DECIZIE Nr. 543 din 7 decembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 114 alin.
1, art. 129 alin. 1 si ale art. 581 alin. 3 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 48 din 14 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 114 alin. 1, art. 129 alin. 1 si ale art. 581 alin. 3 din
Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Mircea Popa in Dosarul nr.
6.235/2004 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal raspunde Iulia Tucu, lipsa fiind autorul exceptiei, fata
de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Partea Iulia Tucu solicita respingerea exceptiei ca inadmisibila. Depune
concluzii scrise.
Reprezentantul Ministerului Public considera ca autorul exceptiei nu a
aratat in ce consta incalcarea textelor din Constitutie invocate, astfel incat
exceptia apare ca fiind nemotivata. Pune concluzii de respingere a acesteia ca
inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 august 2004, pronuntata in Dosarul nr. 6.235/2004,
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 114 alin. 1, art. 129 alin. 1 si
ale art. 581 alin. 3 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Mircea
Popa.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca textele legale
criticate incalca art. 1 alin. (3) si (5), art. 11 alin. (1), art. 16, art. 20
alin. (1), art. 21 alin. (1) si (2), art. 41 alin. (1) si (2), art. 124 alin.
(3) si art. 126 alin. (1) si (2) din Constitutie, precum si art. 1, 2, 3, 4, 5,
7 si 19 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca. De asemenea,
sunt invocate ca fiind incalcate dispozitiile art. 1, 17, 18, 19, 52 si 53 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
In sustinerea exceptiei, autorul acesteia formuleaza unele consideratii cu
privire la oportunitatea reglementarilor legale. Astfel, se arata ca sintagma
"sau judecatorul care il inlocuieste", cuprinsa in art. 114 alin. 1
din Codul de procedura civila, transfera "responsabilitatea presedintelui
instantei (...) in sarcina unor judecatori mai tineri, usor
influentabili", prin aceasta fiind incalcate dispozitiile art. 19 din
Legea nr. 92/1992. Se mai arata ca, prin dispozitiile art. 129 alin. 1 si ale
art. 581 alin. 3 din Codul de procedura civila, "s-a diminuat raspunderea
judecatorului si s-a maximizat responsabilitatea justitiabilului".
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti considera exceptia de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, apreciind ca prin textele de lege
criticate nu este incalcata nici o dispozitie constitutionala. Se mai arata ca
prin dispozitiile art. 114 alin. 1 din Codul de procedura civila s-a urmarit o
justa si eficienta solutionare a cauzelor deduse judecatii, prin eliminarea
termenelor intermediare, care pot duce la tergiversarea solutionarii cauzei.
Art. 129 alin. 1 din Codul de procedura civila stabileste atributia
judecatorului de a veghea la respectarea indeplinirii actelor procedurale de
catre parti si la exercitarea drepturilor procedurale cu buna-credinta, precum
si de a asigura o justa evaluare a probelor administrate in cauzele civile. In
ceea ce priveste dispozitiile art. 581 alin. 3 din Codul de procedura civila,
se apreciaza ca acest text de lege se aplica in situatii deosebite, a caror
urgenta este justificata de necesitatea evitarii prejudicierii unor drepturi
sau unor interese legitime, astfel incat nu este incalcat principiul
contradictorialitatii si nici dispozitiile art. 24 alin. (1) din Constitutie.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca dispozitiile art. 114 si ale art. 581 din Codul de
procedura civila au mai facut obiect al controlului de constitutionalitate, iar
Curtea Constitutionala a statuat ca aceste texte de lege nu incalca nici o
dispozitie constitutionala. Se mai arata ca exceptia de neconstitutionalitate
este inadmisibila, deoarece autorul acesteia nu arata in ce consta incalcarea
dispozitiilor constitutionale invocate.
Avocatul Poporului arata ca in incheierea de sesizare a Curtii
Constitutionale "nu sunt indicate prevederile constitutionale pretins
incalcate, astfel incat stabilirea cadrului constitutional in care urmeaza sa
fie examinata exceptia de neconstitutionalitate revine exclusiv Curtii
Constitutionale". Se apreciaza ca textele de lege criticate nu contravin
nici unei dispozitii constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
114 alin. 1, art. 129 alin. 1 si ale art. 581 alin. 3 din Codul de procedura
civila, modificate prin art. I pct. 42, art. I pct. 46 si, respectiv, art. I
pct. 213 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 479 din 2 octombrie 2000. Art. 114
alin. 1 din Codul de procedura civila, cu modificarile si completarile
ulterioare, a fost modificat prin art. I pct. 7 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 59/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 217 din 27 aprilie 2001.
Prevederile legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 114 alin. 1: "La primirea cererii de chemare in judecata
presedintele sau judecatorul care il inlocuieste va verifica daca aceasta
intruneste cerintele prevazute de lege. Cand este cazul, reclamantului i se
pune in vedere sa completeze sau sa modifice cererea si sa depuna, potrivit
art. 112 alin. 2 si art. 113, cererea si copii certificate de pe toate
inscrisurile pe care isi intemeiaza cererea.";
- Art. 129 alin. 1: "Partile au indatorirea ca, in conditiile legii,
sa urmareasca desfasurarea si finalizarea procesului. De asemenea, ele au
obligatia sa indeplineasca actele de procedura in conditiile, ordinea si
termenele stabilite de lege sau de judecator, sa-si exercite drepturile
procedurale conform dispozitiilor art. 723 alin. 1, precum si sa-si probeze
pretentiile si apararile.";
- Art. 581 alin. 3: "Ordonanta va putea fi data si fara citarea
partilor si chiar atunci cand exista judecata asupra fondului. Judecata se face
de urgenta si cu precadere. Pronuntarea se poate amana cu cel mult 24 de ore,
iar motivarea ordonantei se face in cel mult 48 de ore de la pronuntare."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii
legale contravin prevederilor constitutionale cuprinse in art. 1 alin. (3)
referitor la statul de drept si alin. (5) referitor la obligativitatea
respectarii Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor, art. 11 alin. (1)
referitor la indeplinirea cu buna-credinta a obligatiilor statului ce-i revin
din tratatele la care este parte, art. 16 referitor la egalitatea in drepturi,
art. 20 alin. (1) referitor la tratatele internationale privind drepturile
omului, art. 21 alin. (1) si (2) referitor la accesul liber la justitie, art.
41 alin. (1) si (2) referitor la munca si protectia sociala a muncii, art. 124
alin. (3) referitor la independenta judecatorilor si art. 126 alin. (1) si (2)
referitor la instantele judecatoresti.
De asemenea, sunt invocate unele dispozitii din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, respectiv art. 1, 17, 18,
19, 52 si 53.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca autorul
acesteia nu formuleaza nici un motiv prin care sa sustina
neconstitutionalitatea textelor de lege criticate, ci se limiteaza doar la
indicarea textelor constitutionale pretins incalcate.
Curtea retine ca, potrivit art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
sesizarile adresate Curtii Constitutionale pot fi facute in forma scrisa si
motivate. Coroborand acest text de lege cu prevederile art. 29 din Legea nr.
47/1992, rezulta ca de esenta controlului de constitutionalitate este
exercitarea acestuia numai in limitele sesizarii. Prin urmare, Curtea Constitutionala
nu se poate substitui partii cu privire la invocarea unor motive de
neconstitutionalitate, raportand dispozitiile legale criticate la textele
constitutionale indicate de catre autor. Acest fapt ar avea semnificatia
exercitarii unui control de constitutionalitate din oficiu, ceea ce este
inadmisibil in raport cu dispozitiile Legii nr. 47/1992.
In acest sens este si jurisprudenta Curtii Constitutionale, de exemplu
Decizia nr. 212 din 7 noiembrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 2001.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 114 alin. 1, art. 129 alin. 1 si ale art. 581 alin. 3 din Codul de
procedura civila, exceptie ridicata de Mircea Popa in Dosarul nr. 6.235/2004 al
Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 decembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lapadat