DECIZIE Nr. 551 din 16 decembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr.
329/2003 privind exercitarea profesiei de detectiv particular
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 79 din 24 ianuarie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Predescu - judecator
Dana Titian - procuror
Valentina Barbateanu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor Legii nr. 329/2003 privind exercitarea profesiei de detectiv
particular, exceptie ridicata de Bebe Dana in Dosarul nr. 325/2004 al Curtii de
Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, considerand ca este vadit neintemeiata, intrucat art. 2
din Constitutie nu prevede supunerea legilor spre aprobare pe calea
referendumului. Legea criticata nu incalca nici prevederile constitutionale ale
art. 4, aceasta reglementand cadrul specific de exercitare a profesiei de
detectiv particular.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea nr. 18 din 30 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
325/2004, Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 329/2003 privind exercitarea
profesiei de detectiv particular.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de reclamantul Bebe Dana
intr-o cauza civila avand ca obiect obligarea Inspectoratului General al
Politiei Romane si a Inspectoratului Judetean de Politie Hunedoara la
eliberarea, pe numele reclamantului, a atestatului de detectiv particular.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia considera
ca Legea nr. 329/2003 este in intregime neconstitutionala, intrucat nu a fost
votata prin referendum, conform art. 2 din Constitutie, si deoarece la
adoptarea acesteia nu a fost respectata procedura prevazuta de Constitutie. In
acest sens afirma ca "legea a fost promulgata inainte de a fi adoptata,
respectiv inainte de a fi sesizat Presedintele Romaniei, in vederea
promulgarii". De asemenea, mai sustine ca legea criticata "este
discriminatorie in raport cu celelalte societati si profesii", aflandu-se
in contradictie cu ansamblul prevederilor Constitutiei.
Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios
administrativ apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
pentru ca "adoptarea si promulgarea Legii nr. 329/2004 s-a facut in
concordanta cu prevederile constitutionale referitoare la modalitatea de
adoptare si promulgare a legilor". Apreciaza, de asemenea, ca legea
criticata nu contine dispozitii discriminatorii, ci, dimpotriva, "ofera
garantia respectarii valorilor fundamentale ale unei societati de drept,
delimitand cadrul de exercitare a profesiei de detectiv particular si
persoanele care pot sa exercite aceasta profesie".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de
sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernului si institutiei Avocatul Poporului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
procedura de adoptare a Legii nr. 329/2004 fiind "in stricta concordanta
cu dispozitiile constitutionale cuprinse in Sectiunea a 3-a, Legiferarea, din
Capitolul I al Titlului III din Constitutia Romaniei, nemodificata". In
acest sens arata ca adoptarea legii criticate s-a facut, de catre cele doua
Camere ale Parlamentului, la data de 26 iunie 2003, cu procedura prevazuta de
art. 74 alin. (1) din Constitutia nemodificata, iar dupa adoptare a fost
promulgata prin Decretul nr. 464 din 7 iulie 2003. Dupa promulgare, legea a
fost numerotata si datata, devenind Legea nr. 329 din 8 iulie 2003. In
continuare, apreciaza ca legea ce constituie obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate nu incalca nici prevederile art. 2 din Constitutie,
acestea neprevazand obligativitatea supunerii aprobarii prin referendum a
legilor. Precizeaza ca, in conformitate cu art. 151 alin. (3) din Constitutie,
doar in cazul legilor de revizuire a Constitutiei este obligatorie aprobarea
acestora prin referendum, pentru celelalte legi procedura de legiferare fiind
prevazuta distinct in Legea fundamentala. In ceea ce priveste critica privind
caracterul discriminatoriu al Legii nr. 329/2003 in raport cu celelalte
societati sau profesii, arata ca aceasta "are un obiect distinct, specific
de reglementare, iar dispozitiile pe care le contine exprima vointa
legiuitorului", observand, totodata, ca autorul exceptiei nu precizeaza
prevederile constitutionale care ar fi incalcate de dispozitiile legii criticate.
Avocatul Poporului apreciaza ca nu poate fi primita critica de
neconstitutionalitate a Legii nr. 329/2003 fata de art. 16 alin. (1) din
Constitutie. Aceasta, deoarece dispozitiile legii criticate nu instituie
privilegii sau discriminari intre persoanele prevazute de ipoteza normei
juridice, prevederile sale aplicandu-se tuturor persoanelor atestate in
conditiile legii in discutie si care desfasoara activitati specifice de
investigare. Referitor la critica privind incalcarea dispozitiilor art. 76 si
ale art. 77 din Constitutie, opineaza ca "numai Curtea Constitutionala
poate stabili daca procedura prin care s-a adoptat legea privind exercitarea
profesiei de detectiv particular este cea conforma cu dispozitiile
constitutionale".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile Legii
nr. 329/2003 privind exercitarea profesiei de detectiv particular, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 530 din 23 iulie 2003, cu
modificarile si completarile ulterioare.
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, legea criticata
contravine dispozitiilor art. 2 din Constitutie, al caror continut este
urmatorul:
- Art. 2: "(1) Suveranitatea nationala apartine poporului roman, care
o exercita prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere,
periodice si corecte, precum si prin referendum.
(2) Nici un grup si nici o persoana nu pot exercita suveranitatea in nume
propriu."
Din motivarea exceptiei se deduce ca autorul acesteia isi intemeiaza
critica de neconstitutionalitate si pe prevederile art. 76 si ale art. 77 din
Constitutie, care au urmatorul cuprins:
- Art. 76: "(1) Legile organice si hotararile privind regulamentele
Camerelor se adopta cu votul majoritatii membrilor fiecarei Camere.
(2) Legile ordinare si hotararile se adopta cu votul majoritatii membrilor
prezenti din fiecare Camera.
(3) La cererea Guvernului sau din proprie initiativa, Parlamentul poate
adopta proiecte de legi sau propuneri legislative cu procedura de urgenta,
stabilita potrivit regulamentului fiecarei Camere.";
- Art. 77: "(1) Legea se trimite, spre promulgare, Presedintelui
Romaniei. Promulgarea legii se face in termen de cel mult 20 de zile de la
primire.
(2) Inainte de promulgare, Presedintele poate cere Parlamentului, o singura
data, reexaminarea legii.
(3) Daca Presedintele a cerut reexaminarea legii ori daca s-a cerut
verificarea constitutionalitatii ei, promulgarea legii se face in cel mult 10
zile de la primirea legii adoptate dupa reexaminare sau de la primirea deciziei
Curtii Constitutionale, prin care i s-a confirmat constitutionalitatea."
De asemenea, autorul exceptiei sustine ca Legea nr. 329/2003 este contrara
tuturor prevederilor Constitutiei.
Din examinarea exceptiei de neconstitutionalitate se observa ca nu poate fi
retinuta critica de neconstitutionalitate intemeiata pe dispozitiile art. 2 din
Constitutie, intrucat acest text constitutional atribuie poporului roman
suveranitatea nationala, stabilind modalitatile de exercitare a acesteia.
Textul din Constitutie invocat nu prevede nicidecum necesitatea supunerii
legilor aprobarii prin referendum in vederea adoptarii acestora. Urmarind
procesul legislativ de adoptare a Legii nr. 329/2003, se observa ca a fost
respectata procedura reglementata in sectiunea a 3-a, intitulata Legiferarea,
din capitolul I al titlului III din Constitutie. Astfel, la 26 iunie 2003 a
fost dezbatut si adoptat separat in plenul Camerei Deputatilor si in plenul
Senatului raportul comisiei de mediere asupra proiectului de lege si, tot in
aceeasi zi, legea a fost depusa la secretarii generali ai celor doua Camere, in
vederea exercitarii dreptului de sesizare a Curtii Constitutionale asupra
constitutionalitatii legii. Pe data de 3 iulie 2003, legea a fost trimisa
Presedintelui Romaniei in vederea promulgarii, aceasta fiind promulgata prin
Decretul nr. 464 din 7 iulie 2003. Pe 8 iulie 2003, legea a fost inregistrata
sub nr. 329/2003 si, ulterior, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 530 din 23 iulie 2003. Din aceasta succesiune temporala se
desprinde concluzia ca nu este intemeiata critica autorului exceptiei conform
careia "legea a fost promulgata inainte de a fi adoptata, respectiv
inainte de a fi sesizat Presedintele Romaniei, in vederea promulgarii".
Nici sustinerea referitoare la caracterul discriminatoriu al acestei legi
"in raport cu celelalte societati si profesii" nu poate fi primita.
Conform art. 4 alin. (2) din Constitutie, este interzisa discriminarea
cetatenilor pe criterii de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba,
de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine
sociala. Legea in discutie nu poate fi considerata neconstitutionala nici sub
acest aspect, intrucat nu instituie nici discriminari, nici privilegii
destinatarilor sai, prevederile sale aplicandu-se in mod egal tuturor celor ce
desfasoara acele activitati ce cad sub incidenta ei. Curtea Constitutionala a
statuat prin numeroase decizii ca principiul egalitatii nu inseamna
uniformitate, asa incat, daca la situatii egale trebuie sa corespunda un
tratament egal, la situatii diferite tratamentul juridic nu poate fi decat
diferit. De aceea nu sunt excluse, ci, dimpotriva, sunt admise solutii
legislative diferite pentru situatii diferite. Nu poate fi facuta o apreciere a
tratamentului juridic aplicat unei persoane decat prin raportare la grupul
profesional din care aceasta face parte, fiecare profesie avand reguli proprii
de exercitare.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr.
329/2003 privind exercitarea profesiei de detectiv particular, exceptie ridicata
de Bebe Dana in Dosarul nr. 325/2004 al Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 decembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Valentina Barbateanu