DECIZIE Nr. 54 din 20 februarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor
impozite indirecte, precum si ale art. 6 alin. 2 teza intai din Legea nr.
12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale
ilicite, republicata, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 126/1998
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 226 din 4 mai 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul
accizelor si al altor impozite indirecte, precum si ale art. 6 alin. 2 teza
intai din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor
activitati comerciale ilicite, republicata, modificata prin Ordonanta
Guvernului nr. 126/1998, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Rosculescu & Magda" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr.
12.552/1999 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca fiind
nefondata, deoarece apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu contravin
art. 41 alin. (1) si (7), art. 107 alin. (3) si art. 114 alin. (2) din
Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 septembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
12.552/1999, Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor
impozite indirecte, precum si ale art. 6 alin. 2 teza intai din Legea nr.
12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale
ilicite, republicata, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 126/1998,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Rosculescu & Magda" -
S.R.L. din Bucuresti intr-o cauza avand ca obiect contestatia formulata de
aceasta impotriva procesului-verbal de contraventie intocmit de Garda
financiara - Sectia Bucuresti la data de 13 octombrie 1999.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor
impozite indirecte sunt neconstitutionale in raport cu prevederile art. 107
alin. (3) si ale art. 114 alin. (2) din Constitutie, iar dispozitiile art. 6
alin. 2 teza intai din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populatiei
impotriva unor activitati comerciale ilicite, republicata, modificata prin
Ordonanta Guvernului nr. 126/1998, sunt neconstitutionale fata de dispozitiile
art. 41 alin. (1) si (7) din Constitutie. Astfel se arata ca art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 74/1999, care abroga alin. 7 al art. III din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite
indirecte, astfel cum a fost aprobata prin Legea nr. 148/1999, este
neconstitutional, intrucat aceasta din urma lege "este ulterioara legii de
abilitare" (Legea nr. 140/1999) si "Guvernul nu poate fi delegat sa
modifice o lege care nu era in vigoare la momentul abilitarii sale". Se
apreciaza ca in felul acesta se incalca dispozitiile art. 107 alin. (3) si ale
art. 114 alin. (2) din Constitutie prin depasirea "domeniului de abilitare
stabilit in mod expres prin legea de abilitare".
In ceea ce priveste dispozitiile art. 6 alin. 2 teza intai din Legea nr.
12/1990, republicata, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta Guvernului
nr. 126/1998, se sustine ca acestea incalca dispozitiile art. 41 alin. (1) si
(7) din Constitutie, intrucat dispun confiscarea sumelor rezultate din vanzarea
marfurilor a caror provenienta nu poate fi dovedita.
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti, exprimandu-si opinia, considera ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Cu privire la dispozitiile
art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 se apreciaza ca, in temeiul art. 1
lit. D pct. 9 din Legea nr. 140/1999, Guvernul a fost abilitat sa modifice si
sa completeze Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 si in consecinta
"a putut sa abroge art. III alin. 7 din Legea nr. 148/1999, desi aceasta
din urma este ulterioara legii de abilitare, tocmai datorita faptului ca Legea
nr. 148/1999 nu este un act normativ distinct, ci unul prin care se modifica
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997". Referitor la sustinerea de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. 2 teza intai din Legea nr.
12/1990, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 126/1998, se arata ca prin Decizia nr. 300 din 1 iulie 1997 Curtea
Constitutionala a constatat ca aceste dispozitii legale sunt constitutionale.
Se apreciaza ca textul criticat nu si-a schimbat sensul ca urmare a modificarii
sale prin Ordonanta Guvernului nr. 126/1998. Aceasta deoarece modificarea
priveste inlocuirea termenului "beneficii" cu termenul
"venituri", ce are un inteles mai larg si cuprinde totalitatea
sumelor obtinute prin efectuarea de acte si fapte de comert ilicite, asa cum
sunt prevazute la art. 1 din lege.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Se arata ca art. 2 din Ordonanta
Guvernului nr. 74/1999 nu incalca dispozitiile constitutionale ale art. 107
alin. (3) si ale art. 114 alin. (2), deoarece prin textul criticat s-a
modificat Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 in forma in care acesta
era in vigoare la data adoptarii Ordonantei Guvernului nr. 74/1999, iar nu la
data la care a intrat in vigoare legea de abilitare. In aceste conditii
abrogarea unei dispozitii din cuprinsul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
82/1997 nu constituie o depasire a domeniului de abilitare prevazut la art. 1
lit. D pct. 9 din Legea nr. 140/1999. In ceea ce priveste dispozitiile art. 6
alin. 2 teza intai din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populatiei
impotriva unor activitati comerciale ilicite, cu modificarile si completarile
ulterioare, se apreciaza ca acestea constituie o aplicare legala a
dispozitiilor art. 41 alin. (8) din Constitutie, care prevad ca bunurile
destinate, folosite sau rezultate din infractiuni sau contraventii pot fi
confiscate numai in conditiile legii. Se invoca jurisprudenta Curtii
Constitutionale in materie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor si concluziile procurorului, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
2 din Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si completarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al
altor impozite indirecte ("Alineatul 7 al articolului III din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite
indirecte, astfel cum a fost aprobata prin Legea nr. 148/1999, se
abroga"), precum si cele ale art. 6 alin. 2 teza intai din Legea nr.
12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale
ilicite, republicata si modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 126/1998
("Veniturile obtinute ilicit de persoanele fizice sau juridice din
activitatile prevazute la art. 1, precum si incasarile in intregime din
vanzarea marfurilor a caror provenienta nu este dovedita se confisca si se fac
venit la bugetul administratiei publice centrale").
Autorul exceptiei considera, in esenta, ca aceste dispozitii legale
contravin art. 41 alin. (1) si (7), art. 107 alin. (3) si art. 114 alin. (2)
din Constitutie, care prevad:
Art. 41 alin. (1) si (7)
"(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt
garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
[...]
(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.";
Art. 107 alin. (3)
"Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in
limitele si in conditiile prevazute de aceasta.";
Art. 114 alin. (2)
"Legea de abilitare va stabili, in mod obligatoriu, domeniul si data
pana la care se pot emite ordonante."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta,
urmeaza sa fie respinsa.
I. O prima critica de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 2
din Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si completarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al
altor impozite indirecte.
Sub acest aspect Curtea Constitutionala constata ca, potrivit art. 57 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse
accizelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 42 din 31
ianuarie 2000, incepand cu data de 15 februarie 2000, "se abroga
prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1999 privind regimul
accizelor si al altor impozite indirecte, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, aprobata si modificata prin
Legea nr. 196/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
417 din 5 noiembrie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare".
Rezulta ca pe aceeasi data (15 februarie 2000) se abroga si dispozitiile
art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si completarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 si care formeaza obiectul
acestei exceptii de neconstitutionalitate, cu care Curtea Constitutionala a
fost sesizata prin Incheierea din 5 septembrie 2000, pronuntata de Judecatoria
Sectorului 5 Bucuresti in Dosarul nr. 12.552/1999.
In consecinta, avand in vedere dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, dispozitii potrivit carora aceasta "decide asupra exceptiilor
ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei
legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in
vigoare, de care depinde solutionarea cauzei", precum si in temeiul alin.
(6) teza intai al aceluiasi articol, care dispune ca "[...] exceptia este
inadmisibila, fiind contrara prevederilor alin. (1) [...]", exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr.
74/1999 urmeaza sa fie respinsa, ca fiind inadmisibila.
II. Cea de-a doua critica de neconstitutionalitate priveste dispozitiile
art. 6 alin. 2 teza intai din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populatiei
impotriva unor activitati comerciale ilicite, dispozitii modificate prin art. I
pct. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 126/1998 pentru modificarea Legii nr.
12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale
ilicite. Autorul exceptiei de neconstitutionalitate apreciaza ca teza intai din
acest text de lege, care in redactarea modificata prevede ca "Veniturile
obtinute ilicit de persoanele fizice sau juridice din activitatile prevazute la
art. 1 [...] se confisca si se fac venit la bugetul administratiei publice
centrale", contravine prevederilor constitutionale ale art. 41 alin. (1)
("Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt
garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de
lege.") si ale alin. (7) din acelasi articol ("Averea dobandita licit
nu poate fi confiscata. Caracterul licit al dobandirii se prezuma.").
Examinand aceasta sustinere, Curtea constata ca in speta confiscarea nu
este urmarea faptului ca bunurile au fost dobandite ilicit, ci a faptului ca ea
a rezultat din savarsirea contraventiei prevazute de art. 1 lit. a) din Legea
nr. 12/1990, republicata, contraventie constand in efectuarea de acte de comert
fara indeplinirea conditiilor prevazute de lege, iar art. 6 alin. 1 din lege,
in redactarea modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 126/1998, prevede ca
"Marfurile sau produsele care au servit sau au fost destinate sa serveasca
la savarsirea vreuneia dintre faptele prevazute la art. 1 lit. a), b), d), e),
g) si j), daca sunt ale contravenientului sau ale agentului economic, precum si
sumele de bani si lucrurile dobandite prin savarsirea contraventiei se confisca
si se valorifica in conditiile legii, contravaloarea lor facandu-se venit la
bugetul administratiei publice centrale". In sensul acestor dispozitii
alin. 2 din acelasi articol stabileste preluarea la bugetul administratiei
publice centrale a beneficiilor obtinute in mod ilicit de catre persoanele
fizice si juridice din activitatile prevazute la art. 1 din Legea nr. 12/1990,
republicata, precum si a incasarilor din vanzarea marfurilor a caror
provenienta nu este dovedita. Prin urmare, legea dispune nu numai confiscarea
beneficiilor, ci si a incasarilor din vanzarea marfurilor a caror provenienta
nu poate fi dovedita, tocmai pentru ca acestea au servit la savarsirea
contraventiei.
Pentru aceste considerente Curtea nu poate retine existenta unei
contrarietati intre textul de lege criticat si dispozitiile constitutionale
invocate.
De altfel, in acelasi sens a statuat Curtea Constitutionala prin Decizia
nr. 17 din 29 ianuarie 1997, ramasa definitiva ca urmare a respingerii
recursului prin Decizia nr. 300 din 1 iulie 1997, ambele publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 286 din 22 octombrie 1997. Cu acel prilej,
respingand exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. 2 din
Legea nr. 12/1990, republicata, Curtea a retinut in esenta ca textul nu contravine
art. 41 alin. (7) si (8) din Constitutie, ci "constituie tocmai o aplicare
legala a acestei dispozitii constitutionale, intrucat se refera la sume
rezultate din valorificarea marfurilor a caror provenienta nu poate fi
dovedita, in conditiile in care nedovedirea acestei proveniente constituie o
contraventie".
Curtea mai constata ca, desi dispozitiile art. 6 alin. 2 din Legea nr.
12/1990, republicata, au fost modificate prin Ordonanta Guvernului nr.
126/1998, modificarea nu schimba intelesul initial al textului, astfel incat
cele statuate prin decizia mentionata anterior isi mentin valabilitatea si in
cauza de fata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
I. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul
accizelor si al altor impozite indirecte, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Rosculescu & Magda" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul
nr. 12.552/1999 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
II. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin.
2 teza intai din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor
activitati comerciale ilicite, republicata, modificata prin Ordonanta
Guvernului nr. 126/1998, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 februarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu