ca obiect solutionarea plangerii formulate de autoarea exceptiei impotriva procesului-verbal de contraventie incheiat de Garda Financiara Onesti.
    Prin exceptia de neconstitutionalitate ridicata se sustine ca redactarea echivoca a textelor art. 1 alin. 1 si art. 2 alin. 1 din Legea nr. 105/1997 creeaza o ambiguitate in aplicarea lor. Totodata se apreciaza ca aceste prevederi sunt in neconcordanta cu dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor si ale art. 21 din Constitutie privind dreptul oricarei persoane de a se adresa justitiei, iar termenul de adresare la organele judecatoresti ar trebui sa fie de 15 zile si nu de 5 zile, cum se dispune in Legea nr. 105/1997.
    Exprimandu-si opinia, instanta de judecata considera ca termenele lungi de solutionare a obiectiunilor, plangerilor si contestatiilor reglementate de Legea nr. 105/1997, pe calea a doua proceduri - una administrativa si alta judiciara, imprima un caracter greoi si totodata restrictiv activitatii de solutionare a acestor cai de atac, ceea ce contravine finalitatii actului de justitie si celeritatii judecarii cauzelor.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. 1 si ale art. 2 alin. 1 din Legea nr. 105/1997 este neintemeiata, deoarece accesul la justitie al autoarei exceptiei nu este in nici un mod obstructionat. Astfel art. 2 - 8 din Legea nr. 105/1997 cuprind prevederi care stabilesc caile de atac administrativ-jurisdictionale, termenele de solutionare a obiectiunilor, contestatiilor sau plangerilor si cele inauntrul carora se exercita caile de atac, pe cale ierarhica, pana la obtinerea deciziei Ministerului Finantelor, iar art. 9 din lege reglementeaza dreptul celui nemultumit de a promova o actiune, in termen de 15 zile de la comunicarea solutiei, la instanta judecatoreasca competenta, prevazuta de legea speciala de instituire a impozitelor si taxelor contestate. Alin. 2 si 3 ale aceluiasi articol reglementeaza si cazul in care legea speciala nu precizeaza instanta judecatoreasca competenta, situatie in care actiunea se solutioneaza de catre curtea de apel in a carei raza teritoriala petentul isi are sediul sau domiciliul, cu drept de recurs la tribunal sau la Curtea Suprema de Justitie, dupa caz, in termen de 15 zile de la comunicarea solutiei. Se mai arata ca art. 1 alin. 2 din Legea nr. 105/1997 prevede solutionarea, in conformitate cu dispozitiile legale in domeniul constatarii si sanctionarii contraventiilor, a altor situatii decat cele reglementate prin art. 1 alin. 1 din aceeasi lege. Aceste texte permit in totalitate accesul liber, fara nici o restrictie, la justitie, potrivit art. 21 din Constitutie, reglementand totodata si aspectul competentei materiale a instantelor judecatoresti, precum si termenele de sesizare a acestora.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia ridicata este neintemeiata, deoarece Legea nr. 105/1997 este o reglementare speciala, potrivit careia obiectiunile, contestatiile si plangerile asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control ale organelor Ministerului Finantelor reprezinta o procedura administrativa prealabila. Art. 9 prevede insa ca, impotriva deciziei Ministerului Finantelor, care este ultima cale administrativa de atac in aceasta procedura prealabila, se poate face actiune, in termen de 15 zile de la comunicarea deciziei, la instanta judecatoreasca competenta, iar hotararea acesteia este supusa recursului, astfel incat nu este incalcat art. 21 din Constitutie. De altfel, in mod constant Curtea Constitutionala s-a pronuntat in sensul ca instituirea unei proceduri administrativ-jurisdictionale prealabile nu contravine liberului acces la justitie, cat timp actul emis in cadrul jurisdictiei respective poate fi atacat la instanta judecatoreasca de contencios administrativ. Mai mult, din concluziile depuse la dosar de Societatea Comerciala "Molbas Impex" - S.R.L. in sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate rezulta ca, de fapt, nu se invoca neconstitutionalitatea, ci neclaritatea legii, fapt care i-a determinat si pe agentii constatatori sa foloseasca formulari ambigue. Solutionarea acestor situatii nu intra insa in competenta Curtii Constitutionale.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, concluziile procurorului, raportul judecatorului-raportor, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Aceasta exceptie de neconstitutionalitate se refera la prevederile art. 1 alin. 1 si ale art. 2 alin. 1 din Legea nr. 105/1997 privind solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor. Potrivit art. 1 alin. 1, "Obiectiunile, contestatiile si plangerile formulate in conditiile prezentei legi sunt cai administrative de atac prin care se solicita diminuarea sau anularea, dupa caz, a impozitelor, taxelor, a contributiilor la fondurile speciale, a majorarilor de intarziere sau a penalitatilor si amenzilor ori a altor sume constatate si aplicate de organele Ministerului Finantelor, abilitate, potrivit legii, sa efectueze acte de control sau de impunere". De asemenea, art. 2 alin. 1 din aceeasi lege prevede ca "Impotriva masurilor dispuse prin procesele-verbale sau prin alte acte ale organelor cu atributii de control sau de impunere se pot face obiectiuni care se depun, in termen de 5 zile lucratoare de la comunicare, la organul care a incheiat procesul-verbal sau alt act al organului cu atributii de control sau de impunere".
    Examinand aceasta exceptie, Curtea Constitutionala constata ca este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
    Dispozitiile legale criticate prevad o cale administrativa prealabila de solutionare a obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor formulate impotriva masurilor dispuse prin actele organelor cu atributii de control sau de impunere ale Ministerului Finantelor. Impreuna cu celelalte prevederi din lege, este reglementata o procedura administrativa prealabila, prin care cererile celor nemultumiti de constatarile actelor de control ale organelor financiare nu sunt solutionate de agentul care le-a incheiat, ci de seful organului care a intocmit aceste acte sau, dupa caz, de organul ierarhic superior.
    Dupa efectuarea acestor proceduri cu caracter jurisdictional, potrivit art. 9 din Legea nr. 105/1997, impotriva deciziei Ministerului Finantelor se poate face actiune, in termen de 15 zile de la comunicarea acesteia, la instanta judecatoreasca prevazuta de legea speciala de instituire a impozitelor si taxelor contestate, iar impotriva hotararii judecatoresti, pronuntate de judecatorie sau de curtea de apel, se poate face recurs la tribunal sau la Curtea Suprema de Justitie, dupa caz, in termen de 15 zile de la comunicare, instantele avand si posibilitatea de a suspenda executarea hotararii, potrivit dispozitiilor de drept comun, pana la solutionarea cauzei.
    In aceste conditii dispozitiile art. 1 alin. 1 si ale art. 2 alin. 1 din Legea nr. 105/1997 nu contravin prevederilor art. 21 din Constitutie, intrucat se asigura accesul liber la justitie si in cazul acestor litigii de natura fiscala.
    De altfel, Curtea Constitutionala, prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, referitor la legitimitatea constitutionala a procedurilor administrativ-jurisdictionale a statuat, pe de o parte, ca acestea constituie o masura de protectie care nu poate limita, in nici un mod, accesul la justitie, iar pe de alta parte, ca "existenta unor organe de jurisdictie nu poate sa duca la inlaturarea interventiei instantelor judecatoresti, in conditiile legii". Ca urmare, este exclusa posibilitatea ca un organ al administratiei publice, chiar cu caracter jurisdictional, sa se substituie instantei judecatoresti, astfel incat, prin aceasta procedura, partilor nu li se poate limita exercitarea unui drept constitutional.
    O alta critica formulata de autorul exceptiei se refera la modalitatea de interpretare a textului prevazut de art. 1 alin. 2 din Legea nr. 105/1997. Acesta considera ca obiectiunile, contestatiile si plangerile formulate impotriva impozitelor, taxelor, contributiilor la fondurile speciale, majorarilor de intarziere, precum si penalitatilor si amenzilor constatate si aplicate de organele de control ale Ministerului Finantelor, trebuie adresate organelor administrative prevazute de Legea nr. 105/1997. Cand este insa vorba despre alte sume de bani, constatate de aceste organe, fara a se mentiona natura lor, procedura de solutionare ar trebui sa fie cea reglementata de Legea nr. 32/1968.
    Aceasta critica nu poate fi retinuta, deoarece Curtea nu se poate substitui instantei judecatoresti, pentru a interpreta dispozitia legala in procesul de aplicare a ei, ci determina numai continutul constitutional al prevederii controlate, eliminand, eventual, acel inteles contrar Constitutiei.
    In acest sens este si jurisprudenta Curtii Constitutionale, astfel cum rezulta din Decizia nr. 33 din 24 februarie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 21 din 22 ianuarie 1998.

    Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. 1 si ale art. 2 alin. 1 din Legea nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Molbas Impex" - S.R.L. din Onesti in Dosarul nr. 5.072/R/1998 al Judecatoriei Onesti.

            PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 58/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 58 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 58/1999
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu