DECIZIE Nr. 533 din 7 decembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 72 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si a
cailor navigabile, precum si desfasurarea activitatilor de transport naval in
porturi si pe cai navigabile si ale art. 84 alin. (1) lit. b) si art. 85 din
Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 90 din 27 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 72 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 privind
administrarea porturilor si a cailor navigabile, precum si desfasurarea
activitatilor de transport naval in porturi si pe cai navigabile si ale art. 84
alin. (1) lit. b) si art. 85 din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind
transportul naval, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Atlas
Pilot" - S.A., Societatea Comerciala "Pilot Service" - S.A. si
Societatea Comerciala "Canal Service" - S.A. in Dosarul nr.
1.073/CA/2003 al Curtii de Apel Constanta - Sectia contencios administrativ.
La apelul nominal se prezinta avocat Eugen Oprea pentru Societatea
Comerciala "Atlas Pilot" - S.A. si Societatea Comerciala "Pilot
Service" - S.A; avocat Angela Marin pentru societatile comerciale Agrex
Shipping & Trading Constanta, Arados Shipping & Trading Constanta,
Barwil Star Agencies Constanta, Carmar Shipping International, Duval & Co
LTD Constanta, Economu International Constanta, Eurobalkan Exim Constanta,
Hellenic Maritime - S.R.L., Interagent Shipping LTD Constanta, Italrom Shipping
& Trading LTD Constanta, Kalkavan Shipping & Trading Constanta, Levant
Maritime Services Constanta, Liberty Agency LTD Constanta, Margrain Shipping
& Trading Constanta, Navlomar Maritime Constanta, Neptun Maritime
Constanta, North Star Shipping Constanta, Omega Shipping & Trading
Constanta, Phoenix Shipping & Trading LTD Co - S.R.L., Rom Kerman Shipping
Intern Constanta, Romar - S.R.L. Constanta, Seahorse Maritime Constanta, Team
Chartering & Shipping Constanta, United Shipping Agency LTD Constanta si
Vifrana - S.A. Constanta; avocat Felicia Ovanesian pentru Societatea Comerciala
"Agigea Pilot" - S.R.L. si consilier juridic Raluca Brumarescu pentru
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Lipsesc celelalte
parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Magistratul-asistent informeaza completul de judecata ca Societatea
Comerciala "Agigea Pilot" - S.R.L. a depus la dosarul cauzei note
scrise prin care solicita trimiterea cauzei la instanta in fata careia s-a
ridicat exceptia de neconstitutionalitate, pentru a fi pusa in discutia
partilor, iar in situatia in care aceasta cerere va fi respinsa se solicita
respingerea exceptiei ca neintemeiata. Cu privire la aceasta cerere,
magistratul-asistent informeaza ca din continutul Incheierii din 22 aprilie
2004 rezulta ca instanta a pus in discutia partilor prezente exceptia de
neconstitutionalitate.
Avand cuvantul asupra cererii formulate, reprezentantul Societatii
Comerciale "Agigea Pilot" - S.R.L. considera ca se impune trimiterea
cauzei la instanta de judecata, pentru a fi solutionate exceptiile de procedura
ridicate in cauza si care fac de prisos solutionarea acesteia in fond, iar in
functie de modul de solutionare a acestora sa se discute admisibilitatea
exceptiei de neconstitutionalitate in prezenta tuturor partilor din proces.
Reprezentantul Ministerului Public si cel al Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului pun concluzii de respingere a cererii.
Reprezentantii celorlalte parti prezente considera ca exceptia de
neconstitutionalitate trebuie sa fie discutata la instanta in contradictoriu,
in prezenta partilor, iar apoi sa fie sesizata Curtea Constitutionala.
Curtea, constatand ca sunt indeplinite cerintele Legii nr. 47/1992
referitoare la sesizarea Curtii Constitutionale, respinge cererea de trimitere
a cauzei la instanta in fata careia s-a ridicat exceptia de
neconstitutionalitate.
Reprezentantul autorilor exceptiei, avand cuvantul pe fond, solicita
admiterea exceptiei astfel cum a fost formulata. Se arata ca dispozitiile
criticate prevad instituirea, prin concesiune, a monopolului concesionarului in
efectuarea serviciului public de pilotaj, cu excluderea celorlalti agenti
economici, incalcandu-se astfel prevederile art. 135 din Constitutie. Adoptarea
acestor dispozitii legale a fost determinata de interese din domeniul
politicului si economicului, iar nu de interesul general al asigurarii
sigurantei transportului naval. Se apreciaza, totodata, ca dispozitiile art. 72
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 sunt neconstitutionale si in
raport cu art. 44 alin. (1), (2) si (3) din Constitutie, deoarece cumparatorul
pachetului majoritar de actiuni a fost lipsit de dreptul de a desfasura
activitatea ce a constituit obiectul societatii privatizate.
Reprezentantii Societatii Comerciale "Agigea Pilot" - S.R.L. si
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului pun concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, apreciind ca serviciile de
pilotaj pot fi concesionate in conditiile legii, cu participarea egala la
licitatia de concesionare a serviciilor, fara a se constitui un monopol de
stat.
Reprezentantii celorlalte parti prezente solicita admiterea exceptiei,
considerand ca prevederile criticate incalca dispozitiile art. 135 alin. (1) si
alin. (2) lit. a) din Constitutie prin aceea ca nu asigura protectia
concurentei in cadrul serviciilor de pilotaj al navelor maritime.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata. Se apreciaza ca prevederile criticate
sunt constitutionale, deoarece exista un interes public in asigurarea
navigatiei portuare. Prevederea concesionarii serviciilor de siguranta, prin
art. 72 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999, corespunde
dispozitiilor constitutionale ale art. 135.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 aprilie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
1.073/CA/2003, Curtea de Apel Constanta - Sectia contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 72 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 si ale
art. 84 alin. (1) lit. b) si art. 85 din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Atlas Pilot" - S.A.,
Societatea Comerciala "Pilot Service" - S.A. si Societatea Comerciala
"Canal Service" - S.A. intr-o cauza avand ca obiect solutionarea unei
actiuni de contencios administrativ.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
dispozitiile criticate incalca art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din
Constitutie, intrucat prevederea cuprinsa in "art. 72 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 22/1999", potrivit careia "[...] Dupa
concesionare, serviciul public se executa numai de catre concesionar
[...]", elimina concurenta si instituie monopolul.
Totodata, autorii exceptiei considera ca prin art. 84 alin. (1) lit. b) si
art. 85 din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 "s-a introdus monopolul
administratiei portului cu privire la activitatea prevazuta de art. 84 alin.
(1) lit. b) (remorcajul de manevra a navelor fluviale in porturi)".
Societatea Comerciala "Pilot Service" - S.A. sustine ca
dispozitiile art. 72 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 sunt
neconstitutionale si in raport de prevederile constitutionale ale art. 11, 20,
art. 41 alin. (1) - (3) [devenit art. 44 alin. (1) - (3) dupa revizuirea si
republicarea Constitutiei] si art. 49 [devenit art. 53], coroborate cu
prevederile art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. In acest sens, se arata ca
in cadrul procesului de privatizare al acestei societati comerciale, prin
dobandirea pachetului majoritar de actiuni (51%), statul a pierdut dreptul de a
controla direct activitatea de pilotaj pe care il detinea inainte de
privatizare, iar "drepturile dobandite de Societatea Comerciala
<<Pilot Service>> - S.A. in baza Contractului de vanzare-cumparare
actiuni nr. 709/1996 constituie bun in sensul art. 1 din primul Protocol
aditional la conventie".
Curtea de Apel Constanta - Sectia contencios administrativ, formulandu-si
opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate, considera ca
"dispozitiile criticate nu contravin Constitutiei in conditiile in care
libera concurenta in prestarea serviciilor portuare este asigurata in temeiul
legii, prin organizarea licitatiilor publice pentru concesionarea serviciului
public portuar de pilotaj, la care pot participa si intervenientele.
Imprejurarea ca Asociatia Pilot Service - PAS detine pachetul majoritar de
actiuni la Societatea Comerciala <<Pilot Service>> - S.A., care a
avut pana in anul 1989 in obiectul de activitate pilotajul, activitate pe care
o are si in prezent, nu inseamna ca prin concesionarea serviciului public
societatea a fost deposedata de anumite bunuri, incalcandu-i-se dreptul de
proprietate."
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca "efectuarea
remorcajului de manevra al navelor fluviale in porturi se realizeaza - in
conformitate cu prevederile art. 84 si 85 din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997,
republicata, criticate de petente - cu remorcherele si impingatoarele
administratiilor portuare respective, nu in calitatea acestora de comercianti,
ci de autoritati portuare romane, in scopul realizarii, in conditii de
siguranta, a politicii portuare si a activitatii de control al statului roman
in porturile romanesti - proprietate publica a statului -, fara a contraveni
dispozitiilor constitutionale referitoare la principiile economiei de piata".
In acest scop, se precizeaza in continuare, "tot la art. 85 se prevede ca
activitatea respectiva se poate realiza si cu alte remorchere si impingatoare
care arboreaza pavilionul roman, daca administratia portului nu poate pune la
dispozitie astfel de nave de manevra si numai in caz exceptional, si cu
remorchere si impingatoare care arboreaza pavilionul altui stat, daca nu sunt
disponibile nave de manevra care arboreaza pavilionul roman si cu aprobarea
capitaniei de port".
In legatura cu critica de neconstitutionalitate a prevederilor art. 72
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 in raport de dispozitiile art.
11 alin. (1) si (2), art. 20, art. 44 alin. (1) - (3) si art. 53 din
Constitutie, coroborate cu prevederile art. 1 din primul Protocol aditional la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
Guvernul apreciaza ca aceasta este neintemeiata, intrucat prevederile legale nu
sunt incidente in cauza.
Referitor la imprejurarea ca Societatea Comerciala "Pilot
Service" - S.A., in cadrul procesului de privatizare, a obtinut pachetul
majoritar de actiuni al societatii respective, in opinia Guvernului, aceasta
"nu inseamna ca, prin concesionare, in conditiile legii, a serviciului de
pilotaj, societatea respectiva a fost deposedata de bunurile [sale],
incalcandu-i-se dreptul de proprietate".
Avocatul Poporului considera ca prevederile criticate sunt constitutionale.
In motivarea acestui punct de vedere, se arata ca, "in ceea ce
priveste critica de neconstitutionalitate a prevederilor art. 72 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 22/1999, precum si ale art. 84 alin. 1 lit. b) si art.
85 din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 fata de art. 135 din Constitutie",
aceasta nu poate fi retinuta, "intrucat libera initiativa si concurenta in
prestarea serviciilor de siguranta portuara, care potrivit ordonantei
constituie servicii publice, sunt pe deplin asigurate atat timp cat
concesionarea si prestarea acestor servicii publice se fac pe baza
concurentiala, potrivit regulilor stabilite prin lege organica".
Referitor la critica de neconstitutionalitate a prevederilor art. 72 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 fata de prevederile art. 44 alin. (1)
- (3), art. 11 si 20 din Constitutie, raportate la art. 1 din primul Protocol
aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, se considera, de asemenea, ca aceasta este neintemeiata. In acest
sens, se arata ca dispozitiile legale criticate "sunt conforme cu prevederile
art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie, potrivit caruia continutul si
limitele dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege". Pe de alta
parte, "textul criticat este conform prevederilor art. 1 din primul
Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, potrivit caruia le este recunoscut statelor dreptul
de a adopta legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta
bunurilor, conform interesului general".
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a prevederilor art. 72
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 fata de prevederile art. 53 din
Constitutie, se apreciaza, in punctul de vedere prezentat, "ca
dispozitiile invocate din Legea fundamentala nu au incidenta in cauza, deoarece
acestea se refera la restrangerea exercitiului unor drepturi sau libertati
fundamentale ale cetatenilor, iar nu ale unor societati comerciale". In
acest sens este mentionata Decizia Curtii Constitutionale nr. 175 din 6 mai
2003.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
partilor prezente si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
72 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea
porturilor si a cailor navigabile, precum si desfasurarea activitatilor de
transport naval in porturi si pe cai navigabile, aprobata prin Legea nr. 528/2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 591 din 9 august
2002, ordonanta republicata ulterior in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 69 din 3 februarie 2003, si ale art. 84 alin. (1) lit. b) si art. 85 din
Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, cu modificarile si
completarile ulterioare, aprobata prin Legea nr. 412/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 500 din 11 iulie 2002, ordonanta
republicata ulterior in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 210 din 10
martie 2004.
Dispozitiile legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 72 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999: "Pana la
concesionare serviciile de siguranta, care constituie servicii publice prevazute
in prezenta ordonanta, se pot executa in regim concurential de agenti economici
autorizati in mod corespunzator de catre minister. Dupa concesionare serviciul
de siguranta se executa numai de catre concesionar, in baza contractului
incheiat cu ministerul."
- Art. 84 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997: "(1)
In apele nationale navigabile ale Romaniei urmatoarele activitati se efectueaza
folosindu-se numai nave care arboreaza pavilionul roman: [...]
b) remorcajul de manevra al navelor fluviale in porturi;";
- Art. 85: "In cazul navelor care arboreaza pavilion strain,
activitatea prevazuta la art. 84 alin. (1) lit. b) se efectueaza dupa cum
urmeaza:
a) cu remorcherele si impingatoarele administratiei portului respectiv;
b) cu alte remorchere si impingatoare care arboreaza pavilionul roman, daca
administratia portului nu poate pune la dispozitie astfel de nave de manevra;
c) prin exceptie de la prevederile lit. a) si b), activitatea prevazuta la
art. 84 alin. (1) lit. b) se poate efectua si cu remorchere si impingatoare
care arboreaza pavilionul altui stat, daca nu sunt disponibile nave de manevre
care arboreaza pavilionul roman si cu aprobarea capitaniei de port."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia
apreciaza ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 135
alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie, prevederi care au urmatorul
continut:
- Art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a): "(1) Economia Romaniei este
economie de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;".
Totodata, Societatea Comerciala "Pilot Service" - S.A. sustine ca
dispozitiile art. 72 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 sunt
neconstitutionale si in raport de prevederile constitutionale ale art. 11, 20
si art. 41 alin. (1), (2) si (3), devenit art. 44 alin. (1), (2) si (3) dupa
revizuirea si republicarea Constitutiei, si ale art. 49 din Constitutie,
devenit art. 53.
Dispozitiile constitutionale invocate, in acest sens, au urmatorul
continut:
- Art. 11: "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu
buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern.
(3) In cazul in care un tratat la care Romania urmeaza sa devina parte
cuprinde dispozitii contrare Constitutiei, ratificarea lui poate avea loc numai
dupa revizuirea Constitutiei.";
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
- Art. 44 alin. (1), (2) si (3): "(1) Dreptul de proprietate, precum
si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui
sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii."
Prevederile art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale sunt invocate in
lumina dispozitiilor constitutionale ale art. 11 si 20. Potrivit prevederilor
art. 1 din protocol, "Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la
respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat
pentru cauza de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de
principiile generale ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii, sau a amenzilor."
In esenta, critica de neconstitutionalitate consta in sustinerea ca, prin
dispozitiile criticate - art. 72 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999
- care stabilesc ca, "dupa concesionare, serviciul public se executa numai
de catre concesionar", se confera exclusivitate concesionarului, situatie
in care "se elimina concurenta si se instaureaza monopolul", si ca,
"prin reglementarea cuprinsa [in textul art. 85 din Ordonanta Guvernului nr.
42/1997 privind transportul naval], s-a introdus monopolul administratiei
portului cu privire la activitatea prevazuta de art. 84 alin. (1) lit. b)
(remorcajul de manevra al navelor fluviale in porturi)".
De asemenea, Societatea Comerciala "Pilot Service" - S.A. considera
ca prin prevederile art. 72 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999,
aprobata prin Legea nr. 528/2002, se aduce atingere dreptului sau de
proprietate dobandit in baza unui contract de vanzare-cumparare de actiuni,
urmare caruia a devenit actionar majoritar.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca nu este
intemeiata critica formulata de autorii exceptiei prin invocarea incalcarii
dispozitiilor art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie,
intrucat, potrivit reglementarii cuprinse in Ordonanta Guvernului nr. 22/1999,
activitatile prevazute de textele criticate sunt servicii publice de interes
national, prin natura lor, acestea fiind de o deosebita importanta pentru
siguranta transportului naval in porturi si pe cai navigabile si, ca atare, se
justifica ca, pana la concesionare, sa se exercite in mod concurential de catre
agenti economici autorizati. Pe de alta parte, concesionarea acestor servicii
publice este in deplin acord cu dispozitiile Legii nr. 219/1998 privind regimul
concesiunilor, care, la art. 1 alin. (1) lit. b), prevede ca regimul
concesiunii se aplica si "activitatilor si serviciilor publice de interes
national sau local".
Instituirea prin prevederile criticate a regimului concesiunii pentru aceasta
categorie de servicii publice nu contravine dispozitiilor constitutionale
invocate de autorii exceptiei, posibilitatea concesionarii bunurilor
proprietate publica fiind, de altfel, prevazuta de art. 136 alin. (4) din
Constitutie. In stransa legatura cu aceasta dispozitie constitutionala, este
semnificativ faptul ca apele de suprafata, apele maritime interioare, canalele
navigabile, porturile maritime si fluviale, in care se desfasoara activitatile
vizate de exceptia ridicata, fac parte, potrivit anexei la Legea nr. 213/1998
privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, din domeniul
public al statului.
Totodata, Curtea retine ca, potrivit Legii nr. 219/1998, concesiunea unui
bun, a unei activitati sau al unui serviciu public se realizeaza prin licitatie
publica sau, cand aceasta nu a condus la desemnarea unui castigator, prin
negociere directa (cap. III al Legii nr. 219/1998). In aceste conditii, este
evident ca nu se poate sustine temeinicia motivului invocat de autorii
exceptiei, in sensul ca ar fi incalcate dispozitiile constitutionale privind
economia de piata si concurenta, precum si crearea cadrului favorabil pentru
valorificarea tuturor factorilor de productie, licitatia pentru concesionarea
serviciului public presupunand participarea unor candidati care se considera
apti sa devina concesionari.
De asemenea, importanta pe care o prezinta pentru siguranta navigatiei
remorcajul de manevra al navelor fluviale in porturi justifica reglementarea
cuprinsa in art. 84 alin. (1) lit. b) si art. 85 din Ordonanta Guvernului nr.
42/1997 privind transportul naval, potrivit careia in apele nationale
navigabile ale Romaniei activitatile de remorcaj de manevra a navelor fluviale
in porturi se efectueaza folosindu-se numai nave care arboreaza pavilionul
roman, iar in cazul navelor care arboreaza pavilion strain activitatea de
manevra a navelor fluviale in porturi se efectueaza cu remorcherele si
impingatoarele administratiei portului respectiv sau cu alte remorchere si
impingatoare care arboreaza pavilionul roman, daca administratia portului nu
poate pune la dispozitie astfel de nave de manevra.
Sustinerea autorilor exceptiei ca s-a instituit un monopol al
administratiei portului in aceste cazuri este nerelevanta, legiuitorul avand
dreptul suveran sa instituie un anumit regim, respectiv sa dea in sarcina
administratiei activitatea respectiva, in considerarea importantei acestui
serviciu public pentru siguranta navigatiei si pentru utilizarea, in conditii
de buna functionalitate, a porturilor care sunt proprietate publica.
Referitor la sustinerea Societatii Comerciale "Pilot Service" -
S.A. a incalcarii dreptului sau de proprietate prin invocarea art. 44 din
Constitutie, Curtea retine ca aceasta este irelevanta, intrucat, in cauza, nici
una dintre prevederile criticate nu opereaza, sub nici o forma, un transfer de
proprietate de la autorii exceptiei catre stat sau catre un alt subiect de
drept. Imprejurarea ca o societate comerciala a devenit actionar majoritar in
cadrul procesului de privatizare intr-un anumit domeniu nu-i confera acesteia
drepturi speciale in ceea ce priveste prestarea unui anumit serviciu public si
nici nu poate duce la concluzia ca ar fi lezata in dreptul sau de proprietate,
in situatia in care, ca si in cazul de fata, prestarea serviciului public este
supusa regimului concesionarii, fara nici o derogare, sau se prevede obligatia
autoritatilor administrative specializate de a efectua activitatea respectiva.
In consecinta, nu se poate considera ca au fost incalcate prevederile din
documentele internationale invocate de autorii exceptiei.
De asemenea, Curtea nu poate retine nici incalcarea art. 53 din
Constitutie, intrucat, in cauza, nu se pune in discutie restrangerea
exercitiului vreunui drept sau vreunei libertati constitutionale ale autorilor
exceptiei.
Potrivit considerentelor expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 72 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si a
cailor navigabile, precum si desfasurarea activitatilor de transport naval in
porturi si pe cai navigabile si ale art. 84 alin. (1) lit. b) si art. 85 din
Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Atlas Pilot" - S.A., Societatea Comerciala "Pilot
Service" - S.A. si Societatea Comerciala "Canal Service" - S.A.
in Dosarul nr. 1.073/CA/2003 al Curtii de Apel Constanta - Sectia contencios
administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 decembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta