DECIZIE Nr. 542 din 7 decembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 din
Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 si ale art. VI alin. (4)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru
stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia si a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care
au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 501/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 62 din 18 ianuarie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 8 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor
imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 si
ale art. VI alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor
imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
precum si pentru stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia
si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor
bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, exceptie ridicata de Ana
Dorina Radiciu si Nicolae Adrian Radiciu in Dosarul nr. 1.251/2004 al Curtii de
Apel Alba Iulia - Sectia civila.
La apelul nominal raspunde Nicolae Adrian Radiciu, personal si asistat de
avocat Agripina Darzu, precum si Ana Dorina Radiciu, prin avocat Agripina
Darzu. Lipsesc celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul autorilor exceptiei
solicita admiterea acesteia. Se sustine ca textele de lege criticate incalca
dispozitiile art. 16 din Constitutie, deoarece creeaza o inegalitate intre
persoanele fizice si cultele religioase, prin existenta unui cadru legal
special care reglementeaza regimul juridic al imobilelor apartinand acestora
din urma. De asemenea, considera ca sunt incalcate si dispozitiile art. 44 din
Constitutie, dat fiind ca textele de lege criticate permit anularea
contractului de vanzare-cumparare prin care o persoana fizica a obtinut un drept
de proprietate asupra unui astfel de imobil. Se mai arata ca prevederile legale
criticate lipsesc de eficacitate dispozitiile art. 480 din Codul civil si
incalca art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, intrucat textele de lege criticate nu incalca
dispozitiile constitutionale invocate. Se considera ca, prin adoptarea unor
legi speciale, legiuitorul nu a urmarit aplicarea unui tratament diferit unor
persoane aflate in situatii identice, caz in care s-ar putea retine incalcarea
dispozitiilor art. 16 din Constitutie. Se mai arata ca instituirea unui termen
special de prescriptie nu este de natura a incalca principiul constitutional al
egalitatii in fata legii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 29 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.251/2004,
Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 din Legea nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989 si ale art. 4 pct. 4 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru stabilirea unor masuri pentru
accelerarea aplicarii acesteia si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor
religioase din Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
501/2002, exceptie ridicata de Ana Dorina Radiciu si Nicolae Adrian Radiciu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate incalca art. 16 din Constitutie, intrucat creeaza o
inegalitate intre persoanele fizice si cultele religioase din Romania. Se mai
arata ca prin acordarea unor drepturi cultelor religioase din Romania prin legi
speciale este incalcat dreptul de proprietate al persoanelor fizice. De
asemenea, se sustine ca dispozitiile legale criticate fac ineficienta aplicarea
art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, care este incident in judecarea cauzei
in care s-a invocat exceptia.
Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia civila considera exceptia de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Astfel, prin Incheierea din 20
septembrie 2004, prin care aceasta instanta a completat incheierea de sesizare
a Curtii Constitutionale, se arata ca textele de lege criticate nu incalca
dispozitiile constitutionale invocate. Se sustine ca dispozitiile art. 8 din
Legea nr. 10/2001 "vizeaza tocmai crearea unor premise de reparatie reala
in natura pentru persoanele juridice a caror proprietate a fost abuziv preluata
de stat in regimul comunist".
In ceea ce priveste art. VI alin. (4) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului
nr. 184/2002, se precizeaza ca stabilirea unui termen de prescriptie a actiunii
in constatarea nulitatii absolute, derogatoriu de la dreptul comun, nu aduce
atingere dispozitiilor constitutionale invocate, ci dimpotriva "se bazeaza
tocmai pe principiul constitutional consacrat de art. 21 din Legea fundamentala
privind accesul liber la justitie".
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens, arata ca dispozitiile art. 8 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 nu
creeaza nici o discriminare in ocrotirea proprietatii private, intrucat
reglementarile legale invocate se refera atat la situatii distincte, cat si la
persoane diferite. Dispozitiile art. 8 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, precum
si cele ale art. VI alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
184/2002 nu incalca art. 44 din Constitutie, deoarece "excluderea de sub
incidenta Legii nr. 10/2001 a imobilelor ce au apartinut cultelor religioase
sau comunitatilor minoritatilor nationale are la baza exercitarea dreptului pe
care legiuitorul il are in a decide asupra modului de reparare a injustitiilor
si abuzurilor din legislatia trecuta cu privire la astfel de imobile". Se
invoca in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate, pe de o
parte, nu este motivata, nefiind aratate textele constitutionale pretins
incalcate prin dispozitiile legale criticate. Pe de alta parte, analizeaza
exceptia de neconstitutionalitate, aratand ca textele legale criticate nu contravin
nici unui text constitutional.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum rezulta din Incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale din 29 iunie 2004, il constituie
prevederile art. 8 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor
imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 si
ale art. 4 pct. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor
imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
precum si pentru stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia
si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor
bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 501/2002.
Incheierea din 29 iunie 2004 a fost completata, ca urmare a solicitarii
Curtii Constitutionale formulate in temeiul art. 29 alin. (4) din Legea nr.
47/1992 si al art. 15 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale, cu opinia instantei in legatura cu exceptia de
neconstitutionalitate ridicata. Prin aceasta din urma incheiere, in mod corect,
Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia civila se pronunta asupra exceptiei de
neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulata de catre autorul acesteia,
adica asupra prevederilor art. VI alin. (4) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 184/2002.
Asadar, prin prezenta decizie, Curtea Constitutionala urmeaza sa se
pronunte cu privire la constitutionalitatea prevederilor art. 8 din Legea nr.
10/2001 si ale art. VI alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
184/2002.
Totodata, in legatura cu neconstitutionalitatea prevederilor art. 8 din
Legea nr. 10/2001, Curtea constata ca, potrivit motivarii formulate de catre
autorul acesteia, exceptia priveste doar alin. (2) al acestui articol, care se
refera la regimul juridic al imobilelor ce au apartinut cultelor religioase sau
comunitatilor minoritatilor nationale, preluate de stat sau de alte persoane
juridice.
Textele de lege criticate au urmatorul continut:
- Art. 8 alin. (2) din Legea nr. 10/2001:
"Regimul juridic al imobilelor care au apartinut cultelor religioase
sau comunitatilor minoritatilor nationale, preluate de stat sau de alte
persoane juridice, va fi reglementat prin acte normative speciale. Pana la
adoptarea acestor reglementari este interzisa instrainarea imobilelor in cauza
sau schimbarea destinatiei acestora."
- Art. VI alin. (4) al titlului II din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 184/2002:
"Prin derogare de la dreptul comun, indiferent de cauza de nulitate,
dreptul la actiune se prescrie in termen de 6 luni de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta. Pentru solutionarea acestor cauze
instantele judecatoresti competente vor avea in vedere dispozitiile art. 46
alin. (1), (2) si (4) din Legea nr. 10/2001, cu modificarile si completarile
ulterioare."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 16,
referitoare la egalitatea in drepturi, si in art. 44, referitoare la dreptul de
proprietate privata.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
In legatura cu termenul de exercitare a dreptului la actiune prevazut de
art. VI alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002, Curtea
observa ca, pentru cei care nu au putut introduce actiuni in restituirea
imobilelor in decursul termenului de 6 luni prevazut initial de Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 184/2002 a fost instituit, ca masura reparatorie, un
nou termen in care poate fi exercitat dreptul la actiune. Astfel, art. II din
Legea nr. 48 din 23 martie 2004 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 184/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 262 din 25 martie 2004, prevede:
"Dreptul la actiune prevazut la titlul II art. VI alin. (4) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 se poate exercita si in termen
de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi."
I. Examinand prevederile art. 8 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, Curtea
constata ca textul de lege criticat consacra un regim juridic special,
derogatoriu de la regimul juridic al imobilelor preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, instituind interdictia instrainarii
imobilelor care au apartinut cultelor religioase sau comunitatilor
minoritatilor nationale, preluate de stat sau de alte persoane juridice, pana
la adoptarea unor acte normative speciale. Prin urmare, aceasta norma
imperativa are caracter temporar si nu incalca principiul constitutional al
egalitatii in drepturi, dat fiind ca persoanele fizice, pe de o parte, si
cultele religioase sau comunitatile minoritatilor nationale, pe de alta parte,
se afla in situatii juridice diferite, ceea ce justifica adoptarea de catre
legiuitor a unui regim juridic diferit.
De altfel, prin Decizia nr. 41 din 4 februarie 2003, exceptia de
neconstitutionalitate a art. 8 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 a fost respinsa,
Curtea statuand ca textul de lege criticat "nu stabileste vreo distinctie
sau discriminare in sensul celor aratate de catre autorul exceptiei, astfel ca
nu se poate retine incalcarea dispozitiilor art. 16 din Constitutie.
Dimpotriva, prin dispozitia legala criticata se prevede ca regimul juridic al
imobilelor ce au apartinut cultelor religioase, fara distinctie, sau
minoritatilor nationale se va stabili prin acte normative speciale, iar pana la
adoptarea acestora, imobilele se indisponibilizeaza". Considerentele din
aceasta decizie sunt valabile si in prezenta cauza, intrucat nu au intervenit
elemente noi de natura a determina o reconsiderare a jurisprudentei Curtii
Constitutionale.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 44 din Constitutie, Curtea retine ca
garantarea si ocrotirea proprietatii opereaza in conditiile dobandirii
dreptului de proprietate cu respectarea prevederilor legale, insa in speta
contractul de vanzare-cumparare s-a incheiat cu incalcarea unei norme juridice
imperative, astfel incat nu poate fi retinuta incalcarea acestor dispozitii
constitutionale.
II. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a art. VI alin.
(4) al titlului II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002, textul
de lege vizat stabileste un termen special, derogatoriu de la dreptul comun,
pentru prescrierea actiunii in constatarea nulitatii absolute. Aceasta
reglementare nu este de natura a aduce vreo atingere dreptului de proprietate
sau de a incalca principiul egalitatii in fata legii a cetatenilor, ci,
dimpotriva, solutia legiuitorului este in deplina concordanta cu dispozitiile
constitutionale cuprinse in art. 126 alin. (2), potrivit carora
"Competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt prevazute
numai prin lege". De altfel, in jurisprudenta Curtii Constitutionale
(Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1/1994) s-a retinut ca, pentru
situatii deosebite, legiuitorul poate stabili reguli speciale de procedura,
precum si modalitati de exercitare a drepturilor procesuale.
Pe de alta parte, Curtea observa ca autorul exceptiei de
neconstitutionalitate se refera la o problema de necorelare intre doua acte
normative, aratand ca dispozitiile legale criticate fac ineficienta aplicarea
art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, care este incident in judecarea cauzei
in care s-a invocat exceptia. Aceste sustineri nu pot fi primite, deoarece, asa
cum s-a pronuntat constant Curtea Constitutionala in jurisprudenta sa (de
exemplu, Decizia nr. 81 din 25 mai 1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 325 din 8 iulie 1999), examinarea constitutionalitatii
unui text de lege are in vedere compatibilitatea acestuia cu dispozitiile
constitutionale pretins incalcate si nu compararea mai multor prevederi legale
intre ele.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 din Legea
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 si ale art. VI alin. (4) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru
stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia si a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care
au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 501/2002, exceptie ridicata de Ana Dorina Radiciu si
Nicolae Adrian Radiciu in Dosarul nr. 1.251/2004 al Curtii de Apel Alba Iulia -
Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 decembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lapadat