Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 489 din 11 noiembrie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 51 din 14 ianuarie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Iuliana Nedelcu       - procuror
    Marieta Safta         - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala, ridicata de Teodora Salagean in Dosarul nr. 9.559/2003 al Judecatoriei Oradea.
    La apelul nominal lipseste autoarea exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Magistratul-asistent informeaza Curtea in legatura cu concluziile scrise, depuse la dosar de Teodora Salagean, prin care solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate asa cum a fost formulata.
    Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul pe fond, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca textul de lege criticat nu incalca prevederile constitutionale invocate de autoarea exceptiei.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 30 aprilie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 9.559/2003, Judecatoria Oradea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala. Exceptia a fost ridicata de Teodora Salagean intr-o cauza avand ca obiect plangerea impotriva rezolutiei emise in Dosarul nr. 279/P/2001 al Parchetului de pe langa Tribunalul Bihor, prin care s-a respins cererea acesteia de restituire a unui autoturism, ridicat de organele de cercetare penala in baza dispozitiilor art. 96 din Codul de procedura penala.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de lege criticat incalca dispozitiile constitutionale ale art. 21 alin. (1) privind accesul liber la justitie si ale art. 49 alin. (2) [devenit art. 53 alin. (2) ca urmare a revizuirii si republicarii Constitutiei, cu renumerotarea textelor] privind conditiile restrangerii exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, intrucat restrange controlul instantelor judecatoresti asupra actelor si masurilor procurorului. Astfel, pot fi atacate cu plangere, in temeiul art. 278^1 din Codul de procedura penala, numai rezolutiile si ordonantele de netrimitere in judecata, legiuitorul scotand de sub incidenta acestui articol de lege alte acte sau masuri ale procurorului, precum, in speta de fata, rezolutia de respingere a cererii de restituire a unui autoturism. Se mai arata ca nu pot fi supuse controlului instantelor judecatoresti masurile asiguratorii dispuse de procuror cu privire la bunurile invinuitului, inculpatului sau ale altei persoane si nici actul procurorului cu privire la restabilirea situatiei anterioare, intemeiat pe dispozitiile art. 170 din Codul de procedura penala. De asemenea, exista acte ale procurorului prin care acesta poate da solutii de natura celor prevazute expres de dispozitiile art. 278^1 din Codul de procedura penala, cum ar fi rechizitoriul, insa, acest act nefiind prevazut expres de legiuitor in textul de lege criticat (care face referire numai la ordonante si rezolutii), impotriva acestor solutii, chiar daca se incadreaza in textul legal criticat, cel interesat nu poate sa se adreseze cu plangere instantei judecatoresti. In opinia autoarei exceptiei, restrangerea dreptului de acces liber la justitie, instituita prin textul criticat, nu este necesara intr-o societate democratica, fiind asadar contrara prevederilor care reglementeaza conditiile restrangerii unor drepturi sau libertati, cuprinse in art. 53 din Constitutie.
    Judecatoria Oradea apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, critica autoarei exceptiei fiind determinata de o interpretare eronata a dispozitiilor art. 275 - 278^1 din Codul de procedura penala. Se arata in acest sens ca, atata vreme cat, in temeiul art. 278^1 din Codul de procedura penala, instanta urmeaza sa se pronunte asupra temeiniciei si legalitatii rezolutiei de neincepere a urmaririi penale, a ordonantei sau, dupa caz, a rezolutiei de clasare, de scoatere de sub urmarire penala sau de incetare a urmaririi penale date de procuror, iar, in temeiul dispozitiilor legale care reglementeaza materia urmaririi penale, instanta este abilitata sa se pronunte si asupra masurii confiscarii sau restituirii lucrurilor supuse confiscarii, nu exista nici un impediment ca, in cadrul plangerii reglementate de dispozitiile art. 278^1 din Codul de procedura penala, instanta sa-si exercite controlul asupra acestor masuri. Ca urmare, chiar daca in redactarea art. 278^1 din Codul de procedura penala nu se reitereaza si toate celelalte dispozitii incidente in materie, nu inseamna ca acestea nu se aplica, dispozitiile legale criticate fiind in concordanta cu prevederile art. 21 alin. (1) din Constitutie.
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, iar interpretarea data de autoarea exceptiei dispozitiilor art. 278^1 din Codul de procedura penala este eronata. Astfel, ceea ce se ataca in temeiul textului de lege criticat este modul de solutionare a cauzei de catre procuror, asadar atat solutia data in privinta actiunii penale, cat si solutia cu privire la aspectele incidente, a caror rezolvare intr-o anumita maniera depinde in mod necesar de solutionarea actiunii penale. Prin urmare, daca se ataca rezolutia sau ordonanta procurorului de netrimitere in judecata, instanta are obligatia de a solutiona cauza sub toate aspectele, in temeiul principiilor legalitatii si oficialitatii, cu luarea in considerare a rolului activ al instantei. Se mai arata ca, in ipoteza in care nu se exercita calea de atac prevazuta de art. 278^1 din Codul de procedura penala, accesul liber la justitie este garantat chiar prin dispozitiile art. 168 din Codul de procedura penala, referitoare la contestarea masurilor asiguratorii. Se conchide aratandu-se ca prevederile constitutionale ale art. 21, referitoare la accesul liber la justitie, sunt de aplicatie directa, astfel incat acestea se aplica neconditionat de vreo norma subsecventa.
    Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate nu incalca prevederile constitutionale ale art. 21 alin. (1), ci constituie o aplicare a acestora, intrucat asigura tocmai accesul liber la justitie, respectiv posibilitatea atacarii in fata instantei de judecata a rezolutiilor sau a ordonantelor procurorului de netrimitere in judecata. Totodata, se arata ca limitarea, prin textul de lege criticat, a actelor procurorului impotriva carora se poate face plangere la instanta de judecata reprezinta o problema de legiferare, iar nu de constitutionalitate.
    In ceea ce priveste critica formulata fata de prevederile art. 53 din Constitutie, se apreciaza ca aceasta nu poate fi retinuta, intrucat prevederile textului legal supus controlului de constitutionalitate nu contin restrangeri ale exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.
    In concluzie, Avocatul Poporului considera ca exceptia este neintemeiata.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala, potrivit carora "Dupa respingerea plangerii facute conform art. 275 - 278 impotriva rezolutiei de neincepere a urmaririi penale sau a ordonantei ori, dupa caz, a rezolutiei de clasare, de scoatere de sub urmarire penala sau de incetare a urmaririi penale, date de procuror, persoana vatamata, precum si orice alte persoane ale caror interese legitime sunt vatamate pot face plangere in termen de 20 de zile de la data comunicarii de catre procuror a modului de rezolvare, potrivit art. 277 si 278, la instanta careia i-ar reveni, potrivit legii, competenta sa judece cauza in prima instanta".
    Autoarea exceptiei considera ca aceste dispozitii sunt contrare prevederilor constitutionale ale art. 21 alin. (1) si art. 53 alin. (2), avand urmatorul continut:
    - Art. 21 alin. (1): "Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.";
    - Art. 53 alin. (2): "Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere existentei dreptului sau a libertatii."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca legiuitorul a reglementat, prin dispozitiile art. 278^1 din Codul de procedura penala, posibilitatea atacarii la instantele judecatoresti a acelor masuri sau acte ale procurorului prin care se solutioneaza cauza penala, fara ca aceasta sa mai ajunga in fata instantei, respectiv a rezolutiilor sau a ordonantelor procurorului de netrimitere in judecata. Intrucat acestea sunt acte prin care se infaptuieste justitia, este firesc sa fie verificate si confirmate ori infirmate de instantele judecatoresti, singurele autoritati prin a caror activitate se realizeaza justitia, in conformitate cu dispozitiile art. 126 alin. (1) din Constitutie. Asa fiind, Curtea retine ca textul de lege criticat nu ingradeste liberul acces la justitie, ci, dimpotriva, asigura realizarea acestui drept in conformitate cu prevederile art. 21 din Constitutie.
    Intrucat dispozitiile art. 278^1 din Codul de procedura penala nu reglementeaza nici o restrangere a exercitiului vreunui drept ori al unei libertati, ci da expresie unui drept constitutional, Curtea nu poate retine incalcarea prevederilor art. 53 alin. (2) din Constitutie, invocate, de asemenea, in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate.
    In realitate, criticile formulate vizeaza extinderea prevederilor art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala si la alte situatii neprevazute de acestea, si anume posibilitatea atacarii, pe calea plangerii la instantele judecatoresti, si a altor acte sau masuri ale procurorului, precum, in speta de fata, rezolutia de respingere a cererii de restituire a unui autoturism ridicat de organul de cercetare penala in baza dispozitiilor art. 96 din Codul de procedura penala. Acceptarea unor astfel de critici ar echivala cu transformarea instantei de contencios constitutional intr-un legislator pozitiv, ceea ce ar contraveni art. 61 din Constitutie, potrivit caruia Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a tarii.
    De altfel, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat in legatura cu constitutionalitatea dispozitiilor art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala, de exemplu, prin Decizia nr. 411 din 12 octombrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.035 din 9 noiembrie 2004, precum si prin Decizia nr. 452 din 28 octombrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.043 din 11 noiembrie 2004. Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii, solutia si considerentele deciziilor mentionate raman valabile si in cauza de fata.

    Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala, ridicata de Teodora Salagean in Dosarul nr. 9.559/2003 al Judecatoriei Oradea.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 11 noiembrie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Marieta Safta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 489/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 489 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 489/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu