DECIZIE Nr. 478 din 9 noiembrie 2004
asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 178 din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 69 din 20 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 173 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala, exceptie ridicata, din oficiu, de Tribunalul Satu Mare in
Dosarul nr. 22/2004.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate. Se arata ca prevederile criticate nu incalca textul
constitutional al art. 21 alin. (4), intrucat acestea nu consacra existenta
unei jurisdictii speciale administrative obligatorii, astfel incat partea se
poate adresa direct instantei de judecata, in conformitate cu dispozitiile art.
169 din Codul de procedura fiscala. In acest sens se invoca si Decizia Curtii
Constitutionale nr. 409/2004.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 22/2004,
Tribunalul Satu Mare a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 173 din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedura fiscala, exceptie ridicata, din oficiu, de
instanta de judecata.
Tribunalul Satu Mare, in motivarea exceptiei, considera ca prevederile art.
173 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 21 alin. (4). Se arata ca
textul legal criticat este neconstitutional "in masura in care se
interpreteaza ca obligatorie parcurgerea procedurii administrativ
jurisdictionale", intrucat in aceasta situatie contravine art. 21 alin.
(4) din Constitutie, "in conformitate cu care jurisdictiile administrative
sunt facultative si gratuite".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata.
In punctul de vedere prezentat se arata ca, in conformitate cu dispozitiile
art. 182 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala, "hotararea organului de jurisdictie administrativa este
supusa controlului judecatoresc". Astfel, se apreciaza ca
"instituirea unei asemenea proceduri speciale are ca scop asigurarea
accesului la justitie si nu limitarea acestuia", ceea ce nu contravine
textului constitutional invocat.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata.
Se arata ca art. 169 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala, astfel cum a fost modificat prin Legea de aprobare nr.
174/2004, stabileste regimul juridic al contestatiilor formulate impotriva
actelor administrative fiscale, "iar in formularea actuala acesta consacra
caracterul facultativ al acestei jurisdictii administrative si posibilitatea
contestatorului de a se adresa direct instantei judecatoresti". Potrivit
punctului de vedere formulat, contestatia este o cale administrativa de atac si
"nu inlatura dreptul la actiune al celui care se considera lezat in
drepturile sale printr-un act administrativ fiscal sau prin lipsa acestuia, in
conditiile legii".
Totodata, se apreciaza ca "nici chiar in formularea initiala a
prevederilor art. 169 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedura fiscala nu se putea sustine ca solutionarea pe cale
administrativ-jurisdictionala a contestatiilor formulate impotriva actelor
administrative fiscale avea un caracter obligatoriu, contestatorul avand
posibilitatea de a opta, ab initio, intre cele doua cai jurisdictionale".
Prin urmare, Guvernul considera ca "sustinerea autoarei exceptiei
referitoare la incalcarea prin dispozitiile legale criticate a prevederilor
art. 21 alin. (4) din Constitutia Romaniei [...] a ramas, in prezent, fara
obiect".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat de
autorul acesteia, il constituie dispozitiile art. 173 din Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 941 din 29 decembrie 2003.
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, Ordonanta Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedura fiscala a fost aprobata prin Legea nr. 174/2004,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 465 din 25 mai 2004,
si, in baza prevederilor art. II din aceasta lege, a fost republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 560 din 24 iunie 2004. Dupa
republicarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003, dispozitiile art. 178 au
preluat, in esenta, solutia legislativa cuprinsa in textul fostului art. 173.
In concordanta cu jurisprudenta sa, Curtea va examina constitutionalitatea
textului din Codul de procedura fiscala care a conservat reglementarea legala
anterioara, acesta avand urmatorul cuprins:
- Art. 178: "(1) Contestatiile formulate impotriva deciziilor de
impunere, a actelor administrative fiscale asimilate deciziilor de impunere,
precum si a titlurilor de creanta privind datoria vamala se solutioneaza dupa
cum urmeaza:
a) contestatiile care au ca obiect impozite, taxe, contributii, datorie
vamala, precum si accesorii ale acestora, al caror cuantum este sub 5 miliarde
lei, se solutioneaza de catre organele competente constituite la nivelul
directiilor generale unde contestatorii au domiciliul fiscal sau, dupa caz, de
catre organul fiscal stabilit la art. 33 alin. (3);
b) contestatiile formulate de marii contribuabili, care au ca obiect
impozite, taxe, contributii, datorie vamala, precum si accesorii ale acestora,
al caror cuantum este sub 5 miliarde lei, se solutioneaza de catre organele
competente constituite in cadrul respectivelor directii generale de
administrare a marilor contribuabili;
c) contestatiile care au ca obiect impozite, taxe, contributii, datorie
vamala, accesoriile acestora, al caror cuantum este de 5 miliarde lei sau mai
mare, precum si cele formulate impotriva actelor emise de organe centrale se
solutioneaza de catre organe competente de solutionare constituite la nivel
central.
(2) Contestatiile formulate impotriva altor acte administrative fiscale se
solutioneaza de catre organele fiscale emitente.
(3) Contestatiile formulate de cei care se considera lezati de refuzul
nejustificat de emitere a actului administrativ fiscal se solutioneaza de catre
organul ierarhic superior organului fiscal competent sa emita acel act.
(4) Contestatiile formulate impotriva actelor administrative fiscale emise
de autoritatile administratiei publice locale se solutioneaza de catre acestea.
(5) Cuantumul sumelor prevazute la alin. (1) se actualizeaza prin hotarare
a Guvernului."
Dispozitiile constitutionale invocate in sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate sunt cele ale art. 21 alin. (4), acestea avand urmatorul
cuprins:
- Art. 21 alin. (4): "Jurisdictiile speciale administrative sunt
facultative si gratuite."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca, in
esenta, critica de neconstitutionalitate consta in sustinerea ca obligativitatea
parcurgerii unei cai administrativ-jurisdictionale pentru solutionarea
contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscale este de
natura a contraveni prevederilor constitutionale ale art. 21 alin. (4), conform
carora jurisdictiile administrative sunt facultative si gratuite.
In legatura cu aceste sustineri, Curtea constata ca dispozitiile art. 178
din Codul de procedura fiscala instituie in materia impozitelor si taxelor,
precum si a contributiilor si datoriilor vamale proceduri prealabile
administrative de contestare a actelor emise de organele fiscale sau vamale -
recursuri gratioase la organele administrative emitente sau recursuri
ierarhice, la organele ierarhic superioare ale autoritatilor emitente ale
actelor respective, solutiile acestora neavand insa caracterul unor acte
administrative jurisdictionale. Astfel cum s-a aratat prin Decizia nr. 409 din
12 octombrie 2004, "asemenea proceduri, in care solutionarea plangerilor
si a contestatiilor introduse de persoanele interesate este atribuita insusi
organului care a emis actul atacat sau organului ierarhic superior acestuia, nu
intrunesc elementele definitorii ale activitatii de jurisdictie - caracterizata
prin solutionarea de catre un organ independent si impartial a litigiilor
privind existenta, intinderea sau exercitarea drepturilor subiective -, ele
fiind specifice functiei administrative", iar actele de solutionare a
contestatiilor sau reclamatiilor emise de catre aceste organe sunt acte
administrative supuse cenzurii instantei de judecata.
De altfel, potrivit dispozitiilor art. 169 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, astfel cum a fost
modificata prin Legea nr. 174/2004, "Contestatia este o cale
administrativa de atac si nu inlatura dreptul la actiune al celui care se
considera lezat in drepturile sale printr-un act administrativ fiscal sau prin
lipsa acestuia, in conditiile legii".
Curtea retine ca textul art. 21 alin. (4) din Constitutie prevede ca
jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite, fara a se
referi la caile administrative de atac.
In acest sens, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr.
409 din 12 octombrie 2004, prin care a fost respinsa exceptia de neconstitutionalitate
care privea, printre altele, dispozitiile art. 169 - 182 din Codul de procedura
fiscala.
Neexistand elemente noi de natura a determina schimbarea jurisprudentei
Curtii, considerentele si solutia acestei decizii isi pastreaza valabilitatea
si in prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1, 2, 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 178 din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, exceptie
ridicata, din oficiu, de Tribunalul Satu Mare in Dosarul nr. 22/2004.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Benke Karoly