DECIZIE Nr. 493 din 11 noiembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin.
(1) lit. b) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1 din 3 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, exceptie ridicata de Mirela Geanina Sofian in Dosarul
nr. 4.389/LM/2004 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de
munca si litigii de munca.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata. In acest sens arata ca ocuparea
posturilor din invatamantul preuniversitar de stat se face, de principiu, prin
concurs organizat anual, cu anuntarea posturilor neocupate de titulari la
unitatile de invatamant, personalul didactic putand opta, in raport cu
rezultatele obtinute la concurs, pentru ocuparea acestor posturi la diferite
cicluri de invatamant, respectiv pentru unitatile scolare din mediul urban sau
rural. Dispozitiile art. 10 din Legea nr. 128/1997 stabilesc ordinea ocuparii
posturilor didactice din invatamantul de stat, iar la lit. b) a aceluiasi
articol se reglementeaza transferarea personalului didactic titular
disponibilizat prin restrangere de activitate sau prin desfiintarea unor
unitati scolare. Atata timp cat reglementarea dedusa controlului de
constitutionalitate se aplica tuturor celor aflati in situatia prevazuta in
ipoteza normei legale, fara nici o discriminare pe considerente arbitrare,
critica cu privire la incalcarea dispozitiilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie, referitoare la egalitatea in drepturi, nu este intemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 8 iulie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 4.389/LM/2004,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de munca a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, exceptie ridicata de Mirela Geanina Sofian.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile art. 10 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 128/1997 vin in
contradictie cu cele ale art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece, prevazand
ca personalul didactic disponibilizat prin restrangere de activitate sau prin
desfiintarea unor posturi poate fi transferat in unitati scolare echivalente
sau intr-o treapta inferioara de invatamant, textul criticat creeaza o
discriminare intre categoriile de personal din interiorul sistemului de
invatamant, chiar daca pentru titularizare pe post se sustine acelasi concurs,
atat pentru ciclul gimnazial, cat si pentru cel liceal.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de munca
considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat
dispozitiile art. 10 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 128/1997 nu creeaza
situatii discriminatorii intre persoane aflate in situatii similare.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens arata ca, potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale, in
deplin acord cu cea a Curtii Europene a Drepturilor Omului, principiul
egalitatii nu conduce la uniformitate, la negarea dreptului la diferenta de
tratament juridic in cazul unor situatii diferite. Atata timp cat reglementarea
dedusa controlului de constitutionalitate se aplica tuturor celor aflati in
situatia prevazuta in ipoteza normei legale, fara nici o discriminare pe
considerente arbitrare, critica cu privire la incalcarea dispozitiilor art. 16
alin. (1) din Constitutie, referitoare la egalitatea in drepturi, nu este
intemeiata.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
deoarece textul de lege criticat se aplica tuturor persoanelor aflate in
situatia prevazuta de ipoteza normei juridice, si anume intregului personal
didactic titular disponibilizat prin restrangere de activitate sau prin
desfiintarea unor unitati scolare, fara a se incalca principiul constitutional
al egalitatii in drepturi a cetatenilor si fara a institui privilegii sau
discriminari. Curtea Constitutionala a statuat, in mod constant, ca principiul
egalitatii nu inseamna uniformitate, astfel incat, daca la situatii egale
trebuie sa corespunda un tratament egal, la situatii diferite tratamentul
juridic nu poate fi decat diferit.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 10 alin. (1)
lit. b) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 158 din 16 iulie
1997, cu modificarile si completarile ulterioare, textul de lege criticat avand
urmatorul continut:
- Art. 10 alin. (1) lit. b): "(1) Ordinea ocuparii posturilor
didactice din invatamantul de stat este:
(...) b) transferarea personalului didactic titular disponibilizat prin
restrangere de activitate sau prin desfiintarea unor unitati scolare;
transferul se efectueaza in unitati scolare echivalente sau intr-o treapta
inferioara de invatamant, in specialitate, in limitele aceluiasi regim de
mediu, rural sau urban, ori din mediul urban in mediul rural;".
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale cuprinse in art. 16 alin. (1), care au urmatorul
continut:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, de regula,
ocuparea posturilor din invatamantul preuniversitar de stat se face prin
concurs organizat anual, cu anuntarea posturilor neocupate de titulari la
unitatile de invatamant, personalul didactic putand opta, in raport cu
rezultatele obtinute la concurs, pentru ocuparea acestor posturi la diferite
cicluri de invatamant, respectiv pentru unitatile scolare din mediul urban sau
rural.
Dispozitia de lege criticata reglementeaza o alta modalitate de ocupare a
posturilor didactice din invatamantul preuniversitar de stat, respectiv
transferarea personalului didactic titular disponibilizat in unitati scolare
echivalente sau intr-o treapta inferioara de invatamant in specialitate, in
limitele aceluiasi regim de mediu, rural sau urban, ori din mediul urban in
mediul rural. Personalul vizat de art. 10 alin. (1) lit. b) a sustinut anterior
concursul pentru ocuparea posturilor declarate vacante, castigand, pe baza
rezultatelor obtinute, dreptul de a opta si a ocupa un post la o anumita
treapta de invatamant, intr-o anumita specialitate, in mediul urban sau in cel
rural. Aceasta categorie de personal nu poate pretinde, in cazul transferului,
ocuparea unor posturi didactice la o treapta superioara de invatamant, in alta
specialitate sau in mediul urban, in locul mediului rural. Desi modul de
desfasurare a concursului pentru ocuparea posturilor din invatamantul
preuniversitar de stat este identic pentru ciclul gimnazial si cel liceal,
dreptul personalului didactic de a opta pentru un anumit post s-a nascut in
conformitate cu rezultatele obtinute la concurs si poate fi exercitat o singura
data dupa concurs.
Curtea retine ca dispozitia de lege criticata se aplica tuturor persoanelor
aflate in situatia prevazuta de ipoteza normei legale, si anume tuturor
persoanelor care au calitatea de cadru didactic titular disponibilizat si care
doresc transferarea, aceasta realizandu-se pentru toate persoanele in unitati
scolare echivalente sau intr-o treapta inferioara de invatamant in
specialitate, in limitele aceluiasi regim de mediu, rural sau urban, ori din
mediul urban in mediul rural, fara nici o discriminare pe considerente
arbitrare.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) din
Constitutie, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin.
(1) lit. b) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic,
exceptie ridicata de Mirela Geanina Sofian in Dosarul nr. 4.389/LM/2004 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de
munca.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Daniela Ramona Maritiu