DECIZIE Nr. 500 din 16 noiembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin.
(1) si (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 64 din 19 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 78 alin. (1) si (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de
Constantin Antofie in Dosarul nr. 428/A/2004 al Curtii de Apel Craiova - Sectia
contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata. In acest sens arata ca dispozitia de
lege criticata nu instituie o situatie discriminatorie, asa cum sustine autorul
exceptiei, ci se aplica tuturor cetatenilor aflati in ipoteza normei legale.
Persoanele care se inscriu la pensia pentru limita de varsta se afla intr-o
situatie diferita de cele care se inscriu la pensie anticipata, care justifica
in mod obiectiv tratamentul juridic diferit. De altfel, Curtea a statuat
constant ca principiul constitutional al egalitatii nu presupune uniformitate,
in cazul existentei unor situatii diferite in care se afla anumite categorii de
cetateni justificandu-se solutiile legislative diferite, fara a fi considerate
discriminatorii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 428/A/2004,
Curtea de Apel Craiova - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78
alin. (1) si (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si
alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Constantin Antofie.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca se diminueaza drepturile de pensie prin faptul ca art. 78 alin. (1) din
Legea nr. 19/2000 prevede ca punctajul mediu anual se stabileste impartindu-se
la 12 totalul punctelor realizate in anul respectiv, iar nu la numarul de luni
in care s-a cotizat in acel an. De asemenea, arata ca alin. (8) al art. 78 are
caracter discriminatoriu pentru faptul ca prevede majorarea punctajului numai
pentru perioadele cotizate peste perioada standard de cotizare, dupa implinirea
varstei standard de pensionare, iar nu si in cazul persoanelor care se inscriu
la pensia anticipata dupa ce au cotizat peste perioada completa de cotizare.
Considera ca dispozitiile legale criticate ar trebui interpretate sau
modificate in asa fel incat sa nu determine diminuarea dreptului real la pensie
si sa nu faca diferentiere intre doua categorii de pensionari.
Curtea de Apel Craiova - Sectia de contencios administrativ considera ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat dispozitiile de
lege criticate nu incalca prevederile constitutionale invocate de autorul
exceptiei, in cauza punandu-se numai problema interpretarii dispozitiilor art.
78 din Legea nr. 19/2000.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens arata ca textele de lege criticate contin dispozitii cu caracter
preponderent tehnic, si anume modalitatea de determinare a punctajului anual al
asiguratului, punctajul mediu anual realizat de asigurat in perioada de cotizare,
majorarea punctajului realizat dupa indeplinirea conditiilor de pensionare
pentru limita de varsta, fara a se incalca dispozitiile art. 47 alin. (2) din
Constitutie. De asemenea, textele de lege criticate nu incalca dispozitiile
art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, intrucat asiguratii care se regasesc
intr-una dintre situatiile prevazute la art. 5 din Legea nr. 19/2000, care,
dupa indeplinirea conditiilor legale pentru obtinerea pensiei pentru limita de
varsta, isi continua activitatea, contribuind o anumita perioada la sistemul
public, sunt intr-o situatie diferita fata de asiguratii care beneficiaza de
pensie anticipata ori de pensie anticipata partial, situatie ce justifica in
mod obiectiv si rezonabil tratamentul juridic diferit.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Arata ca din incheierea instantei de judecata nu rezulta textele
constitutionale presupus a fi incalcate de dispozitiile art. 78 din Legea nr.
19/2000. De asemenea, Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra
modului de interpretare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar
Constitutiei, interpretarea legii fiind atributul suveran al instantei de
judecata in opera de infaptuire a justitiei.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 78 alin. (1)
si (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi
de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
140 din 1 aprilie 2000, cu modificarile si completarile ulterioare. Textul de
lege criticat are urmatorul continut:
- Art. 78 alin. (1) si (8): "(1) Punctajul anual al asiguratului se
determina prin impartirea la 12 a punctajului rezultat in anul respectiv din
insumarea numarului de puncte realizat in fiecare luna. Numarul de puncte
realizat in fiecare luna se calculeaza prin raportarea salariului brut lunar
individual, inclusiv sporurile si adaosurile, sau, dupa caz, a venitului lunar
asigurat, care a constituit baza de calcul a contributiei individuale de
asigurari sociale, la salariul mediu brut lunar din luna respectiva, comunicat
de Comisia Nationala pentru Statistica. [...]
(8) Asiguratii care, dupa indeplinirea conditiilor de pensionare pentru
limita de varsta, reglementate de prezenta lege, contribuie o anumita perioada
la sistemul public, regasindu-se in una dintre situatiile prevazute la art. 5,
beneficiaza de majorarea punctajului realizat in aceasta perioada cu 0,3%
pentru fiecare luna, respectiv cu 3,6% pentru fiecare an suplimentar."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile art. 11, 20, art. 16 alin. (1) si
art. 47 alin. (2) din Constitutia Romaniei, precum si prevederile art. 7 si 8
din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, art. 14 si 26 din Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice, art. 9 din Pactul
international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, art. 6
si 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, ce au urmatorul continut:
- Art. 11: "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu
buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern.
(3) In cazul in care un tratat la care Romania urmeaza sa devina parte
cuprinde dispozitii contrare Constitutiei, ratificarea lui poate avea loc numai
dupa revizuirea Constitutiei.";
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 47 alin. (2): "Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de
maternitate platit, la asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la
ajutor de somaj si la alte forme de asigurari sociale publice sau private,
prevazute de lege. Cetatenii au dreptul si la masuri de asistenta sociala,
potrivit legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile de lege criticate reprezinta norme cu caracter tehnic, referitoare
la determinarea punctajului mediu anual, ca baza de calcul al cuantumului
pensiei ce se acorda, respectiv, la acordarea unor sporuri la punctajul
stabilit, reglementarea acestei proceduri fiind dreptul exclusiv al
legiuitorului, fara ca prin acesta sa se aduca atingere vreunei dispozitii sau
principiu constitutional.
In ceea ce priveste critica potrivit careia dispozitiile de lege criticate
vin in contradictie cu principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor, Curtea
constata ca aceasta nu este intemeiata. Astfel, persoanele care se inscriu la
pensia pentru limita de varsta sau la pensie anticipata se afla, in mod
obiectiv, in situatii diferite determinate de faptul ca acestea sunt doua
tipuri diferite de pensii, cu regim juridic si conditii de acordare diferite,
ceea ce justifica si impune tratamentul juridic diferentiat. Dispozitiile art.
78 alin. (1) si (8) din Legea nr. 19/2000 nu contin in sine nici o reglementare
care sa creeze o inegalitate pe criterii de rasa, de nationalitate, de origine
etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de
avere sau de origine sociala, aplicandu-se fara nici o discriminare tuturor
persoanelor aflate in situatie identica.
De asemenea, Curtea constata ca nu poate fi retinuta nici critica potrivit
careia dispozitiile de lege criticate infrang prevederile constitutionale ale
art. 47 alin. (2).
Curtea observa ca dispozitiile constitutionale ale art. 47 alin. (2)
consacra, printre altele, dreptul la pensie, pentru toti cetatenii, in
conditiile prevazute de lege. Astfel, criteriile si conditiile ce trebuie
indeplinite pentru beneficiul efectiv al dreptului la pensie, criteriile de
acordare a pensiei si modul de calcul al cuantumului acesteia, ca si toate
celelalte norme de drept substantial ori de procedura privind functionarea
sistemului public de asigurari sociale trebuie reglementate prin lege.
Legiuitorul are, in consecinta, competenta exclusiva si optiunea libera pentru
stabilirea modalitatii de determinare a punctajului anual al asiguratului, a
punctajului mediu anual realizat de asigurat in perioada de cotizare, a modului
de majorare al punctajului realizat dupa indeplinirea conditiilor de pensionare
pentru limita de varsta, precum si a modului de determinare a cuantumului
drepturilor de asigurari sociale.
In ceea ce priveste critica potrivit careia dispozitiile legale criticate
ar trebui interpretate sau modificate in asa fel incat sa nu determine
diminuarea dreptului real la pensie si sa nu faca diferentiere intre doua
categorii de pensionari, Curtea constata ca nu se poate pronunta asupra modului
de interpretare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei,
interpretarea legii fiind atributul suveran al instantei de judecata in opera
de infaptuire a justitiei.
Cu privire la raportarea de catre autorul exceptiei a prevederilor atacate
la dispozitiile internationale din Declaratia Universala a Drepturilor Omului,
Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, Pactul international
cu privire la drepturile economice, sociale si culturale si din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Curtea
retine ca acestea se refera la interzicerea discriminarii, la dreptul la un
proces echitabil, la dreptul la securitate sociala, inclusiv la dreptul la
asigurari sociale, respectiv la dreptul la recunoasterea personalitatii
juridice. Pentru aceleasi argumente, Curtea constata ca nu poate retine nici
aceste critici de neconstitutionalitate.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) din
Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin.
(1) si (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Constantin Antofie in
Dosarul nr. 428/A/2004 al Curtii de Apel Craiova - Sectia contencios
administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Daniela Ramona Maritiu