Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

                  DECIZIE   Nr. 573 din 3 noiembrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 alin. 2 din Codul de procedura civila  

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 1143 din 19 decembrie 2005


SmartCity2

      

    Ioan Vida - presedinte

    Nicolae Cochinescu - judecator

    Aspazia Cojocaru - judecator

    Constantin Doldur - judecator

    Acsinte Gaspar - judecator

    Kozsokár Gábor - judecator

    Petre Ninosu - judecator

    Ion Predescu - judecator

    Serban Viorel Stanoiu - judecator

    Ion Tiuca - procuror

    Cristina Catalina Turcu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 alin. 2 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Gheorghita Vaduva si Elena Vaduva în Dosarul nr. 786/2005 al Tribunalului Gorj Sectia civila.

    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinita.

    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca fiind neîntemeiata.

    CURTEA,

    având în vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:

    Prin Încheierea din 20 aprilie 2005, pronuntata în Dosarul nr. 786/2005, Tribunalul Gorj - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 alin. 2 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Gheorghita Vaduva si Elena Vaduva într-o cauza având ca obiect solutionarea apelului declarat de acestea împotriva sentintei prin care le-a fost respinsa cererea de constatare a nulitatii absolute a unui act administrativ.

    În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de lege criticat aduce atingere dispozitiilor art. 16 alin. (1) si art. 21 alin. (3) din Constitutie. În acest sens arata ca dispozitia legala criticata instituie "o discriminare pozitiva în favoarea unor cauze pe rol" cu privire la care s-a dispus suspendarea, în raport cu acele cauze în care presedintele instantei nu dispune aceeasi masura, asa încât se încalca dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie.

    În situatia în care nu s-a dispus suspendarea cauzei pe perioada solutionarii cererii de stramutare, se aduce atingere dispozitiilor art. 21 alin. (3) din Constitutie privind dreptul la un proces echitabil. Astfel, continuarea judecatii poate pune instanta care judeca cererea de stramutare în situatia de a nu cunoaste ce acte au fost îndeplinite dupa introducerea acesteia, iar, în ipoteza admiterii cererii de stramutare, de a dispune daca actele respective pot sau nu pot fi pastrate.

    De asemenea, este posibil ca unele cauze sa fie judecate si hotarârea pusa în executare înainte de judecarea cererii de suspendare, ceea ce complica solutionarea raporturilor juridice dintre parti în ipoteza admiterii cererii de suspendare.

    Se mai considera ca în vederea evitarii încalcarii art. 16 alin. (1) si art. 21 alin. (3) din Constitutie este necesar ca, dupa înregistrarea cererii de stramutare, "suspendarea sa fie dispusa obligatoriu de instanta care judeca pricina în fond, pâna la judecarea cererii de stramutare, ori, în mod obligatoriu, aceeasi instanta sa acorde un termen de judecata dupa data judecarii cererii de stramutare".

    Tribunalul Gorj - Sectia civila apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este întemeiata, textul de lege criticat încalcând atât dispozitiile art. 16 si 21 din Constitutie, cât si pe cele ale art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. În acest sens arata ca textul nu stabileste în ce situatie se poate dispune suspendarea judecarii cauzei sau obligativitatea acestei suspendari. "În situatia în care instanta de stramutare nu dispune suspendarea judecatii, instanta de fond [...] poate solutiona dosarul, hotarârea pronuntata înainte de suspendare fiind valabila." Considera ca în aceasta ipoteza cererea de stramutare ramâne fara obiect, iar respingerea acesteia fara cercetarea motivelor invocate este inevitabila.

    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiata. În acest sens arata ca "acordarea unui drept de apreciere asupra necesitatii suspendarii cauzei a carei stramutare se cere nu înseamna ca s-ar crea premisele unei discriminari între cauze, întregul sistem de drept procedural românesc bazându-se pe dreptul de apreciere al judecatorului. În mod evident, presedintele instantei competente sa solutioneze cererea de stramutare va aprecia asupra necesitatii suspendarii cauzei în raport cu motivele de stramutare invocate, dupa cum se solutioneaza însasi cererea de stramutare. Cererea nu are caracter contencios, astfel încât citarea partilor nu este necesara. Procedura de solutionare a cererii de stramutare, ca si suspendarea judecarii cauzei rezulta din motivele specifice pentru care legiuitorul a prevazut posibilitatea stramutarii: fie motive obiective, a caror existenta se dovedeste de regula cu înscrisuri - rudenia si afinitatea, fie motive pur subiective, a caror afirmare este prin ea însasi suficienta pentru a justifica, în functie de aprecierea instantei - banuiala legitima.

    În functie de motivele invocate pentru cererea de stramutare si de relevanta lor în cadrul solutionarii pricinii, presedintele instantei se va pronunta si cu privire la suspendarea acesteia.

    În acelasi timp, procedura de solutionare a stramutarii este astfel gândita încât, bazata cel mai adesea pe motive de banuiala legitima, invocarea acestora sa nu devina abuziva si sa permita totusi parcurgerea fazelor procedurale într-un termen rezonabil.

    Tot în raport cu motivele de stramutare invocate, instanta competenta sa o solutioneze va aprecia si cu privire la mentinerea sau desfiintarea actelor îndeplinite înainte de stramutare de instanta învestita cu solutionarea cauzei." Avocatul Poporului considera ca textul de lege criticat este constitutional. Astfel, prin dispozitiile art. 40 alin. 2 din Codul de procedura civila s-a stabilit o procedura speciala de solutionare a cererii de stramutare, care nu aduce atingere intereselor partilor, ci, dimpotriva, contribuie la evitarea unor tergiversari în solutionarea cauzei, rezolvându-se un incident procesual cu privire la instanta sesizata, iar nu fondul cauzei.

    Cât priveste critica de neconstitutionalitate a textului de lege criticat în raport de prevederile art. 16 din Constitutie, apreciaza ca legiuitorul nu a instituit un tratament discriminatoriu, ci un regim legal diferit, aplicabil unei proceduri derivate, cu caracter derogatoriu, respectiv stramutarea.

    În plus, dispozitiile art. 40 alin. 2 din Codul de procedura civila se circumscriu domeniului de reglementare a procedurii de judecata, care, potrivit prevederilor art. 126 alin. (2) din Constitutie, este atributul exclusiv al legiuitorului.

    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,

    examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 40 alin. 2 din Codul de procedura civila, care au urmatorul continut: "Presedintele instantei va putea cere dosarul pricinii si sa ordone, fara citarea partilor, suspendarea judecarii pricinii, comunicând de urgenta aceasta masura instantei respective." Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate încalca prevederile art. 16 alin. (1) si art. 21 alin. (3) din Constitutie, care au urmatorul continut:

    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali în fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";

    - Art. 21 alin. (3): "Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor într-un termen rezonabil." Examinând exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca solutia legislativa adoptata prin reglementarea dedusa controlului de constitutionalitate de a lasa la latitudinea presedintelui instantei învestita cu solutionarea cererii de stramutare suspendarea judecarii pricinii nu releva nici o contradictie cu textele constitutionale de referinta. Astfel, prerogativa presedintelui instantei învestite cu solutionarea cererii de stramutare de a suspenda judecarea pricinii îi permite acestuia ca, în functie de motivele de stramutare invocate, de seriozitatea si credibilitatea lor, sa aprecieze asupra masurii în care suspendarea se impune, pentru a se evita o solutie partinitoare.

    Având în vedere cele de mai sus, Curtea retine ca optiunea presedintelui instantei de judecata cu privire la suspendarea pricinii nu este determinata de calitatea partilor si, în consecinta, nu sunt încalcate prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie.

    Totodata, Curtea constata ca dispozitiile art. 40 alin. 2 din Codul de procedura civila nu contravin textului art. 21 alin. (3) din Constitutie, ci, dimpotriva, posibilitatea recunoscuta presedintelui de a decide asupra suspendarii, în functie de circumstantele concrete ale cauzei, este de natura sa contribuie la realizarea dreptului la un proces echitabil, ca si la solutionarea cauzelor într-un termen rezonabil.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA

    În numele legii

    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 alin. 2 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Gheorghita Vaduva si Elena Vaduva în Dosarul nr. 786/2005 al Tribunalului Gorj - Sectia civila.

    Definitiva si general obligatorie.

    Pronuntata în sedinta publica din data de 3 noiembrie 2005.

         PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

         prof. univ. dr. IOAN VIDA

         Magistrat-asistent,

         Cristina Catalina Turcu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 573/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 573 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 573/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu