DECIZIE Nr.
473 din 2 aprilie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 53 din Legea notarilor publici si a
activitatii notariale nr. 36/1995
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 287 din 4 mai 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae
Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 53 din Legea notarilor publici şi a
activităţii notariale nr. 36/1995, excepţie ridicată de Samuel Ben Abraham în
Dosarul nr. 45.908/3/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VI-a comercială.
La apelul nominal răspunde reprezentantul părţilor
Maria Sorela Mozafi şi Dani Mozafi, domnul avocat Cristian Duţescu, din cadrul
Baroului Bucureşti.
Lipsesc autorul excepţiei şi celelalte părţi, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Având cuvântul, reprezentantul părţilor Maria Sorela
Mozafi şi Dani Mozafi solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, arătând că,
prin criticile formulate, sunt vizate aspecte ce ţin de interpretarea şi
aplicarea legii.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 20 octombrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 45.908/3/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a comercială a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 53 din Legea notarilor publici şi a activităţii notariale
nr. 36/1995, excepţie ridicată de Samuel Ben Abraham.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că, prin acţiunea lor, reclamanţii au
pretins că dispoziţiile art. 53 din Legea nr. 36/1995, privind procedura de
rectificare/completare a actelor notariale prin acordul părţilor, se extinde şi
asupra încheierilor notariale prin care, în temeiul art. 91 sau art. 92 din
aceeaşi lege, notarul constată cu propriile sale simţuri anumite împrejurări pe
care le certifică prin încheiere. In opinia autorului excepţiei, normele
criticate se referă numai la actele supuse procedurii notariale, iar nu şi la
încheierile notarului, astfel cum susţin reclamanţii. Trebuie avută în vedere
în acest sens distincţia între actele notariale - care, în esenţă, exprimă
voinţa unei sau unor persoane şi care, în mod firesc, nu pot fi îndreptate ori
completate decât cu acordul şi în prezenţa acestora, şi încheieri, prin care
notarul public consemnează cele constatate cu propriile sale simţuri cu ocazia
încheierii actului. Se arată că, în măsura în care Curtea Constituţională
apreciază că legiuitorul a avut în vedere o astfel de interpretare a textului
criticat - în sensul celor susţinute de reclamanţi, respectiv că este aplicabil
şi încheierilor notariale de certificare, acest text contravine dispoziţiilor
constituţionale invocate.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a comercială apreciază că excepţia de neconstituţionalitate invocată în cauză este neîntemeiată, arătând că textele de
lege criticate nu intră în contradicţie cu principiile constituţionale
invocate. Apreciază, totodată, că argumentele pârâtului se rezumă la
modalitatea de interpretare a dispoziţiilor legale criticate.
In conformitate cu dispoziţiile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi
Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei
de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. 53 din Legea nr. 36/1995 sunt constituţionale. Procedura
prin care se permite notarului public să poată îndrepta erorile materiale sau
omisiunile vădite din actele notariale se face cu citarea părţilor şi cu
acordul acestora, deci cu respectarea tuturor drepturilor lor. Este firesc ca
notarul să procedeze la îndreptarea erorilor materiale din propriul act,
această procedură având nevoie de acordul părţilor citate în acest scop. Faptul
că neprezentarea părţilor înseamnă că acordul lor se prezumă nu este de natură
să încalce prevederile constituţionale invocate de autoarea excepţiei, o
soluţie contrară fiind de natură să lase pe seama voinţei uneia sau ambelor
părţi eficienţa unui act notarial.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţilor reprezentate, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), precum şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie art. 53 din Legea notarilor publici şi a activităţii notariale nr.
36/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 92 din 16 mai 1995, cu modificările
şi completările ulterioare, având următorul cuprins: „Actele notariale care prezintă
erori materiale sau omisiuni vădite pot fi îndreptate sau completate prin
încheiere de către notarul public, la cerere sau din oficiu, cu acordul
părţilor, dacă lucrările cuprind date care fac posibilă îndreptarea greşelilor
sau completarea omisiunilor. Acordul părţilor se prezumă dacă, fiind legal citate,
nu-şi manifestă opunerea. Despre îndreptarea sau completarea efectuată se face
menţiune pe toate exemplarele actului."
Se susţine că aceste dispoziţii legale încalcă
prevederile art. 16 alin. (2), art. 31 alin. (2) şi art. 53 alin. (1) din Legea
fundamentală, referitoare la egalitatea în drepturi, dreptul la informaţie şi
condiţiile restrângerii exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum
a fost formulată, Curtea constată că motivarea autorului vizează, în esenţă,
modul de interpretare şi aplicare a textului criticat în cauza dedusă
judecăţii. Se solicită, practic, Curţii Constituţionale să stabilească dacă
dispoziţiile art. 53 din Legea nr. 36/1995 (care constituie temeiul de drept al acţiunii formulate de
reclamanţi) sunt aplicabile şi în situaţia rectificării încheierilor de
certificare întocmite de notarul public. In opinia autorului excepţiei, textul
de lege criticat „nu se aplică încheierilor notarului, acesta referindu-se
numai la actele supuse procedurii notariale".
Asemenea critici nu pot fi reţinute, întrucât
interpretarea şi aplicarea legii în cauzele deduse judecăţii intră în
competenţa instanţelor judecătoreşti, iar nu a Curţii Constituţionale, care,
potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, se pronunţă „numai asupra
constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată".
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 53 din Legea notarilor publici şi a
activităţii notariale nr. 36/1995, excepţie ridicată de Samuel Ben Abraham în
Dosarul nr. 45.908/3/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VI-a comercială.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 aprilie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Marieta Safta