DECIZIE Nr. 45 din 12 februarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 alin.
(3) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 209 din 28 martie 2002

Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 60 alin. (3) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bancii
Nationale a Romaniei, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Delta
Exchange" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 2.758/2000 al Curtii
Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
La apelul nominal raspund avocat Doru Bajan, pentru autorul exceptiei, si
consilier juridic Nicoleta Nicolau, pentru Banca Nationala a Romaniei.
Avocatul autorului exceptiei sustine ca la incheierea de sesizare a Curtii
Constitutionale a fost atasata o alta motivare si solicita examinarea exceptiei
in raport cu ultima motivare depusa la dosarul instantei.
Reprezentanta Bancii Nationale a Romaniei, avand cuvantul, arata ca
problema ridicata de avocatul autorului exceptiei nu este decat un pretext
pentru tergiversarea solutionarii cauzei la fond. Exceptia de
neconstitutionalitate aflata acum pe rolul Curtii Constitutionale este a sasea
ridicata de autor in dosarul de la instanta de fond. In ceea ce priveste
motivarea exceptiei, arata ca nu este deosebire intre cele doua texte invocate,
autorul folosind, in ambele, aceleasi argumente.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca trimiterea de catre instanta de
sesizare a unei alte motivari decat cea prezentata ultima data de autor
constituie o greseala materiala. Potrivit legii Curtea Constitutionala
solutioneaza exceptia cu care a fost sesizata, iar daca autorul exceptiei
considera ca este necesar, el poate ridica din nou exceptia motivand-o asa cum
crede de cuviinta. Solicita respingerea cererii.
Presedintele completului de judecata intreaba daca acest fapt ingreuneaza
punerea de concluzii pe fondul exceptiei.
Avocatul autorului exceptiei declara ca poate sustine motivarea acesteia si
in continuare arata ca solutionarea contestatiilor este o problema de fond, iar
prin Legea nr. 56/1993 privind organizarea si functionarea Curtii Supreme de
Justitie, aceasta nu a fost investita si cu solutionarea in fond a cauzelor
deduse judecatii. Art. 60 alin. (3) din Legea nr. 101/1998 prevede ca
solutionarea contestatiilor impotriva deciziilor Consiliului de administratie
al Bancii Nationale a Romaniei se face de Curtea Suprema de Justitie, ceea ce
este neconstitutional pentru ca suprima celelalte cai de atac la care ar avea
dreptul partea. In situatia data masura luata de Consiliul de administratie al
Bancii Nationale a Romaniei se judeca, dar impotriva deciziei date in aceste
cauze nu se poate exercita nici o cale de atac. Contestatia facuta impotriva masurii
luate de Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei nu
reprezinta o cale de atac, deoarece caile de atac se exercita impotriva
hotararilor judecatoresti, si nu impotriva unei decizii a unui organ
administrativ. Prevederile criticate sunt neconstitutionale, deoarece ele
incalca atat art. 21 si 24 din Legea nr. 56/1993 privind organizarea si
functionarea Curtii Supreme de Justitie, republicata, cat si dispozitiile art.
125 si 128 din Constitutie. Solicita admiterea exceptiei.
Reprezentantul Bancii Nationale a Romaniei arata ca, potrivit art. 60 alin.
(2) din Legea nr. 101/1998, impotriva sanctiunilor date pentru nerespectarea
prevederilor alin. (1) al aceluiasi articol se pot face contestatii la
Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei, iar la alin. (3) se
dispune ca deciziile acestuia din urma se pot contesta la Curtea Suprema de
Justitie, nefiind deci adevarat faptul ca exista o singura cale de atac. Mai
arata ca, potrivit art. 128 din Constitutie, caile de atac se exercita in
conditiile legii, deci s-a lasat la latitudinea legiuitorului stabilirea cailor
de atac. Acest lucru a fost statuat si de Curtea Constitutionala prin Decizia
nr. 1 din 8 februarie 1994. Solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca, in jurisprudenta sa, Curtea
Constitutionala a statuat in mod constant ca accesul la justitie nu inseamna
accesul la toate caile de atac si la toate structurile judecatoresti. In speta
legiuitorul a stabilit o singura cale de atac, iar aceasta se exercita in fata
unei instante judecatoresti. Mai arata ca, potrivit art. 128 din Constitutie,
caile de atac se exercita in conditiile legii. Solicita respingerea exceptiei
ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 octombrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
2.758/2000, Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 60 alin. (3) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bancii
Nationale a Romaniei, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Delta
Exchange" - S.R.L. din Bucuresti intr-o cauza avand ca obiect cererea de
anulare a unei decizii a Bancii Nationale a Romaniei si a unei hotarari a
Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 60 alin. (3) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bancii
Nationale a Romaniei incalca prevederile art. 125 si 128 din Constitutie. Se
arata, in acest sens, ca stabilirea competentei Curtii Supreme de Justitie de a
solutiona contestatiile impotriva deciziilor Consiliului de administratie al
Bancii Nationale a Romaniei este contrara competentelor instantei supreme,
prevazute la art. 21 si 24 din Legea nr. 56/1993, republicata. Asemenea
contestatii nu pot fi considerate ca fiind facute in cadrul exercitarii cailor
de atac, intrucat nu sunt indreptate impotriva unor hotarari judecatoresti, iar
daca ele se solutioneaza in prima instanta, ar trebui sa existe, in mod
obligatoriu, o cale ordinara de atac impotriva hotararilor pronuntate.
In incheierea de sesizare se arata ca autorul exceptiei sustine si neconstitutionalitatea
in ansamblu a Legii nr. 101/1998, cu raportare la prevederile art. 74 alin.
(1), art. 48 alin. (2) si art. 49 din Constitutie, or, aceste sustineri nu apar
in motivarea in scris, conform cerintelor art. 12 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, republicata, a exceptiei ridicate.
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata,
intrucat textul de lege criticat "nu interzice exercitarea cailor de atac
prevazute de lege".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza ca
exceptia ridicata este nefondata, deoarece, "chiar daca prevederea
criticata cuprinde norme de competenta care deroga de la dispozitiile Codului
de procedura civila, cat si de la dispozitii cuprinse in legi speciale",
ea este conforma prevederilor art. 125 alin. (3) din Constitutie potrivit
carora "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege".
Se mai arata ca, potrivit prevederilor art. 128 din Constitutie, caile de atac
impotriva hotararilor judecatoresti se exercita in conditiile legii, iar
"nici o dispozitie constitutionala nu limiteaza dreptul legiuitorului la o
anumita reglementare a unei cai de atac".
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera, de asemenea, ca exceptia
ridicata este nefondata, intrucat, potrivit jurisprudentei constante a Curtii
Constitutionale, "accesul liber la justitie nu inseamna insa ca el trebuie
asigurat la toate structurile judecatoresti ... si la toate caile de atac
prevazute de lege ..., deoarece caile de atac sunt stabilite de legiuitor. Prin
lege pot fi instituite reguli deosebite, in considerarea unor situatii
diferite". Se invoca in acest sens Decizia Plenului Curtii Constitutionale
nr. 1 din 8 februarie 1994.
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile
partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
60 alin. (3) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bancii Nationale a
Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 203 din 1
iunie 1998, potrivit carora: "In termen de 15 zile de la comunicare, deciziile
Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei pot fi contestate
la Curtea Suprema de Justitie."
Prevederile constitutionale, considerate de catre autorul exceptiei ca
fiind incalcate prin dispozitia legala criticata, sunt:
- Art. 125: "(1) Justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de
Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
(2) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare.
(3) Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege.";
- Art. 128: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate
si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca art. 60 din
Legea nr. 101/1998 reglementeaza in alin. (1) si (2) sanctiunile administrative
ce pot fi aplicate persoanelor fizice sau juridice pentru nerespectarea
reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei, precum si procedura
administrativ-jurisdictionala de solutionare de catre Consiliul de administratie
al Bancii Nationale a Romaniei a contestatiilor formulate impotriva
sanctiunilor aplicate. Dispozitia legala criticata se refera la contestarea in
justitie a deciziilor adoptate de consiliul de administratie al institutiei
mentionate.
Analizand intelesul dispozitiilor art. 60 alin. (3) din Legea nr. 101/1998,
Curtea constata ca acestea nu sunt contrare principiului constitutional privind
realizarea justitiei de catre instantele judecatoresti, deoarece prin aceste
norme legale s-a stabilit instanta competenta sa solutioneze contestatiile
impotriva deciziilor Consiliului de administratie al Bancii Nationale a
Romaniei - Curtea Suprema de Justitie. Curtea Constitutionala observa ca,
potrivit dispozitiilor art. 125 alin. (3) din Constitutie, "Competenta si
procedura de judecata sunt stabilite de lege". Tot prin lege s-a stabilit
si competenta diferitelor instante judecatoresti in solutionarea litigiilor
ivite in varii domenii, chiar daca acest lucru s-a facut in mod diferit fata de
alte reglementari legale in materie.
Curtea mai constata ca nici o dispozitie a Legii nr. 101/1998 nu ingradeste
exercitarea cailor legale de atac.
In raport cu cele de mai sus Curtea constata ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 alin.
(3) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Delta Exchange" - S.R.L.
din Bucuresti in Dosarul nr. 2.758/2000 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia
de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 februarie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Costica Bulai
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu