ORDIN
Nr. 538 din 7 aprilie 2003
privind aprobarea Sistemului de inspectii obligatorii pentru operarea in
siguranta a navelor de tip Ro-Ro ferry care transporta si pasageri, precum si a
navelor de pasageri de mare viteza care opereaza in serviciu regulat
ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 264 din 16 aprilie 2003
Avand in vedere prevederile art. 69 si ale art. 70 din Acordul european
instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si
statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1
februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993, prevederile Directivei
Consiliului nr. 1.999/35/CE din 29 aprilie 1999 referitoare la un sistem
obligatoriu de inspectii pentru operarea in siguranta a serviciilor regulate
ale navelor Ro-Ro ferry si ale navelor de pasageri de mare viteza, precum si
prevederile Directivei Parlamentului European si a Consiliului nr. 2.002/84/CE
din 5 noiembrie 2002, care amendeaza directivele privind siguranta maritima si
prevenirea poluarii de catre nave,
in temeiul prevederilor art. 13 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului
nr. 19/1997 privind transporturile, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale art. 4 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr.
3/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei,
ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Sistemul de inspectii obligatorii pentru operarea in siguranta a
navelor de tip Ro-Ro ferry care transporta si pasageri, precum si a navelor de
pasageri de mare viteza care opereaza in serviciu regulat, cuprins in anexa
care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Autoritatea Navala Romana va duce la indeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Marius Sorin Ovidiu Bota,
secretar de stat
ANEXA 1
SISTEMUL DE INSPECTII OBLIGATORII
pentru operarea in siguranta a navelor de tip Ro-Ro ferry care transporta si
pasageri, precum si a navelor de pasageri de mare viteza care opereaza in
serviciu regulat
CAP. 1
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Scop
Art. 1
Prezentul ordin stabileste Sistemul de inspectii obligatorii pentru
operarea in siguranta a navelor Ro-Ro ferry care transporta si pasageri si a
navelor de pasageri de mare viteza care opereaza in serviciu regulat intre
porturile romanesti sau intre porturile romanesti si porturile statelor membre
ale Uniunii Europene, denumite in continuare state membre, si asigura dreptul
autoritatilor competente din statele implicate in aceste transporturi, ca state
gazda sau state de pavilion al navelor utilizate, de a conduce, de a participa
sau de a coopera in investigarea accidentelor ori incidentelor maritime in care
sunt implicate respectivele nave.
SECTIUNEA a 2-a
Definitii
Art. 2
In cuprinsul prezentei anexe termenii utilizati se definesc dupa cum
urmeaza:
a) Autoritatea Navala Romana - organ tehnic de specialitate din subordinea
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, caruia i se
deleaga competentele privind aplicarea prevederilor prezentului ordin, denumita
in continuare ANR;
b) nava de tip Ro-Ro ferry care transporta si pasageri - nava maritima de
pasageri cu facilitati privind imbarcarea si debarcarea vehiculelor rutiere sau
feroviare pe propriile roti si care poate transporta mai mult de 12 pasageri, denumita
in continuare nava Ro-Ro ferry;
c) nava de pasageri de mare viteza - nava de mare viteza conform definitiei
date in Regula 1 din cap. X al Conventiei SOLAS din 1974, asa cum a fost
amendata, care transporta mai mult de 12 pasageri;
d) pasager - orice persoana, alta decat:
(i) comandantul navei si membrii echipajului sau alte persoane angajate in
orice calitate la bordul unei nave, legata de activitatea navei respective; si
(ii) un copil cu varsta mai mica de un an;
e) Conventia SOLAS 1974 - Conventia internationala pentru ocrotirea vietii
omenesti pe mare, impreuna cu protocoalele si amendamentele ulterioare la
aceasta;
f) Codul pentru navele de mare viteza - Codul international pentru
siguranta navelor de mare viteza, adoptat de Comitetul Securitatii Maritime al
Organizatiei Maritime Internationale (OMI) prin Rezolutia MSC.36(63) din 20 mai
1994, cu amendamentele ulterioare;
g) serviciu regulat - o serie de voiajuri efectuate de nave Ro-Ro ferry sau
de nave de pasageri de mare viteza pentru deservirea traficului intre porturile
romanesti, intre porturile romanesti si porturile statelor membre, intre
porturile statelor membre sau o serie de voiajuri dinspre si spre acelasi port
fara escale intermediare sau:
(i) voiajurile conform unui orar publicat; sau
(ii) voiajurile efectuate cu o asemenea frecventa care poate fi recunoscuta
ca serviciu regulat;
h) zona maritima - orice zona stabilita in conformitate cu prevederile cap.
I pct. 3 din anexa la Ordinul ministrului transporturilor nr. 306/1999 pentru
aprobarea Normelor tehnice privind clasificarea si constructia navelor de
navigatie interioara - cod MT.RNR-NI-99;
i) certificate:
(i) pentru navele Ro-Ro ferry si pentru navele de pasageri de mare viteza
angajate in voiajuri internationale, certificatele de siguranta emise in
conformitate cu cerintele Conventiei SOLAS 1974, impreuna cu inregistrarile
relevante ale echipamentului si, daca este cazul, cu certificatele de scutire
si permisele de operare;
(ii) pentru navele Ro-Ro ferry si pentru navele de pasageri de mare viteza
angajate in voiajuri interne, certificatele de siguranta emise in conformitate
cu prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. 306/1999;
j) certificat de scutire - orice certificat emis in conformitate cu
prevederile Regulamentului I B/12 (a) (vi) al Conventiei SOLAS 1974;
k) administratia statului pavilionului - ANR pentru navele care arboreaza
pavilionul roman si autoritatea competenta a statului care acorda navelor Ro-Ro
ferry si navelor de pasageri de mare viteza dreptul de a arbora pavilionul
acestuia;
l) stat gazda - Romania sau statul membru spre si dinspre porturile caruia
sunt angajate in servicii regulate navele Ro-Ro ferry si navele de pasageri de
mare viteza care opereaza in serviciu regulat;
m) voiaj international - voiaj pe mare dintr-un port romanesc spre/dinspre
portul unui stat membru;
n) voiaj intern - voiaj intre doua porturi romanesti;
o) organizatie recunoscuta - societate de clasificare recunoscuta conform
criteriilor stabilite de legislatia Uniunii Europene;
p) companie - companie care opereaza una sau mai multe nave Ro-Ro ferry,
pentru care s-a emis un document de conformitate, potrivit prevederilor art. 5
alin. (2) - (5) din Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si
locuintei nr. 331/2003 pentru aprobarea masurilor privind intarirea
managementului sigurantei navelor de tip Ro-Ro ferry care transporta si
pasageri si care opereaza in serviciu regulat, sau companie care opereaza nave
de pasageri de mare viteza, pentru care s-a emis un document de conformitate
potrivit art. 4 din Regulamentul IX al Conventiei SOLAS 1974;
q) Codul pentru investigarea accidentelor maritime - Codul pentru
investigarea accidentelor si incidentelor maritime, adoptat de catre OMI prin
Rezolutia Adunarii A.849(20) din 27 noiembrie 1997;
r) inspectie specifica - inspectie a statului gazda in conformitate cu
prevederile art. 6 si 8 din prezenta anexa;
s) inspector calificat - angajat din sectorul public sau alta persoana pe
deplin autorizata de catre ANR ori autoritatea competenta a unui stat membru sa
efectueze supravegheri si inspectii referitoare la emiterea certificatelor si
care indeplineste criteriile de calificare si independenta prevazute in anexa
nr. 1;
s) deficienta - situatie constatata ca neindeplinind cerintele cerute de
prevederile prezentului ordin;
t) stat profund interesat, stat care conduce investigatia si accident
maritim - au aceeasi semnificatie ca definitiile cuprinse in Rezolutia Adunarii
OMI A.849(20) din 27 noiembrie 1997 pentru adoptarea Codului pentru
investigarea accidentelor maritime.
CAP. 2
SECTIUNEA 1
Domeniul de aplicare
Art. 3
(1) Prevederile prezentului ordin se aplica tuturor navelor Ro-Ro ferry si
navelor de pasageri de mare viteza, indiferent de pavilionul pe care il
arboreaza, care opereaza in servicii regulate si care sunt angajate in voiajuri
internationale sau in voiajuri interne in zonele maritime prevazute de clasa A.
(2) Prevederile prezentului ordin se aplica tuturor navelor Ro-Ro ferry si
navelor de pasageri de mare viteza angajate in voiajuri interne in alte zone
maritime decat cele prevazute la alin. (1). In aceste situatii regulile din
domeniu se aplica tuturor navelor Ro-Ro ferry si navelor de pasageri de mare
viteza care opereaza in aceleasi conditii, fara discriminare in privinta
pavilionului, a nationalitatii sau a locului de stabilire a companiei.
SECTIUNEA a 2-a
Verificarile initiale cerute in cazul navelor Ro-Ro ferry si navelor de
pasageri de mare viteza
Art. 4
Inainte de a incepe sa opereze o nava Ro-Ro ferry sau o nava de pasageri de
mare viteza, angajata sa desfasoare un serviciu regulat sau care desfasoara
deja un serviciu regulat, ANR trebuie sa verifice daca navele Ro-Ro ferry si
navele de pasageri de mare viteza indeplinesc urmatoarele conditii:
a) poseda certificate valabile, emise de catre administratia statului
pavilionului sau de catre o organizatie recunoscuta, care functioneaza in
numele sau;
b) au fost inspectate, pentru eliberarea certificatelor, in conformitate cu
procedurile relevante si cu liniile directoare anexate la Rezolutia Adunarii
OMI A.746(18) privind sistemul armonizat de inspectie si certificare;
c) respecta standardele specifice de clasificare dupa regulile
administratiei statului pavilionului sau ale unei organizatii recunoscute de
aceasta sau dupa regulile acceptate ca echivalente de catre administratia
statului pavilionului privind constructia si intretinerea corpului navei,
masinilor si a instalatiei electrice si de control;
d) sunt dotate cu inregistrator al parametrilor de navigatie (VDR) in
scopul oferirii de informatii pentru investigarea accidentelor maritime. VDR
trebuie sa corespunda standardelor de performanta cuprinse in Rezolutia
Adunarii OMI A.861(20) si sa respecte standardele de testare elaborate de catre
Comisia Internationala de Electrotehnica (IEC), respectiv Standardul nr. 61996.
Totusi, in cazul VDR-urilor montate la bordul navelor Ro-Ro ferry si navelor de
pasageri de mare viteza inainte de intrarea in vigoare a prezentului ordin, pot
fi acordate scutiri de la respectarea anumitor cerinte. Scutirile respective si
conditiile in care pot fi acordate acestea trebuie sa fie in conformitate cu
procedurile stabilite de catre ANR;
e) respecta cerintele specifice de stabilitate in conformitate cu
legislatia nationala in vigoare si cu conventiile internationale la care
Romania este parte.
SECTIUNEA a 3-a
Verificarile initiale cerute in cazul companiilor si statelor pavilionului
Art. 5
Inainte de a incepe sa opereze o nava Ro-Ro ferry sau o nava de pasageri de
mare viteza, angajata sa desfasoare un serviciu regulat sau care desfasoara
deja un serviciu regulat, ANR trebuie:
a) sa verifice daca acele companii care desfasoara sau intentioneaza sa
desfasoare servicii regulate cu nave Ro-Ro ferry sau cu nave de mare viteza:
(i) iau masurile necesare pentru a asigura aplicarea cerintelor specifice
stabilite in anexa nr. 2 si pentru a dovedi statelor gazda implicate in
servicii regulate respectarea dispozitiilor prezentului articol si ale art. 4
din prezenta anexa;
(ii) agreeaza anticipat ca statele gazda si oricare alt stat profund
interesat pot conduce, participa sau coopera in cazul oricarei investigatii a
unui accident sau incident maritim, in conformitate cu prevederile art. 16 - 18
din prezenta anexa, si pot permite accesul acestora la informatiile obtinute de
la VDR-ul navei Ro-Ro ferry sau navei de pasageri de mare viteza implicata in
accidentul sau incidentul respectiv;
b) sa verifice daca, in cazul navei Ro-Ro ferry sau navei de pasageri de
mare viteza respective, care arboreaza alt pavilion decat cel romanesc ori cel
al unui stat membru, exista acordul statului pavilionului respectiv privind
angajamentul companiei de a respecta cerintele prezentului ordin.
SECTIUNEA a 4-a
Inspectii specifice initiale
Art. 6
(1) Inainte de a incepe sa opereze o nava Ro-Ro ferry sau o nava de pasageri
de mare viteza, angajata sa desfasoare un serviciu regulat sau care desfasoara
deja un serviciu regulat, ANR impreuna cu autoritatile competente din celelalte
state gazda trebuie sa efectueze o inspectie specifica initiala, in
conformitate cu anexele nr. 2 si 3, pentru a se convinge ca navele Ro-Ro ferry
si navele de pasageri de mare viteza indeplinesc in totalitate cerintele
necesare pentru operarea in siguranta a unui serviciu regulat.
(2) In cazul in care prevederile alin. (1) se aplica inaintea inceperii
operarii, ANR impreuna cu autoritatile competente din celelalte state gazda vor
stabili o data pentru inspectia specifica initiala, care sa nu fie mai tarziu
de o luna de la primirea probelor necesare pentru finalizarea verificarii, in
conformitate cu prevederile art. 4 si 5 din prezenta anexa.
SECTIUNEA a 5-a
Dispozitii speciale
Art. 7
(1) Cand o nava Ro-Ro ferry sau o nava de pasageri de mare viteza urmeaza
sa fie angajata intr-un alt serviciu regulat, care include un port romanesc,
ANR va tine cont in cel mai inalt grad de verificarile si de inspectiile
efectuate anterior la nava Ro-Ro ferry sau la nava de mare viteza respectiva
pentru operarea unui serviciu regulat anterior, reglementat prin prezentul
ordin. In cazul in care ANR este satisfacuta de verificarile si inspectiile
anterioare respective si acestea sunt relevante pentru noile conditii de
navigatie, prevederile art. 4, 5 si 6 din prezenta anexa nu se aplica navei
Ro-Ro ferry sau navei de pasageri de mare viteza care incepe sa opereze in noul
serviciu regulat.
(2) Daca o nava Ro-Ro ferry sau o nava de pasageri de mare viteza, care
respecta dispozitiile prezentului ordin si opereaza deja un serviciu regulat,
atunci cand incepe sa opereze un alt serviciu regulat pe o ruta considerata ca
fiind similara si aprobata in acest sens de statele gazda, ANR impreuna cu
autoritatile competente din celelalte state gazda pot stabili ca respectivei
nave nu i se aplica prevederile art. 4, 5 si 6 din prezenta anexa. La
solicitarea unei companii, ANR si autoritatile competente ale celorlalte state
gazda pot confirma anticipat acordul sau privind caracteristicile similare ale
unei noi rute.
(3) In cazul in care, ca urmare a unor imprejurari neprevazute, trebuie sa
se introduca rapid o nava Ro-Ro ferry sau o nava de pasageri de mare viteza
pentru a asigura continuitatea serviciului si prevederile alin. (1) si (2) nu
sunt aplicabile, ANR poate permite navei Ro-Ro ferry sau navei de pasageri de
mare viteza sa inceapa operarea, cu conditia ca:
a) o inspectie vizuala si verificarea documentelor sa nu ridice probleme
legate de indeplinirea cerintelor necesare pentru operarea in siguranta a navei
Ro-Ro ferry sau navei de pasageri de mare viteza; si
b) ANR sa finalizeze verificarile si inspectiile, conform art. 4, 5 si 6
din prezenta anexa, in termen de o luna.
SECTIUNEA a 6-a
Inspectii specifice regulate si alte inspectii
Art. 8
(1) ANR si autoritatile competente din celelalte state gazda trebuie sa
efectueze o data la 12 luni urmatoarele inspectii:
a) o inspectie specifica, in conformitate cu procedurile prevazute in anexa
nr. 3; si
b) o inspectie in timpul serviciului regulat, care sa cuprinda suficiente
cerinte prevazute in anexele nr. 2, 3 si 4, pentru ca ANR sa fie convinsa ca
nava Ro-Ro ferry sau nava de pasageri de mare viteza indeplineste toate
conditiile de operare in siguranta. O inspectie specifica initiala, desfasurata
in conformitate cu prevederile art. 6 din prezenta anexa, este considerata
inspectie specifica in sensul prezentului articol.
(2) ANR trebuie sa efectueze o inspectie specifica, in conformitate cu
procedurile prevazute in anexa nr. 3, de fiecare data cand nava Ro-Ro ferry sau
nava de pasageri de mare viteza sufera reparatii, defectiuni sau modificari
importante sau daca se schimba managementul ori pavilionul navei sau trece in
alta clasa. In cazul in care se schimba managementul sau pavilionul navei ori
trece in alta clasa, ANR poate sa scuteasca nava Ro-Ro ferry sau nava de
pasageri de mare viteza de inspectia specifica, conform prevederilor
prezentului alineat, dupa ce ia in considerare verificarile si inspectiile
efectuate anterior la nava Ro-Ro ferry sau la nava de pasageri de mare viteza,
cu conditia ca schimbarea respectiva sau transferul respectiv sa nu afecteze
operarea in siguranta a navei Ro-Ro ferry ori a navei de pasageri de mare
viteza.
(3) Daca inspectiile mentionate la alin. (1) confirma sau dezvaluie
deficiente legate de respectarea prevederilor prezentului ordin, care sa
justifice interzicerea operarii, toate costurile legate de inspectii vor fi
suportate de catre companie.
SECTIUNEA a 7-a
Notificarea
Art. 9
ANR si autoritatile competente din celelalte state gazda vor informa prompt
companiile, in scris, despre rezultatele verificarilor si inspectiilor, conform
art. 4, 5, 6 si 8 din prezenta anexa.
SECTIUNEA a 8-a
Interzicerea operarii
Art. 10
(1) ANR va interzice operarea unei nave Ro-Ro ferry sau a unei nave de
pasageri de mare viteza intr-un serviciu regulat:
a) daca aceasta nu confirma respectarea prevederilor art. 4 si 5 din
prezenta anexa;
b) ori de cate ori se gasesc deficiente in timpul inspectiilor mentionate
la art. 6 si 8 din prezenta anexa, care pun in pericol imediat siguranta navei
Ro-Ro ferry sau navei de pasageri de mare viteza ori viata echipajului si
pasagerilor acesteia;
c) daca se constata ca nu sunt respectate prevederile actelor normative
aplicabile, prevazute in anexa nr. 5, si constituie un pericol imediat pentru
siguranta navei Ro-Ro ferry sau a navei de pasageri de mare viteza ori pentru
viata echipajului si a pasagerilor acesteia;
d) ori de cate ori nu a fost consultata de catre autoritatile competente
ale statului pavilionului, in ceea ce priveste respectarea prevederilor art. 19
alin. (1) sau (5) din prezenta anexa. Interzicerea operarii va fi mentinuta
pana ce ANR stabileste ca pericolul este eliminat si ca sunt indeplinite
prevederile prezentului ordin. ANR va informa in scris compania cu privire la
decizia de interzicere a operarii navei Ro-Ro ferry sau navei de pasageri de
mare viteza, expunand detaliat motivele.
(2) Daca nava Ro-Ro ferry sau nava de pasageri de mare viteza opereaza deja
un serviciu regulat si se descopera deficiente, ANR si autoritatile competente
din celelalte state gazda trebuie sa solicite companiei sa ia masurile necesare
pentru remedierea lor prompta sau intr-o perioada bine definita si rezonabila,
cu conditia ca aceste deficiente sa nu prezinte un pericol imediat pentru
siguranta navei Ro-Ro ferry sau navei de pasageri de mare viteza, a echipajului
sau pasagerilor acesteia. Dupa remedierea deficientelor, ANR si autoritatile
competente din celelalte state gazda vor verifica daca aceste corectari le
satisfac in intregime. In caz contrar, ANR si autoritatile competente din
celelalte state gazda vor interzice operarea navelor respective.
(3) In cazul in care s-a luat decizia interzicerii operarii de catre ANR,
in conformitate cu prevederile alin. (2), compania are dreptul de a contesta
aceasta decizie in conformitate cu legislatia romana in vigoare. ANR este
obligata sa aduca la cunostinta companiei decizia de interzicere a operarii.
Contestatia nu determina suspendarea deciziei de interzicere a operarii.
(4) In cazurile in care prevederile art. 4, 5 si 6 din prezenta anexa sunt
aplicabile inainte ca nava Ro-Ro ferry sau nava de pasageri de mare viteza sa
inceapa operarea in serviciu regulat, o decizie de a interzice operarea navei
trebuie sa fie luata in perioada de o luna de la inspectia specifica initiala
si aceasta trebuie comunicata imediat companiei.
SECTIUNEA a 9-a
Proceduri referitoare la inspectiile specifice initiale si regulate
Art. 11
Navele Ro-Ro ferry si navele de pasageri de mare viteza care au fost supuse
inspectiilor specifice si care au indeplinit cerintele celorlalte state gazda
sunt scutite de inspectiile extinse impuse de prevederile Ordinului ministrului
lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 1.414/2001 pentru aprobarea
Regulamentului de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 38/2000
privind implementarea standardelor internationale pentru siguranta navelor,
prevenirea poluarii si asigurarea conditiilor de munca si viata la bordul
navelor maritime care utilizeaza porturile romanesti sau care navigheaza in
apele nationale si de inspectiile extinse, bazate pe motivele de retinere,
justificate prin faptul ca acestea apartin categoriei de nave de pasageri.
Art. 12
ANR va coopera cu autoritatile competente din celelalte state gazda pentru
efectuarea unei inspectii specifice a unei nave Ro-Ro ferry sau a unei nave de
pasageri de mare viteza. Inspectiile specifice se efectueaza de catre o echipa
compusa din inspectorii calificati ai ANR si ai celorlalte state gazde. Daca
este necesara o evaluare calitativa a indeplinirii dispozitiilor referitoare la
clasa, in echipa de inspectie va fi inclus si un inspector dintr-o organizatie
recunoscuta. Echipa de inspectie va comunica aceste informatii statului pavilionului,
daca statul respectiv nu este un stat gazda implicat in inspectie.
Art. 13
(1) ANR poate aproba efectuarea unei inspectii la solicitarea unui alt stat
gazda implicat.
(2) La cererea companiilor, ANR va invita administratia statului pavilionului
care nu este un stat gazda sa fie reprezentata in orice inspectie specifica,
conform prevederilor prezentului ordin.
Art. 14
In planificarea unei inspectii in conformitate cu prevederile art. 6 si 8
din prezenta anexa, ANR trebuie sa acorde atentia cuvenita programului de
navigatie si de intretinere a navei Ro-Ro ferry sau a navei de pasageri de mare
viteza.
Art. 15
(1) Constatarile inspectiilor specifice se trec intr-un raport ale carui
forma si continut se stabilesc de catre ANR.
(2) In cazul unui dezacord existent intre ANR si autoritatile competente
din statele gazda cu privire la indeplinirea cerintelor prevazute la art. 4 si
la art. 5 lit. a) din prezenta anexa, ANR va informa Ministerul Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei cu privire la motivele dezacordului.
SECTIUNEA a 10-a
Investigarea accidentelor
Art. 16
ANR va permite autoritatilor competente ale celorlalte state gazda sa
participe, sa coopereze sau sa conduca orice cercetare a accidentului ori a
incidentului maritim in care este implicata o nava Ro-Ro ferry sau o nava de
pasageri de mare viteza, in conformitate cu Codul pentru investigatia
accidentelor maritime, daca aceste state au calitatea de stat profund interesat
sau de stat care conduce investigatia.
Art. 17
(1) Cand o nava Ro-Ro ferry sau o nava de pasageri de mare viteza este
implicata intr-un accident maritim, care a avut loc in apele nationale ale
Romaniei sau in apele nationale ale statelor membre, investigatia va fi inceputa
de autoritatea competenta a statului in ale carui ape nationale a avut loc
acest accident.
(2) In cazurile prevazute la alin. (1) statul respectiv raspunde de
investigatie si de conlucrarea cu alte state profund interesate pana in
momentul in care se stabileste, de comun acord, care va fi autoritatea
competenta a statului care va conduce investigatia.
(3) In cazul in care accidentul are loc in apele nationale ale altor state
decat cele prevazute la alin. (1) sau in marea libera, investigatia se va
desfasura conform prevederilor conventiilor internationale in vigoare.
Art. 18
(1) ANR si autoritatile competente din statele membre care conduc,
participa sau coopereaza la investigatiile respective trebuie sa garanteze
definitivarea cercetarilor in modul cel mai eficient si in cel mai scurt timp
posibil, in conformitate cu prevederile Codului pentru investigarea
accidentelor maritime.
(2) ANR si autoritatile competente din statele membre trebuie sa garanteze
ca rapoartele rezultate din investigarea respectiva sunt facute publice in
conformitate cu pct. 12.3 din Codul pentru investigarea accidentelor maritime
si sunt comunicate autoritatilor competente din statele profund interesate.
SECTIUNEA a 11-a
Masuri insotitoare
Art. 19
(1) In cazul in care ANR emite, respectiv recunoaste un certificat de
scutire, trebuie sa colaboreze impreuna cu autoritatea competenta a statului
gazda implicat, respectiv cu administratia statului pavilionului, pentru a
rezolva orice dezacord privind oportunitatea scutirilor inaintea inspectiei
specifice initiale.
(2) ANR trebuie sa aiba permanent in functiune sistemul pentru dirijarea
navigatiei, precum si alte sisteme informative in conformitate cu Rezolutia
Adunarii OMI A.795(19) pentru a asista nava Ro-Ro ferry si nava de pasageri de
mare viteza in operarea in siguranta a serviciilor regulate sau acea parte
pentru care ANR poarta responsabilitatea.
(3) ANR va furniza autoritatilor competente din statele profund interesate
copii ale rapoartelor de inspectie prevazute la art. 15 alin. (1) din prezenta
anexa, cu numarul de identificare IMO, dupa caz.
(4) ANR trebuie sa se asigure ca acele companii care opereaza nave Ro-Ro
ferry sau nave de pasageri de mare viteza in servicii regulate sunt capabile sa
mentina si sa implementeze un sistem integrat de planificare a situatiilor
neprevazute, in cazul avariilor la bordul navei, in conformitate cu prevederile
Rezolutiei Adunarii OMI A.852(20) privind liniile directoare pentru o structura
a unui sistem integrat de contingenta. ANR impreuna cu autoritatile competente
din celelalte state gazda, care sunt implicate intr-un serviciu regulat, vor
stabili de comun acord un plan pentru rute diferite.
(5) In cazul in care o nava urmeaza sa efectueze un serviciu regulat, ANR
va solicita autoritatii competente a statului pavilionului navei ca in timpul
evaluarii respectivei nave, pentru emiterea permisului de operare prevazut la
pct. (1.9.3) din Codul pentru navele de mare viteza, sa tina cont de restrictiile
din porturile romanesti privind protejarea vietii, a resurselor naturale si a
activitatilor de coasta si sa ia masuri pentru a asigura punerea in aplicare a
acestor restrictii.
SECTIUNEA a 12-a
Cooperarea intre statele gazda
Art. 20
ANR impreuna cu autoritatile competente din celelalte state gazda implicate
in acelasi serviciu regulat trebuie sa stabileasca o legatura permanenta intre
ele cand aplica prevederile prezentului ordin.
Art. 21
Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezentul sistem de inspectii
obligatorii.
ANEXA 1
la sistemul de inspectii
CRITERII
privind calificarea si independenta pentru inspectorii calificati
[mentionate la art. 2 lit. s)]
Art. 1
Criteriile pe care trebuie sa le indeplineasca inspectorii calificati sa
efectueze supravegheri si inspectii sunt:
a) sa fie o persoana autorizata de Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, cu experienta, avand calificarea de inspector
pentru verificarea implementarii conventiilor internationale aplicabile;
b) sa fie capabil sa comunice in limba engleza cu membrii echipajului cu
functii-cheie la bordul navei;
c) sa fie posesorul unui brevet de comandant, care ii da dreptul sa preia
comanda unei nave de 1.600 GT sau mai mult (Regula II/2, Conventia STCW); sau
d) sa fie posesorul unui brevet de sef mecanic, care ii da dreptul sa
detina functia la bordul unei nave al carui motor principal are o putere egala
sau mai mare de 3.000 kW (Regula III/2, Conventia STCW); sau
e) sa fie posesorul unei diplome de arhitect naval, inginer mecanic sau de
inginer in domeniul maritim si sa aiba o experienta adecvata la bordul navelor
de cel putin 5 ani in una dintre aceste functii; sau
f) sa fie un functionar calificat al Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei cu un nivel echivalent de experienta si pregatire
pentru efectuarea inspectiilor PSC; sau
g) sa fie detinatorul unei diplome universitare de profil sau sa fi urmat o
forma de invatamant echivalenta, sa fi absolvit cursurile unei scoli de
pregatire a inspectorilor PSC si sa fi detinut cel putin 2 ani functia de
inspector al statului de pavilion, avand atributia de inspectie si certificare
in concordanta cu conventiile aplicabile.
Art. 2
Inspectorii calificati trebuie sa aiba cunostinte despre prevederile
Conventiei SOLAS 1974 si despre prevederile prezentului ordin.
Art. 3
(1) Inspectorii calificati care efectueaza inspectii specifice nu trebuie
sa aiba nici un interes comercial in compania respectiva sau in orice alta
companie care opereaza servicii regulate spre si dinspre statul gazda implicat,
nici la nava Ro-Ro ferry si nici la nava de pasageri de mare viteza inspectata.
(2) Inspectorii calificati nu trebuie sa fie angajati de organizatiile
nonguvernamentale si sa nu desfasoare activitati in numele organizatiilor
nonguvernamentale care efectueaza inspectii statutare sau inspectii de
clasificare ori care elibereaza certificate pentru navele Ro-Ro ferry sau
pentru navele de pasageri de mare viteza.
ANEXA 2
la sistemul de inspectii
CERINTE SPECIFICE
care trebuie sa fie indeplinite de catre companii
[mentionate la art. 5 lit. a) si la art. 6 si 8]
ARTICOL UNIC
Companiile trebuie sa se asigure ca la bordul navelor lor Ro-Ro ferry si de
pasageri de mare viteza:
1. comandantul dispune de informatiile corespunzatoare, stabilite de catre
autoritatile competente, privind disponibilitatea sistemelor de coasta pentru
dirijarea navigatiei si de alte sisteme de informatii care sa il sprijine in
manevrarea in conditii de siguranta inainte ca nava Ro-Ro ferry sau nava de
pasageri de mare viteza sa plece in voiaj si pe care le utilizeaza in navigatie;
2. sunt respectate prevederile relevante ale alin. 2 - 6 din MSC/Circulara
699, privind liniile directoare revizuite pentru transportul in siguranta al
pasagerilor;
3. tabelul cu programul de lucru la bordul navei este plasat intr-un loc
usor accesibil si contine:
a) programul de serviciu pe mare si serviciu in port; si
b) numarul maxim de ore de lucru sau numarul minim de ore de odihna
necesare pentru ofiterii de cart;
4. comandantul nu este impiedicat sa ia orice decizie pe care o considera
necesara din punct de vedere profesional pentru navigarea si operarea in
siguranta a navelor, in special in conditii meteorologice grele si mare foarte
agitata;
5. comandantul tine evidenta activitatilor si incidentelor de navigatie
care sunt importante pentru siguranta navigatiei;
6. orice defectiune la sau abatere permanenta a portilor de operare si la
bordajul metalic exterior, care poate afecta integritatea navei Ro-Ro ferry sau
a navei de pasageri de mare viteza, precum si orice deficiente in sistemele de
comanda si control pentru inchiderea acestor porti sunt aduse prompt la
cunostinta atat administratiei statului pavilionului, cat si statului gazda si
sunt reparate prompt;
7. se poate procura un orar actualizat al curselor inaintea plecarii in
cursa a navei Ro-Ro ferry sau a navei de pasageri de mare viteza. La elaborarea
orarului curselor trebuie sa se tina seama de liniile directoare privind
planificarea voiajurilor stabilite de Comitetul de Siguranta Maritima al OMI;
8. sunt aduse la cunostinta pasagerilor informatii generale referitoare la
asistenta pentru persoanele in varsta si infirme aflate la bord si care pot fi
procurate in formate potrivite si pentru persoanele cu deficiente de vedere.
ANEXA 3
la sistemul de inspectii
PROCEDURI PENTRU INSPECTIILE SPECIFICE
[mentionate la art. 6 si 8]
Art. 1
Prin inspectiile specifice trebuie sa se asigure ca cerintele statutare, in
special pentru constructie, compartimentare si stabilitate, masini si
instalatii electrice, incarcare, protectie contra incendiilor, numarul maxim de
pasageri, mijloace de salvare a vietii si transportul marfurilor periculoase,
radiocomunicatii si navigatie, sunt indeplinite in totalitate si corespund
scopului si ca includ, dupa caz, cel putin urmatoarele:
a) pornirea generatorului de avarie;
b) inspectia iluminatului de avarie;
c) inspectia sursei de alimentare de avarie pentru statiile radio;
d) incarcarea instalatiei de radioficare;
e) rolul de incendiu, care sa includa o demonstratie de manuire a
costumului de protectie pentru stingerea incendiilor;
f) punerea in functiune a pompei de incendiu de avarie cu doua furtunuri de
incendiu conectate la conducta principala de stins incendiu;
g) testarea inchiderii de la distanta a alimentarii cu combustibil la
caldarine, motoarele principale si auxiliare si a obturatoarelor de la
ventilatoare;
h) testarea comenzilor de la distanta si locale privind inchiderea
obturatoarelor;
i) testarea detectorului de incendii si a sistemului de alarma;
j) testarea inchiderii corespunzatoare a portilor etanse;
k) functionarea pompelor de santina;
l) inchiderea usilor portilor etanse atat prin comanda locala, cat si de la
distanta;
m) o demonstratie care sa arate ca membrii-cheie ai echipajului sunt
familiarizati cu planul de vitalitate al navei;
n) coborarea a cel putin unei barci de salvare de urgenta si a unei barci
de salvare la apa, pornirea si verificarea sistemului lor de propulsie si de
carma, recuperarea lor din apa si stivuirea lor in pozitia normala de la bord;
o) verificarea inventarului barcilor de salvare si plutelor de salvare;
p) testarea instalatiei de guvernare a navei sau si a sistemului auxiliar
de guvernare.
Art. 2
Inspectiile specifice trebuie sa includa verificarea sistemului de
intretinere planificata de la bord.
Art. 3
Inspectiile specifice trebuie sa se concentreze asupra familiarizarii
membrilor echipajului cu procedurile de siguranta, procedurile in caz de
urgenta, tehnicile de intretinere si de lucru, siguranta pasagerilor,
procedurile pe comanda navei si operatiunile legate de transportul marfurilor
si vehiculelor, precum si asupra eficientei acestora. Trebuie sa se verifice
abilitatea navigatorilor de a intelege sau, dupa caz, de a da ordine si
instructiuni si de a raporta intr-un limbaj comun de lucru, asa cum sunt
inscrise in jurnalul de bord. Se va verifica evidenta documentelor care atesta
ca membrii echipajului au urmat cu succes o pregatire speciala, in mod deosebit
cele referitoare la:
a) cursuri in conducerea maselor;
b) cursuri de familiarizare;
c) cursuri de pregatire pentru personalul implicat direct in acordarea
asistentei pasagerilor in spatiile destinate acestora, in special pasagerilor
in varsta si infirmi; si
d) cursuri de management al comportamentului uman in situatii de criza.
Inspectia specifica trebuie sa includa o evaluare pentru a se stabili daca
nu cumva programul de lucru si de odihna nu provoaca o oboseala nejustificata,
in special in randul personalului de cart.
Art. 4
Brevetele membrilor echipajului emise de statele terte vor fi recunoscute
numai cand acestea sunt in conformitate cu Regulamentul I/10 din Conventia
internationala privind standardele de pregatire, certificare si efectuarea
serviciului de cart pentru navigatori (Conventia STCW), 1978, astfel cum a fost
amendata.
ANEXA 4
la sistemul de inspectii
LINII DIRECTOARE
pentru inspectorii calificati cand efectueaza inspectii neplanificate in timpul
unui serviciu regulat
[mentionate la art. 8 alin. (1)]
ARTICOL UNIC
In timpul inspectiilor neplanificate inspectorii calificati vor verifica
respectarea conditiilor minime privind urmatoarele aspecte:
1. Informatii cu privire la pasageri
Sa se verifice:
a) ca numarul de pasageri imbarcati la bordul navelor nu este mai mare
decat numarul de pasageri pentru care este certificata nava Ro-Ro ferry sau
nava de pasageri de mare viteza;
b) daca sistemul de inregistrare a informatiilor referitoare la pasageri
este efectiv implementat si este in conformitate cu prevederile aplicabile;
c) modalitatea in care informatiile referitoare la numarul total de
pasageri sunt transmise comandantului si, daca este cazul, modalitatea prin
care pasagerii care efectueaza o traversare dubla, fara a debarca, sunt inclusi
in numarul total la cursa de intoarcere.
2. Informatii cu privire la incarcare si stabilitate
Sa se verifice:
a) acolo unde este cazul, daca sunt instalate indicatoare de pescaj sigure
si daca acestea sunt utilizate;
b) daca se iau masuri pentru a se asigura ca nava nu este supraincarcata si
ca linia de incarcare a compartimentelor nu se afla sub nivelul apei;
c) daca determinarea incarcarii si a stabilitatii se efectueaza
corespunzator;
d) daca vehiculele cu marfuri si alte incarcaturi se cantaresc unde trebuie
si cifrele privind greutatea sunt transmise navei pentru a fi utilizate la
determinarea incarcarii si stabilitatii;
e) daca planurile pentru controlul avariilor sunt expuse in permanenta si
daca sunt prevazute brosuri cu informatii despre controlul avariilor pentru
ofiterii de pe nava.
3. Securitatea pe mare
Sa se verifice:
a) procedura prin care se garanteaza ca nava intruneste toate conditiile de
securitate pentru a naviga, inainte sa paraseasca dana, care ar trebui sa
includa o procedura de raportare pozitiva privind faptul ca toate portile de
operare laterala etanse la apa si intemperii sunt inchise;
b) daca toate portile puntilor cu vehicule sunt inchise inainte ca nava sa
paraseasca dana sau raman deschise doar atata timp cat sa permita inchiderea
vizorului provei;
c) daca sistemele de inchidere a portilor de la prova, pupa si laterale
sunt dotate cu indicatoare luminoase si supraveghere TV, care sa indice
situatia acestora pe puntea de comanda. Orice dificultati legate de
functionarea indicatoarelor luminoase, in special a intrerupatoarelor de la
porti, trebuie sa fie verificate si raportate.
4. Anunturile pentru masuri de siguranta
Sa se verifice:
a) forma anunturilor curente privind masuri de protectie si afisarea
instructiunilor si a traselor in cazul procedurilor de urgenta in limba/limbile
corespunzatoare;
b) daca anunturile traselor de siguranta sunt efectuate la inceputul
voiajului si pot fi auzite in toate spatiile publice, inclusiv pe puntile
deschise, la care pasagerii au acces.
5. Inregistrarile in jurnalul de bord
Sa se verifice:
a) jurnalul de bord pentru a se asigura ca s-au efectuat inregistrari
referitoare la inchiderea portilor de la prova, pupa si a altor porti etanse la
apa si la intemperii, testarea portilor de la compartimentele etanse la apa si
a instalatiei de guvernare etc.;
b) daca se inregistreaza pescajele, bordul liber si stabilitatea, precum si
limba de lucru comuna pentru echipaj.
6. Marfuri periculoase
Sa se verifice:
a) daca orice incarcatura de marfuri periculoase sau poluante este
transportata in conformitate cu legislatia relevanta, in special daca exista o
declaratie privind marfurile periculoase sau poluante, impreuna cu un
cargomanifest ori un cargoplan, care sa indice localizarea acestora la bord;
b) daca orice marfa periculoasa sau poluanta este permisa sa fie
transportata pe nave de pasageri si daca marfurile periculoase si poluante sunt
marcate, etichetate, stivuite, fixate si separate;
c) daca vehiculele care transporta marfurile periculoase si poluante sunt
placate si asigurate;
d) daca, atunci cand se transporta marfuri periculoase si poluante, exista
la tarm o copie a cargomanifestului sau a cargoplanului;
e) daca comandantul este avertizat cu privire la cerintele privind
raportarea incidentelor in care sunt implicate nave maritime care transporta
marfuri periculoase, substante daunatoare si/sau poluanti marini (Ordinul
ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 1.730/2001) si
toate instructiunile privind procedurile de urgenta ce trebuie urmate si cele
de acordare a primului ajutor in cazul unui incident care implica marfuri
periculoase sau poluanti marini;
f) daca dispozitivele de ventilatie a puntilor pentru vehicule functioneaza
tot timpul, daca functioneaza mai intens atunci cand motoarele vehiculelor sunt
in functiune si daca exista un indicator pe punte care sa arate ca ventilatia
puntilor pentru vehicule este in functiune.
7. Fixarea vehiculelor de marfa
Sa se verifice:
a) modul in care sunt fixate vehiculele de marfa, de exemplu daca sunt
stivuite in bloc sau sunt legate individual;
b) daca sunt disponibile puncte de fixare suficient de puternice;
c) daca exista sisteme de fixare a vehiculelor de marfa, in cazul in care
are loc sau se preconizeaza vreme rea;
d) daca exista metode pentru fixarea autocarelor sau motocicletelor;
e) daca nava poseda un manual pentru fixarea incarcaturii.
8. Puntile pentru vehicule
Sa se verifice:
a) daca spatiile pentru incarcatura de categorie speciala si RO-RO sunt
patrulate si supravegheate continuu printr-un sistem de supraveghere TV, astfel
incat sa se poata observa deplasarea vehiculelor in caz de vreme nefavorabila
si intrarea neautorizata a pasagerilor;
b) daca portile de evacuare in caz de incendiu si intrarile se mentin
inchise si daca sunt afisate anunturi prin care sa se interzica accesul
pasagerilor la puntile cu vehicule in timp ce nava se afla pe mare.
9. Inchiderea portilor etanse la apa
Sa se verifice:
a) daca este respectata politica stabilita in instructiunile de functionare
a navei pentru portile etanse la apa;
b) daca se efectueaza instruirile necesare;
c) daca controlul portilor etanse la apa, de pe comanda de navigatie, este
mentinut, cand este posibil, pe controlul "local";
d) daca portile sunt tinute inchise in caz de vizibilitate redusa si orice
situatie primejdioasa;
e) daca echipajele sunt instruite in mod corect pentru operarea portilor si
cunosc pericolele utilizarii gresite a acestora.
10. Patrulele contra incendiilor
Trebuie sa fie confirmat ca se mentine o patrulare eficienta astfel incat
sa se poata detecta imediat orice izbucnire de foc. Aceasta trebuie sa includa
spatiile speciale care nu sunt prevazute cu un sistem fix de detectare a
focului si de alarma, consemnand ca aceste spatii pot fi patrulate conform
celor mentionate la alin. (8).
11. Comunicatiile in caz de avarie
Sa se verifice daca exista suficienti membri ai echipajului, conform listei
de responsabilitati, care sa ajute pasagerii in caz de avarie si daca acestia
pot fi identificati repede si pot sa comunice cu pasagerii in caz de avarie,
luand in considerare o combinatie corespunzatoare si adecvata de oricare dintre
urmatorii factori:
a) limba sau limbile corespunzatoare principalelor nationalitati de
pasageri transportati pe o anumita ruta;
b) probabilitatea ca o abilitate in folosirea vocabularului elementar al
limbii engleze pentru instructiunile de baza sa poata oferi un mijloc de
comunicare cu un pasager care are nevoie de ajutor, indiferent daca pasagerul
si membrii echipajului folosesc o limba comuna sau nu;
c) necesitatea posibila de a comunica in timpul unei avarii prin alte
mijloace (de exemplu, atentionarea prin demonstratii, gesturi sau atentionarea
asupra locului instructiunilor, a posturilor de apel, dispozitivelor de salvare
a vietilor omenesti sau a cailor de evacuare, atunci cand comunicarea verbala
este impracticabila);
d) masura in care le sunt oferite pasagerilor instructiuni complete de
protectie in limba sau in limbile materne ale acestora;
e) limbile in care pot fi difuzate anunturile prin radio in timpul unei
avarii sau exercitiu, pentru a transmite o orientare esentiala pasagerilor si a
facilita sprijinul acordat pasagerilor de catre membrii echipajului.
12. Limba de lucru comuna intre membrii echipajului
Se verifica daca s-a stabilit o limba de lucru pentru a asigura o reactie
eficienta a echipajului in probleme de siguranta si daca aceasta limba de lucru
este trecuta in jurnalul de bord al navei.
13. Echipamentul de protectie
Sa se verifice:
a) daca sunt mentinute dispozitive pentru salvarea de vieti si contra
incendiilor, incluzand usile contra incendiului si alte articole de protectie
structurala contra incendiilor, care pot fi repede inspectate;
b) daca sunt expuse in permanenta planuri pentru stingerea incendiilor sau
sunt prevazute brosuri cu informatii echivalente pentru informarea ofiterilor
echipajului;
c) daca vestele de salvare sunt stocate corespunzator si daca stocul de
veste de salvare pentru copii se poate identifica repede;
d) daca incarcatura vehiculelor nu impiedica actionarea dispozitivelor de
localizare a incendiilor, intrerupatoarelor de urgenta, dispozitivelor de
control pentru clapetele de furtuna etc., care se pot afla pe puntile cu
vehicule.
14. Echipamentul de navigatie si radio
Se verifica daca echipamentul de navigatie si de comunicatii radio,
incluzand radiofarurile (EPIRBs) pentru localizarea avariilor, sunt
operationale.
15. Indicatoarele luminoase suplimentare pentru avarii
Se verifica daca sunt prevazute indicatoare luminoase suplimentare pentru
avarii, conform regulamentelor, si daca se tine o evidenta a deficientelor.
16. Mijloacele de salvare
Sa se verifice:
a) daca marcajul mijloacelor de salvare este in concordanta cu cerintele
aplicabile si daca indicatoarele luminoase sunt alimentate atat de la
generatorul principal, cat si de la cel de avarie;
b) daca s-au luat masuri pentru ca vehiculele sa nu incurce caile de
salvare, in cazul in care caile de salvare traverseaza sau trec pe puntile
pentru vehicule;
c) daca iesirile, in special cele de la magazinele scutite de taxe vamale,
care au fost gasite blocate de marfuri in exces, sunt mentinute libere.
17. Registrul de operatii
Se verifica daca exista copii ale registrului de operatii pentru comandant
si pentru fiecare ofiter de grad superior si daca exista copii disponibile
pentru toti membrii echipajului. De asemenea, se verifica daca exista liste de
verificare care sa cuprinda pregatirea pentru mare si alte operatii.
18. Curatenia in compartimentul masinilor
Se verifica daca in compartimentul masinilor este pastrata curatenia legata
de procedurile de intretinere.
19. Evacuarea gunoiului
Se verifica daca amenajarile pentru manipularea si evacuarea gunoiului sunt
satisfacatoare.
20. Planificarea intretinerii
Sa se verifice:
a) daca toate companiile au ordine permanente specifice, cu un sistem de
intretinere planificata, pentru toate locurile legate de protectie, incluzand
usile de la prova si pupa si portile laterale, impreuna cu sistemele lor de
inchidere, dar care sa includa si intretinerea compartimentului masinilor si a echipamentului
de protectie;
b) daca exista planuri pentru verificarea periodica a tuturor articolelor,
astfel incat normele de protectie sa fie mentinute la cel mai inalt nivel;
c) daca exista proceduri pentru evidenta deficientelor si confirmarea rectificarii
lor corespunzatoare, astfel incat comandantul si persoana desemnata de pe uscat
din structura administratiei companiei sa aiba cunostinta de deficiente si sa
fie instiintata despre rectificarea acestora intr-un timp determinat;
d) daca verificarile periodice ale sistemelor de comanda si control pentru
inchiderea portilor interioare si exterioare de la prova includ indicatoarele,
echipamentul de supraveghere si toate orificiile de scurgere a apei de pe punte
din spatiile dintre vizorul provei si poarta interioara, in special mecanismele
de inchidere si sistemele hidraulice ale acestora.
21. Efectuarea unui voiaj
Atunci cand se efectueaza un voiaj trebuie sa se profite de ocazie pentru a
se verifica supraaglomerarea, inclusiv disponibilitatea locurilor si blocarea
culoarelor, scarilor si evacuarilor, in caz de avarii, cu bagaje si pasageri
care nu isi gasesc locurile. De asemenea, trebuie sa se verifice daca pasagerii
sunt evacuati de pe puntea cu vehicule inaintea iesirii navei in larg si sa se
asigure ca acestia nu revin decat dupa acostarea navei.
ANEXA 5
la sistemul de inspectii
LISTA
actelor normative aplicabile
[mentionata la art. 10 alin. (1) lit. c)]
- Ordinul ministrului transporturilor nr. 581/1999 privind cerintele minime
pentru navele maritime care transporta marfuri periculoase sau poluante;
- Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr.
1.730/2001 privind aprobarea sistemelor de raportare a incidentelor in care
sunt implicate nave maritime care transporta marfuri periculoase, substante
daunatoare si/sau poluanti marini;
Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr.
947/2001 pentru aprobarea Regulamentului privind standardele de instruire,
confirmarea competentei si eliberarea brevetelor/certificatelor de capacitate
pentru personalul navigant maritim (cand este cazul);
Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr.
331/2003 pentru aprobarea masurilor privind intarirea managementului sigurantei
navelor de tip Ro Ro ferry care transporta si pasageri si care opereaza in
serviciu regulat.