Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 500 din 16 noiembrie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. (1) si (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 64 din 19 ianuarie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida              - presedinte
    Nicolae Cochinescu     - judecator
    Aspazia Cojocaru       - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Acsinte Gaspar         - judecator
    Petre Ninosu           - judecator
    Ion Predescu           - judecator
    Serban Viorel Stanoiu  - judecator
    Ion Tiuca              - procuror
    Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. (1) si (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Constantin Antofie in Dosarul nr. 428/A/2004 al Curtii de Apel Craiova - Sectia contencios administrativ.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata. In acest sens arata ca dispozitia de lege criticata nu instituie o situatie discriminatorie, asa cum sustine autorul exceptiei, ci se aplica tuturor cetatenilor aflati in ipoteza normei legale. Persoanele care se inscriu la pensia pentru limita de varsta se afla intr-o situatie diferita de cele care se inscriu la pensie anticipata, care justifica in mod obiectiv tratamentul juridic diferit. De altfel, Curtea a statuat constant ca principiul constitutional al egalitatii nu presupune uniformitate, in cazul existentei unor situatii diferite in care se afla anumite categorii de cetateni justificandu-se solutiile legislative diferite, fara a fi considerate discriminatorii.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 25 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 428/A/2004, Curtea de Apel Craiova - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. (1) si (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Constantin Antofie.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine ca se diminueaza drepturile de pensie prin faptul ca art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 prevede ca punctajul mediu anual se stabileste impartindu-se la 12 totalul punctelor realizate in anul respectiv, iar nu la numarul de luni in care s-a cotizat in acel an. De asemenea, arata ca alin. (8) al art. 78 are caracter discriminatoriu pentru faptul ca prevede majorarea punctajului numai pentru perioadele cotizate peste perioada standard de cotizare, dupa implinirea varstei standard de pensionare, iar nu si in cazul persoanelor care se inscriu la pensia anticipata dupa ce au cotizat peste perioada completa de cotizare. Considera ca dispozitiile legale criticate ar trebui interpretate sau modificate in asa fel incat sa nu determine diminuarea dreptului real la pensie si sa nu faca diferentiere intre doua categorii de pensionari.
    Curtea de Apel Craiova - Sectia de contencios administrativ considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat dispozitiile de lege criticate nu incalca prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei, in cauza punandu-se numai problema interpretarii dispozitiilor art. 78 din Legea nr. 19/2000.
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens arata ca textele de lege criticate contin dispozitii cu caracter preponderent tehnic, si anume modalitatea de determinare a punctajului anual al asiguratului, punctajul mediu anual realizat de asigurat in perioada de cotizare, majorarea punctajului realizat dupa indeplinirea conditiilor de pensionare pentru limita de varsta, fara a se incalca dispozitiile art. 47 alin. (2) din Constitutie. De asemenea, textele de lege criticate nu incalca dispozitiile art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, intrucat asiguratii care se regasesc intr-una dintre situatiile prevazute la art. 5 din Legea nr. 19/2000, care, dupa indeplinirea conditiilor legale pentru obtinerea pensiei pentru limita de varsta, isi continua activitatea, contribuind o anumita perioada la sistemul public, sunt intr-o situatie diferita fata de asiguratii care beneficiaza de pensie anticipata ori de pensie anticipata partial, situatie ce justifica in mod obiectiv si rezonabil tratamentul juridic diferit.
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Arata ca din incheierea instantei de judecata nu rezulta textele constitutionale presupus a fi incalcate de dispozitiile art. 78 din Legea nr. 19/2000. De asemenea, Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de interpretare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei, interpretarea legii fiind atributul suveran al instantei de judecata in opera de infaptuire a justitiei.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 78 alin. (1) si (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificarile si completarile ulterioare. Textul de lege criticat are urmatorul continut:
    - Art. 78 alin. (1) si (8): "(1) Punctajul anual al asiguratului se determina prin impartirea la 12 a punctajului rezultat in anul respectiv din insumarea numarului de puncte realizat in fiecare luna. Numarul de puncte realizat in fiecare luna se calculeaza prin raportarea salariului brut lunar individual, inclusiv sporurile si adaosurile, sau, dupa caz, a venitului lunar asigurat, care a constituit baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale, la salariul mediu brut lunar din luna respectiva, comunicat de Comisia Nationala pentru Statistica. [...]
    (8) Asiguratii care, dupa indeplinirea conditiilor de pensionare pentru limita de varsta, reglementate de prezenta lege, contribuie o anumita perioada la sistemul public, regasindu-se in una dintre situatiile prevazute la art. 5, beneficiaza de majorarea punctajului realizat in aceasta perioada cu 0,3% pentru fiecare luna, respectiv cu 3,6% pentru fiecare an suplimentar."
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate prevederile art. 11, 20, art. 16 alin. (1) si art. 47 alin. (2) din Constitutia Romaniei, precum si prevederile art. 7 si 8 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, art. 14 si 26 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, art. 9 din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, art. 6 si 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, ce au urmatorul continut:
    - Art. 11: "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
    (2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern.
    (3) In cazul in care un tratat la care Romania urmeaza sa devina parte cuprinde dispozitii contrare Constitutiei, ratificarea lui poate avea loc numai dupa revizuirea Constitutiei.";
    - Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care Romania este parte.
    (2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 47 alin. (2): "Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte forme de asigurari sociale publice sau private, prevazute de lege. Cetatenii au dreptul si la masuri de asistenta sociala, potrivit legii."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile de lege criticate reprezinta norme cu caracter tehnic, referitoare la determinarea punctajului mediu anual, ca baza de calcul al cuantumului pensiei ce se acorda, respectiv, la acordarea unor sporuri la punctajul stabilit, reglementarea acestei proceduri fiind dreptul exclusiv al legiuitorului, fara ca prin acesta sa se aduca atingere vreunei dispozitii sau principiu constitutional.
    In ceea ce priveste critica potrivit careia dispozitiile de lege criticate vin in contradictie cu principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor, Curtea constata ca aceasta nu este intemeiata. Astfel, persoanele care se inscriu la pensia pentru limita de varsta sau la pensie anticipata se afla, in mod obiectiv, in situatii diferite determinate de faptul ca acestea sunt doua tipuri diferite de pensii, cu regim juridic si conditii de acordare diferite, ceea ce justifica si impune tratamentul juridic diferentiat. Dispozitiile art. 78 alin. (1) si (8) din Legea nr. 19/2000 nu contin in sine nici o reglementare care sa creeze o inegalitate pe criterii de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine sociala, aplicandu-se fara nici o discriminare tuturor persoanelor aflate in situatie identica.
    De asemenea, Curtea constata ca nu poate fi retinuta nici critica potrivit careia dispozitiile de lege criticate infrang prevederile constitutionale ale art. 47 alin. (2).
    Curtea observa ca dispozitiile constitutionale ale art. 47 alin. (2) consacra, printre altele, dreptul la pensie, pentru toti cetatenii, in conditiile prevazute de lege. Astfel, criteriile si conditiile ce trebuie indeplinite pentru beneficiul efectiv al dreptului la pensie, criteriile de acordare a pensiei si modul de calcul al cuantumului acesteia, ca si toate celelalte norme de drept substantial ori de procedura privind functionarea sistemului public de asigurari sociale trebuie reglementate prin lege. Legiuitorul are, in consecinta, competenta exclusiva si optiunea libera pentru stabilirea modalitatii de determinare a punctajului anual al asiguratului, a punctajului mediu anual realizat de asigurat in perioada de cotizare, a modului de majorare al punctajului realizat dupa indeplinirea conditiilor de pensionare pentru limita de varsta, precum si a modului de determinare a cuantumului drepturilor de asigurari sociale.
    In ceea ce priveste critica potrivit careia dispozitiile legale criticate ar trebui interpretate sau modificate in asa fel incat sa nu determine diminuarea dreptului real la pensie si sa nu faca diferentiere intre doua categorii de pensionari, Curtea constata ca nu se poate pronunta asupra modului de interpretare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei, interpretarea legii fiind atributul suveran al instantei de judecata in opera de infaptuire a justitiei.
    Cu privire la raportarea de catre autorul exceptiei a prevederilor atacate la dispozitiile internationale din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale si din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Curtea retine ca acestea se refera la interzicerea discriminarii, la dreptul la un proces echitabil, la dreptul la securitate sociala, inclusiv la dreptul la asigurari sociale, respectiv la dreptul la recunoasterea personalitatii juridice. Pentru aceleasi argumente, Curtea constata ca nu poate retine nici aceste critici de neconstitutionalitate.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. (1) si (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Constantin Antofie in Dosarul nr. 428/A/2004 al Curtii de Apel Craiova - Sectia contencios administrativ.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 16 noiembrie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Daniela Ramona Maritiu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 500/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 500 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 500/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu