DECIZIE Nr. 54
din 4 iunie 2007
in legatura cu aplicarea
dispozitiilor art. 92 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, referitor la
posibilitatea consilierilor locali de a cumula pensia anticipata, respectiv
pensia anticipata partiala, cu indemnizatia reglementata prin art. 34 din Legea
nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali.
ACT EMIS DE:
INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 138 din 22 februarie 2008
Dosar nr. 19/2007
Sub preşedinţia domnului profesor univ. dr. Nicolae
Popa, preşedintele Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, constituită In
Secţii Unite, în conformitate cu dispoziţiile art. 25 lit. a) din Legea nr.
304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, s-a întrunit în vederea
examinării recursului în interesul legii, formulat de procurorul general al
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, in legatura cu aplicarea dispozitiilor art. 92 alin. (1) lit. b) din
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, referitor la posibilitatea consilierilor locali de a cumula
pensia anticipata, respectiv pensia anticipata partiala, cu indemnizatia
reglementata prin art. 34 din Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor
locali.
Secţiile Unite au fost constituite cu respectarea
dispoziţiilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicată, fiind prezenţi 90 de
judecători din totalul de 115 aflaţi în funcţie.
Procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.
Reprezentanta procurorului
general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie a
susţinut recursul în interesul legii în sensul în care a fost formulat, cerând
să se decidă că nu este posibilă cumularea de către consilierii locali a
pensiei anticipate, respectiv a pensiei anticipate parţiale, cu indemnizaţia
reglementată prin dispoziţiile art. 34 din Legea nr. 393/2004.
SECŢIILE UNITE,
deliberând asupra recursului în interesul legii,
constată următoarele:
In practica instanţelor judecătoreşti s-a ivit o
diversitate de soluţii în legătură cu aplicarea dispoziţiilor art. 92 alin. (1)
lit. b) din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, cu
privire la posibilitatea cumulării de către consilierii locali a pensiei
anticipate, respectiv a pensiei anticipate parţiale, cu indemnizaţia
reglementată prin dispoziţiile art. 34 din Legea nr. 393/2004.
Astfel, unele instanţe au considerat că aleşii locali
nu pot cumula pensia anticipată, respectiv pensia anticipată parţială, cu
indemnizaţia reglementată prin dispoziţiile art. 34 din Legea nr. 393/2004,
deoarece aceştia nu fac parte din niciuna dintre categoriile sociale menţionate
în art. 94 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 care pot cumula pensia cu veniturile
realizate dintr-o activitate profesională.
S-a motivat că adoptarea acestui punct de vedere se
impune şi pentru că prin art. 92 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 se
prevede că, în cazul în care beneficiarul pensiei anticipate sau al pensiei
anticipate parţiale se regăseşte în vreuna dintre situaţiile specificate în
art. 5 alin. (1) pct. I şi II
din acea lege, plata pensiei se suspendă începând cu luna următoare celei în
care s-a creat situaţia respectivă. Or, s-a relevat că, din moment ce în art. 5
alin. (1) pct. II din Legea nr. 19/2000 se face referire expresă şi la
„persoanele care îşi desfăşoară activitatea în funcţii elective", considerându-le
asigurate obligatoriu în sistemul public, prin efectul legii, rezultă evident
că şi consilierii locali, care sunt aleşi în această calitate, sunt exceptaţi
de la posibilitatea de a li se acorda indemnizaţia prevăzută în art. 34 din
Legea nr. 393/2004, dacă beneficiază de pensie anticipată sau de pensie
anticipată parţială.
Alte instanţe, dimpotrivă, s-au pronunţat în sensul că
şi consilierii locali beneficiari ai pensiei anticipate sau ai pensiei
anticipate parţiale pot cumula această pensie cu indemnizaţia reglementată prin
art. 34 din Legea nr. 393/2004.
In motivarea acestei soluţii s-a relevat că exercitarea
de către consilierii locali a atribuţiilor ce le revin din această calitate nu
reprezintă o activitate profesională în sensul prevederilor art. 94 alin. (1)
din Legea nr. 19/2000, deoarece nu constă în prestarea unei munci cu regim
continuu într-o anumită profesie sau meserie, ci în îndeplinirea de însărcinări
cu caracter nepermanent, având la bază exercitarea unui mandat în interes
public, iar nu personal.
S-a mai subliniat că, de altfel, datorită caracterului
nepermanent al veniturilor pe care consilierii locali le pot obţine sub forma
indemnizaţiei de şedinţă, nici nu ar fi posibilă suspendarea pensiei anticipate,
respectiv a pensiei anticipate parţial, în temeiul dispoziţiilor art. 92 alin.
(1) lit. b) din Legea nr. 19/2000.
Aceste din urmă instanţe au interpretat şi aplicat
corect dispoziţiile legii.
Intr-adevăr, potrivit art. 92 alin. (1) lit. b) din
Legea nr. 19/2000, astfel cum a fost modificată prin art. I pct. 20 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 9/2003, plata pensiei se suspendă începând cu luna următoare
celei în care, între altele, „beneficiarul unei pensii anticipate sau al unei
pensii anticipate parţiale se regăseşte în una dintre situaţiile prevăzute la
art. 5 alin. (1) pct. I şi
II".
Pe de altă parte, în art. 5 alin. (1) pct. I şi II din aceeaşi lege, astfel cum a fost
modificat prin art. I pct. 1
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2003, se prevede că „în sistemul
public sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii:
I. persoanele care desfăşoară
activităţi pe bază de contract individual de muncă şi funcţionarii publici;
II. persoanele care îşi desfăşoară activitatea în
funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autorităţii executive,
legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, precum şi membrii
cooperatori dintr-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti, ale căror
drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile prezentei legi, cu ale
persoanelor prevăzute la pct. I".
Coroborarea acestor dispoziţii din legea menţionată nu
poate justifica însă excluderea automată de la beneficiul cumulului pensiei
anticipate sau al pensiei anticipate parţiale cu indemnizaţia de şedinţă pentru
aleşii locali, reglementată prin art. 34 din Legea nr. 393/2004, câtă vreme
natura juridică a unei atari indemnizaţii nu justifică încadrarea ei într-o
remuneraţie sau alt venit cu caracter permanent, susceptibil a se constitui în
cumul împreună cu pensia anticipată sau cu pensia anticipată parţială.
In această privinţă este de observat că indemnizaţia de
şedinţă, în înţelesul firesc ce poate fi dat dispoziţiilor din textul de lege
menţionat, nu poate avea altă semnificaţie decât aceea a unei remuneraţii
ocazionale, nepermanentă, lipsită de importanţa care să îi confere o valoare de
natură a-i atribui consistenţa unei entităţi susceptibile de a fi luată în
considerare drept componentă a unui cumul cu pensia anticipată sau cu pensia
anticipată parţială.
O atare interpretare se impune câtă vreme în art. 34
alin. (2) din Legea nr. 393/2004 s-a revăzut că „indemnizaţia de şedinţă pentru
membrii consiliului care participă la şedinţele ordinare ale consiliului şi ale
comisiilor de specialitate va fi în cuantum de până la 5% din indemnizaţia lunară a primarului, preşedintelui
consiliului judeţean sau primarului general al municipiului Bucureşti, după
caz", iar prin alin. (3) al aceluiaşi articol s-a limitat numărul maxim de
şedinţe pentru care se poate acorda indemnizaţia, la o şedinţă de consiliu şi
1-2 şedinţe de comisii de specialitate pe lună, reglementare care, evident, nu
ar permite aleşilor locali să realizeze din astfel de activităţi sume de bani
asimilabile, prin cuantumul lor, unui venit având o semnificaţie de natură a
determina suspendarea plăţii pensiei în temeiul art. 52
din Legea nr. 19/2000.
Ca urmare, se impune să se considere că obţinerea în
mod ocazional de către aleşii locali a 2-3 indemnizaţii lunare, reprezentând
fiecare până la 5% din indemnizaţia lunară, după caz, a primarului,
preşedintelui consiliului judeţean sau primarului general al municipiului
Bucureşti, nu poate fi asimilată cu realizarea unui venit susceptibil a
determina suspendarea plăţii pensiei în sensul prevederilor art. 92 alin. (1)
lit. b) din Legea nr. 19/2000.
In consecinţă, în temeiul
dispoziţiilor art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004, republicată, precum şi
ale art. 329 din Codul de procedură civilă, urmează a se admite recursul în
interesul legii şi a se stabili că dispoziţiile art. 92 alin. (1) lit. b) din
Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, se interpretează
în sensul că persoanele alese în funcţii de consilieri locali pot cumula pensia
anticipată, respectiv pensia anticipată parţială, cu indemnizaţia prevăzută de
dispoziţiile art. 34 din Legea nr. 393/2004.
PENTRU ACESTE MOTIVE
In numele legii
DECID:
Admit recursul în interesul legii declarat de
procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie. Dispoziţiile art. 92 alin. 1 lit. b) din Legea nr. 19/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, se interpretează în sensul că:
Persoanele alese în funcţii de consilieri locali pot cumula pensia anticipată,
respectiv pensia anticipată parţială, cu indemnizaţia prevăzută de dispoziţiile
art. 34 din Legea nr. 393/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Obligatorie, pentru instanţe, potrivit art. 329 alin. 3
din Codul de procedură civilă.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 4 iunie 2007.
PREŞEDINTELE ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Prim-magistrat-asistent,
Victoria Maftei