Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 432 din 13 septembrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 246 din Codul de procedura civila si ale art. 23 alin. (1) si (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 884 din  3 octombrie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ion Tiuca             - procuror
    Benke Karoly          - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 246 din Codul de procedura civila si ale art. 23 alin. (1) si (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Aprodem" - S.A. Ploiesti in Dosarul nr. 3.866/2005 al Judecatoriei Ploiesti.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, intrucat aceasta tinde mai mult sa demonstreze faptul ca reglementarea criticata este susceptibila de imbunatatire, ceea ce, in realitate, nu este o veritabila critica de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 11 aprilie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 3.866/2005, Judecatoria Ploiesti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 246 din Codul de procedura civila si ale art. 23 alin. (1) si (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Aprodem" - S.A. Ploiesti intr-o cauza avand ca obiect solutionarea unei cereri pentru restituirea taxei judiciare de timbru.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca prevederile art. 246 din Codul de procedura civila si ale art. 23 alin. (1) si (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 1 alin. (3), ale art. 16 alin. (1), ale art. 56 alin. (2) si ale art. 124 alin. (2).
    In argumentarea criticii sale autorul exceptiei apreciaza ca textul art. 246 din Codul de procedura civila, referitor la renuntarea la judecata, este "discriminatoriu fata de partile in proces, deoarece da posibilitatea doar paratului sa ceara instantei sa oblige pe reclamant la cheltuieli". In consecinta, se arata ca "nu se poate vorbi de egalitate in fata legii pentru reclamant si parat".
    Autorul exceptiei arata ca din cuprinsul prevederilor art. 246 din Codul de procedura civila "nu rezulta competenta judecatorului de a se pronunta cu privire la o cerere de restituire a sumelor achitate cu titlu de taxe judiciare de timbru, in parte sau in totalitate, la cererea reclamantului formulata in cazul renuntarii la judecata". Prin urmare, se considera ca "prin omisiunea din continutul art. 246 din Codul de procedura civila" este incalcat art. 16 alin. (1) din Constitutie. De asemenea, se mai arata ca "este normal ca taxa judiciara de timbru sa se restituie macar in parte", atunci cand reclamantul renunta la judecata, intrucat aceasta taxa "trebuie incasata pentru servicii prestate, nu si in alte situatii".
    In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a prevederilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 146/1997, autorul exceptiei apreciaza ca acestea sunt neconstitutionale, intrucat omit a reglementa problema "restituirii sumelor achitate cu titlu de taxe judiciare [...] in cazul renuntarii la judecata, indiferent de obiectul cererii". Totodata, se arata ca "la alineatul (2) al art. 23 este precizata proportia in care se restituie taxa platita in situatiile prevazute de lit. d) si e) [ale art. 23 alin. (1)], [iar] acest lucru se putea face si in cazul renuntarii la judecata".
    Totodata, se sustine ca "justitia nu este egala pentru toti", intrucat reclamantului ii este imposibil de a formula o cerere de restituire a cheltuielilor in caz de renuntare la judecata.
    Judecatoria Ploiesti apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, intrucat "accesul liber la justitie [...] nu presupune in mod necesar gratuitatea, iar taxele de timbru reprezinta plata pentru serviciile prestate si lucrarile efectuate de catre instantele judecatoresti". In consecinta, faptul ca dispozitiile criticate nu prevad si posibilitatea restituirii taxei judiciare de timbru si "in situatia in care reclamantul renunta la judecata cererii de chemare in judecata [...] nu inseamna ca dispozitiile art. 246 din Codul de procedura civila si ale art. 23 alin. (1) si (2) din Legea nr. 146/1997 sunt neconstitutionale". In acest sens, instanta considera ca "legiuitorul nu a inclus aceasta situatie printre cele [in care] urmeaza sa se restituie taxa de timbru, apreciind ca, in aceste cazuri, nu se justifica restituirea taxei judiciare de timbru, iar acest fapt nu incalca dispozitiile constitutionale invocate".
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In argumentarea punctului de vedere prezentat Guvernul arata ca exceptiile de la plata taxelor judiciare de timbru sunt prevazute expres de lege, astfel ca "scutirea de la plata taxei judiciare de timbru ori acordarea de reduceri, esalonari sau amanari pentru plata acestor categorii de taxe, precum si restituirea acestora, in tot sau in parte, sunt prevazute expres de lege, de regula, pentru anumite categorii de persoane, in considerarea calitatii persoanei respective si a obiectului cererii". Totodata, se arata ca dispozitiile legale criticate nu incalca principiul constitutional al liberului acces la justitie, in acest sens invocandu-se deciziile Curtii Constitutionale nr. 97 din 29 iunie 1999 si nr. 47 din 4 februarie 2003.
    Guvernul apreciaza ca instituirea taxei judiciare de timbru este o aplicare a principiului consacrat de art. 56 alin. (1) din Constitutie privind contributiile financiare. Totodata, se arata ca, in conformitate cu dispozitiile art. 139 alin. (1) din Constitutie, este "la latitudinea legiuitorului sa stabileasca modul de timbrare a cererilor" si, in consecinta, tot legiuitorul are "libertatea sa stabileasca situatiile in care se justifica restituirea taxei de timbru". Nerestituirea taxei judiciare de timbru in situatia in care reclamantul renunta la judecata cererii de chemare in judecata se datoreaza faptului ca, "in momentul in care justitia a fost investita cu judecarea unei cauze, mecanismul pe care-l presupune declansarea si desfasurarea unui proces a fost deja pus in miscare, ceea ce implica o serie de cheltuieli, uneori foarte costisitoare". In consecinta, "dat fiind tocmai caracterul de serviciu public al justitiei, care nu poate fi investita in mod gratuit, legiuitorul a apreciat ca restituirea taxei de timbru in situatia renuntarii la un anumit moment dat la judecata nu se justifica".
    Totodata, in sustinerea punctului de vedere prezentat, Guvernul invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale cu privire la dispozitiile Legii nr. 146/1997.
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, intrucat "art. 21 din Constitutie nu instituie nici o interdictie cu privire la plata taxelor judiciare de timbru, deoarece este legal si normal ca justitiabilii care beneficiaza de un folos nemijlocit din activitatea desfasurata de instantele judecatoresti sa contribuie la acoperirea cheltuielilor care implica serviciul public al justitiei". De asemenea, se mai arata ca "stabilirea cazurilor in care se restituie taxele judiciare de timbru este o prerogativa exclusiva a legiuitorului, in deplin acord cu prevederile art. 139 alin. (1) din Constitutie".
    In punctul de vedere prezentat Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 23 alin. (1) si (2) din Legea nr. 146/1997 "nu aduc atingere statului de drept, democratic si social, demnitatii omului, drepturilor si libertatilor cetatenilor sau altor valori supreme garantate prin Legea fundamentala".
    Totodata, Avocatul Poporului apreciaza ca "autorul exceptiei nu ridica o problema de constitutionalitate, ci o problema de completare a legii", ceea ce, in conformitate cu prevederile art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, excedeaza competentei Curtii Constitutionale.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 246 din Codul de procedura civila si ale art. 23 alin. (1) si (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, acestea avand urmatorul cuprins:
    - Art. 246 din Codul de procedura civila: "Reclamantul poate sa renunte oricand la judecata, fie verbal in sedinta, fie prin cerere scrisa.
    Renuntarea la judecata se constata prin incheiere data fara drept de apel.
    Daca renuntarea s-a facut dupa comunicarea cererii de chemare in judecata, instanta, la cererea paratului, va obliga pe reclamant la cheltuieli.
    Cand partile au intrat in dezbaterea fondului, renuntarea nu se poate face decat cu invoirea celeilalte parti.";
    - Art. 23 alin. (1) si (2) din Legea nr. 146/1997:
    "(1) Sumele achitate cu titlu de taxe judiciare de timbru se restituie, la cererea petitionarului, in urmatoarele cazuri:
    a) cand taxa platita nu era datorata;
    b) cand s-a platit mai mult decat cuantumul legal;
    c) cand actiunea sau cererea ramane fara obiect in cursul procesului, ca urmare a unor dispozitii legale;
    d) cand, in procesul de divort, partile au renuntat la judecata ori s-au impacat;
    e) cand contestatia la executare a fost admisa, iar hotararea a ramas irevocabila.
    (2) In cazul prevazut la lit. d), se restituie jumatate din taxa platita, iar in cazul prevazut la lit. e), taxa se restituie proportional cu admiterea contestatiei."
    Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei sunt cele ale art. 1 alin. (3), ale art. 16 alin. (1), ale art. 56 alin. (2) si ale art. 124 alin. (2), care au urmatorul cuprins:
    - Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme, in spiritul traditiilor democratice ale poporului roman si idealurilor Revolutiei din decembrie 1989, si sunt garantate.";
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 56 alin. (2): "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale.";
    - Art. 124 alin. (2): "Justitia este unica, impartiala si egala pentru toti."
    In esenta, autorul exceptiei de neconstitutionalitate apreciaza ca nerestituirea taxei judiciare de timbru reclamantului in situatia in care acesta renunta la judecata cererii de chemare in judecata este de natura a incalca dispozitiile constitutionale ale art. 1 alin. (3), ale art. 16 alin. (1), ale art. 56 alin. (2) si ale art. 124 alin. (2), considerand ca aceasta reprezinta o discriminare fata de situatia paratului, care, conform art. 246 din Codul de procedura civila, beneficiaza de restituirea cheltuielilor in cazul in care reclamantul renunta la judecata.
    Curtea constata ca dispozitiile art. 246 din Codul de procedura civila reglementeaza renuntarea la judecata a reclamantului, precum si obligarea acestuia la cheltuieli de judecata, in conditiile legii, ca urmare a renuntarii la judecata. Obligarea reclamantului la cheltuieli de judecata, atunci cand renuntarea s-a facut dupa comunicarea cererii de chemare in judecata, este consecinta fireasca a culpei sale procesuale, urmand astfel sa suporte cheltuielile ocazionate pentru cealalta parte in legatura cu judecarea cauzei respective. In consecinta, prevederea legala criticata nu este de natura a incalca dispozitiile constitutionale invocate.
    Curtea retine ca textul art. 23 alin. (1) si (2) din Legea nr. 146/1997 cuprinde prevederi referitoare la restituirea sumelor achitate cu titlu de taxe judiciare de timbru, evitandu-se astfel o imbogatire fara justa cauza a statului, si acopera o paleta larga de situatii in care se restituie, in totalitate sau in parte, taxele judiciare de timbru.
    De asemenea, Curtea constata ca, potrivit dispozitiilor art. 126 alin. (2) din Constitutie, procedura de judecata este prevazuta de lege, astfel incat stabilirea cazurilor in care se restituie taxele judiciare de timbru este de competenta legiuitorului.
    In ceea ce priveste sustinerea conform careia exista o inegalitate de tratament aplicabil, sub acest aspect, partilor din proces, Curtea retine ca aceasta critica este neintemeiata, avand in vedere ca situatiile prevazute de cele doua texte sunt cu totul deosebite, iar pozitia juridica a reclamantului care a declansat procesul, dar la care, ulterior, renunta la judecata, este total diferita de cea a paratului chemat in judecata prin actiunea introdusa de reclamant.
    Cu privire la nerestituirea taxei judiciare de timbru, in situatia in care reclamantul renunta la judecata cererii de chemare in judecata, Curtea retine ca legiuitorul are in vedere, asa cum s-a subliniat in jurisprudenta Curtii si in punctele de vedere formulate de Guvern si de Avocatul Poporului, faptul ca, in momentul in care justitia a fost investita cu judecarea unei cauze, mecanismul pe care il presupune declansarea si desfasurarea unui proces a fost deja pus in miscare, ceea ce implica anumite cheltuieli. Totodata, avand in vedere caracterul de serviciu public al justitiei, legiuitorul a apreciat ca restituirea taxei de timbru in situatia renuntarii la un anumit moment dat la judecata nu se justifica, cu exceptia situatiilor in care s-ar pune problema imbogatirii fara just temei a statului ori in cazul divortului, cand se pune problema incurajarii mentinerii casatoriei.
    In ceea ce priveste invocarea in sustinerea exceptiei a prevederilor art. 1 alin. (3) din Constitutie, Curtea retine ca aceasta nu poate constitui un temei pentru admiterea exceptiei, textul reglementand principii generale ale organizarii statului roman, iar nu un drept constitutional de care se poate prevala autorul exceptiei.
    Sustinerea autorului exceptiei in sensul ca dispozitiile criticate incalca prevederile constitutionale ale art. 56 alin. (2) este neintemeiata, intrucat instituirea taxei judiciare de timbru este o aplicare a principiului consacrat de art. 56 alin. (1) din Constitutie privind contributiile financiare. Totodata, in considerarea dispozitiilor art. 139 alin. (1) din Constitutie, este la latitudinea legiuitorului stabilirea atat a modului de timbrare a cererilor, cat si a cazurilor in care se justifica restituirea taxei de timbru.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 246 din Codul de procedura civila si ale art. 23 alin. (1) si (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Aprodem" - S.A. Ploiesti in Dosarul nr. 3.866/2005 al Judecatoriei Ploiesti.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 13 septembrie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Benke Karoly



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 432/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 432 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 432/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu