Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 571 din  3 noiembrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 71 alin. (1) lit. e) din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1100 din  6 decembrie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida                 - presedinte
    Nicolae Cochinescu        - judecator
    Aspazia Cojocaru          - judecator
    Constantin Doldur         - judecator
    Kozsokar Gabor            - judecator
    Acsinte Gaspar            - judecator
    Petre Ninosu              - judecator
    Ion Predescu              - judecator
    Serban Viorel Stanoiu     - judecator
    Ion Tiuca                 - procuror
    Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 71 alin. (1) lit. e) din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Gool Game" - S.R.L. din Timisoara in Dosarul nr. 3.170/2004 al Tribunalului Timis - Sectia civila.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata. In acest sens, arata ca federatiile sportive desfasoara activitati de interes national si este firesc ca acestea sa fie sprijinite de stat, inclusiv prin instituirea, in favoarea lor, a unei cote de 20% din incasarile provenite din pronosticurile sportive.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 8 martie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 3.170/2004, Tribunalul Timis - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 71 alin. (1) lit. e) din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000. Exceptia a fost ridicata de catre Societatea Comerciala "Gool Game" - S.R.L. din Timisoara cu prilejul solutionarii unei actiuni civile in pretentii.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine, in esenta, ca obligarea organizatorilor de pariuri sportive la plata unei cote de 20% din incasarile realizate din pronosticuri sportive catre federatiile sportive nationale de profil incalca dispozitiile art. 44 din Constitutie referitor la dreptul de proprietate. Astfel, cota de 20% este asemanatoare unei taxe sau unui impozit, dar este instituita direct in favoarea unor entitati private, fara a fi colectata la bugetul de stat sau la bugetele locale. De asemenea, textul de lege prevede aceeasi contributie de 20% si pentru incasarile din pronosticurile referitoare la meciuri externe, organizate in campionatele altor tari, de federatiile straine, ceea ce nu are, in opinia autorului exceptiei, nici o justificare logica, deoarece federatiile romanesti nu au nici o contributie la desfasurarea unei competitii din alta tara. In sfarsit, autorul exceptiei considera ca textul criticat incalca si dispozitiile art. 16 din Constitutie, deoarece instituie privilegii speciale in favoarea federatiilor sportive nationale, care sunt persoane juridice de drept privat.
    Tribunalul Timis - Sectia civila apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata. In acest sens, arata ca "stabilirea ca sursa de finantare a federatiilor sportive nationale a unei cote de 20% din incasarile provenite din pronosticurile sportive nu poate fi asimilata unei exproprieri, Statul avand prerogativa ca, prin legi organice, sa sprijine dezvoltarea unor sectoare importante ale vietii sociale, sportul fiind unul dintre acestea". Arata ca, in acceptiunea art. 44 din Constitutie, exproprierea "are ca sfera de aplicare imobile, constand in terenuri si constructii, iar nu veniturile realizate de persoanele juridice".
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Guvernul apreciaza ca textele de lege criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate. Astfel, conform art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie, continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege. Prelevarea a 20% din incasarile provenite din pronosticurile sportive nu poate fi asimilata unei exproprieri, masura care vizeaza bunuri imobile, iar nu venituri realizate de persoanele fizice sau juridice. Cu privire la sustinerea autorului exceptiei potrivit careia legea criticata instituie unele privilegii speciale in favoarea federatiilor sportive nationale, se arata ca, atat timp cat federatiile sportive desfasoara activitati de interes national sprijinite de stat, cadrul legal instituit pentru sustinerea acestor activitati nu poate fi considerat ca favorizeaza acordarea de privilegii speciale.
    Avocatul Poporului arata ca textul criticat este constitutional. Astfel, nu se poate invoca o incalcare a art. 16 din Constitutie, referitor la egalitatea in drepturi, deoarece reglementarea dedusa controlului de constitutionalitate se aplica tuturor contribuabililor care finanteaza federatiile sportive cu 20% din incasarile realizate din pronosticurile sportive, fara nici o discriminare. Cu privire la pretinsa incalcare a art. 44 din Constitutie, considera ca nu se aduce atingere in nici un fel dreptului de proprietate al contribuabililor, al carui continut si limite sunt stabilite prin lege.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 71 alin. (1) lit. e) din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 200 din 9 mai 2000, cu modificarile ulterioare, dispozitii potrivit carora:
    "(1) Sursele de finantare a federatiilor sportive nationale provin din: [...]
    e) 20% din incasarile realizate din pronosticurile sportive, ca urmare a utilizarii de competitii de gen pentru ramura respectiva, organizate in campionatele nationale din alte tari, de federatiile si organismele sportive internationale, precum si in <<Cupa Romaniei>>".
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorii exceptiei invoca incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (2) si celor ale art. 44, potrivit carora:
    - Art. 16 alin. (2): "Nimeni nu este mai presus de lege.";
    - Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
    (2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin lege organica, precum si prin mostenire legala.
    (3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
    (4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita in proprietate publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice, religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor.
    (5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor, precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
    (6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
    (7) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
    (8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al dobandirii se prezuma.
    (9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca textul criticat de autorul exceptiei instituie, in sarcina organizatorilor de pariuri sportive, obligativitatea platii catre federatiile sportive nationale a unei contributii de 20% din sumele pariate pe competitiile organizate in campionatele nationale din alte tari, de federatiile si organismele sportive internationale, precum si in "Cupa Romaniei".
    Din studierea legislatiei in vigoare rezulta ca, in general, impozitele si taxele din jocurile de noroc se fac, anual, venit la bugetul de stat. Astfel sunt colectate impozitul pe veniturile obtinute din jocuri de noroc, din premii si din prime in bani si/sau in natura, taxele pentru jocurile de noroc (impozite indirecte), taxele de timbru social asupra jocurilor de noroc, precum si taxele anuale de autorizare pentru obtinerea licentei de exploatare a jocurilor de noroc.
    Destinatia acestor venituri, a carei transparenta este asigurata de colectarea la bugetul de stat si bugetele locale, este finantarea unor obiective cum sunt construirea de sali sportive, sali polivalente si locuinte pentru tineret (a se vedea, spre exemplu, Hotararea Guvernului nr. 699/2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 650 din 22 iulie 2005).
    Spre deosebire de aceste impozite si taxe, reglementate de prevederile Codului fiscal, contributia de 20% prevazuta de textul de lege criticat reprezinta una din sursele de finantare extrabugetare, instituita de lege in beneficiul federatiilor sportive nationale.
    Potrivit art. 35 din Legea nr. 69/2000, federatiile sportive nationale "sunt persoane juridice de drept privat, de utilitate publica, [...] fara scop lucrativ", care constituie, pe ramuri, "structuri sportive de interes national".
    Asadar, cota de 20% din incasarile din pronosticuri sportive, criticata de autorul exceptiei, este instituita de lege in vederea asigurarii unor fonduri banesti necesare desfasurarii unei activitati de interes national, in favoarea unor persoane juridice de drept privat si este varsata direct acestor organisme. Prin modul de reglementare a acestei surse de finantare a federatiilor sportive nationale nu s-a adus nici o atingere dispozitiilor art. 16 alin. (2) sau celor ale art. 44 din Constitutie.
    Referitor la invocarea de catre autorul exceptiei a incalcarii principiului constitutional al egalitatii in drepturi, aceasta nu poate fi retinuta, deoarece textele criticate se aplica deopotriva, fara exceptii, tuturor situatiilor care se incadreaza in ipoteza prevazuta de dispozitiile legale respective.
    De asemenea, potrivit prevederilor art. 44 alin. (1) teza finala din Constitutie, continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege, iar instituirea acestei surse de finantare pentru federatiile sportive, in considerarea unui interes general major, indeplineste conditiile impuse de Legea fundamentala.
    In sfarsit, in ceea ce priveste pariurile sportive referitoare la "competitiile organizate in campionatele nationale din alte tari, de federatiile si organismele sportive internationale", Curtea retine ca, desi federatiile sportive romanesti, beneficiare ale contributiei criticate, nu participa in nici un mod la organizarea, finantarea si desfasurarea acestor competitii, obligarea societatilor organizatoare de pariuri sportive la plata unei contributii de 20% din sumele pariate este justificata obiectiv si rezonabil pentru aceleasi ratiuni.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 71 alin. (1) lit. e) din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Gool Game" - S.R.L. din Timisoara in Dosarul nr. 3.170/2004 al Tribunalului Timis - Sectia civila.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 3 noiembrie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat-asistent,
                              Madalina Stefania Diaconu

                                            


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 571/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 571 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 571/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu