DECIZIE Nr. 537 din 7 decembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 74 din 21 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, exceptie ridicata de Garda Financiara Maramures in
Dosarul nr. 2.423/2004 al Tribunalului Maramures - Sectia comerciala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca prevederile legale criticate sunt in
concordanta cu dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 2.423/2004,
Tribunalul Maramures - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, exceptie
ridicata de Garda Financiara Maramures intr-un litigiu avand ca obiect
judecarea recursului impotriva unei sentinte prin care a fost solutionata
plangerea impotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a unei
contraventii.
In motivarea exceptiei autorul acesteia sustine ca prevederile art. 12 din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
contravin textului constitutional al art. 15, intrucat textul criticat "nu
contine nici o dispozitie cu privire la executarea sanctiunii aplicate o data cu
constatarea contraventiei", ceea ce inseamna ca "o data aplicata
sanctiunea, inainte de aparitia Constitutiei, modificata, aceasta trebuie
executata nemaiexistand temei legal pentru anularea acesteia, chiar daca o lege
noua nu mai sanctioneaza fapta".
Tribunalul Maramures - Sectia comerciala considera ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este intemeiata, "in masura in care
sintagma <<nu se mai sanctioneaza>> nu include si executarea
sanctiunii si se limiteaza numai la aplicarea ei". Se arata ca dispozitiile
legale in vigoare inainte de adoptarea Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
"erau mai complete decat cele actuale", prevazand ca "sanctiunea
aplicata si neexecutata pana la aceasta data nu se mai executa", iar cum
textul art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 nu contine prevederi
asemanatoare contravine principiului consacrat de art. 15 din Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In acest sens, se arata ca prevederile criticate "instituie,
in materia faptelor ce constituie contraventii, o solutie similara celei
existente in dreptul penal cu privire la aplicarea retroactiva a legii penale
mai favorabile". Totodata, se apreciaza ca textul constitutional al art.
15 nu este incalcat atat timp cat dispozitiile criticate "fac referire la
nesanctionarea faptelor ce nu mai sunt calificate drept contraventii, fara a se
face distinctie daca aceasta nesanctionare priveste aplicarea sau executarea
sanctiunii".
In punctul de vedere comunicat, Guvernul mai arata ca in conditiile in care
dispozitiile criticate "nu contin dispozitii exprese cu privire la
sanctiunea aplicata, dar ramasa neexecutata, poate fi apreciaza ca o lacuna a
legii, iar analizarea si eventuala completare a dispozitiilor legale in cauza
revin legiuitorului".
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este neintemeiata. Se arata ca "textul criticat instituie o solutie
similara celei existente in dreptul penal cu privire la aplicarea retroactiva a
legii penale mai favorabile", ceea ce este in deplina concordanta cu
prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie. Se apreciaza ca sustinerea
conform careia textul in cauza nu cuprinde nici o prevedere referitoare la sanctiunea
aplicata, dar ramasa neexecutata, in conditiile in care, ulterior, fapta pentru
care s-a aplicat sanctiunea respectiva nu mai este considerata contraventie,
"reprezinta o problema de interpretare si de aplicare a legii de catre
instantele de judecata". In acest sens se invoca si Decizia Curtii
Constitutionale nr. 245 din 17 septembrie 2002.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410
din 25 iulie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Dispozitiile criticate ca fiind neconstitutionale au urmatorul cuprins:
- Art. 12: "(1) Daca printr-un act normativ fapta nu mai este
considerata contraventie, ea nu se mai sanctioneaza, chiar daca a fost
savarsita inainte de data intrarii in vigoare a noului act normativ.
(2) Daca sanctiunea prevazuta in noul act normativ este mai usoara se va
aplica aceasta. In cazul in care noul act normativ prevede o sanctiune mai
grava, contraventia savarsita anterior va fi sanctionata conform dispozitiilor
actului normativ in vigoare la data savarsirii acesteia."
Textul constitutional invocat in sustinerea exceptiei este art. 15. In
realitate, astfel cum rezulta din motivarea exceptiei, autorul acesteia se
refera exclusiv la principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15
alin. (2) din Constitutie, care are urmatorul cuprins:
"(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau
contraventionale mai favorabile."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca, in
esenta, autorul acesteia apreciaza ca dispozitiile criticate incalca principiul
legii contraventionale mai favorabile, consacrat de art. 15 din Constitutie,
intrucat nu contin nici o dispozitie cu privire la executarea sanctiunii
aplicate o data cu constatarea contraventiei in conditiile in care, ulterior,
fapta pentru care s-a aplicat sanctiunea nu mai este considerata contraventie.
Curtea constata ca intre dispozitia legala criticata si textul
constitutional invocat nu exista incompatibilitate. In realitate, autorul
exceptiei nu ridica o problema de constitutionalitate, ci o problema de
aplicare a legii, de competenta instantei de judecata, eventual, de completare
a acesteia, ceea ce excedeaza competentei Curtii Constitutionale, intrucat,
potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea
si functionarea Curtii Constitutionale, "Curtea Constitutionala se
pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost
sesizata, fara a putea modifica sau completa prevederile supuse
controlului".
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
exceptie ridicata de Garda Financiara Maramures in Dosarul nr. 2.423/2004 al
Tribunalului Maramures - Sectia comerciala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 decembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Benke Karoly