DECIZIE Nr. 459 din 20 septembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 privind unele masuri pentru monitorizarea
postprivatizare a contractelor de vanzare-cumparare de actiuni detinute de stat
la societatile comerciale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 951 din 26 octombrie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Rusu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 privind unele masuri
pentru monitorizarea postprivatizare a contractelor de vanzare-cumparare de
actiuni detinute de stat la societatile comerciale, exceptie ridicata de
Asociatia Suprem PAS Iasi in Dosarul nr. 774/2005 al Tribunalului Iasi - Sectia
comerciala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de admitere a exceptiei
de neconstitutionalitate, considerand ca prevederile art. 2 din Ordonanta
Guvernului nr. 25/2002 sunt neconstitutionale in masura in care acestea se
aplica si contractelor de vanzare-cumparare de actiuni, incheiate anterior
modificarii textului. Se arata ca dispozitiile criticate au fost modificate
prin Ordonanta Guvernului nr. 27/2005, iar actuala redactare nu mai prevede ca
ordonanta se aplica contractelor aflate in derulare pentru efectele produse de
acestea dupa intrarea ei in vigoare, ci tuturor contractelor de
vanzare-cumparare de actiuni. Prin aceasta modificare ordonanta se aplica
inclusiv contractelor aflate in derulare, pentru efectele produse de acestea
anterior intrarii ei in vigoare, fiind incalcat astfel art. 15 alin. (2) din
Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 mai 2005, pronuntata in Dosarul nr. 774/2005,
Tribunalul Iasi - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din Ordonanta
Guvernului nr. 25/2002, exceptie ridicata de Asociatia Suprem PAS Iasi in
dosarul mentionat, avand ca obiect judecarea cererii introduse de Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Statului, de rezolutiune a unui contract de
vanzare-cumparare de actiuni.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 contravine dispozitiilor art. 53
alin. (1) din Constitutie, deoarece "isi impune prevederile legale si
contractelor de vanzare-cumparare de actiuni incheiate inainte de aparitia
acestui act normativ, schimband in mare parte raspunderea cumparatorului in
cazul in care nu isi achita obligatiile de plata catre vanzator". Or,
apreciaza autorul exceptiei, modificarea unui contact de vanzare-cumparare de
actiuni printr-un act normativ nu poate fi facuta decat atunci cand se impun
situatiile prevazute de art. 53 din Constitutie.
Autorul exceptiei considera totodata ca prevederile criticate incalca si
dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie, deoarece contractul de
vanzare-cumparare de actiuni incheiat "este guvernat de legislatia
existenta in momentul incheierii contractului, intinderea drepturilor si
obligatiilor partilor fiind clar definita".
In consecinta, autorul exceptiei sustine ca "prin extinderea
prevederilor acestei ordonante de Guvern" i s-a "incalcat si restrans
dreptul de a invoca prevederile contractului de vanzare-cumparare de actiuni
nr. 16/1996".
Tribunalul Iasi - Sectia comerciala considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In sustinerea opiniei sale instanta
arata ca prevederile criticate, care reglementeaza doar sfera de aplicare a
Ordonantei Guvernului nr. 25/2002, nu aduc atingere in nici un fel
dispozitiilor art. 53 din Constitutie.
Totodata se apreciaza ca nu sunt incalcate nici dispozitiile art. 15 alin.
(2) din Constitutie, deoarece reglementarile criticate "garanteaza
suplimentar aplicarea principiului neretroactivitatii legii, in conditiile in
care stipuleaza ca ordonanta se aplica doar in ce priveste efectele produse de
contracte dupa intrarea ei in vigoare".
In conformitate cu prevederile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea acestui punct de vedere se considera, in ceea ce priveste
critica referitoare la dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie, ca
"ordonanta mentionata, instituind masuri de control postprivatizare si
modalitati de executare a obligatiilor asumate de cumparatori, nu vizeaza
efectele contractelor de vanzare-cumparare produse anterior intrarii sale in
vigoare, ci priveste urmarirea modului de indeplinire a obligatiilor asumate de
cumparator si modificarea pentru viitor a unor raporturi juridice nascute
anterior". In acest sens, este invocata Decizia Curtii Constitutionale nr.
330/2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
III lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998.
In legatura cu critica de neconstitutionalitate privind incalcarea
dispozitiilor art. 53 din Constitutie Guvernul apreciaza ca acestea "[nu]
sunt incidente in speta, [...] referindu-se la restrangerea exercitiului unor
drepturi sau al unor libertati fundamentale ale cetatenilor si nu ale unor
societati comerciale". Guvernul considera, de asemenea, ca "solutiile
legislative criticate sunt in concordanta cu imperativul protejarii intereselor
nationale in activitatea economica, financiara si valutara, consacrat de art.
135 alin. (2) lit. b) din Legea fundamentala".
In punctul de vedere prezentat Guvernul invoca si jurisprudenta Curtii Constitutionale,
mentionand Decizia nr. 189 din 27 aprilie 2004.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile criticate sunt
constitutionale. In motivarea acestui punct de vedere se arata ca "textul
legal criticat nu contine nici o dispozitie cu caracter retroactiv. Dimpotriva,
prin prevederea <<Prezenta ordonanta se aplica contractelor, pentru
efectele produse de acestea dupa intrarea ei in vigoare>>, textul elimina
orice posibilitate de retroactivitate a dispozitiilor sale". Este mentionata
in acest sens Decizia Curtii Constitutionale nr. 189/2004.
Referitor la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor "art. 2
din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 fata de art. 53 alin. (2) din Legea
fundamentala", Avocatul Poporului apreciaza ca "dispozitiile legale
criticate, prin continutul reglementarii lor, nu pun in discutie restrangeri
ale exercitiului unor drepturi sau libertati fundamentale".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, il
constituie dispozitiile art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 25 din 30 ianuarie
2002 privind unele masuri de urmarire a executarii obligatiilor asumate prin
contractele de privatizare a societatilor comerciale, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 89 din 2 februarie 2002, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 506 din 12 iulie 2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 549 din 26 iulie 2002. Ordonanta a
fost ulterior modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 40 din 30
ianuarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 67 din
2 februarie 2003, aprobata prin Legea nr. 198 din 13 mai 2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 334 din 16 mai 2003.
Cuprinsul acestor dispozitii era urmatorul:
- Art. 2: "Prezenta ordonanta se aplica contractelor avand ca obiect
vanzarea-cumpararea de actiuni detinute de stat la societati, incheiate cu
Fondul Proprietatii de Stat sau de Autoritatea pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului, denumita in continuare Autoritate, si
aflate in derulare, pentru efectele produse de acestea dupa intrarea ei in
vigoare."
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale a fost adoptata Ordonanta
Guvernului nr. 27 din 14 iulie 2005 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 25/2002 privind unele masuri de urmarire a executarii
obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a societatilor comerciale,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 635 din 19 iulie
2005.
Prin articolul I pct. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2005 a fost
modificat titlul Ordonantei Guvernului nr. 25/2002, in sensul ca va avea
urmatorul cuprins: "Ordonanta privind unele masuri pentru monitorizarea
postprivatizare a contractelor de vanzare-cumparare de actiuni detinute de stat
la societatile comerciale".
Totodata, prin art. I pct. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2005 a fost
modificat art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002, fiind suprimata din
finalul textului prevederea ca ordonanta se aplica contractelor "aflate in
derulare, pentru efectele produse de acestea dupa intrarea ei in vigoare".
Textul criticat are in prezent urmatorul cuprins:
- Art. 2: "Prezenta ordonanta se aplica contractelor avand ca obiect
vanzarea-cumpararea de actiuni detinute de stat la societati comerciale,
incheiate de Fondul Proprietatii de Stat, de Autoritatea pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului sau de Autoritatea pentru Valorificarea
Activelor Statului, denumita in continuare Autoritate."
Avand in vedere ca reglementarea de principiu a ramas aceeasi, Curtea
urmeaza, conform jurisprudentei sale, sa se pronunte asupra
constitutionalitatii reglementarii in vigoare.
Textele constitutionale considerate a fi fost incalcate prin dispozitiile
criticate sunt cele ale art. 15 alin. (2) si ale art. 53, texte care au
urmatorul cuprins:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale sau contraventionale mai favorabile.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii."
Autorul exceptiei sustine, in esenta, ca prevederile legale criticate, care
modifica un contract de vanzare-cumparare de actiuni, incheiat inaintea
intrarii lor in vigoare, sunt neconstitutionale intrucat restrange exercitiul
unor drepturi sau al unor libertati, incalcand totodata si principiul
neretroactivitatii legii.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata.
Potrivit art. 1 din ordonanta criticata, aceasta "reglementeaza
monitorizarea executarii obligatiilor asumate de cumparatori pe perioada
derularii contractelor de vanzare-cumparare de actiuni detinute de stat la
societatile comerciale, societatile si companiile nationale, denumite in
continuare societate."
Rezulta ca textul criticat pentru neconstitutionalitate nu contine, in
sine, dispozitii cu caracter retroactiv. Aceste prevederi legale, astfel cum au
fost modificate prin Ordonanta Guvernului nr. 27/2005, nu cuprind referiri cu
privire la o eventuala aplicare pentru perioada anterioara intrarii lor in
vigoare. In consecinta, nu sunt incalcate prevederile constitutionale ale art.
15 alin. (2).
De altfel, alte dispozitii ale Ordonantei Guvernului nr. 27/2005 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 25/2002 cuprind precizari
in sensul ca nu se pune problema retroactivitatii. In acest sens, art. II al
Ordonantei Guvernului nr. 27/2005 prevede ca "Dispozitiile art. 26^1 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 506/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica
numai obligatiilor referitoare la angajamente investitionale a caror scadenta
este ulterioara intrarii in vigoare a prezentei ordonante". De asemenea,
alin. (1) al art. III din Ordonanta Guvernului nr. 27/2005 prevede: "In
scopul organizarii si desfasurarii in conditii unitare a monitorizarii
postprivatizare, prevederile cap. IV <<Urmarirea modului de realizare a
obligatiilor contractuale>> din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 506/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare, se aplica si contractelor aflate in derulare pentru
perioada ramasa de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante." Mai
mult, alin. (2) al aceluiasi articol prevede ca "Pentru perioada scursa
pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante Autoritatea poate
conveni cu cumparatorul, prin act aditional, aplicarea prevederilor alin.
(1)", ceea ce duce la concluzia ca numai prin acordul de vointa al
partilor ar putea fi aplicabile dispozitiile respective si pentru perioada
anterioara intrarii in vigoare a acestora.
De altfel, Curtea constata ca dispozitia criticata a mai fost supusa
controlului de constitutionalitate, Curtea respingand exceptiile de
neconstitutionalitate. Prin Decizia nr. 189 din 27 aprilie 2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 510 din 7 iunie 2004, Curtea a
retinut ca art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002, in forma in vigoare
anterior modificarii aduse prin Ordonanta Guvernului nr. 27/2005, nu contine
nici o prevedere cu caracter retroactiv.
In legatura cu sustinerea autorului exceptiei, referitoare la incalcarea
dispozitiilor art. 53 din Constitutie privind restrangerea exercitiului unor
drepturi sau al unor libertati, Curtea retine ca acest text nu este incident in
cauza, in conditiile in care dispozitiile criticate, prin continutul
reglementarii lor, nu prevad restrangeri ale exercitiului unor drepturi sau
libertati fundamentale.
Potrivit considerentelor expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 privind unele masuri pentru monitorizarea
postprivatizare a contractelor de vanzare-cumparare de actiuni detinute de stat
la societatile comerciale, exceptie ridicata de Asociatia Suprem PAS Iasi in
Dosarul nr. 774/2005 al Tribunalului Iasi - Sectia comerciala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta