DECIZIE Nr. 54 din 12 februarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 129 din
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 235 din 17 martie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Dana Titian - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 129 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii
judiciare si a falimentului, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Mariana Morosanu in Dosarul nr. 8.297/2003 al
Tribunalului Iasi.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata,
avand in vedere ca dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor
constitutionale ale art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea cetatenilor in
fata legii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 octombrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
8.297/2003, Tribunalul Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 129 din Legea nr. 64/1995 privind
procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata de Mariana Morosanu
intr-o cauza avand ca obiect solutionarea actiunii comerciale formulate, in
baza Legii nr. 64/1995, de creditorii RADET Iasi si Directia Generala a
Finantelor Publice Iasi impotriva autoarei exceptiei, in calitatea sa de
administrator al debitoarei Societatea Comerciala "Instant Company" -
S.R.L. din Iasi.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autoarea acesteia sustine
ca dispozitiile criticate instituie o discriminare intre administratorii
societatilor cu capital privat si cei ai societatilor cu capital de stat, in
favoarea acestora din urma, intrucat acestia "sunt absolviti de orice
obligatie in a achita datoriile societatilor comerciale la care ei au fost
administratori".
Tribunalul Iasi opineaza ca dispozitiile legale criticate nu contravin art.
16 din Constitutie, intrucat norma constitutionala mentionata "nu vizeaza
exercitiul actiunilor intentate celor care, prin acte frauduloase, au
prejudiciat pe creditorii societatii". Pe de alta parte, nu se infrange
egalitatea de tratament a debitorilor, suspendarea procedurilor vizate de
dispozitiile criticate pe o perioada limitata de timp fiind justificata de
satisfacerea unui interes general, fara a se crea o situatie mai favorabila
debitorilor societatii comerciale cu capital de stat.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
inadmisibila, in temeiul art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
intrucat obiectul litigiului dedus solutionarii instantei de fond il constituie
cererea de angajare a raspunderii personale a administratorului unei societati
comerciale supuse reorganizarii judiciare si falimentului, in temeiul art. 124
- 127 din Legea nr. 64/1995, iar dispozitiile legal criticate - art. 129 din
aceeasi lege - nu au incidenta in cauza. Astfel, solutionarea cauzei nu depinde
de prevederile legale criticate.
Cu privire la aspectele de fond ale exceptiei, apreciaza ca dispozitiile
art. 129 din Legea nr. 64/1995 reprezinta o aplicatie speciala a prevederilor
art. 135 din Constitutia Romaniei, potrivit carora statul trebuie sa asigure
crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie, "protejarea intereselor nationale in activitatea economica,
financiara si valutara, exploatarea resurselor naturale, in concordanta cu
interesul national si, nu in ultimul rand, crearea conditiilor necesare pentru
cresterea calitatii vietii".
Datorita existentei unor blocaje financiare in activitatea societatilor
comerciale cu capital majoritar de stat, cauzate in principal de lipsa
lichiditatilor necesare achitarii arieratelor financiare, aplicarea procedurii
falimentului fata de asemenea societati comerciale ar fi putut antrena
consecinte deosebit de grave asupra intregului sistem economico-financiar.
Masura suspendarii prevazute de art. 129 din Legea nr. 64/1995 raspunde
exigentei formulate de Legea fundamentala, fiind menita sa salveze societatile
comerciale aflate in dificultate si capitalurile acestora, pentru a-si putea
indeplini in continuare functiile economice pentru care au fost create - deci,
pentru a asigura libertatea comertului.
Totodata, mentioneaza ca art. 129 nu stabileste o inaplicabilitate a
dispozitiilor art. 124 - 127 fata de administratorii societatilor comerciale cu
capital majoritar de stat, asa cum in mod eronat sustine autoarea exceptiei.
Aceste organe de conducere sunt pe deplin supuse regimului instituit prin
dispozitiile legale mentionate, existand posibilitatea angajarii, in conditiile
legii, a raspunderii lor personale in vederea acoperirii unei parti din
datoriile debitoarei insolvente, indiferent daca aceasta a fost sau nu a fost
supusa masurilor de suspendare decise in temeiul art. 129.
Avocatul Poporului apreciaza ca fiind neintemeiata exceptia de
neconstitutionalitate, considerand ca dispozitiile criticate reglementeaza
situatia societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, pentru care
Guvernul a instituit sau va institui proceduri speciale de supraveghere
financiara, carora le sunt aplicabile dispozitiile referitoare la suspendarea
procedurilor prevazute de Legea nr. 64/1995. Astfel, dispozitiile criticate nu
sunt discriminatorii, intrucat nu este vorba de mai multe persoane aflate in
situatii similare si carora sa li se aplice nejustificat un tratament
diferentiat. Principiul egalitatii nu interzice adoptarea unor reguli specifice
in cazul unei diferente de situatii, asa cum s-a mai pronuntat Curtea prin
Decizia nr. 342/2003.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curtii
Constitutionale punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
129 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 608
din 13 decembrie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitii
care au urmatorul continut: "Exercitiul actiunilor sau, dupa caz,
efectuarea procedurilor prevazute in prezenta lege se suspenda fata de
debitorii - societati comerciale cu capital majoritar de stat - pentru care
Guvernul a instituit sau va institui proceduri speciale de supraveghere
financiara, pe perioada cat acestea se afla sub incidenta acestor
proceduri."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autoarea acesteia
apreciaza ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor
constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutia Romaniei,
revizuita si republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767
din 31 octombrie 2003, prevederi care au urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca dispozitiile
legale criticate prevad suspendarea actiunilor sau, dupa caz, a procedurilor
prevazute de Legea nr. 64/1995 fata de debitorii - societati comerciale cu
capital majoritar de stat - pentru care Guvernul a instituit sau va institui
masuri speciale de supraveghere financiara.
De asemenea, Curtea retine ca obiectul litigiului dedus instantei de
judecata care a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
este solutionarea cererii de angajare a raspunderii administratorului unei
societati comerciale cu capital privat, cerere formulata de catre unii dintre
creditorii societatii comerciale debitoare, in temeiul art. 124 - 127 (cap. IV
"Raspunderea membrilor organelor de conducere") din Legea nr. 64/1995
privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Ca atare, Curtea constata ca solutionarea cauzei deduse instantei de
judecata nu depinde de dispozitiile art. 129 din Legea nr. 64/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, iar potrivit art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea se pronunta numai asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate "de care depinde solutionarea
cauzei".
Astfel, Curtea urmeaza a respinge ca fiind inadmisibila exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 129 din Legea nr. 64/1995 privind
procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), art. 23 si art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca fiind inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 129 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii
judiciare si a falimentului, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Mariana Morosanu in Dosarul nr. 8.297/2003 al
Tribunalului Iasi.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 februarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiorean