DECIZIE Nr. 53 din 6 februarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 din
Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in
munca
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 191 din 26 martie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 14 din Legea nr. 130/1999, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Eskimo" - S.R.L. din Satu Mare in Dosarul nr. 4.871/2002
al Judecatoriei Satu Mare.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, ca nefondata, aratand ca dispozitiile art. 14 din
Legea nr. 130/1999 nu interzic actualizarea cuantumului amenzii, in corelare cu
cresterea indicelui inflatiei prin hotarare a Guvernului. Faptul ca in prezent
nu mai este posibila modificarea prin hotarare a Guvernului a limitelor
amenzilor stabilite prin lege nu are consecinte pentru trecut.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 iunie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 4.871/2002
Judecatoria Satu Mare a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 din Legea nr. 130/1999, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Eskimo" - S.R.L. din Satu Mare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca textul art. 14 din Legea nr. 130/1999 este neconstitutional, deoarece este
"invocat ca temei legal pentru aplicarea amenzii de 30.000.000 lei,
intrucat Hotararea Guvernului nr. 238/2002, ca act normativ de sine statator,
nu poate constitui temei legal pentru aplicarea unei amenzi prevazute de o
lege". Astfel, considera autorul exceptiei, este incalcat art. 107 alin.
(2) din Constitutie.
Judecatoria Satu Mare considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea punctului de vedere exprimat se arata ca, in realitate,
"exceptia de neconstitutionalitate vizeaza textul alin. (4) al art. 8 din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
text conform caruia <<Limitele amenzilor prevazute in actele normative
care contin reglementari cu privire la stabilirea si sanctionarea unor fapte ce
constituie contraventii, precum si limitele minime si maxime ale amenzilor
prevazute la alin. (2) si (3) pot fi reduse sau majorate prin hotarari ale
Guvernului>>, alineat care insa nu se mai regaseste in cuprinsul art. 8,
astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 180/2002 pentru aprobarea acestei
ordonante". Potrivit punctului de vedere al Guvernului, "chiar daca,
la data ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitiile alin. (4) al
art. 8 nu mai sunt in vigoare", majorarea limitelor amenzilor
contraventionale nu inseamna modificarea, ci actualizarea cuantumului acestei
amenzi, in corelare cu cresterea indicelui inflatiei. In consecinta, realizarea
acestei masuri, prin hotarare a Guvernului, adoptata in baza si in executarea
legii, "nu incalca [...] nici o dispozitie constitutionala, de vreme ce
asigura mentinerea semnificatiei prevederilor legale initiale, adoptate de
legiuitor". De altfel, mai arata Guvernul, autorul exceptiei "nici nu
indica care sunt dispozitiile constitutionale pe care le considera a fi
incalcate prin textul legal criticat".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, il
constituie dispozitiile art. 14 din Legea nr. 130 din 20 iulie 1999 privind
unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 355 din 27 iulie 1999, in forma
actuala, care, "in urma modificarii intervenite prin Hotararea Guvernului
nr. 238/2002, prevede cuantumul amenzii intre 30.000.000 - 60.000.000 lei, fata
de forma initiala a legii care prevede un cuantum intre 3.000.000 - 6.000.000
lei".
Potrivit dispozitiilor art. 14 din Legea nr. 130/1999, "Nerespectarea
de catre angajator a prevederilor art. 1 alin. (2), art. 4 alin. (3), art. 8,
art. 9 si ale art. 10 alin. (2) din prezenta lege constituie contraventie si se
sanctioneaza cu amenda de la 3.000.000 lei la 6.000.000 lei".
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
Conform art. III din Hotararea Guvernului nr. 238 din 13 martie 2002 pentru
majorarea limitelor amenzilor contraventionale prevazute de Legea protectiei
muncii nr. 90/1996, republicata, de Legea nr. 108/1999 pentru infiintarea si
organizarea Inspectiei Muncii, precum si de Legea nr. 130/1999 privind unele
masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca, "Limitele amenzilor
contraventionale prevazute la art. 14 [...] din Legea nr. 130/1999 privind
unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca [...], cu
modificarile si completarile ulterioare, se majoreaza dupa cum urmeaza: a) de
la 30.000.000 lei la 60.000.000 lei, pentru cele stabilite la art. 14
[...]". Asa cum rezulta din preambulul Hotararii Guvernului, aceasta a
fost emisa in temeiul art. 8 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, text potrivit caruia
"Limitele amenzilor prevazute in actele normative care contin reglementari
cu privire la stabilirea si sanctionarea unor fapte ce constituie contraventii,
precum si limitele minime si maxime ale amenzilor prevazute la alin. (2) si (3)
[care se refera la contraventiile stabilite prin hotarari ale Guvernului si la
cele stabilite prin hotarari ale consiliilor locale, judetene si ale
Consiliului General al Municipiului Bucuresti] pot fi reduse sau majorate
periodic prin hotarari ale Guvernului".
Totodata Curtea constata ca prin punctul 6 al articolului unic din Legea
nr. 180 din 11 aprilie 2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, lege publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002, articolului 8 din ordonanta
i s-a dat un alt continut privind limitele maxime ale amenzilor (in general mai
ridicat), disparand astfel dispozitiile cuprinse in fostul alineat (4) al
articolului, care permitea ca prin hotarare a Guvernului sa fie reduse sau majorate
periodic limitele amenzilor prevazute in actele normative care contin
reglementari cu privire la stabilirea si sanctionarea unor fapte ce constituie
contraventii, precum si limitele minime si maxime ale amenzilor prevazute la
alin. (2) si (3) ale art. 8 din ordonanta. Astfel, dupa intrarea in vigoare a
Legii privind aprobarea, cu modificari si completari, a Ordonantei Guvernului
nr. 2/2001, nu mai este posibila modificarea prin hotarare a Guvernului a
limitelor amenzilor stabilite prin lege.
In consecinta, la data ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate, 25
iunie 2002, dispozitiile fostului alin. (4) al Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor nu mai erau in vigoare, ca efect al
Legii nr. 180/2002.
In cauza insa exceptia de neconstitutionalitate a avut ca obiect, in mod
clar, determinat de autorul acesteia, atat in memoriul depus la instanta, cat
si in cuprinsul Incheierii din 25 iunie 2002, dispozitiile art. 14 al Legii nr.
130/1999 in forma actuala, in urma modificarii intervenite prin Hotararea
Guvernului nr. 238/2002, care prevede cuantumul amenzii intre 30.000.000 -
60.000.000 lei, fata de forma initiala a legii, care prevedea un cuantum intre
3.000.000 - 6.000.000 lei.
Analizand exceptia sub acest aspect, Curtea constata ca dispozitia legala
criticata pentru neconstitutionalitate nu este incompatibila cu prevederile
Constitutiei, respectiv cu cele ale art. 107 alin. (2) din Constitutie,
indicate expres de autorul exceptiei, potrivit carora "Hotararile se emit
pentru organizarea executarii legilor".
La data emiterii Hotararii Guvernului nr. 238/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 204 din 26 martie 2002, art. 8 alin. (4) al
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 era inca in vigoare in forma sa initiala, cu
alin. (4) care imputernicea Guvernul sa reduca sau sa majoreze periodic
limitele amenzilor prevazute in actele normative care contin reglementari cu
privire la stabilirea si sanctionarea unor fapte ce constituie contraventii.
Ca atare, nu se pune problema ca art. 14 din Legea nr. 130/1999, in partea
privind cuantumul amenzilor astfel stabilite, sa fie neconstitutional, nici
direct si nici cel putin in mod indirect, prin stabilirea
neconstitutionalitatii art. 8 alin. (4) al Ordonantei Guvernului nr. 2/2001.
Dispozitia cuprinsa la art. 107 alin. (2) din Constitutie, ca, de altfel,
oricare alta dispozitie constitutionala, nu se opune actualizarii periodice,
prin hotarari ale Guvernului, a cuantumului amenzilor stabilite prin legi, in
conditiile in care legiuitorul, in cazul dat, Guvernul, prin ordonanta emisa in
baza unei legi de abilitare adoptate de Parlament conform art. 114 alin. (1)
din Constitutie, isi manifesta vointa in acest sens.
Faptul ca, ulterior, Parlamentul, prin legea de aprobare a ordonantei, a
eliminat dispozitiile alin. (4) al art. 8 nu are consecinte pentru trecut, cat
timp acest text a fost in vigoare si si-a produs efectele. Doar dupa data
intrarii in vigoare a legii de aprobare a Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 nu
mai era posibil ca prin hotarare a Guvernului sa fie modificat cuantumul unor
amenzi stabilite pentru fapte contraventionale prevazute prin legi, intrucat
dispozitiile alin. (4) al art. 8 al Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 au fost
eliminate.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 din
Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in
munca, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Eskimo" - S.R.L.
din Satu Mare in Dosarul nr. 4.871/2002 al Judecatoriei Satu Mare.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 februarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta