DECIZIE Nr. 5 din 15 ianuarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 19 alin. 2
din Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor,
preluate de art. 19 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 124 din 15 februarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 19 alin. 2 din Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si
sanctionarea contraventiilor, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Incov" - S.A. din Alba Iulia in Dosarul nr. 204/2001 al Tribunalului
Alba - Sectia civila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca ulterior sesizarii Curtii Legea
nr. 32/1968 a fost abrogata prin Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, insa
dispozitia legala criticata a fost preluata in cuprinsul art. 19 alin. (1) din
ordonanta. Pe fond, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca
fiind neintemeiata, considerand ca art. 19 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 2/2001 nu contravine prevederilor constitutionale cuprinse in art. 24 alin.
(1) si in art. 135 alin. (6).
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 martie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 204/2001,
Tribunalul Alba - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin. 2 din Legea nr. 32/1968
privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Incov" - S.A. din Alba Iulia, avand ca obiect
solutionarea recursului impotriva unei sentinte civile prin care s-a respins
plangerea impotriva unui proces-verbal de contraventie.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca
textul de lege criticat, prin care este permisa incheierea unui act de
constatare a unei contraventii in lipsa contravenientului, incalca dispozitiile
constitutionale ale art. 24 alin. (1) privind dreptul la aparare, precum si pe
cele ale art. 135 alin. (6) privind inviolabilitatea proprietatii private.
Autorul exceptiei mai sustine ca, in practica, "agentii constatatori,
in special cand efectueaza controale la societatile comerciale, evita o
confruntare cu administratia acestora" si prefera sa consemneze ca
"contravenientul nu este de fata, recurgand la un martor pe care il
gaseste pe strada si pe care nici nu-l identifica corespunzator",
expediind ulterior "procesul-verbal intocmit in secret fata de
administratie", ceea ce face dificila posibilitatea unei aparari si
efectuarea de obiectiuni.
Tribunalul Alba - Sectia civila, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
exceptia este nefondata, intrucat dispozitiile art. 19 alin. 2 din Legea nr.
32/1968 nu ingradesc dreptul la aparare prevazut la art. 24 alin. (1) din
Constitutie, ci reglementeaza, prin exceptie, procedura pentru situatia
speciala in care contravenientul nu este de fata din motive mai mult sau mai
putin obiective ori refuza sa semneze sau se afla in imposibilitate sa o faca.
De asemenea, instanta considera ca nu sunt incalcate nici dispozitiile art. 135
alin. (6) din Constitutie, intrucat "prin plata unei amenzi legal aplicate
nu se incalca principiul inviolabilitatii proprietatii, ci se aplica forta de
constrangere a statului pentru incalcarea unei norme de drept".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata, intrucat dreptul la aparare al contravenientului
nu este afectat, acesta avand posibilitatea sa il exercite pe calea plangerii
impotriva procesului-verbal de contraventie. In ceea ce priveste modalitatea de
solutionare a plangerii, art. 38 din Legea nr. 32/1968 prevede ca instanta
hotaraste asupra sanctiunii dupa ce administreaza orice alte probe prevazute de
lege. De asemenea, conform opiniei Guvernului, exercitarea in mod concret a
dreptului la aparare in fata instantei care a solutionat plangerea poate fi
controlata prin exercitarea cailor de atac prevazute de lege, fiind un aspect
care priveste aplicarea legii, ceea ce excede competentei Curtii
Constitutionale, astfel cum jurisprudenta acestei Curti a stabilit. In legatura
cu sustinerea ca textul criticat contravine dispozitiilor art. 135 alin. (6)
din Constitutie privind inviolabilitatea proprietatii private, Guvernul arata
ca obligarea la plata unei amenzi contraventionale legal stabilite
"reprezinta exercitarea de catre stat a dreptului de coercitie pentru
incalcarea unei norme de drept, iar nu lezarea proprietatii private a
societatii".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum acesta a fost
formulat de autorul exceptiei, il constituie dispozitiile art. 19 alin. 2 din
Legea nr. 32/1968, care au urmatorul cuprins: "In cazul in care
contravenientul nu este de fata, refuza sau nu poate sa semneze, agentul
constatator va face mentiune despre aceste imprejurari, care trebuie sa fie
adeverite de cel putin un martor. Procesul-verbal, in acest caz, va cuprinde si
numele, prenumele si domiciliul martorului, numarul si data actului sau de identitate,
cu mentiunea organului care l-a emis, precum si semnatura martorului. In lipsa
de martori, agentul constatator va arata in procesul-verbal din ce cauza acesta
a fost incheiat astfel."
Autorul exceptiei sustine ca aceste dispozitii legale incalca prevederile
constitutionale ale art. 24 alin. (1) privind dreptul la aparare, precum si pe
cele ale art. 135 alin. (6) privind inviolabilitatea proprietatii private.
Aceste texte constitutionale au urmatorul continut:
- Art. 24 alin. (1): "Dreptul la aparare este garantat.";
- Art. 135 alin. (6): "Proprietatea privata este, in conditiile legii,
inviolabila."
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale Legea nr. 32/1968 a fost abrogata
prin Ordonanta Guvernului nr. 2 din 12 iulie 2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001. Curtea observa insa
ca dispozitiile art. 19 alin. 2 din Legea nr. 32/1968, ce constituie obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate, au fost preluate in cuprinsul art. 19 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, care are urmatorul cuprins:
"Procesul-verbal se semneaza pe fiecare pagina de agentul constatator si
de contravenient. In cazul in care contravenientul nu se afla de fata, refuza
sau nu poate sa semneze, agentul constatator va face mentiune despre aceste
imprejurari, care trebuie sa fie confirmate de cel putin un martor. In acest
caz procesul-verbal va cuprinde si datele personale din actul de identitate al
martorului si semnatura acestuia."
In practica sa jurisdictionala Curtea Constitutionala a statuat in mod
constant ca, atunci cand dupa ridicarea exceptiei de neconstitutionalitate
dispozitia legala criticata a fost modificata sau preluata in noul act
normativ, exceptia poate sa fie examinata, daca textul legal, in noua sa
redactare, conserva reglementarea initiala. De aceea, Curtea urmeaza sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin. (1)
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
Examinand dispozitia legala criticata prin raportare la prevederile
constitutionale invocate in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate,
Curtea retine ca nici una dintre criticile formulate nu este intemeiata.
I. Referitor la prima critica de neconstitutionalitate privind incalcarea
dreptului la aparare consacrat de art. 24 din Constitutie, Curtea constata ca
aceasta este neintemeiata, deoarece textul prevede suficiente garantii care sa
impiedice incheierea abuziva a procesului-verbal fara participarea contravenientului.
Astfel, aceasta posibilitate nu intervine decat daca nu exista alta solutie
pentru constatarea contraventiei savarsite. Totodata este de observat ca
dreptul la aparare este consacrat de art. 24 din Constitutie in sfera
activitatii judiciare, or constatarea savarsirii unei contraventii, desi poate
avea si consecinte judiciare, nu se inscrie in acest cadru. De altfel, alin.
(2) al art. 24 din Constitutie se refera chiar la "cursul
procesului". Pe de alta parte, este de retinut si faptul ca, potrivit
dispozitiilor art. 31 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, impotriva
procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii se
poate face plangere in termen de 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii
acestuia, care se judeca de instanta judecatoreasca, iar in cadrul procesului
contravenientul isi poate angaja avocat si isi poate face orice aparare pe care
o considera necesara. De asemenea, conform art. 34 alin. (1) din ordonanta, in
cadrul procesului pot fi administrate probe in vederea verificarii legalitatii
si temeiniciei procesului-verbal.
II. Curtea nu poate retine nici critica privind incalcarea art. 135 alin.
(6) din Legea fundamentala, intrucat aplicarea in mod legal a unei amenzi
pentru o contraventie savarsita este consecinta legitima a incalcarii unei
norme legale, iar nu o incalcare a dreptului de proprietate. Este relevant in
acest sens ca, potrivit art. 41 alin. (8) din Constitutie, bunurile destinate,
folosite sau rezultate din contraventii pot fi confiscate in conditiile legii.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin. 2
din Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor,
preluate de art. 19 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Incov" - S.A. din Alba Iulia in Dosarul nr. 204/2001 al Tribunalului
Alba - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 ianuarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu