DECIZIE Nr. 514 din 18 noiembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 35 alin.
(1) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 80 din 24 ianuarie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 35 alin. (1) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri
pentru accelerarea privatizarii, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Baita" - S.A. in Dosarul nr. 2.263/2004 al Judecatoriei Alba Iulia.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 11 noiembrie 2004, fiind
consemnate in incheierea din acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, in conformitate cu dispozitiile art. 58 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a
amanat pronuntarea la 18 noiembrie 2004.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 2.263/2004,
Judecatoria Alba Iulia a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 35 alin. (1) din Legea nr. 137/2002
privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Baita" - S.A.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile de lege criticate vin in contradictie cu dispozitiile art. 44
alin. (2) din Constitutie. Astfel, desi textul de lege criticat este cuprins
intr-un act normativ ce are ca scop accelerarea privatizarii, deci crearea unei
situatii de competitivitate, rezultatul produs este de cu totul alta natura,
creandu-se o situatie privilegiata pentru un debitor persoana juridica cu capital
de stat, acesta avand posibilitatea de a bloca orice incercare de recuperare a
creantelor creditorilor sai printr-un act unilateral de vointa. Prin faptul ca
aceasta posibilitate este conferita doar persoanelor juridice cu capital de
stat se creeaza o situatie discriminatorie, proprietatea privata a statului
fiind astfel supusa altui regim juridic, mult mai favorabil decat cel al
proprietatii private particulare, incalcandu-se astfel dispozitiile art. 44
alin. (2) din Constitutie.
Judecatoria Alba Iulia considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
intemeiata, intrucat exercitiul efectiv si concret al dreptului este blocat
prin simpla manifestare de vointa a debitorului privilegiat, desi procedura
folosita a fost apelarea la forta de constrangere a statului. Atat timp cat
acest regim nu este recunoscut si societatilor comerciale cu capital privat
apare evident ca exista o discriminare de tratament juridic incalcandu-se
prevederile art. 44 alin. (2) din Constitutie.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens arata ca prin prevederile cap. VI din Legea nr. 137/2002 au fost
instituite dispozitii speciale, derogatorii de la dreptul comun, in scopul
simplificarii operatiunilor procedurale in considerarea interesului general al
statului si al autoritatilor administratiei publice locale in calitate de
actionar sau asociat la societatile comerciale supuse privatizarii. Finalitatea
urmarita de legiuitor prin crearea acestor proceduri simplificate a fost aceea
de a asigura egalitatea intre creditorii societatii comerciale aflate in
procedura dizolvarii, iar efectul depunerii hotararii de dizolvare la oficiul
registrului comertului, respectiv suspendarea judecarii actiunilor in pretentii
judiciare sau extrajudiciare indreptate impotriva societatii comerciale, a
termenelor de prescriptie a actiunilor in realizare a creantelor apartinand
creditorilor acesteia, precum si a procedurilor de executare silita pornite
impotriva societatii comerciale, nu are ca scop decat instituirea unui
tratament juridic egal pentru toti creditorii societatii si actionarii
acesteia. Asadar, critica autoarei exceptiei referitoare la incalcarea de catre
prevederile legale mentionate a principiului constitutional al garantarii
proprietatii si al ocrotirii acesteia, indiferent de titular, apare ca
neintemeiata, dat fiind ca toti creditorii societatii comerciale debitoare sunt
supusi unui tratament juridic egal, fara a se realiza o protectie diferita a
proprietatii unora dintre acestia, scopul dispozitiilor legale criticate fiind
acela de a-i proteja pe toti creditorii societatii comerciale debitoare.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Arata ca prevederile legale criticate contin dispozitii
procedurale speciale privind fuziunea, divizarea, dizolvarea si lichidarea
societatilor comerciale supuse privatizarii, fara ca acestea sa vina in
contradictie cu dispozitiile art. 44 alin. (2) din Constitutie referitoare la garantarea,
in limitele legii si cu continutul prevazut de aceasta, a dreptului de
proprietate privata si a drepturilor de creanta asupra statului, indiferent de
titular.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2) si ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 35 alin. (1)
din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 215 din 28 martie
2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Textul de lege criticat are urmatorul continut: "La data depunerii
hotararii de dizolvare la oficiul registrului comertului se suspenda judecarea
tuturor actiunilor in pretentii judiciare sau extrajudiciare indreptate
impotriva societatii comerciale, termenele de prescriptie a actiunilor de
realizare a creantelor apartinand creditorilor acesteia, precum si orice
procedura de executare silita pornita impotriva ei."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile art. 44 alin. (2) teza intai din
Constitutia Romaniei, ce au urmatorul continut: "Proprietatea privata este
garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca, potrivit
dispozitiilor art. 1 din Legea nr. 137/2002, aceasta lege stabileste cadrul
juridic pentru accelerarea procesului de privatizare, iar potrivit
dispozitiilor art. 2, prevederile sale se aplica societatilor comerciale,
indiferent de actul normativ in baza caruia s-au infiintat, la care statul sau
o autoritate a administratiei publice locale este actionar sau asociat,
filialelor la care sunt actionari sau asociati majoritari societati comerciale
cu capital majoritar de stat, precum si regiilor autonome. De asemenea, Curtea
constata ca, potrivit dispozitiilor de lege criticate, intervine suspendarea
judecarii tuturor actiunilor in pretentii judiciare sau extrajudiciare
indreptate impotriva societatii comerciale cu capital majoritar de stat a carei
adunare generala a actionarilor a adoptat hotararea de dizolvare si lichidare,
a termenelor de prescriptie a actiunilor de realizare a creantelor apartinand
creditorilor acesteia, precum si a procedurii de executare silita pornite
impotriva ei, de la data depunerii hotararii de dizolvare la oficiul
registrului comertului. Curtea nu poate retine incompatibilitatea, sustinuta de
autorul exceptiei, dintre dispozitiile criticate si cele ale art. 44 alin. (2)
teza intai din Constitutie privind garantarea dreptului de proprietate si
protectia proprietatii private, deoarece masura suspendarii actiunilor
judiciare sau extrajudiciare, prin ea insasi, este luata in vederea realizarii
scopului strategic, de interes general, al privatizarii societatilor comerciale
la care statul sau o unitate a administratiei publice locale este actionar sau
asociat, fara a pune in discutie dreptul de proprietate al altor subiecte. De
altfel, potrivit dispozitiilor art. 135 alin. (2) din Constitutie, statul are
obligatia sa actioneze pentru apararea intereselor generale ale societatii, iar
agentii economici trebuie sa se integreze cadrului constitutional, in
concordanta cu interesul public, la care statul este obligat sa vegheze.
Curtea observa ca, potrivit cap. VI - Dispozitii speciale privind fuziunea,
divizarea, dizolvarea si lichidarea societatilor comerciale supuse privatizarii
- din Legea nr. 137/2002, institutia publica implicata va solicita convocarea
adunarii generale a actionarilor din societatile comerciale cu capital
majoritar de stat, pentru a decide asupra fuziunii, divizarii ori dizolvarii si
lichidarii. La data adoptarii hotararii de dizolvare si lichidare adunarea
generala a actionarilor va desemna un administrator unic al acesteia pana la
numirea lichidatorului sau a agentului de privatizare. De asemenea, Curtea
observa ca administratorul desemnat notifica creditorii cunoscuti ai societatii
comerciale si publica un anunt informativ intr-un cotidian national de larga
difuzare, precum si prin mijloace electronice. In notificare si in anunt se
precizeaza valoarea totala a datoriilor societatii comerciale astfel cum
rezulta din evidentele financiar-contabile, creantele care se compenseaza total
sau partial cu debite ale creditorului fata de societatea comerciala, ordinea
de preferinta a creantelor, precum si termenul limita in care creditorii isi
pot manifesta intentia valorificarii creantelor prin depunerea unei declaratii
de creanta. De asemenea, dispozitiile Legii nr. 137/2002 confera celor
interesati dreptul de a contesta existenta sau intinderea unei creante ori
rangul acesteia in ordinea de preferinta, iar la art. 38 Legea nr. 137/2002
reglementeaza ordinea de preferinta pentru efectuarea platii in contul
creantelor creditorilor.
Curtea retine ca procedura prevazuta de Legea nr. 137/2002 nu exclude nici
unul dintre creditorii societatii comerciale de la dreptul de a participa la
distribuirea sumelor rezultate din lichidare, ci numai le suspenda dreptul de a
continua executarea silita pe calea dreptului comun, suspendare care opereaza
pentru toti creditorii. Rezulta deci ca ratiunea suspendarii judecarii
actiunilor in pretentii judiciare sau extrajudiciare, a termenelor de
prescriptie a actiunilor de realizare a creantelor, precum si orice procedura
de executare silita se regaseste in necesitatea protejarii tuturor creditorilor
si a respectarii ordinii de preferinta instituite prin dispozitiile art. 38 din
Legea nr. 137/2002. Daca nu s-ar actiona in acest mod si s-ar continua
executarea silita potrivit procedurii de drept comun, ar insemna ca numai unii
dintre creditori sa-si poata recupera creantele, si anume aceia care au solicitat
primii executarea creantelor, existand astfel posibilitatea de a eluda ordinea
de preferinta prevazuta prin lege. De altfel, Curtea retine ca toti creditorii,
indiferent daca au sau nu o actiune in pretentii judiciara sau extrajudiciara
indreptata impotriva societatii comerciale sau au pornit procedura de executare
silita impotriva ei si indiferent daca creanta lor a ajuns sau nu la scadenta,
au posibilitatea inscrierii la masa credala, precum si dreptul de a contesta
existenta sau intinderea creantei ori rangul acesteia in ordinea de preferinta.
Or, este firesc ca, atunci cand o societate comerciala are mai multi creditori,
sa fie inscrise in tabelul sumelor ce se vor distribui creditorilor toate
creantele care au fost prezentate in termenul prevazut de lege. De asemenea,
Curtea constata ca nu mai exista ratiuni pentru continuarea procedurii incepute
pe calea dreptului comun, prin faptul ca, potrivit dispozitiilor art. 38 din
Legea nr. 137/2002, pentru acoperirea pasivului social lichidatorul va efectua
plati in contul creantelor creditorilor, indiferent daca acestea sunt ajunse
sau nu la scadenta.
Totodata, Curtea observa ca si alte acte normative reglementeaza efectul
suspensiv al deschiderii procedurii falimentului asupra debitorului cu privire
la toate actiunile judiciare sau extrajudiciare pentru realizarea creantelor
asupra debitorului sau bunurilor sale. De exemplu, Legea nr. 64/1995 privind
procedura reorganizarii judiciare si a falimentului dispune la art. 42 ca
"de la data deschiderii procedurii se suspenda toate actiunile judiciare
sau extrajudiciare pentru realizarea creantelor asupra debitorului sau
bunurilor sale", iar Ordonanta Guvernului nr. 10/2004 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului institutiilor de credit dispune la
art. 17 alin. (1), asa cum a fost modificat prin Legea nr. 278/2004, ca
"de la data deschiderii procedurii falimentului se suspenda toate
actiunile judiciare sau extrajudiciare pentru realizarea creantelor asupra
institutiei de credit debitoare sau bunurilor sale, daca legea nu prevede
altfel".
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 35 alin.
(1) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Baita" -
S.A. in Dosarul nr. 2.263/2004 al Judecatoriei Alba Iulia.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Daniela Ramona Maritiu