DECIZIE Nr. 55 din 19 februarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(1) si (3) si ale art. 47 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 232 din 8 aprilie 2002
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 46 alin. (1) si (3) si ale art. 47 alin. (1) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Grigore C.
Panaitescu si Cristina Emanoil in Dosarul nr. 6.166/2001 al Judecatoriei
Sectorului 4 Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 12 februarie 2002, fiind consemnate
in incheierea de la aceeasi data, cand Curtea a amanat pronuntarea pentru data
de 19 februarie 2002.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 aprilie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 6.166/2001,
Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin. (1) si (3) si ale art.
47 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata
de Grigore C. Panaitescu si Cristina Emanoil intr-un proces civil de constatare
a nulitatii absolute a titlului detinut de stat asupra unui imobil.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin, in
esenta, ca dispozitiile art. 46 alin. (1) si (3) si ale art. 47 alin. (1) din
Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 contravin prevederilor
art. 15 alin. (2) din Constitutie, deoarece in opinia lor prevederile Legii nr.
10/2001 se aplica si in cazul actiunilor in curs de judecata, ceea ce ar avea
semnificatia unei ingerinte a legislativului in activitatea judecatoreasca.
Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti, exprimandu-si opinia asupra exceptiei,
apreciaza ca dispozitiile art. 47 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 "pot fi
considerate in contradictie cu principiul neretroactivitatii legii prevazut de
art. 15 alin. (2) din Constitutie, fiind incidente si prevederile art. 49 alin.
(1) din Constitutie".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, aratand ca dispozitiile legale criticate
nu contravin principiului neretroactivitatii legii civile. Se arata ca,
potrivit principiului tempus regit actum, actele juridice de instrainare avand
ca obiect imobile ce cad sub incidenta Legii nr. 10/2001 sunt valabile daca au
fost incheiate cu respectarea legilor in vigoare la data incheierii actului
juridic.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, sustinerile
partilor, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 46 alin. (1) si (3) si
ale art. 47 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor
imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
al caror continut este urmatorul:
- Art. 46: "(1) Actele juridice de instrainare, inclusiv cele facute
in cadrul procesului de privatizare, avand ca obiect imobile care cad sub
incidenta prevederilor prezentei legi, sunt valabile daca au fost incheiate cu
respectarea legilor in vigoare la data instrainarii. [...]
(3) Actele juridice de instrainare, inclusiv cele facute in cadrul
procesului de privatizare, avand ca obiect imobilele prevazute la art. 2 alin.
(1) lit. b), sunt lovite de nulitate absoluta, buna-credinta neputand fi
invocata in aceste cazuri.";
- Art. 47: "(1) Prevederile prezentei legi sunt aplicabile si in cazul
actiunilor in curs de judecata, persoana indreptatita putand alege calea
acestei legi, renuntand la judecarea cauzei sau solicitand suspendarea
cauzei."
I. In vederea exercitarii controlului de constitutionalitate intemeiat pe
dispozitiile art. 144 lit. c) din Constitutie, Curtea Constitutionala poate fi
sesizata in conditiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
care are urmatorul cuprins: "Curtea Constitutionala decide asupra
exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea cauzei."
Examinand continutul incheierii Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti si
sustinerile autorului exceptiei, cu raportare la dispozitiile art. 23 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea constata ca nu poate proceda la
examinarea pe fond a exceptiei privind dispozitiile art. 46 alin. (3), pentru
ca solutionarea cauzei, aflata pe rolul instantei de judecata, nu depinde de
dispozitia legala criticata. Curtea retine ca dispozitiile art. 46 alin. (3) cu
care a fost investita prin actul de sesizare sanctioneaza cu nulitate absoluta
actele juridice de instrainare, care au ca obiect imobile preluate prin
confiscarea averii, ca urmare a unei hotarari judecatoresti de condamnare
pentru infractiuni de natura politica, prevazute de legislatia penala, savarsite
ca manifestare a opozitiei fata de sistemul totalitar [art. 2 alin. (1) lit. b)
din Legea nr. 10/2001]. Litigiul in care a fost ridicata exceptia de
neconstitutionalitate are ca obiect constatarea nulitatii absolute a titlului
detinut de stat asupra unui imobil care nu face parte din categoria celor
prevazute la art. 2 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 10/2001. Curtea constata ca
solutionarea unei asemenea cereri nu depinde de dispozitiile art. 46 alin. (3)
din Legea nr. 10/2001.
Potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992,
republicata, "Daca exceptia este inadmisibila, fiind contrara prevederilor
alin. (1), (2) sau (3), instanta o respinge printr-o incheiere motivata, fara a
mai sesiza Curtea Constitutionala".
Avand in vedere ca in speta exista o cauza de inadmisibilitate, prevazuta
la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea retine ca
instanta de judecata insasi avea obligatia sa constate ca exceptia este
inadmisibila si sa o respinga ca atare, in temeiul alin. (6) al aceluiasi
articol. Instanta de judecata nu a procedat insa asa si, ca atare, revine
Curtii Constitutionale obligatia de a aplica aceste dispozitii legale.
II. Examinand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46
alin. (1) si ale art. 47 alin. (1), Curtea constata ca aceasta este
neintemeiata pentru considerentele ce urmeaza.
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate considera, in esenta, ca aceste
dispozitii contravin prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora:
"Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile", deoarece, in opinia acestora, prevederile Legii nr. 10/2001
se aplica si in cazul actiunilor in curs de judecata, ceea ce ar avea
semnificatia unei ingerinte a legislativului in activitatea judecatoreasca.
Aceasta critica nu poate fi primita. In realitate autorii exceptiei
solicita Curtii sa se pronunte asupra aplicarii in timp a prevederilor legale
criticate ca fiind neconstitutionale. Or, sub acest aspect jurisprudenta Curtii
Constitutionale a statuat in mod constant ca nu intra in competenta Curtii
controlul aplicarii dispozitiilor unei legi sub raportul actiunii lor in timp,
ci numai constatarea daca sub aspectul retroactivitatii aceste dispozitii sunt
in concordanta cu Constitutia. In acest sens sunt, de exemplu, Decizia nr. 283
din 1 iulie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 169
din 24 iulie 1997, si Decizia nr. 171 din 2 noiembrie 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 603 din 9 decembrie 1999.
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine o
reconsiderare a jurisprudentei Curtii Constitutionale, cele statuate prin
aceste decizii isi mentin valabilitatea si in cauza de fata.
Pentru motivele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 46 alin. (3) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de Grigore C. Panaitescu si Cristina Emanoil in Dosarul
nr. 6.166/2001 al Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(1) si ale art. 47 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de aceiasi autori in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 februarie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Costica Bulai
Magistrat asistent,
Maria Bratu