DECIZIE Nr. 456 din 28 octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 alin.
(4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe
drumurile publice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 60 din 18 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 79 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, ridicata de Marin Lacatus in
Dosarul nr. 179/2004 al Tribunalului Bistrita-Nasaud - Sectia penala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul pe fond, pune concluzii
de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca
textul de lege criticat nu incalca prevederile constitutionale invocate de
autorul exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea nr. 66/A din 26 aprilie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
179/2004, Tribunalul Bistrita-Nasaud - Sectia penala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79
alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002. Exceptia a fost
ridicata de inculpatul Marin Lacatus intr-o cauza avand ca obiect solutionarea
apelului declarat de acesta impotriva Sentintei penale nr. 275 din 3 decembrie
2003, pronuntata de Judecatoria Beclean, prin care a fost condamnat pentru infractiunea
prevazuta de art. 79 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
195/2002.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca, prin
dispozitiile art. 79 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
195/2002, se incalca dreptul la integritate fizica si psihica a persoanei,
astfel cum acesta este prevazut si garantat prin art. 22 alin. (1) si (2) din
Constitutie, intrucat "recoltarea de probe biologice inseamna recoltarea
de sange, care se face prin intepatura cu seringa, procedeu care poate parea
banal pentru unii si traumatizant pentru altii, fiind de notorietate ca
majoritatea populatiei sufera intr-un grad mai mic sau mai mare de fobia de
injectii, ceea ce prezuma suferinta". Autorul exceptiei considera totodata
ca prin dispozitiile de lege criticate se incalca prezumtia de nevinovatie
prevazuta in art. 23 alin. (11) din Constitutie, instituindu-se o prezumtie de
vinovatie in cazul conducatorului auto care se supune recoltarii de probe
biologice. In plus, se apreciaza ca textul de lege criticat contravine si
prevederilor constitutionale cuprinse in art. 53 alin. (1), conform carora
exercitiul unor drepturi si libertati poate fi restrans printre altele pentru
desfasurarea instructiei penale "insa nici o dispozitie legala nu prevede
obligatia organului de politie sa ceara conducatorului auto sa se supuna
recoltarii de probe biologice doar in cadrul instructiei penale",
"aceasta fiind o practica de rutina care poate afecta orice persoana"
si, mai mult, acest text "incalca dreptul la aparare, intrucat obliga
persoana sa furnizeze ea insasi probe in defavoarea sa". Autorul exceptiei
mai arata ca dispozitiile art. 79 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 195/2002 aduc atingere si dreptului la ocrotirea sanatatii garantat
de art. 34 alin. (1) din Legea fundamentala.
Tribunalul Bistrita-Nasaud - Sectia penala opineaza in sensul ca exceptia
invocata nu este intemeiata, intrucat incriminarea din art. 79 alin. (4) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 este constitutionala si nu aduce
atingere drepturilor garantate de dispozitiile art. 22 alin. (1) si (2), art.
23 alin. (11), art. 34 si art. 53 alin. (1) din Constitutie.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu prevederile art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, a fost solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 alin. (4) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 195/2002 este neintemeiata. Se arata ca recoltarea
probelor biologice nu poate fi considerata o atingere adusa integritatii fizice
a persoanei si, cu atat mai putin, aceasta nu poate fi considerata tortura sau
tratament inuman ori degradant. Dintre probele biologice, numai recoltarea sangelui
presupune o actiune asupra corpului persoanei, respectiv inteparea cu un ac,
insa trebuie subliniat ca acest lucru reprezinta o procedura medicala
obisnuita, unanim acceptata si care este efectuata, in toate cazurile, de
personal medical calificat. Daca ar exista totusi o atingere minima asupra
dreptului la integritate fizica prin inteparea cu un ac, de catre un cadru
medical, in vederea recoltarii sangelui, este evident ca aceasta atingere nu
depaseste cadrul strict al art. 53 din Constitutie, deoarece ea s-ar face
pentru apararea drepturilor si libertatilor cetatenilor, s-ar aplica
nediscriminatoriu, proportional cu situatia care a determinat-o si fara a aduce
atingere existentei dreptului. In ceea ce priveste raportarea la prevederile
art. 23 alin. (11) din Constitutie, presedintele Camerei Deputatilor arata ca
nu exista o incalcare a acestora, deoarece dispozitiile art. 79 alin. (4) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 reglementeaza o infractiune de
sine statatoare, distincta de aceea prevazuta la art. 79 alin. (1) din acelasi
act normativ, iar nu o prezumtie de vinovatie, in sensul ca persoana care se
sustrage de la recoltare ar fi condus autovehiculul in conditiile aratate la
art. 79 alin. (1), respectiv avand o imbibatie alcoolica de peste 0,80 g/l
alcool pur in sange ori in aerul expirat sau care se afla sub influenta unor
substante ori produse stupefiante sau medicamente cu efecte similare acestora.
In final, presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca dispozitiile art. 34
din Constitutie nu sunt incidente in cauza.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens, se arata ca recoltarea de sange reprezinta o interventie ce se
exercita asupra unei persoane si nu poate sa fie considerata ca aducand
atingere integritatii fizice sau psihice a persoanei respective sau sa
constituie un tratament inuman sau degradant. Un tratament poate fi considerat
inuman numai in masura in care cauzeaza, in mod deliberat, suferinte fizice si
psihice deosebite, greu de suportat, care in nici un caz nu pot fi produse prin
intepatura ce o presupune recoltarea sangelui, iar tratamentul degradant este
acela care supune persoana asupra careia se exercita umilinte grave in fata
altor persoane si care, de asemenea, nu se poate produce prin supunerea
acesteia la recoltarea probelor biologice. Dispozitiile din ordonanta ce se
pretind a fi neconstitutionale nu incalca nici prevederile art. 23 alin. (11)
din Constitutie, deoarece cel in cauza, chiar daca este obligat sa se supuna
testului de recoltare a probelor biologice, se bucura de prezumtia de
nevinovatie pana la ramanerea definitiva a hotararii de condamnare. In ceea ce
priveste dispozitiile art. 34 din Constitutie, Guvernul apreciaza ca acestea nu
sunt incidente in cauza.
Avocatul Poporului arata ca sustinerile autorului exceptiei referitoare la
incalcarea dispozitiilor art. 22 si 53 din Constitutie nu pot fi retinute,
deoarece masura supunerii persoanei la recoltarea probelor biologice in vederea
stabilirii alcoolemiei reprezinta o restrangere a dreptului fundamental la
viata si la integritate fizica si psihica, care este conforma cu art. 53 din
Constitutie. Aceasta masura este necesara intr-o societate democratica pentru
ca autoritatile publice sa isi exercite misiunea in situatii particulare, este
impusa prin lege, in vederea apararii ordinii, a sanatatii publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor, a desfasurarii instructiei penale,
este proportionala cu situatia care o determina, se aplica nediscriminatoriu si
fara a aduce atingere existentei dreptului in sine. In ceea ce priveste critica
de neconstitutionalitate a incriminarii dispuse potrivit art. 79 alin. (4) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, fata de prevederile art. 23
alin. (11) si art. 34 din Constitutie, Avocatul Poporului mentioneaza ca
dispozitiile din Legea fundamentala invocate nu au incidenta in contextul
criticii formulate in cauza.
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
79 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, care au
urmatorul continut: "Refuzul, impotrivirea sau sustragerea unei persoane
care conduce pe drumurile publice un autovehicul sau tramvai de a se supune
recoltarii probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei ori a
consumului de produse sau substante stupefiante ori a medicamentelor cu efecte
similare acestora sau testarii aerului expirat se pedepseste cu inchisoare de
la 1 la 5 ani."
Aceste dispozitii de lege sunt considerate de autorul exceptiei ca fiind
neconstitutionale sub mai multe aspecte. Astfel, se sustine ca obligarea
conducatorului unui autovehicul, suspectat ca se afla in stare de ebrietate, de
a se supune, sub sanctiune penala, recoltarii probelor biologice in vederea
stabilirii alcoolemiei este contrara prevederilor constitutionale ale art. 22
alin. (1), referitoare la dreptul persoanei la viata si la integritatea fizica
si psihica, si ale alin. (2), care prevad ca nimeni nu poate fi supus torturii
sau unui tratament inuman ori degradant. Aceasta obligare a conducatorului de
autovehicul de a se supune recoltarii probelor biologice constituie totodata,
in opinia autorului exceptiei, o incalcare a dispozitiilor art. 23 alin. (11)
din Constitutie, privitoare la prezumtia de nevinovatie. De asemenea,
dispozitiile legale criticate sunt considerate contrare si prevederilor art. 53
alin. (1) din Constitutie, referitoare la restrangerea exercitiului unor
drepturi sau al unor libertati, precum si celor ale art. 34 alin. (1),
referitoare la garantarea dreptului la ocrotirea sanatatii.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
1. Referitor la critica de neconstitutionalitate privind incalcarea prin
textul de lege criticat a prevederilor art. 22 alin. (1) din Constitutie, care
consacra dreptul la viata si la integritate fizica si psihica, aceasta este neintemeiata.
Astfel, incriminarea sustragerii de la recoltarea probelor biologice in vederea
stabilirii alcoolemiei ori a consumului de produse sau substante stupefiante
ori de medicamente cu efecte similare acestora sau testarii aerului expirat,
precum si a altor fapte prin care este pusa in pericol siguranta circulatiei
rutiere reprezinta incriminari-obstacol prin care este sanctionata penal simpla
nerespectare a unor reguli de circulatie, in scopul preintampinarii unor grave
vatamari ale valorilor angajate in traficul rutier (de exemplu: pierderi de
vieti omenesti, vatamari ale integritatii corporale si ale sanatatii persoanei,
precum si distrugeri de valori materiale). De aceea s-a impus incriminarea
prevazuta la alin. (4) al art. 79 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
195/2002, fiind sanctionata impiedicarea constatarii faptei de conducere sub
influenta alcoolului, realizata prin sustragerea conducatorului auto de la
recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei.
Este adevarat ca un segment de populatie sufera de un sindrom alergic sever
la orice tratament injectabil, care insa se deosebeste de simplele fobii sau
temeri invocate de autorul exceptiei. Analizand insa prevederile art. 79 alin.
(4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, se constata ca nici
macar acestora nu li se incalca dreptul la integritate fizica si psihica,
intrucat se incrimineaza nu numai sustragerea de la recoltarea probelor
biologice, ci si sustragerea de la "testarea aerului expirat", care
in mod evident nu aduce atingere integritatii persoanei. Tocmai avand in vedere
aceste imprejurari, precum si evolutia si modernizarea modalitatilor de
stabilire a alcoolemiei, noua reglementare rutiera introduce si metoda
"testarii aerului expirat", de catre politia specializata, cu
ajutorul unui mijloc tehnic certificat potrivit legii [art. 80 alin. (1) din
ordonanta], astfel incat incriminarea din art. 79 alin. (4) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 195/2002 este constitutionala, neaducand atingere dreptului
garantat de art. 22 alin. (1) din Legea fundamentala. Este de observat ca,
atunci cand conducatorul auto este testat cu un mijloc tehnic certificat, poate
solicita si recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei
[art. 80 alin. (2) din ordonanta].
2. Recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei nu poate
fi considerata ca o supunere la "tortura", "pedeapsa sau
tratament inuman ori degradant", interzise atat de art. 22 alin. (2) din
Constitutie, cat si de art. 1 din Conventia impotriva torturii si altor pedepse
ori tratamente cu cruzime, inumane sau degradante, la care Romania a aderat
prin Legea nr. 19/1990. Din aceasta perspectiva, "recoltarea probelor
biologice" nu este un "act prin care se provoaca unei persoane, cu
intentie, o durere sau suferinte puternice, fizice ori psihice", conditie
impusa de conventia mentionata pentru definirea termenului "tortura".
Totodata, in mod evident, recoltarea probelor biologice nu reprezinta o
"pedeapsa sau tratament inuman ori degradant", interzise, de
asemenea, prin alin. (2) al art. 22 din Constitutie.
3. Dispozitiile art. 79 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
195/2002 nu contravin nici prevederilor art. 23 alin. (11) din Constitutie,
referitoare la prezumtia de nevinovatie, deoarece, pana la ramanerea definitiva
a hotararii de condamnare, persoana este considerata nevinovata,
neinstituindu-se nici o prezumtie de vinovatie a inculpatului trimis in
judecata in temeiul acestor dispozitii.
4. Incriminarea cuprinsa in art. 79 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 195/2002 nu reprezinta o restrangere a drepturilor si
libertatilor persoanei, deoarece are ca finalitate apararea drepturilor si
libertatilor cetatenilor, a vietii, integritatii corporale si a sanatatii,
precum si a altor importante valori angajate in traficul rutier. Prin urmare,
nu poate fi vorba de o incalcare a prevederilor art. 53 alin. (1) din
Constitutie, care se refera la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al
unor libertati, asa cum sustine autorul exceptiei. In plus, dispozitiile
criticate sunt de natura a-l proteja chiar pe conducatorul auto care se
sustrage de la recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei,
care, in absenta incriminarii cuprinse in aceste dispozitii, ar putea deveni nu
numai autor al unor infractiuni mult mai grave, dar chiar propria sa victima.
5. Se constata ca nu poate fi retinuta nici sustinerea autorului exceptiei
in sensul ca recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei ar
insemna obligarea conducatorului auto de a contribui la producerea unei probe
impotriva lui insusi. Intr-adevar textul de lege criticat ca fiind
neconstitutional nu creeaza o prezumtie de vinovatie si nu implica o
constrangere a celui in cauza de a se supune la recoltarea de probe biologice.
Cu privire la acest aspect, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a retinut
in jurisprudenta sa ca dreptul de a nu se autoincrimina nu este absolut,
"nu se extinde la utilizarea datelor ce pot fi obtinute de la acuzat
recurgand la puteri coercitive care exista independent de vointa suspectului,
de exemplu documente ridicate pe baza unui mandat, prelevari de aer expirat, de
sange si de urina, ca si de tesuturi corporale in vederea analizei ADN-ului"
(cazul "Saunders impotriva Regatului Unit", 1996).
6. In sfarsit, se constata ca textul de lege criticat nu aduce atingere
nici dreptului la ocrotirea sanatatii, garantat prin art. 34 alin. (1) din
Constitutie, fiind evident ca prevederile art. 79 alin. (4) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 195/2002 nu au nici o legatura cu acest drept, care se
refera la asigurarea igienei si sanatatii publice si la organizarea asistentei
medicale si a sistemului de asigurari sociale.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 alin.
(4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, ridicata de Marin
Lacatus in Dosarul nr. 179/2004 al Tribunalului Bistrita-Nasaud - Sectia
penala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 octombrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu