DECIZIE Nr. 51 din 23 mai 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 135 din 3 iulie 1995
Vasile Gionea - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Ioan Muraru - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea recursului declarat de Munteanu Vasile impotriva
Deciziei Curtii Constitutionale nr. 14 din 3 februarie 1995.
Presedintele declara sedinta deschisa.
La apelul nominal au raspuns recurentul Munteanu Vasile, prin procurator
Margean-Neacsu Ioan, si Hudesteanu Nastasia, personal. A lipsit intimata,
Prefectura Judetului Braila, cu care procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Magistratul-asistent refera ca recursul este declarat in termen si motivat.
Cauza fiind in stare de judecata, presedintele completului acorda cuvantul
partilor.
Margean-Neacsu Ioan, pentru Munteanu Vasile, solicita admiterea recursului
si modificarea deciziei in sensul admiterii exceptiei, iar in subsidiar,
suspendarea judecatii si sesizarea Presedintelui Romaniei in vederea
modificarii art. 144 lit. c) din Constitutie, in sensul includerii si a
hotararilor Guvernului in competenta Curtii Constitutionale.
Hudesteanu Nastasia este de acord cu admiterea recursului.
Procurorul solicita respingerea recursului, Curtea Constitutionala fiind
competenta sa verifice, sub aspectul constitutionalitatii, potrivit art. 144
lit. c) din Constitutie, numai legile si ordonantele.
Presedintele declara inchise dezbaterile, Curtea urmand a se pronunta dupa
deliberare.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind actele si lucrarile dosarului constata urmatoarele:
Prin Decizia nr. 14 din 3 februarie 1995, potrivit art. 24 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, s-a respins ca vadit nefondata exceptia de
neconstitutionalitate a art. 14 (art. 15 dupa republicarea in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 7 din 19 ianuarie 1993) din Regulamentul privind
procedura de constituire, atributiile si functionarea comisiilor pentru
stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor, a modelului si
modului de atribuire a titlurilor de proprietate, precum si punerea in posesie
a proprietarilor, elaborat in baza Legii nr. 18/1991 si aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 131/1991, invocata de Munteanu Vasile in Dosarul nr. 2.090/1994
al Tribunalului Braila. Pentru a pronunta aceasta solutie s-a retinut, in
esenta, ca, in raport cu prevederile art. 144 lit. c) din Constitutie,
dispozitii preluate si in art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea
Constitutionala este competenta de a solutiona numai exceptiile privind
neconstitutionalitatea "legilor si ordonantelor", in acest sens fiind
si practica jurisdictionala constanta a Curtii Constitutionale.
Impotriva acestei decizii, Munteanu Vasile a declarat recurs, sustinind ca
s-a facut o aplicare gresita a legii, motiv de casare prevazut de art. 304 pct.
9 din Codul de procedura civila, interpretarea corecta a art. 144 lit. c) din
Constitutie fiind aceea ca actele adoptate de Guvern, hotarari sau ordonante,
care sunt sinonime, pot fi supuse controlului Curtii sub aspectul
constitutionalitatii.
Intrucat exceptia a fost respinsa ca vadit nefondata, fara citarea
partilor, pentru solutionarea recursului au fost solicitate puncte de vedere
Camerei Deputatilor, Senatului si Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se arata ca atributiile Curtii
Constitutionale sunt expres si limitativ prevazute de art. 144 lit. c) din
Constitutie, care se refera numai la "legi si ordonante", iar nu si
la alte acte normative, cum sunt hotararile Guvernului, situatie in care
recursul este nefondat.
Senatul si Camera Deputatilor nu au comunicat punctele lor de vedere.
Curtea Constitutionala, examinind decizia atacata, motivul de recurs
invocat, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile partilor,
dispozitiile art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale Legii nr. 47/1992,
constata ca recursul este nefondat.
Sustinerea recurentului, in sensul ca hotararile si ordonantele Guvernului
sunt sinonime si, deci controlul lor, sub aspectul constitutionalitatii,
apartine Curtii Constitutionale, nu poate fi acceptata, deoarece, asa cum
prevede art. 107 alin. (2) din Constitutie, hotararile se emit pentru
organizarea executarii legilor, iar potrivit alin. (3) din acelasi articol,
ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in limitele si
in conditiile prevazute de aceasta. In mod corespunzator, hotararea, ca act
administrativ, poate fi atacata in fata instantei de judecata, indeosebi a
instantei de contencios administrativ, potrivit art. 48 din Constitutie si
Legii nr. 29/1990, iar ordonanta, care nu se refera la organizarea executarii
legii si, prin continutul sau, are caracter legislativ, fiind consecinta unei
delegari legislative, intra, sub aspectul controlului constitutionalitatii, in
competenta jurisdictionala a Curtii Constitutionale, conform art. 144 lit. c)
din Constitutie.
Ca atare, se constata ca in mod corect instanta de fond a respins exceptia
de neconstitutionalitate invocata, aceasta privind dispozitiile unui regulament
aprobat printr-o hotarare a Guvernului al carui control de legalitate, inclusiv
in ce priveste respectarea Constitutiei, este de competenta instantelor
judecatoresti.
Mentinerea solutiei din decizia atacata cu recurs se impune tinand seama si
de practica constanta a Curtii Constitutionale in materie, asa cum rezulta din
deciziile sale nr. 5/1994, nr. 7/1994, nr. 113/1994 si nr. 43/1995, neexistind
elemente noi care sa justifice schimbarea acesteia.
Cu privire la cererea recurentului de a se suspenda judecarea cauzei si de
a fi sesizat Presedintele Romaniei in vederea modificarii art. 144 lit c) din
Constitutie, in sensul de a se inscrie printre atributiile Curtii
Constitutionale si solutionarea exceptiilor referitoare la neconstitutionalitatea
hotararilor Guvernului, se constata ca aceasta excede competenta Curtii,
revizuirea Constitutiei neputandu-se face decat in conditiile si in cazurile
expres prevazute in art. 146 din Constitutie.
Fata de considerentele expuse, vazand si dispozitiile art. 144 lit. c) si
ale art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si ale art. 1, art. 3, art. 13
alin. (1) lit. A. c), art. 23, art. 25 si art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Munteanu Vasile impotriva Deciziei nr. 14 din
3 februarie 1995 a Curtii Constitutionale.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 23 mai 1995.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat-asistent,
Constantin Burada