Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 551 din 16 decembrie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 329/2003 privind exercitarea profesiei de detectiv particular

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 79 din 24 ianuarie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Dana Titian           - procuror
    Valentina Barbateanu  - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 329/2003 privind exercitarea profesiei de detectiv particular, exceptie ridicata de Bebe Dana in Dosarul nr. 325/2004 al Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, considerand ca este vadit neintemeiata, intrucat art. 2 din Constitutie nu prevede supunerea legilor spre aprobare pe calea referendumului. Legea criticata nu incalca nici prevederile constitutionale ale art. 4, aceasta reglementand cadrul specific de exercitare a profesiei de detectiv particular.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea nr. 18 din 30 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 325/2004, Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 329/2003 privind exercitarea profesiei de detectiv particular.
    Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de reclamantul Bebe Dana intr-o cauza civila avand ca obiect obligarea Inspectoratului General al Politiei Romane si a Inspectoratului Judetean de Politie Hunedoara la eliberarea, pe numele reclamantului, a atestatului de detectiv particular.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia considera ca Legea nr. 329/2003 este in intregime neconstitutionala, intrucat nu a fost votata prin referendum, conform art. 2 din Constitutie, si deoarece la adoptarea acesteia nu a fost respectata procedura prevazuta de Constitutie. In acest sens afirma ca "legea a fost promulgata inainte de a fi adoptata, respectiv inainte de a fi sesizat Presedintele Romaniei, in vederea promulgarii". De asemenea, mai sustine ca legea criticata "este discriminatorie in raport cu celelalte societati si profesii", aflandu-se in contradictie cu ansamblul prevederilor Constitutiei.
    Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios administrativ apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, pentru ca "adoptarea si promulgarea Legii nr. 329/2004 s-a facut in concordanta cu prevederile constitutionale referitoare la modalitatea de adoptare si promulgare a legilor". Apreciaza, de asemenea, ca legea criticata nu contine dispozitii discriminatorii, ci, dimpotriva, "ofera garantia respectarii valorilor fundamentale ale unei societati de drept, delimitand cadrul de exercitare a profesiei de detectiv particular si persoanele care pot sa exercite aceasta profesie".
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si institutiei Avocatul Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, procedura de adoptare a Legii nr. 329/2004 fiind "in stricta concordanta cu dispozitiile constitutionale cuprinse in Sectiunea a 3-a, Legiferarea, din Capitolul I al Titlului III din Constitutia Romaniei, nemodificata". In acest sens arata ca adoptarea legii criticate s-a facut, de catre cele doua Camere ale Parlamentului, la data de 26 iunie 2003, cu procedura prevazuta de art. 74 alin. (1) din Constitutia nemodificata, iar dupa adoptare a fost promulgata prin Decretul nr. 464 din 7 iulie 2003. Dupa promulgare, legea a fost numerotata si datata, devenind Legea nr. 329 din 8 iulie 2003. In continuare, apreciaza ca legea ce constituie obiectul exceptiei de neconstitutionalitate nu incalca nici prevederile art. 2 din Constitutie, acestea neprevazand obligativitatea supunerii aprobarii prin referendum a legilor. Precizeaza ca, in conformitate cu art. 151 alin. (3) din Constitutie, doar in cazul legilor de revizuire a Constitutiei este obligatorie aprobarea acestora prin referendum, pentru celelalte legi procedura de legiferare fiind prevazuta distinct in Legea fundamentala. In ceea ce priveste critica privind caracterul discriminatoriu al Legii nr. 329/2003 in raport cu celelalte societati sau profesii, arata ca aceasta "are un obiect distinct, specific de reglementare, iar dispozitiile pe care le contine exprima vointa legiuitorului", observand, totodata, ca autorul exceptiei nu precizeaza prevederile constitutionale care ar fi incalcate de dispozitiile legii criticate.
    Avocatul Poporului apreciaza ca nu poate fi primita critica de neconstitutionalitate a Legii nr. 329/2003 fata de art. 16 alin. (1) din Constitutie. Aceasta, deoarece dispozitiile legii criticate nu instituie privilegii sau discriminari intre persoanele prevazute de ipoteza normei juridice, prevederile sale aplicandu-se tuturor persoanelor atestate in conditiile legii in discutie si care desfasoara activitati specifice de investigare. Referitor la critica privind incalcarea dispozitiilor art. 76 si ale art. 77 din Constitutie, opineaza ca "numai Curtea Constitutionala poate stabili daca procedura prin care s-a adoptat legea privind exercitarea profesiei de detectiv particular este cea conforma cu dispozitiile constitutionale".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile Legii nr. 329/2003 privind exercitarea profesiei de detectiv particular, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 530 din 23 iulie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
    In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, legea criticata contravine dispozitiilor art. 2 din Constitutie, al caror continut este urmatorul:
    - Art. 2: "(1) Suveranitatea nationala apartine poporului roman, care o exercita prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice si corecte, precum si prin referendum.
    (2) Nici un grup si nici o persoana nu pot exercita suveranitatea in nume propriu."
    Din motivarea exceptiei se deduce ca autorul acesteia isi intemeiaza critica de neconstitutionalitate si pe prevederile art. 76 si ale art. 77 din Constitutie, care au urmatorul cuprins:
    - Art. 76: "(1) Legile organice si hotararile privind regulamentele Camerelor se adopta cu votul majoritatii membrilor fiecarei Camere.
    (2) Legile ordinare si hotararile se adopta cu votul majoritatii membrilor prezenti din fiecare Camera.
    (3) La cererea Guvernului sau din proprie initiativa, Parlamentul poate adopta proiecte de legi sau propuneri legislative cu procedura de urgenta, stabilita potrivit regulamentului fiecarei Camere.";
    - Art. 77: "(1) Legea se trimite, spre promulgare, Presedintelui Romaniei. Promulgarea legii se face in termen de cel mult 20 de zile de la primire.
    (2) Inainte de promulgare, Presedintele poate cere Parlamentului, o singura data, reexaminarea legii.
    (3) Daca Presedintele a cerut reexaminarea legii ori daca s-a cerut verificarea constitutionalitatii ei, promulgarea legii se face in cel mult 10 zile de la primirea legii adoptate dupa reexaminare sau de la primirea deciziei Curtii Constitutionale, prin care i s-a confirmat constitutionalitatea."
    De asemenea, autorul exceptiei sustine ca Legea nr. 329/2003 este contrara tuturor prevederilor Constitutiei.
    Din examinarea exceptiei de neconstitutionalitate se observa ca nu poate fi retinuta critica de neconstitutionalitate intemeiata pe dispozitiile art. 2 din Constitutie, intrucat acest text constitutional atribuie poporului roman suveranitatea nationala, stabilind modalitatile de exercitare a acesteia. Textul din Constitutie invocat nu prevede nicidecum necesitatea supunerii legilor aprobarii prin referendum in vederea adoptarii acestora. Urmarind procesul legislativ de adoptare a Legii nr. 329/2003, se observa ca a fost respectata procedura reglementata in sectiunea a 3-a, intitulata Legiferarea, din capitolul I al titlului III din Constitutie. Astfel, la 26 iunie 2003 a fost dezbatut si adoptat separat in plenul Camerei Deputatilor si in plenul Senatului raportul comisiei de mediere asupra proiectului de lege si, tot in aceeasi zi, legea a fost depusa la secretarii generali ai celor doua Camere, in vederea exercitarii dreptului de sesizare a Curtii Constitutionale asupra constitutionalitatii legii. Pe data de 3 iulie 2003, legea a fost trimisa Presedintelui Romaniei in vederea promulgarii, aceasta fiind promulgata prin Decretul nr. 464 din 7 iulie 2003. Pe 8 iulie 2003, legea a fost inregistrata sub nr. 329/2003 si, ulterior, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 530 din 23 iulie 2003. Din aceasta succesiune temporala se desprinde concluzia ca nu este intemeiata critica autorului exceptiei conform careia "legea a fost promulgata inainte de a fi adoptata, respectiv inainte de a fi sesizat Presedintele Romaniei, in vederea promulgarii".
    Nici sustinerea referitoare la caracterul discriminatoriu al acestei legi "in raport cu celelalte societati si profesii" nu poate fi primita. Conform art. 4 alin. (2) din Constitutie, este interzisa discriminarea cetatenilor pe criterii de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine sociala. Legea in discutie nu poate fi considerata neconstitutionala nici sub acest aspect, intrucat nu instituie nici discriminari, nici privilegii destinatarilor sai, prevederile sale aplicandu-se in mod egal tuturor celor ce desfasoara acele activitati ce cad sub incidenta ei. Curtea Constitutionala a statuat prin numeroase decizii ca principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, asa incat, daca la situatii egale trebuie sa corespunda un tratament egal, la situatii diferite tratamentul juridic nu poate fi decat diferit. De aceea nu sunt excluse, ci, dimpotriva, sunt admise solutii legislative diferite pentru situatii diferite. Nu poate fi facuta o apreciere a tratamentului juridic aplicat unei persoane decat prin raportare la grupul profesional din care aceasta face parte, fiecare profesie avand reguli proprii de exercitare.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 329/2003 privind exercitarea profesiei de detectiv particular, exceptie ridicata de Bebe Dana in Dosarul nr. 325/2004 al Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 16 decembrie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Valentina Barbateanu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 551/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 551 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 551/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu