DECIZIE Nr.
443 din 31 martie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 148/2005 privind sustinerea familiei în vederea cresterii
copilului
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 268 din 24 aprilie 2009
Ioan
Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii
copilului, excepţie ridicată din oficiu de instanţa de judecată în Dosarul nr.
8.700/302/2008 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a N-a civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca
devenită inadmisibilă,
deoarece prevederile legale criticate au fost modificate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 8 octombrie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 8.700/302/2008, Judecătoria
Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a N-a civilă a sesizat Curtea Constituţională
cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005, excepţie
ridicată din oficiu de instanţa de judecată în cauza ce are ca obiect judecarea
cererii de despăgubiri civile.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că prevederile art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 148/2005 sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art.
16 alin. (1) din Constituţie. Se arată că, prin modul nediferenţiat de abordare
a cuantumului indemnizaţiei lunare de creştere a copilului în funcţie de
veniturile profesionale supuse impozitului pe venit sau de contribuţiile
vărsate la bugetul asigurărilor sociale de stat, prevederile legale discriminează
diferite categorii profesionale.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicată.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale, deoarece stabilesc un
tratament egal pentru persoane care prin veniturile profesionale realizate se află
în situaţii distincte.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum
a fost formulat, îl constituie art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii
copilului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.008 din 14 noiembrie 2005.
In opinia autorului excepţiei, prevederile legale
criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 alin. (1)
referitoare la egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, constatăm
următoarele:
Dispoziţiile alin. (1) al art. 1 din Ordonanţa de
urgenţă nr. 148/2005 au fost modificate prin art. 12 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 226/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 31 decembrie 2008,
dispoziţii care urmează să îşi producă efectele începând cu data de 1 ianuarie
2009.
In urma acestei modificări, dispoziţiile art. 1 alin.
(1) din Ordonanţa de urgenţă nr. 148/2005 au următorul cuprins: „Incepând cu
data de 1 ianuarie 2009, persoanele care, în ultimul an anterior datei naşterii
copilului, au realizat timp de 12 luni venituri profesionale supuse impozitului
pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, beneficiază de concediu pentru
creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu
handicap, de până la 3 ani, precum şi de o indemnizaţie lunară în cuantum de
600 lei sau, opţional, în cuantum de 85% din media veniturilor realizate pe
ultimele 12 luni, dar nu mai mult de 4.000 lei."
Având în vedere că dispoziţiile legale criticate au
fost modificate, iar soluţia legislativă nu a fost menţinută în noua
reglementare, în baza dispoziţiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
Curtea constată că excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii
copilului, excepţie ridicată din oficiu de instanţa de judecată în Dosarul nr.
8.700/302/2008 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a N-a civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 31 martie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta