DECIZIE Nr.
429 din 10 mai 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 117/2003 privind
preluarea activitatii jurisdictionale si a personalului instantelor Curtii de
Conturi de catre instantele judecatoresti
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 367 din 30 mai 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Ion Predescu - judecător
Petre Ninosu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent şef
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
117/2003 privind preluarea activităţii jurisdicţionale şi a personalului
instanţelor Curţii de Conturi de către instanţele judecătoreşti, excepţie
ridicată de Liliana Măria Neaga din Zalău în Dosarul nr . 2.221/84/2006 al Tribunalului Sălaj
-Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
dă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, în temeiul
art. 29 alin. (1) coroborat cu alin. (6) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea şi funcţionarea
Curţii Constituţionale, întrucât ordonanţa criticată şi-a încetat
aplicabilitatea.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 24 noiembrie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 2.221/84/2006, Tribunalul Sălaj - Secţia civilă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 117/2003 privind preluarea activităţii jurisdicţionale şi a
personalului instanţelor Curţii de Conturi de către instanţele judecătoreşti, excepţie
ridicată de Liliana Măria Neaga din Zalău într-o cauză civilă.
In motivarea excepţiei se
susţine că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2003 încalcă, în ordinea
invocării lor, prevederile constituţionale ale art. 73 alin. (3) lit. I), art. 115, art. 1 alin. (4),' art. 1
alin. (5), art. 126 alin. (1) şi (2) şi ale art. 140 alin. (1) teza a doua. In
esenţă, încălcarea constă în aceea că ordonanţa criticată reglementează
preluarea activităţii jurisdicţionale şi a judecătorilor financiari de către
instanţele judecătoreşti. Or, potrivit Constituţiei, organizarea instanţelor de
judecată şi a Curţii de Conturi, precum şi normele de procedură se pot stabili
numai prin lege organică, iar nu prin ordonanţe.
Tribunalul Sălaj - Secţia civilă apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate invocată este neîntemeiată, întrucât „acest act normativ
nu afectează regimul juridic al Curţii de Conturi, instituţie ce exercită,
potrivit art. 140 alin. (1) din Constituţia României, controlul asupra modului
de formare, de administrare şi de întrebuinţare a resurselor financiare ale
statului şi ale sectorului public" şi, în aplicarea lor, „instanţele
judecătoreşti judecă litigiile rezultate din activitatea Curţii de Conturi până
la constituirea instanţelor specializate".
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate a ordonanţei criticate este inadmisibilă,
invocând în acest sens Decizia Curţii Constituţionale nr. 446 din 15 septembrie
2005, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 871 din 28 septembrie 2005.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia este inadmisibilă, invocând, de asemenea, Decizia Curţii
Constituţionale nr. 446/2006.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile reprezentantului Ministerului Public, dispoziţiile
legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională constată că a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea
nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2003
privind preluarea activităţii jurisdicţionale şi a personalului instanţelor
Curţii de Conturi de către instanţele judecătoreşti, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 49/2004.
In opinia autorului excepţiei, ordonanţa criticată
încalcă, în ordinea invocării lor, prevederile constituţionale ale art. 73
alin. (3) lit. l), potrivit
căruia organizarea Curţii de Conturi se reglementează prin lege organică, ale
art. 115 privind „Delegarea legislativă", ale art. 1 alin. (4) referitor
la organizarea statului potrivit principiului separaţiei şi echilibrului
puterilor în cadrul democraţiei constituţionale, ale art. 1 alin. (5) care
stabileşte obligaţia respectării Constituţiei şi a supremaţiei sale, precum şi
a legilor, ale art. 126 alin. (1) şi (2) referitoare la competenţa şi procedura
de judecată a instanţelor judecătoreşti şi ale art. 140 alin. (1) teza a doua
privind competenţa instanţelor de judecată specializate de a soluţiona
litigiile rezultate din activitatea Curţii de Conturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea constată că aceasta este inadmisibilă. Aceasta deoarece, prin Decizia
Curţii Constituţionale nr. 446 din 15 septembrie 2005, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 871 din 28 septembrie 2005, s-a constatat că Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 117/2003 „a avut o aplicare limitată", iar la data
pronunţării acelei decizii ordonanţa şi-a încetat aplicabilitatea, ca urmare a
realizării obiectului său de reglementare. Prin urmare, excepţia a fost
respinsă ca devenită inadmisibilă, în temeiul art. 29 alin. (1) coroborat cu
alin. (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, potrivit căruia Curtea decide asupra excepţiilor referitoare
la neconstituţionalitatea unei legi, ordonanţe ori dispoziţii din acestea, în
vigoare.
In consecinţă, în prezentul
dosar, având în vedere soluţia şi considerentele care au justificat decizia
menţionata, excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 117/2003 urmează a fi respinsă ca inadmisibilă.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si
al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2003 privind
preluarea activităţii jurisdicţionale şi a personalului instanţelor Curţii de
Conturi de către instanţele judecătoreşti, excepţie ridicată de Liliaha Măria
Neaga din Zalău în Dosarul nr.' 2.221/84/2006 al Tribunalului Sălaj - Secţia
civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 mai 2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu