DECIZIE Nr
DECIZIE Nr. 497 din 29 septembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 4 al
articolului unic din Legea nr. 295/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, a dispozitiilor art. 1, art. 4
alin. (2), art. 6 alin. (1), (2) si (4), art. 8 alin. (1) si (2) si ale art. 10
din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, in
special, precum si a ordonantei, in ansamblul sau, sub aspectele criticate
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1003 din 11 noiembrie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor "Legii nr. 295/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata si a art. 1 alin. (1), (2) si
(4), art. 8 si a art. 10 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura
somatiei de plata", exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Marcecost Com" - S.R.L. din Suceava in Dosarul nr. 41/2005 al
Judecatoriei Suceava.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca textele de lege criticate au
mai fost supuse, in repetate randuri, controlului de constitutionalitate,
Curtea Constitutionala retinand, de exemplu prin deciziile nr. 397 din 21
octombrie 2003, nr. 173 din 6 mai 2003 sau nr. 348 din 18 septembrie 2003, ca
acestea nu contravin normelor constitutionale si internationale invocate si in
prezenta cauza. Intrucat nu au intervenit elemente noi, de natura a determina
reconsiderarea jurisprudentei constante in materie a Curtii, solicita
mentinerea acesteia si respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca
neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 aprilie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 41/2005,
Judecatoria Suceava a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor "Legii nr. 295/2002 pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata si a art.
1 alin. (1), (2) si (4), art. 8 si a art. 10 din Ordonanta Guvernului nr.
5/2001 privind procedura somatiei de plata". Exceptia de
neconstitutionalitate a fost invocata de Societatea Comerciala "Marcecost
Com" - S.R.L. din Suceava intr-o cauza avand ca obiect o cerere in
anulare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile pct. 4 al articolului unic din Legea nr. 295/2002 pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata,
ale art. 1 alin. (1) si (2), art. 4 alin. (2), art. 6 alin. (1), (2) si (4),
art. 8 alin. (1) si (2) si ale art. 10 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, in
special, precum si ordonanta, in ansamblul sau, sub aspectele criticate, sunt
neconstitutionale pentru urmatoarele motive: "dispozitiile pct. 4 al
articolului unic din Legea nr. 295/2002, abrogand art. 11 din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001, care prevedea completarea reglementarilor ordonantei cu
cele ale Codului de procedura civila, fac inexistenta egalitatea in drepturi
dintre creditor si debitor, imposibila exercitarea dreptului la aparare al
debitorului si restrangerea exercitiului drepturilor acestuia, fara nici o
justificare constitutionala." In consecinta, sunt incalcate prevederile
art. 16 alin. (1), art. 21 alin. (1) si (2), art. 24 alin. (1) si ale art. 53
din Legea fundamentala; "dispozitiile art. 1 alin. (1), art. 4 alin. (2)
si ale art. 6 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 contravin
prevederilor art. 24 alin. (1), art. 44 alin. (1) si ale art. 136 alin. (1) si
(5) din Constitutie, intrucat posibilitatea solutionarii cererii creditorului
numai pe baza actelor depuse si a explicatiilor date de parti impiedica
exercitarea dreptului la aparare si asigurarea dreptului la un proces
echitabil, iar emiterea unui titlu executoriu in urma unui proces sumar si
executarea acestuia incalca reglementarea constitutionala a dreptului de
proprietate. De asemenea, Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 295/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, incalca si
prevederile art. 20 alin. (2) din Constitutie, fiind in neconcordanta cu art. 6
alin. (1) din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, intrucat nu asigura un proces echitabil pentru toate
partile"; "dispozitiile art. 1 alin. (2) contravin prevederilor art.
44 alin. (1) si ale art. 136 alin. (1) si (5) din Constitutie, deoarece prevad
actualizarea majorarilor si penalitatilor cu rata inflatiei, indiferent daca
prin cererea creditorului s-a solicitat sau nu acest lucru";
"dispozitiile art. 6 alin. (4) contravin prevederilor art. 24 alin. (1),
art. 44 alin. (1) si ale art. 136 alin. (1) si (5) din Constitutie, avand in
vedere ca inmanarea de indata a ordonantei echivaleaza cu pronuntarea
judecatorului inainte de a se administra orice probe"; "dispozitiile
art. 8 alin. (1) contravin prevederilor art. 24 alin. (1) si ale art. 126 alin.
(2) din Constitutie, intrucat se face trimitere la exercitarea caii de atac sau
a unei actiuni in justitie de sine statatoare, care nu este prevazuta de Codul
de procedura civila, iar alin. (2) al aceluiasi articol stabileste numai
competenta, iar nu si continutul cererii in anulare, precum si limitele in care
poate fi atacata ordonanta emisa de judecator"; "dispozitiile art. 10
alin. (1) si (2) contravin prevederilor art. 24 alin. (1) si ale art. 126 alin.
(2) din Constitutie, deoarece nu exclud posibilitatea formularii contestatiei
la executare alternativ, simultan sau ulterior cererii in anulare".
Judecatoria Suceava apreciaza ca textele de lege criticate sunt
constitutionale. Asa cum s-a sustinut si in jurisprudenta in materie a Curtii
Constitutionale, "procedura somatiei de plata este reglementata in scopul
simplificarii si accelerarii demersului jurisdictional al creditorilor in
vederea obtinerii titlului executoriu pentru realizarea creantelor lor, iar in
cadrul acestei proceduri speciale legiuitorul a avut in vedere si ocrotirea
drepturilor debitorilor fata de un eventual abuz de drept al creditorilor,
instituind o serie de mijloace procedurale la indemana acestora, menite sa le
apere interesele."
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
legale criticate este neintemeiata.
Potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie, competenta instantelor
judecatoresti si procedura de judecata sunt prevazute numai prin lege. Legea,
respectiv Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, astfel cum a fost aprobata prin
Legea nr. 295/2002, cu modificarile ulterioare, reglementeaza o procedura
speciala, simplificata si operativa in materia executarii creantelor,
derogatorie de la dreptul comun, prin care se asigura realizarea intr-un timp
cat mai scurt a creantelor certe, lichide si exigibile, actualizate in raport
cu rata inflatiei aplicabila la data platii efective. Toate partile cu aceleasi
categorii de drepturi si interese legitime beneficiaza de acelasi tratament
juridic, avand acces neingradit la justitie. In sustinerea pretentiilor si
apararilor, partile se pot folosi de inscrisuri si explicatii si pot face uz de
caile de atac prevazute de lege, in cadrul carora beneficiaza de sistemul
probatoriu si de procedura de judecata, prevazute de dreptul comun.
Executarea silita in temeiul titlului executoriu emis potrivit ordonantei
nu poate fi privita ca o atingere adusa patrimoniului debitorului, ci ca o
masura legala constand in diminuarea acestui patrimoniu pentru realizarea
dreptului creditorului si stingerea obligatiei de plata stabilite, potrivit
legii, in sarcina debitorului.
In consecinta, nu se poate sustine cu temei ca textele criticate incalca
prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1), art. 21 alin. (1) si (2),
art. 24 alin. (1), art. 44 alin. (1), art. 53, art. 126 alin. (2) si ale art.
136 alin. (1) si (5). De altfel, in sensul constitutionalitatii dispozitiilor
de lege criticate si in prezenta cauza, Curtea Constitutionala s-a mai
pronuntat prin numeroase decizii, de exemplu Decizia nr. 251/2004 si Decizia
nr. 29/2005.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a pct. 4 al
articolului unic din Legea nr. 295/2002 fata de prevederile art. 16 alin. (1),
art. 21 alin. (1) si (2), art. 24 si ale art. 53 din Constitutie, se apreciaza
ca aceasta nu poate fi retinuta. Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 reglementeaza
o procedura speciala, simplificata si accelerata pentru recuperarea creantelor
al caror caracter cert, lichid si exigibil rezulta din inscrisuri, singurele
dovezi care se administreaza in cadrul acestei proceduri, in afara lamuririlor
si explicatiilor partilor. Asadar, fiind o procedura speciala, aceasta deroga
sub multe aspecte de la regulile procedurale de drept comun. Totodata, insa, in
cuprinsul ordonantei se regasesc prevederi exprese de trimitere la dispozitiile
Codului de procedura civila [de exemplu, art. 9 alin. (2) sau art. 11^1 alin.
(2)], regulile comune fiind insa aplicabile chiar si in lipsa unor astfel de
dispozitii, deoarece prevederile Codului de procedura civila reprezinta dreptul
comun in aceasta materie.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1
alin. (1) si (2), art. 4 alin. (2), art. 6 alin. (1), (2) si (4), art. 8 alin.
(1) si (2) si ale art. 10 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001
fata de art. 24 din Constitutie, se arata ca exercitarea dreptului la aparare
nu este limitata, ci, dimpotriva, este asigurata prin reglementarea in art. 8
din ordonanta a posibilitatii de a formula cerere in anulare impotriva
ordonantei prin care judecatorul a admis, integral sau in parte, cererea
creditorului, cale de atac in cadrul careia debitorul poate folosi in apararea
sa toate mijloacele legale de proba.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1
alin. (1) si (2), art. 4 alin. (2) si art. 6 alin. (1), (2) si (4) din
ordonanta in cauza fata de prevederile art. 44 alin. (1) si ale art. 136 alin.
(1) si (5) din Constitutie, se constata ca prevederile legale indicate nu
contin norme contrare dreptului de proprietate, actualizarea cu rata inflatiei
a creantelor certe, lichide si exigibile, precum si a dobanzilor, majorarilor
sau penalitatilor datorate potrivit legii fiind necesara tocmai pentru
preintampinarea procesului de devalorizare a capitalului imprumutat de catre
creditor debitorului si pentru restabilirea echilibrului economic dintre cei
doi.
In sfarsit, se apreciaza ca nici critica de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 alin. (1) si (2) si ale art. 10 alin. (1) si (2) fata de
art. 126 alin. (1) din Constitutie nu poate fi retinuta, avand in vedere ca
toate prevederile cuprinse in Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 sunt norme de
procedura, iar, potrivit normelor constitutionale invocate, "competenta
instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt prevazute numai prin
lege."
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, potrivit
incheierii de sesizare a instantei de judecata, dispozitiile "Legii nr.
295/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 privind procedura
somatiei de plata si ale art. 1 alin. (1), (2) si (4), art. 8 si art. 10 din
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata". In
realitate, din insusi cuprinsul incheierii de sesizare, precum si din motivarea
scrisa a autorului exceptiei rezulta ca obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate il constituie dispozitiile pct. 4 al articolului unic al
Legii nr. 295/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 privind procedura
somatiei de plata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
380 din 5 iunie 2002, prevederile art. 1, art. 4 alin. (2), art. 6 alin. (1),
(2) si (4), art. 8 alin. (1) si (2) si ale art. 10 din Ordonanta Guvernului nr.
5/2001 privind procedura somatiei de plata, in special, precum si ale
ordonantei, in ansamblul sau. Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 a fost publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001,
rectificata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 23 august
2001, si aprobata cu modificari prin Legea nr. 295/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare.
In consecinta, Curtea urmeaza sa se pronunte, in special, asupra
constitutionalitatii textelor de lege mentionate, precum si asupra ordonantei,
in ansamblul sau, sub aspectele criticate. Dispozitiile de lege ce constituie
obiectul exceptiei de neconstitutionalitate au urmatorul cuprins:
- Pct. 4 al articolului unic din Legea nr. 295/2002: "4. Articolul 11
se abroga.";
- Art. 1, art. 4 alin. (2), art. 6 alin. (1), (2) si (4), art. 8 alin. (1)
si (2) si art. 10 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 prevad:
- Art. 1: "(1) Procedura somatiei de plata se desfasoara, la cererea
creditorului, in scopul realizarii de bunavoie sau prin executare silita a
creantelor certe, lichide si exigibile ce reprezinta obligatii de plata a unor
sume de bani, asumate prin contract constatat printr-un inscris ori determinate
potrivit unui statut, regulament sau altui inscris, insusit de parti prin
semnatura ori in alt mod admis de lege si care atesta drepturi si obligatii
privind executarea anumitor servicii, lucrari sau orice alte prestatii.
(2) Suma ce reprezinta obligatia prevazuta la alin. (1), precum si
dobanzile, majorarile sau penalitatile datorate potrivit legii se actualizeaza
in raport cu rata inflatiei aplicabila la data platii efective.";
- Art. 4 alin. (2): "In toate cazurile, pentru solutionarea cererii,
judecatorul dispune citarea partilor, potrivit dispozitiilor Codului de
procedura civila referitoare la pricinile urgente, pentru explicatii si
lamuriri, precum si pentru a starui in efectuarea platii sumei datorate de
debitor ori pentru intelegerea partilor asupra modalitatilor de plata.";
- Art. 6 alin. (1), (2) si (4): "(1) Daca nu a intervenit inchiderea
dosarului in conditiile art. 5, judecatorul va examina cererea pe baza actelor
depuse, precum si a explicatiilor si lamuririlor partilor, ce i-au fost
prezentate potrivit art. 4.
(2) Cand in urma examinarii prevazute la alin. (1) constata ca pretentiile
creditorului sunt justificate, judecatorul emite ordonanta care va contine
somatia de plata catre debitor, precum si termenul de plata.
(...) (4) Ordonanta se va inmana partii prezente sau se va comunica fiecarei
parti de indata, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire.";
- Art. 8 alin. (1) si (2): "(1) Impotriva ordonantei prevazute la art.
6 alin. (2) debitorul poate formula cererea in anulare, in termen de 10 zile de
la data inmanarii sau comunicarii acesteia.
(2) Cererea in anulare se solutioneaza de catre instanta competenta pentru
judecarea fondului cauzei in prima instanta.";
- Art. 10: "(1) Cel interesat poate face contestatie la executare,
potrivit dispozitiilor Codului de procedura civila.
(2) Prin contestatia la executare debitorul poate invoca aparari de fond
impotriva titlului executoriu, cu exceptia cazului in care a formulat, potrivit
art. 8, cerere in anulare impotriva ordonantei de admitere a cererii
creditorului."
In motivarea exceptiei ridicate se invoca incalcarea urmatoarelor
dispozitii din Constitutie: art. 16 alin. (1) - referitor la egalitatea in
drepturi a cetatenilor, art. 21 alin. (1) si (2) - consacrat accesului liber la
justitie, art. 24 alin. (1) - referitor la garantarea dreptului la aparare,
art. 44 alin. (1) si art. 136 alin. (1) si (5) - referitoare la dreptul de
proprietate, art. 53 - referitor la restrangerea exercitiului unor drepturi sau
al unor libertati, art. 126 alin. (2) - referitor la legalitatea competentei
instantelor judecatoresti si a procedurii de judecata. De asemenea, autorul
exceptiei invoca incalcarea art. 20 alin. (2) din Constitutie, referitor la
prioritatea pactelor si tratatelor privitoare la drepturile fundamentale ale
omului, la care Romania este parte, fata de legile interne nefavorabile,
intrucat sustine ca Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 contravine art. 6
paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, referitor la dreptul la un proces echitabil.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala retine
urmatoarele:
In jurisprudenta sa constanta, Curtea Constitutionala a statuat ca
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata este constitutionala
atat in ansamblu, cat si examinandu-se separat dispozitiile sale, prin
raportare la aceleasi norme constitutionale invocate si in prezenta cauza.
Astfel, de exemplu, prin deciziile nr. 348 din 18 septembrie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 847 din 27 noiembrie
2003, si nr. 447 din 26 octombrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 12 din 5 ianuarie 2005, Curtea a constatat
constitutionalitatea dispozitiilor art. 1 alin. (1) si (2), art. 4 alin. (2),
(3) si (4), art. 6, 8, 9, 10 si 11^1 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001
privind procedura somatiei de plata, aprobata cu modificari prin Legea nr.
295/2002, cu modificarile ulterioare, fata de prevederile art. 16 alin. (1) si
(2), art. 20 alin. (1) si (2), art. 21 alin. (1), (2) si (3), art. 24, art. 44
alin. (1) teza intai, art. 53 alin. (1) si (2), art. 126 si art. 136 alin. (1)
si (6) din Constitutie, precum si fata de art. 6 paragraful 1 teza intai din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Prin deciziile pronuntate in materie, Curtea a retinut, in esenta,
urmatoarele: Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 reglementeaza o procedura speciala
si accelerata, derogatorie de la normele procedurii civile, care urmareste
recuperarea intr-un timp cat mai scurt a creantelor certe, lichide si
exigibile, ce reprezinta obligatii contractuale de plata a unor sume de bani.
Acest caracter special al procedurii a determinat limitarea mijloacelor de
proba utilizabile la inscrisuri, in prima faza, completate ulterior cu
explicatiile si lamuririle date de parti, limitarea fiind deopotriva valabila
pentru ambele parti, in conditii identice pentru exercitarea dreptului la
aparare. Celelalte aspecte ale raporturilor juridice dintre parti urmeaza a fi
rezolvate conform reglementarilor din dreptul comun. Modul in care instantele
judecatoresti admit sau resping cererile de probatiune reprezinta o problema de
aplicare, iar nu de constitutionalitate a textului de lege. Impotriva hotararii
de respingere a cererii in anulare debitorul poate declara recurs care se
judeca conform normelor dreptului comun, iar impotriva titlului executoriu
poate formula contestatie la executare, de asemenea, potrivit normelor Codului
de procedura civila. Totodata, textele de lege criticate contin norme de
procedura asupra carora legiuitorul este suveran a legifera, evident cu
respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale, in temeiul art. 125 alin.
(3) din Constitutie, in forma anterioara revizuirii sale, potrivit caruia
"Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege".
Pe de alta parte, Curtea observa ca argumentele prezentate de autorul
prezentei exceptii de neconstitutionalitate sunt similare cu cele formulate de
autorii exceptiilor de neconstitutionalitate solutionate de Curtea
Constitutionala prin deciziile mai sus mentionate si, intrucat nu au intervenit
elemente noi, de natura sa determine schimbarea jurisprudentei amintite,
considera ca solutiile si argumentele ce au stat la baza acestora se mentin si
in cauza de fata.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a pct. 4 al
articolului unic din Legea nr. 295/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, fata de prevederile art. 16
alin. (1), art. 24 si ale art. 53 din Constitutie, Curtea observa ca
dispozitiile legale indicate abroga art. 11 din Ordonanta Guvernului nr.
5/2001, care dispunea: "Prevederile prezentei ordonante se completeaza cu
dispozitiile Codului de procedura civila."
Potrivit art. 721 din Codul de procedura civila, dispozitiile codului
alcatuiesc procedura de drept comun in materie civila si comerciala,
aplicandu-se in materiile prevazute de alte legi in masura in care acestea nu
cuprind dispozitii potrivnice. Curtea constata ca, in urma modificarilor aduse
prin legea de aprobare, Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 contine reglementari in
sensul aplicarii regulilor procedurale de drept comun doar in cazuri exprese
[de exemplu, la art. 11^1 alin. (2)], acolo unde legiuitorul a considerat
necesara trimiterea directa la prevederile aplicabile din Codul de procedura
civila, astfel ca, din acest punct de vedere, caracterul superfluu al
reglementarii abrogate este evident. Pe de alta parte, abrogarea unui text normativ,
oricum inutil, nu poate sa aiba nici o legatura cu restrangerea "fara nici
o justificare constitutionala", asa cum sustine autorul exceptiei, a
egalitatii in drepturi, a accesului liber la justitie sau a dreptului la
aparare.
De altfel, constitutionalitatea dispozitiilor pct. 4 al articolului unic
din Legea nr. 295/2002 a mai fost examinata, prin raportare la aceleasi texte
din Constitutie invocate si de autorul prezentei exceptii, iar prin Decizia nr.
397 din 21 octombrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 881 din 11 decembrie 2003, Curtea Constitutionala a statuat in sensul
conformitatii textului de lege criticat cu Legea fundamentala.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a ordonantei, in
ansamblul sau, fata de prevederile art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, raportat la art. 20
alin. (2) din Constitutie, Curtea observa ca prin Decizia nr. 161 din 30 mai
2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 448 din 26
iunie 2002, Decizia nr. 317 din 19 noiembrie 2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 930 din 19 decembrie 2002, Decizia nr. 470
din 4 decembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
89 din 31 ianuarie 2004, si prin Decizia nr. 219 din 21 aprilie 2005, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 468 din 2 iunie 2005, Curtea a
constatat ca dispozitiile ordonantei, in ansamblul sau, nu contravin exigentelor
dreptului la un proces echitabil.
Intrucat in cauza de fata nu au intervenit elemente noi, de natura sa
determine schimbarea jurisprudentei amintite, Curtea considera ca solutiile si
argumentele ce au stat la baza acestora isi mentin valabilitatea, astfel ca
exceptia urmeaza a fi respinsa ca neintemeiata si sub acest aspect.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 4 al
articolului unic din Legea nr. 295/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, a dispozitiilor art. 1, art. 4
alin. (2), art. 6 alin. (1), (2) si (4), art. 8 alin. (1) si (2) si ale art. 10
din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, in
special, precum si a ordonantei, in ansamblul sau, sub aspectele criticate,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Marcecost Com" - S.R.L.
din Suceava in Dosarul nr. 41/2005 al Judecatoriei Suceava.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia Margareta Nita
|