Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 47 din  3 februarie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 246 alin. (1) lit. i) si alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 141 din 17 februarie 2004


SmartCity3


    Nicolae Popa            - presedinte
    Costica Bulai           - judecator
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Petre Ninosu            - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Lucian Stangu           - judecator
    Ioan Vida               - judecator
    Paula C. Pantea         - procuror
    Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 56 alin. (1) lit. p) si alin. (2) liniuta 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 523/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Dinamic Oil" - S.R.L. din Arad in Dosarul nr. 8.194/2002 al Tribunalului Arad - Sectia comerciala si contencios administrativ.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Avand cuvantul pe fond, reprezentantul Ministerului Public arata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 a fost abrogata prin Codul fiscal care a intrat in vigoare de la data de 1 ianuarie 2004, iar solutia legislativa anterioara, criticata de autorul exceptiei, a fost preluata in noul act normativ de art. 246 alin. (1) lit. i) si alin. (2). Aceste prevederi nu aduc atingere dispozitiilor constitutionale invocate si nici celor din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece nu creeaza nici un fel de discriminari, partile situandu-se pe pozitii de identitate juridica.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 24 ianuarie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 8.194/2002, Tribunalul Arad - Sectia comerciala si contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 56 alin. (1) lit. p) si alin. (2) liniuta 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 523/2002.
    Exceptia a fost ridicata de recurenta Societatea Comerciala "Dinamic Oil" - S.R.L. din Arad in dosarul cu numarul de mai sus, avand drept obiect solutionarea unui recurs formulat impotriva unei sentinte civile pronuntate de Judecatoria Arad.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine ca textele de lege criticate sunt neconstitutionale, intrucat scopul normei mentionate este acela de a facilita supravegherea operatiunilor efectuate de platitorii de accize. De aceea, in opinia autorului, se impune o distinctie clara intre subiectii calificati, cei carora li se adreseaza in mod nemijlocit actul normativ, platitorii de accize, si comerciantii care intra in raporturi contractuale cu primii si nu sunt platitori de accize. Prin urmare, in cazul de fata se aduce atingere principiului nediscriminarii consacrat de art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece legea instituie acelasi tratament juridic pentru ambele categorii de subiecti, fara a face diferente in functie de calitatea lor de platitori sau de neplatitori de accize. Prin uniformizarea tratamentului sanctionator aplicabil in situatii distincte se creeaza o discriminare care nu are la baza un criteriu obiectiv si rezonabil, conditie in care aceasta discriminare ar fi justificata.
    De asemenea, textul criticat reglementeaza o contraventie care prin natura ei este incompatibila cu producerea unei pagube, iar cuantumul amenzii este vadit disproportionat fata de interesul social ocrotit, si anume, crearea unei posibilitati permanente si efective de verificare a desfasurarii tranzactiilor comerciale avand ca obiect produse supuse regimului accizelor. In sustinerea incalcarii art. 53 alin. (2) din Constitutie, republicata, autorul exceptiei a facut trimitere la limitele generale ale amenzii ca pedeapsa penala [art. 53 alin. 1 lit. c) - intre 1.000.000 lei si 500.000.000 lei], care sunt mult mai mici fata de limitele amenzii contraventionale prevazute de normele contestate.
    Tribunalul Arad - Sectia comerciala si contencios administrativ apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece nu este vorba de o incalcare a principiului egalitatii de tratament intre agentii platitori sau neplatitori de accize, intrucat legiuitorul a dorit sa asigure un grad mai mare de siguranta a platilor pentru operatiunile cu aceste produse, care de regula implica valori foarte mari. Faptul ca amenda pentru contraventii depaseste limitele generale ale amenzii penale nu are nici o relevanta, deoarece astfel de fapte sunt savarsite cu privire la categorii de produse care sunt tratate diferit de catre legiuitor, tocmai pentru ca beneficiile rezultate din derularea activitatilor comerciale specifice sunt foarte ridicate.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece atat agentii economici care produc sau importa produse supuse accizelor, cat si cei care cumpara astfel de produse incalca o norma legala care reglementeaza regimul juridic special al acestor produse, savarsind o contraventie. Astfel, sanctionarea ambelor categorii de agenti economici nu aduce atingere principiului nediscriminarii, deoarece ambele categorii se afla, prin savarsirea aceleiasi contraventii - neefectuarea decontarilor prin unitati bancare -, in situatii identice.
    Dispozitiile art. 53 din Constitutie, republicata, nu au relevanta in cauza, intrucat sanctionarea cu amenda contraventionala a agentilor economici care produc sau importa produse supuse accizelor si a celor care cumpara astfel de produse, in cazul in care aceste categorii de agenti economici nu efectueaza decontarile prin unitati bancare, nu constituie o restrangere a exercitiului dreptului de proprietate, in sensul articolului constitutional invocat, ci o limita a exercitarii dreptului de proprietate, care este conforma cu art. 44 alin. (1) teza a doua din Legea fundamentala.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    La data sesizarii instantei de contencios constitutional, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituiau dispozitiile art. 56 alin. (1) lit. p) si alin. (2) liniuta 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 30 noiembrie 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 523/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 567 din 1 august 2002, si care aveau urmatorul continut:
    - Art. 56 alin. (1) lit. p) si alin. (2) liniuta 12:
    "(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte: [...]
    p) neefectuarea prin unitati bancare a decontarilor intre agentii economici producatori sau importatori de produse supuse accizelor si agentii economici cumparatori de astfel de produse; [...]
    (2) Prin derogare de la prevederile art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare, contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza: [...]
    - cu amenda de la 500.000.000 lei la 1.000.000.000 lei, confiscarea cantitatilor de produse astfel cumparate si confiscarea veniturilor obtinute din vanzarea produselor pentru care decontarea s-a facut contrar prevederilor legale, cea de la lit. p)."
    Curtea constata ca in prezent dispozitiile legale criticate pe calea exceptiei de neconstitutionalitate nu mai sunt in vigoare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 523/2002, fiind in intregime abrogata prin titlul X art. 298 alin. (1) punctul 39 din Codul fiscal (Legea nr. 571/2003), publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, si care, potrivit art. 297, a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2004. Acest nou act normativ a conservat solutia legislativa anterioara a incriminarii contraventionale pentru neefectuarea prin unitati bancare a decontarilor si a stabilit cuantumul amenzii contraventionale, al carui minim a fost coborat de la suma de 500.000.000 lei la suma de 200.000.000 lei. Prevederile legale criticate, astfel identificate, sunt cuprinse in titlul VIII - Masuri speciale privind supravegherea productiei, importului si circulatiei unor produse accizabile, capitolul VIII - Sanctiuni, art. 246 alin. (1) lit. i) si alin. (2), cu urmatorul continut:
    "(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte: [...]
    i) neefectuarea, prin unitati bancare, a decontarilor intre furnizori si cumparatori, ca persoane juridice, de produse accizabile; [...]
    (2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la 200.000.000 lei la 1.000.000.000 lei, precum si cu:
    - confiscarea produselor, iar in situatia in care acestea au fost vandute, confiscarea sumelor rezultate din aceasta vanzare, in cazurile prevazute la lit. a), b), d), e), l), m), n) si o);
    - confiscarea cisternelor si recipientelor, precum si a mijloacelor de transport utilizate in transportul alcoolului etilic si al distilatelor, in cazul prevazut la lit. l);
    - retragerea autorizatiei sau oprirea activitatii pentru o perioada de 1 - 3 luni, dupa caz, pentru situatiile prevazute la lit. d), e), j), l), m), n), o) si x)."
    Luand in considerare situatia creata in procesul legislativ mentionat, Curtea urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii art. 246 alin. (1) lit. i) si alin. (2) din Legea nr. 571/2003 (Codul fiscal).
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate prevederile art. 20 si art. 49 alin. (2) din Constitutia Romaniei, precum si ale art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Dupa aprobarea Legii de revizuire a Constitutiei Romaniei nr. 429/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003, Constitutia a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, dispozitiile invocate sunt cuprinse in art. 20 si art. 53 alin. (2), cu urmatorul continut:
    - Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care Romania este parte.
    (2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
    - Art. 53 alin. (2): "Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere existentei dreptului sau a libertatii.";
    - Art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale: "Exercitarea drepturilor si libertatilor recunoscute de prezenta conventie trebuie sa fie asigurata fara nici o deosebire bazata, in special, pe sex, rasa, culoare, limba, religie, opinii politice sau orice alte opinii, origine nationala sau sociala, apartenenta la o minoritate nationala, avere, nastere sau orice alta situatie."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca nu poate fi primita sustinerea autorului exceptiei privind incalcarea prevederilor art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si deci nici sustinerea privind incalcarea art. 53 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata, deoarece textul de lege criticat nu stabileste discriminari intemeiate pe criteriile prevazute de art. 4 alin. (2) din Constitutie, republicata, (sex, culoare, rasa etc.) ori alte discriminari, si nici nu se restrange dreptul de proprietate al persoanelor juridice, asa cum fara temei sustine autorul exceptiei.
    Potrivit dispozitiilor legale care formeaza obiectul exceptiei, sunt subiecte ale contraventiei prevazute de aceste dispozitii, furnizorii si cumparatorii de produse accizabile, persoane juridice, care nu efectueaza decontarile intre ei prin unitati bancare, fara vreo discriminare intre cele doua categorii de persoane juridice.
    De altfel, autorul exceptiei nici nu reclama existenta unei discriminari ci, dimpotriva, reclama lipsa discriminarii, sustinand ca textul de lege atacat ar trebui sa se aplice numai furnizorilor de produse accizabile, iar cumparatorilor de astfel de produse sa li se lase libertatea de a face plata pretului si in alta modalitate decat decontarea bancara.
    In ceea ce priveste sustinerea ca sanctiunea contraventionala prevazuta de textul de lege atacat este de natura sa restranga in mod disproportionat dreptul de proprietate al persoanelor juridice, Curtea constata ca aceasta sustinere nu este fondata, dat fiind ca diminuarea patrimoniala reclamata de autorul exceptiei nu se produce ca un efect al legii - care nu-si propune sa reglementeze in materia dreptului de proprietate - ci este o consecinta a tragerii la raspundere contraventionala pentru incalcarea obligatiei prevazute de art. 1 alin. (5) din Constitutia Romaniei, republicata, de respectare a normelor legale.
    Curtea retine, asadar, ca dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei, fiind de deplin conforme cu acestea, precum si cu prevederile art. 135 alin. (2) lit. b) din Legea fundamentala, potrivit carora statul are obligatia de a asigura protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara, legiuitorul avand deplina libertate de a reglementa, in indeplinirea acestei obligatii, masurile necesare pentru eliminarea conditiilor propice contrabandei si evaziunii fiscale.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d), al art. 147 alin. (4), al art. 20 si al art. 53 alin. (2) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 246 alin. (1) lit. i) si alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Dinamic Oil" - S.R.L. din Arad in Dosarul nr. 8.194/2002 al Tribunalului Arad - Sectia comerciala si contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 3 februarie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Afrodita Laura Tutunaru



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 47/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 47 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 47/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu