DECIZIE Nr. 455 din 28 octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 361 alin.
1 lit. c) din Codul de procedura penala, precum si ale art. 100 alin. (2) teza
a doua din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1187 din 13 decembrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 361 alin. 1 lit. c) din Codul de procedura penala, precum si
ale art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
exceptie ridicata de Elena Luminita Afrasinei in Dosarul nr. 132/2003 al
Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia penala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
La dosar, partea Constantin Crasnaru a depus o cerere, prin care solicita
acordarea unui nou termen de judecata, motivata de faptul ca, de la termenul
anterior, respectiv 12 octombrie 2004, si pana la data prezentului termen s-a
scurs o perioada de timp insuficienta pentru pregatirea apararii.
Reprezentantul Ministerului Public se opune cererii formulate de parte,
deoarece, potrivit art. 156 din Codul de procedura civila, Curtea a mai acordat
un termen de judecata pentru pregatirea apararii in data de 12 octombrie 2004.
Curtea respinge cererea formulata si acorda cuvantul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata. Referitor la dispozitiile art. 361
alin. 1 lit. c) din Codul de procedura penala, arata ca, prin deciziile nr.
77/2003 si nr. 136/1999, Curtea a constatat ca aceste prevederi de lege sunt
constitutionale si, pana in prezent, nu au intervenit elemente noi care sa
determine schimbarea jurisprudentei.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992,
arata ca acestea au fost abrogate in mod expres prin Legea nr. 303/2004 privind
statutul magistratilor, iar solutia legislativa anterioara a fost preluata in
noul act normativ de dispozitiile art. 100 alin. (2) teza a doua. Si in aceasta
materie solutia si considerentele Deciziei nr. 4/2004 isi mentin valabilitatea.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 132/2003, Inalta
Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 361 alin. 1 lit. c)
din Codul de procedura penala, precum si ale art. 91 alin. 2 din Legea nr.
92/1992 pentru organizarea judecatoreasca.
Exceptia a fost ridicata de Elena Luminita Afrasinei, recurenta in dosarul
cu numarul de mai sus, avand ca obiect solutionarea unui recurs declarat
impotriva unei sentinte penale prin care inculpata a fost condamnata in baza
art. 248 si 246 din Codul penal, cu aplicarea art. 33 lit. a) din acelasi cod.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, referitoare la
dispozitiile art. 361 alin. 1 lit. c) din Codul de procedura penala, autoarea
exceptiei sustine ca, prin excluderea de la calea de atac a apelului a
sentintelor pronuntate de catre curtile de apel, are loc o limitare a dreptului
inculpatului de a exercita numai calea de atac a recursului. Astfel, se incalca
prevederile constitutionale ale art. 21 alin. (3) privind dreptul partilor la
un proces echitabil, ale art. 129 privind folosirea cailor de atac, precum si
ale art. 124 alin. (2), potrivit carora justitia este unica, impartiala si
egala pentru toti. De asemenea, este incalcat si art. 6 pct. 1 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Arata ca
aceasta restrangere a sferei persoanelor care pot folosi calea de atac a
apelului, dupa anumite criterii (in speta, dupa calitatea persoanei), este
discriminatorie si nu se justifica intr-o societate democratica.
Referitor la dispozitiile art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecatoreasca, care dispun cu privire la necesitatea obtinerii
avizului ministrului justitiei pentru declansarea procedurii privind
cercetarea, retinerea, arestarea, perchezitionarea sau trimiterea in judecata a
magistratilor, autoarea exceptiei considera ca acestea nu sunt in concordanta
cu statutul judecatorilor, consacrat de art. 125 din Constitutie, intrucat
ministrul justitiei - ca membru al guvernului, deci al puterii executive -
poate exercita o anumita influenta asupra autoritatii judecatoresti. Astfel,
este afectat si principiul separatiei si echilibrul puterilor in stat, reglementat
prin normele constitutionale cuprinse in art. 1 alin. (4). Apreciaza, in
continuare, ca implicarea unui exponent al autoritatii executive in raporturile
privind puterea judecatoreasca "nu poate fi o protectie juridica pentru
judecatori", iar singura autoritate publica in masura sa medieze aceste
raporturi, conform art. 125 alin. (2) si al art. 133 din Constitutie, este
Consiliul Superior al Magistraturii.
Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala opineaza ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, cu urmatoarea motivare:
Dispozitiile art. 361 alin. 1 lit. c) din Codul de procedura penala sunt in
deplina concordanta cu dreptul constitutional al legiuitorului de a stabili
competenta si procedura de judecata, inclusiv caile de atac si conditiile
exercitarii acestora. Mai mult, dispozitiile criticate respecta si prevederile
Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
care, in art. 2 al Protocolului nr. 7 aditional la Conventie, prevede dreptul
la un dublu grad de jurisdictie in materie penala.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992, se
considera ca acestea, prin continutul lor, reprezinta tocmai consacrarea
principiilor constitutionale cuprinse in art. 124 si 125, precum si garantia
legala a respectarii acestora, astfel realizandu-se independenta si
inamovibilitatea judecatorilor.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece dispozitiile art. 361 alin. 1
lit. c) din Codul de procedura penala nu incalca prevederile normelor
constitutionale invocate in motivarea exceptiei. Instituirea prin lege a unor
reguli speciale de procedura sau a unor conditii de exercitare a unor drepturi
procedurale, in considerarea unor situatii deosebite, este in deplina
conformitate cu dreptul exclusiv al legiuitorului de a reglementa cu privire la
desfasurarea procesului in fata instantelor judecatoresti, fara a se nesocoti,
in vreun fel, dreptul partilor la un proces echitabil, principiul liberului
acces la justitie sau dreptul constitutional al persoanei de a folosi caile
legale de atac. Cu privire la critica de neconstitutionalitate a art. 91 alin.
2 din Legea nr. 92/1992, presedintele Camerei Deputatilor arata ca independenta
justitiei, invocata de autoarea exceptiei in argumentarea sa, presupune un
statut special conferit magistratilor, precum si masuri speciale de protectie,
si se realizeaza, printre altele, prin instituirea inamovibilitatii
judecatorilor, asa cum prevad normele constitutionale indicate de acesta.
Ministrul justitiei joaca un rol foarte important in selectionarea, pregatirea
si verificarea cunostintelor magistratilor, fiind totodata raspunzator de modul
in care se infaptuieste justitia. Dreptul sau de aviz - asupra caruia isi asuma
responsabilitatea personala - presupune, in speta, doar o posibilitate
suplimentara de a cunoaste modul in care magistratii isi indeplinesc
atributiile, si nu o imixtiune a puterii executive in activitatea judiciara a
acestora, astfel ca sunt respectate normele constitutionale invocate.
Guvernul Romaniei apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, cu urmatoarea motivare:
In ceea ce priveste dispozitiile art. 361 alin. 1 lit. c) din Codul de
procedura penala, Guvernul arata ca legiuitorul, in deplin acord cu normele
constitutionale ale art. 126 alin. (2) si ale art. 129, poate institui, in
considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedura, precum si
modalitati de exercitare a drepturilor procedurale, astfel incat accesul liber
la justitie nu inseamna accesul, in toate cazurile, la toate structurile
judecatoresti si la toate caile de atac.
Textul atacat nu restrange exercitiul unor drepturi sau al unor libertati
si nici dreptul la un proces echitabil, consacrat de art. 6 pct. 1 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
intrucat nu se poate sustine ca excluderea posibilitatii atacarii cu apel a
anumitor hotarari judecatoresti este de natura sa aduca atingere in vreun fel
componentelor dreptului la un proces echitabil.
In sfarsit, Guvernul mai arata ca textul de lege criticat este in deplina
concordanta si cu prevederile art. 2 din Protocolul nr. 7 aditional la
Conventie, care reglementeaza dreptul la un dublu grad de jurisdictie in
materie penala.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a art. 91 alin. 2 din
Legea nr. 92/1992, Guvernul apreciaza ca este neintemeiata, deoarece nu se
poate sustine ca avizul ministrului justitiei pentru cercetarea, retinerea,
arestarea, perchezitionarea sau trimiterea in judecata a magistratilor
reprezinta o ingerinta in activitatea de realizare a actului de justitie, ci
constituie tocmai o masura de protectie legala a magistratului impotriva
abuzurilor. De altfel, potrivit art. 10 alin. 1 lit. f) din Codul de procedura
penala, actiunea penala este conditionata de autorizarea sau de sesizarea
organului competent ori de o alta conditie prevazuta de lege. Prin urmare,
avizul despre care se face vorbire in textul contestat reprezinta o conditie
prealabila pentru punerea in miscare a actiunii penale si, deopotriva, o masura
favorabila magistratului si un filtru necesar pentru protejarea statutului
acestuia.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 361 alin. 1 lit. c) din Codul de procedura penala este
neintemeiata, deoarece nu incalca dreptul partilor la un proces echitabil si
nici dreptul la solutionarea cauzei intr-un termen rezonabil. Nu se poate
sustine nici faptul ca se aduce atingere principiului potrivit caruia justitia
este unica, impartiala si egala pentru toti. Norma de procedura nu impiedica
partile sa exercite caile de atac impotriva hotararilor judecatoresti, in
conditiile legii.
Referitor la critica de neconstitutionalitate a art. 91 alin. 2 din Legea
nr. 92/1992, Avocatul Poporului considera ca aceasta este intemeiata, intrucat,
dupa revizuirea Constitutiei, dispozitiile legale atacate nu mai sunt in
concordanta cu spiritul noii Legi fundamentale. In acest context, se constata
necesitatea modificarii si completarii actualelor reglementari legale care
privesc organizarea judecatoreasca, stabilindu-se limitele pana la care se pot
intinde atributiile ministrului justitiei, ca membru al Consiliului Superior al
Magistraturii. In lipsa acestor dispozitii si pentru a se evita crearea unui vid
legislativ, Avocatul Poporului considera ca se impune aplicarea directa a
prevederilor art. 133 si 134 din Constitutie.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
361 alin. 1 lit. c) din Codul de procedura penala si ale art. 91 alin. 2 din
Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997, cu modificarile
si completarile ulterioare, avand urmatorul continut:
Art. 361 alin. (1) lit. c) din Codul de procedura penala:
"(1) Sentintele pot fi atacate cu apel. Nu pot fi atacate cu apel:
[...]
c) sentintele pronuntate de curtile de apel si Curtea Militara de
Apel;"
Art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992:
"Magistratii nu pot fi cercetati, retinuti, arestati, perchezitionati
sau trimisi in judecata fara avizul ministrului justitiei."
Ulterior datei la care a fost sesizata Curtea Constitutionala, art. 91
alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca a fost abrogat
expres prin art. 107 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 303/2004 privind statutul
magistratilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 576
din 29 iunie 2004.
Prevederea din textul de lege criticat a fost insa preluata prin
dispozitiile art. 100 alin. (2) teza a doua din legea mai sus amintita,
potrivit carora: "Judecatorii, procurorii si magistratii-asistenti pot fi
perchezitionati, retinuti sau arestati preventiv numai cu incuviintarea
sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii. Pana la constituirea noului
Consiliu Superior al Magistraturii, incuviintarea se acorda de catre ministrul
justitiei."
Asa fiind, prin prezenta decizie Curtea se va pronunta cu privire la
constitutionalitatea acestui din urma text de lege, care are aplicabilitate
temporara, pana la data de 29 decembrie 2004, cand isi va incepe activitatea
noul Consiliu Superior al Magistraturii, in temeiul art. 65 si 72 din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 599 din 2 iulie 2004.
Autoarea exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile art.
361 alin. 1 lit. c) din Codul de procedura penala incalca prevederile
constitutionale ale art. 21 alin. (3), referitoare la dreptul partilor la un
proces echitabil, ale art. 124 alin. (2), referitoare la unicitatea,
impartialitatea si egalitatea justitiei, ale art. 129, referitoare la
"Folosirea cailor de atac", precum si ale art. 6 pct. 1 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, referitoare
la dreptul oricarei persoane la un proces echitabil. Dispozitiile art. 100
alin. (2) teza a doua din Legea nr. 303/2004 sunt, in opinia autorului,
contrare prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (4), referitoare la
separatia puterilor in stat, ale art. 125 alin. (2), referitoare la competenta
Consiliului Superior al Magistraturii de a sanctiona judecatorii, si ale art.
133, referitoare la "Rolul si structura" Consiliului Superior al
Magistraturii.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
I. In legatura cu critica avand ca obiect prevederile art. 361 alin. 1 lit.
c) din Codul de procedura penala, Curtea constata ca nici unul dintre
principiile constitutionale invocate - dreptul la un proces echitabil,
unicitatea, impartialitatea si egalitatea justitiei pentru toti, accesul
partilor la caile de atac - nu implica reglementarea uniforma, pentru toate
cazurile si pentru toti participantii la proces, a cailor de atac impotriva
hotararilor pronuntate de instantele judecatoresti. In acest sens, este de
observat ca, potrivit art. 126 alin. (2) din Legea fundamentala, procedura de
judecata este prevazuta de lege, iar exercitarea cailor de atac se realizeaza,
de asemenea, conform art. 129 "in conditiile legii".
In continutul sau, dispozitia legala atacata se justifica, pe de o parte,
prin faptul ca instanta de judecata care pronunta o hotarare pe fond - curtea
de apel - are o pozitie inalta in ierarhia instantelor judecatoresti, existand
prin aceasta garantia unei judecati temeinice, efectuata de judecatori avand o
bogata experienta profesionala, iar pe de alta parte, potrivit art. 385^6 alin.
3 din Codul de procedura penala, hotararea pronuntata de aceste instante poate
fi atacata cu recurs si examinata de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie
nu numai in limitele motivelor de casare prevazute de art. 385^9 din acelasi
cod, ci "sub toate aspectele". De altfel, Curtea constata ca s-a mai
pronuntat asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 361 alin. 1 lit. c)
din Codul de procedura penala prin deciziile nr. 77 din 20 februarie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 198 din 27 martie
2003, si nr. 267 din 22 iunie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 621 din 8 iulie 2004. Prin aceste decizii, pentru argumentele
expuse, Curtea a respins exceptiile de neconstitutionalitate ridicate ca
neintemeiate.
II. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 100 alin. (2) teza a doua din Legea nr. 303/2004, Curtea constata ca Legea
fundamentala consacra principiul independentei judecatorilor si pe cel al
impartialitatii procurorilor in exercitarea atributiilor lor.
Garantarea respectarii acestor principii este asigurata prin instituirea
inamovibilitatii judecatorilor, prin masurile de protectie a magistratilor,
prevazute de titlul III din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor,
precum si prin dispozitiile speciale ale art. 28^1 pct. 1 lit. b), ale art. 29
pct. 1 lit. f) si art. 209 alin. 3 si 4 din Codul de procedura penala. Prin
urmare, aceste reglementari il protejeaza pe magistrat prin faptul ca el nu va
fi cercetat de organele politiei sau de alte organe de cercetare penala, care,
prin apartenenta lor la puterea executiva, ar putea fi directionate politic. De
asemenea, magistratul nu va putea fi chemat in judecata penala prin actiune
directa introdusa la instanta de judecata, fiind ferit in felul acesta de
eventualele actiuni sicanatoare venite din partea unor persoane rauvoitoare.
Independenta justitiei implica deci un statut special, adecvat al
magistratilor, menit sa imprime o valoare de necontestat actului de justitie,
prin protejarea membrilor corpului magistratilor impotriva subiectivismului si
a actiunilor nejustificate sau abuzive ale organelor de urmarire penala
competente, care le-ar putea afecta credibilitatea.
In acest context, dispozitiile tranzitorii ale art. 100 alin. (2) teza a
doua din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor, care conditioneaza
retinerea, arestarea sau perchezitionarea acestora de avizul ministrului
justitiei, instituie o masura rationala de protectie a magistratului, care
reprezinta o garantie legala a consolidarii principiilor constitutionale
enuntate anterior, privitoare la independenta judecatorilor si la
impartialitatea procurorilor.
Curtea retine ca este neintemeiata si critica potrivit careia avizul
ministrului justitiei reprezinta o ingerinta in activitatea de realizare a
actului de justitie, deoarece acesta raspunde de activitatea judecatorilor si
de modul in care se infaptuieste justitia. Conform legii, ministrul justitiei
are un rol foarte important in selectionarea, pregatirea si verificarea
cunostintelor viitorilor magistrati si in vederea admiterii acestora in
magistratura. Fara sa intervina in activitatea judiciara a magistratilor, care
sunt independenti si inamovibili, ministrul justitiei poate si trebuie sa
cunoasca modul in care acestia isi indeplinesc indatoririle. Nu se poate
concepe ca el sa fie indiferent sau sa ignore cazurile in care magistratii au
savarsit ori sunt suspectati ca au savarsit fapte prevazute de legea penala.
Este evident ca orice caz in care un magistrat se dovedeste ca a incalcat legea
penala arunca o umbra asupra prestigiului intregii magistraturi. Tocmai de
aceea, singurul chemat sa avizeze urmarirea penala a unui magistrat este
ministrul justitiei, iar acest drept de aviz implica angajarea raspunderii sale
personale, persoana interesata avand dreptul de a-l actiona in justitie pentru
avizarea sau refuzul de a aviza urmarirea penala a unui magistrat pe care il
considera vinovat sau, dimpotriva, nevinovat de savarsirea unei fapte penale.
Si in legatura cu constitutionalitatea avizului dat de ministrul justitiei
cu privire la retinerea, arestarea si perchezitionarea magistratilor, Curtea
Constitutionala s-a mai pronuntat, de exemplu, prin deciziile nr. 275 din 24
octombrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 135
din 3 martie 2003, si nr. 4 din 13 ianuarie 2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 107 din 4 februarie 2004.
Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutia si argumentele care au
fundamentat deciziile mai sus amintite isi pastreaza valabilitatea si in acest
caz.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi in ceea ce
priveste dispozitiile art. 100 alin. (2) teza a doua din Legea nr. 303/2004,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 361 alin. 1
lit. c) din Codul de procedura penala, precum si ale art. 100 alin. (2) teza a
doua din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor, exceptie ridicata
de Elena Luminita Afrasinei in Dosarul nr. 132/2003 al Inaltei Curti de Casatie
si Justitie - Sectia penala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 octombrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru