DECIZIE Nr. 458 din 28 octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 141 alin.
1 din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 60 din 18 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 141 din Codul de procedura penala, ridicata de Ionel George
Gerhardt Manaila in Dosarul nr. 108/2004 al Inaltei Curti de Casatie si
Justitie - Completul de 9 judecatori.
La apelul nominal s-a prezentat autorul exceptiei. Procedura de citare a
fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul autorului exceptiei, care
solicita admiterea acesteia, sustinand oral motivele de neconstitutionalitate a
textului de lege criticat, expuse in notele scrise depuse la dosar.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, considerand ca dispozitiile de lege criticate nu
contravin prevederilor constitutionale si nici celor din actele internationale
invocate de autorul exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 108/2004, Inalta
Curte de Casatie si Justitie - Completul de 9 judecatori a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 141
din Codul de procedura penala. Exceptia a fost ridicata de Ionel George
Gerhardt Manaila intr-o cauza avand ca obiect solutionarea recursului declarat
de acesta impotriva Incheierii din 22 aprilie 2004 a Inaltei Curti de Casatie
si Justitie - Sectia penala, prin care s-a constatat ca in cauza subzista
temeiurile care au determinat luarea masurii arestarii preventive si, in
conformitate cu dispozitiile art. 300^2 si 160^b din Codul de procedura penala,
s-a dispus mentinerea acestei masuri.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 141 din Codul de procedura penala sunt neconstitutionale, deoarece incalca
dispozitiile art. 11 din Constitutie referitoare la dreptul international si
dreptul intern, dispozitiile art. 20 din Constitutie referitoare la tratatele
internationale privind drepturile omului, dispozitiile art. 23 alin. (7) din
Legea fundamentala referitoare la caile de atac impotriva incheierilor
instantei privind masura arestarii preventive, dispozitiile art. 51 din
Constitutie referitoare la dreptul de petitionare, dispozitiile art. 5 pct. 4
si art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, precum si dispozitiile art. 2 pct. 1 din Protocolul aditional nr.
7 la aceasta conventie. In esenta, in motivarea exceptiei se sustine ca
statuarea, prin art. 141 din Codul de procedura penala, asupra posibilitatii
atacarii cu recurs exclusiv a incheierilor date la judecarea in fond si in apel
a cauzei penale, prin care s-a dispus cu privire la o masura preventiva si
excluderea posibilitatii exercitarii aceleiasi cai de atac, in vederea
verificarii legalitatii incheierilor, cu acelasi obiect, date la judecarea in
recurs a cauzei penale, contravin dispozitiilor constitutionale si celor din
actele internationale invocate.
Inalta Curte de Casatie si Justitie - Completul de 9 judecatori si-a
exprimat opinia in sensul constitutionalitatii art. 141 din Codul de procedura
penala, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 281/2003.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatul Poporului pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata, deoarece este de
competenta exclusiva a legiuitorului de a institui regulile de desfasurare a
procesului penal. In ceea ce priveste caile de atac, dispozitiile art. 129 din
Constitutie statueaza ca acestea se exercita numai in conditiile stabilite de
lege. De asemenea, arata ca nici normele constitutionale, nici cele cuprinse in
conventiile internationale privind drepturile omului nu stabilesc dreptul la
exercitarea cailor de atac impotriva incheierilor privind masurile preventive.
Astfel, dispozitiile art. 2 din Protocolul aditional nr. 7 la Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, invocate de autorul
exceptiei, stabilesc dreptul la un recurs efectiv pentru cauzele in care se
ataca o hotarare de condamnare, asadar o hotarare prin care s-a solutionat
cauza in fond. Prin urmare, dispozitiile art. 141 din Codul de procedura penala
nu contravin prevederilor constitutionale cuprinse in art. 11 si 20.
Dispozitiile art. 141 din Codul de procedura penala nu contravin nici
prevederilor art. 23 alin. (7) din Constitutie, potrivit carora incheierile
instantei privind masurile preventive sunt supuse cailor de atac prevazute de
lege. Asadar, reglementarea cailor de atac in materia masurii arestarii
preventive este de competenta exclusiva a legiuitorului.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 141 din Codul de
procedura penala sunt constitutionale. Arata, in acest sens, ca prin textul de
lege criticat legiuitorul a stabilit calea de atac impotriva incheierii
pronuntate de instanta in cursul judecatii privind masurile preventive, in
deplina concordanta cu prevederile art. 23 alin. (7) din Constitutie. Nici
prevederile art. 11 si 20 din Constitutie, raportate la dispozitiile art. 5
pct. 4 si art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale nu sunt incalcate, intrucat, in jurisprudenta sa,
Curtea Constitutionala a stabilit, in acord cu jurisprudenta Curtii Europene a
Drepturilor Omului, in legatura cu aplicarea art. 5 pct. 4 din conventie, ca
aceste prevederi dau expresie dreptului persoanei arestate de a se plange
inaintea unui tribunal competent asupra masurii de arestare sau detinere luate
impotriva sa, neavand semnificatia reglementarii unei cai de atac ulterioare
impotriva solutiei date de instanta competenta. Totodata, considera ca nu sunt
incalcate nici prevederile art. 13 din conventie, intrucat textul de lege
criticat permite persoanelor arestate pe nedrept sa se adreseze efectiv unei
instante nationale. In ceea ce priveste incalcarea dispozitiilor art. 52 din
Constitutie, precum si a dispozitiilor art. 2 din Protocolul aditional nr. 7 la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
Avocatul Poporului apreciaza ca acestea nu au incidenta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Curtea constata ca, desi a fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 141 din Codul de procedura penala,
in realitate, asa cum rezulta din motivarea exceptiei, critica de
neconstitutionalitate priveste numai dispozitiile alin. 1 al art. 141 din Codul
de procedura penala. Astfel fiind, Curtea Constitutionala se va pronunta asupra
exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 141 alin. 1 din Codul de
procedura penala, potrivit carora: "Incheierea data in prima instanta si
in apel, prin care se dispune luarea, revocarea, inlocuirea, incetarea sau
mentinerea unei masuri preventive ori prin care se constata incetarea de drept
a arestarii preventive, poate fi atacata separat, cu recurs, de procuror sau de
inculpat. Termenul de recurs este de 24 de ore si curge de la pronuntare,
pentru cei prezenti, si de la comunicare, pentru cei lipsa."
Autorul exceptiei considera ca acest text legal este neconstitutional,
deoarece nu prevede calea de atac a recursului si impotriva incheierii de
mentinere a masurii arestarii preventive, data la judecarea in recurs a cauzei
penale, ceea ce contravine prevederilor constitutionale ale art. 11 referitoare
la dreptul international si dreptul intern, ale art. 20 referitoare la
tratatele internationale privind drepturile omului, ale art. 23 alin. (7)
referitoare la caile de atac impotriva incheierilor instantei privind masura
arestarii preventive si ale art. 51 referitoare la dreptul de petitionare. De
asemenea, autorul exceptiei invoca si incalcarea, prin acelasi text legal, a
dispozitiilor art. 5 pct. 4 si ale art. 13 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, dispozitii privind dreptul
la libertate si la siguranta si dreptul la un recurs efectiv, precum si
dispozitiile art. 2 pct. 1 din Protocolul aditional nr. 7 la conventie, privind
dreptul la doua grade de jurisdictie in materie penala.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
dispozitiile art. 141 alin. 1 din Codul de procedura penala prevad
posibilitatea atacarii separat cu recurs, de procuror sau de inculpat, a
incheierii date in prima instanta si in apel prin care se dispune luarea,
revocarea, inlocuirea, incetarea sau mentinerea unei masuri preventive ori prin
care se constata incetarea de drept a arestarii preventive. Rezulta ca aceste
dispozitii se refera la o hotarare care nu solutioneaza fondul cauzei, ci care
priveste o masura procesuala provizorie, chiar daca aceasta este privativa de
libertate. Inculpatul sau invinuitul poate cere punerea sa in libertate
provizorie sub control judiciar sau pe cautiune, conform art. 5 alin. 5 din
Codul de procedura penala, in tot cursul procesului penal, iar daca nu mai
exista temei care sa justifice mentinerea masurii preventive, aceasta trebuie
revocata din oficiu sau la cerere, potrivit art. 139 alin. 2 din Codul de
procedura penala.
Asadar, se constata ca nu au incidenta in cauza prevederile constitutionale
ale art. 51 referitoare la dreptul de petitionare, precum si cele ale art. 2
pct. 1 din Protocolul aditional nr. 7 la Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, care se refera la dreptul oricarei
persoane "declarata vinovata de o infractiune" de a cere
"examinarea declaratiei de vinovatie sau a condamnarii de catre o
jurisdictie superioara", deci la dreptul la o cale de atac impotriva
hotararii judecatoresti prin care se constata vinovatia penala a unei persoane,
iar nu la dreptul la recurs impotriva incheierilor privind masurile preventive.
In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei referitoare la
incalcarea prin art. 141 alin. 1 din Codul de procedura penala a art. 23 alin.
(7) din Constitutie, este de retinut ca si aceasta critica este lipsita de
temei. Potrivit art. 23 alin. (7) din Legea fundamentala, "Incheierile
instantei privind masura arestarii preventive sunt supuse cailor de atac
prevazute de lege". Rezulta ca optiunea legiuitorului de a nu fi prevazut
o astfel de cale de atac si impotriva incheierii de mentinere a masurii
arestarii preventive, data la judecarea in recurs a cauzei penale, nu poate fi
considerata neconstitutionala, deoarece, potrivit art. 129 din Constitutie,
"Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul
Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii". Este atributul
exclusiv al legiuitorului de a institui caile de atac si conditiile in care
acestea pot fi exercitate.
Totodata, in conformitate cu dispozitiile art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, in exercitarea controlului, "Curtea Constitutionala se pronunta
numai asupra constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata,
fara a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului". Or,
autorul exceptiei solicita tocmai completarea prevederilor art. 141 alin. 1 din
Codul de procedura penala, solicitare contrara atat prevederilor mentionate,
cat si prevederilor constitutionale cuprinse in art. 61 alin. (1), potrivit
carora "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman
si unica autoritate legiuitoare a tarii".
Referitor la pretinsa contrarietate a dispozitiilor art. 141 alin. 1 din
Codul de procedura penala cu prevederile art. 5 pct. 4 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, conform carora
"Orice persoana lipsita de libertatea sa prin arestare sau detinere are
dreptul sa introduca un recurs in fata unui tribunal, pentru ca acesta sa
statueze intr-un termen scurt asupra legalitatii detinerii sale si sa dispuna
eliberarea sa daca detentia este ilegala", se constata ca si aceasta este
neintemeiata. Astfel, sensul normei citate nu este cel al unei cai de atac la o
alta contestare jurisdictionala anterioara, ci numai acela de a conferi
persoanei arestate sau detinute posibilitatea de a se plange de ilegalitatea
masurii privative de libertate luate impotriva sa, prin sesizarea unui tribunal
competent. Daca dispozitiile art. 141 alin. 1 din Codul de procedura penala
deschid calea recursului la incheiere doar pentru unele situatii - limitativ
indicate in text -, acest fapt nu este de natura a atrage dupa sine infrangerea
dispozitiilor art. 5 pct. 4 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si
a libertatilor fundamentale. Asa cum reiese din jurisprudenta Curtii
Constitutionale (Decizia nr. 38 din 26 februarie 1998, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 177 din 13 mai 1998), in acord cu practica
Curtii Europene a Drepturilor Omului, aceste prevederi dau expresie dreptului
persoanei arestate de a se plange inaintea unui tribunal competent asupra
masurii de arestare sau detinere luate impotriva sa, neavand semnificatia
reglementarii unei cai de atac ulterioare indreptate impotriva solutiei date de
instanta in urma solutionarii plangerii.
Acestei cerinte ii raspunde in mod evident textul de lege criticat, care
prevede in plus si calea de atac a recursului impotriva incheierii privind
masurile preventive. Din aceasta perspectiva, art. 141 alin. 1 din Codul de
procedura penala nu contravine nici prevederilor constitutionale ale art. 11
referitoare la dreptul international si dreptul intern si ale art. 20
referitoare la tratatele internationale privind drepturile omului.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, art. 11 alin. (1) lit. A.d)
si al art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 141 alin. 1
din Codul de procedura penala, ridicata de Ionel George Gerhardt Manaila in
Dosarul nr. 108/2004 al Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Completul de 9
judecatori.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 octombrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu