DECIZIE Nr. 425 din 30 august 2005
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea si functionarea Comisiei
Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor
ACT EMIS DE: PRIMUL-MINISTRU
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 801 din 2 septembrie 2005
In temeiul prevederilor art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea
si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale art. 14 alin. (1) din titlul VII al Legii nr.
247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si
unele masuri adiacente,
primul-ministru emite urmatoarea decizie:
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul privind organizarea si functionarea Comisiei Centrale
pentru Stabilirea Despagubirilor, prevazut in anexa care face parte integranta
din prezenta decizie.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Francu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind organizarea si functionarea Comisiei Centrale pentru Stabilirea
Despagubirilor
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Obiectul prezentului regulament il constituie organizarea,
functionarea, competentele si dotarea Comisiei Centrale pentru Stabilirea
Despagubirilor, denumita in continuare Comisia centrala.
(2) Prezentul regulament stabileste, in conditiile legii, procedura de
acordare a despagubirilor aferente imobilelor care nu pot fi restituite in
natura, rezultate din aplicarea urmatoarelor acte normative reparatorii
speciale:
a) Legea nr. 10/2001*) privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare;
b) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000*) privind retrocedarea
unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata
si modificata prin Legea nr. 501/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare;
c) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/1999*) privind restituirea unor
bunuri imobile care au apartinut comunitatilor cetatenilor apartinand
minoritatilor nationale din Romania, aprobata si modificata prin Legea nr.
66/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Dispozitiile prezentului regulament sunt aplicabile si in ceea ce
priveste procedura de acordare a despagubirilor consemnate/propuse prin decizia
motivata a conducatorului institutiei publice implicate in privatizare sau,
dupa caz, prin ordinul ministrului finantelor publice, in temeiul art. 32 alin.
(3)*) din Legea nr. 10/2001, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, a despagubirilor acordate in baza Legii fondului funciar nr.
18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Legii
nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului
funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(4) Comisia centrala are sigiliu propriu.
------------
*) Ultima republicare a Legii nr. 10/2001 a fost publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 798 din 2 septembrie 2005.
*) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 a fost republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 797 din 1 septembrie 2005.
*) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/1999 a fost republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 797 din 1 septembrie 2005.
*) Art. 32 alin. (3) a devenit art. 31 alin. (3) in republicarea din
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 798 din 2 septembrie 2005.
Organizarea, functionarea si competentele Comisiei centrale
Art. 2
(1) Comisia centrala functioneaza in subordinea Cancelariei
Primului-Ministru si are, in principal, urmatoarele atributii:
a) analizarea si stabilirea cuantumului final al despagubirilor care se
acorda potrivit prevederilor titlului VII "Regimul stabilirii si platii
despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv" din Legea nr.
247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si
unele masuri adiacente;
b) emiterea deciziilor referitoare la acordarea de titluri de despagubire;
c) adoptarea masurilor legale, necesare aplicarii dispozitiilor privind
acordarea despagubirilor.
(2) Comisia centrala este formata din 7 membri si are urmatoarea
componenta:
a) presedintele Autoritatii Nationale pentru Restituirea Proprietatilor;
b) 2 reprezentanti ai Cancelariei Primului-Ministru;
c) 2 reprezentanti ai Secretariatului General al Guvernului;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Justitiei.
(3) Presedintele Comisiei centrale este presedintele Autoritatii Nationale
pentru Restituirea Proprietatilor.
(4) Vicepresedintele Comisiei centrale va fi desemnat la prima sedinta prin
votul majoritatii membrilor acesteia.
Art. 3
Comisia centrala functioneaza la sediul Autoritatii Nationale pentru
Restituirea Proprietatilor, situat in municipiul Bucuresti, str. Smardan nr. 3,
sectorul 3.
Art. 4
(1) Comisia centrala va lucra in sedinta in prezenta a minimum 5 membri si
va decide cu majoritatea voturilor membrilor prezenti.
(2) Comisia centrala isi desfasoara lucrarile saptamanal si ori de cate ori
este necesar, la convocarea presedintelui, sau, in lipsa acestuia, a
vicepresedintelui.
Art. 5
(1) Secretariatul Comisiei centrale va fi asigurat de Cancelaria
Primului-Ministru prin Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor,
care pune la dispozitie spatiul, personalul si serviciile administrative
necesare in vederea bunei desfasurari a activitatii Comisiei centrale si a
secretariatului acesteia.
(2) Componenta, organizarea si atributiile Secretariatului Comisiei
centrale vor fi stabilite prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale
pentru Restituirea Proprietatilor.
Art. 6
Comisia centrala functioneaza pana la emiterea tuturor titlurilor de
despagubire.
Art. 7
(1) Dupa primirea deciziilor/dispozitiilor emise de entitatile investite cu
solutionarea notificarilor, a cererilor de retrocedare sau, dupa caz, a
ordinelor conducatorilor administratiei publice centrale investite cu
solutionarea notificarilor, in care s-au consemnat sumele care urmeaza a se
acorda ca despagubire, precum si dupa primirea
deciziilor/dispozitiilor/ordinelor continand propunerile motivate de acordare a
despagubirilor, presedintele Comisiei centrale sau, in lipsa acestuia,
vicepresedintele fixeaza un termen in vederea analizarii si solutionarii
notificarilor/cererilor transmise Secretariatului Comisiei centrale.
(2) Comisia centrala va proceda la analizarea dosarelor in privinta
verificarii legalitatii respingerii cererii de restituire in natura. In
situatiile in care Comisia centrala apreciaza ca, in mod intemeiat, cererea de
restituire in natura a fost respinsa, va desemna in mod aleatoriu evaluatorul
care va efectua raportul de evaluare si, prin grija secretariatului, va
transmite dosarele impreuna cu documentatia aferenta evaluatorului sau
societatii de evaluatori, in vederea intocmirii raportului de evaluare.
(3) In baza raportului de evaluare Comisia centrala va proceda fie la
emiterea deciziei reprezentand titlul de despagubire, fie la trimiterea
dosarului spre reevaluare.
(4) Comisia centrala va analiza, de asemenea, cererile persoanelor
indreptatite avand ca obiect convertirea titlurilor de valoare nominala emise
de Ministerul Finantelor Publice in temeiul art. 30 din Legea nr. 10/2001,
republicata*), si nevalorificate in cadrul unei oferte de capital disponibil.
(5) In cazurile prevazute la alin. (4) Comisia centrala dispune, prin
decizie, cu privire la convertirea titlurilor de valoare nominala in titluri de
despagubire.
(6) Deciziile prin care se dispune emiterea titlurilor de despagubire pot
fi individuale, caz in care se refera la o singura persoana despagubita, sau
cumulate pe sedinta de lucru, caz in care se refera la mai multe persoane
despagubite, pe baza de lista alfabetica a titularilor de drept.
(7) Forma si continutul deciziei se stabilesc de Comisia centrala la prima
sedinta a acesteia.
(8) Dupa constituirea Fondului "Proprietatea", deciziile
individuale sau colective se vor transmite prin grija Secretariatului Comisiei
centrale, in termen de 10 zile de la emitere, la societatea de administrare a
Fondului "Proprietatea" si la entitatea de depozitare si inregistrare
a actiunilor acestui fond.
(9) Daca, pe baza constatarilor secretariatului, Comisia centrala
stabileste ca imobilul pentru care s-a consemnat/propus plata de despagubiri
este restituibil in natura, prin decizie motivata, va proceda la restituirea
acestuia. Decizia de restituire in natura astfel emisa va urma regimul juridic
prevazut de art. 23 alin. (4)*) din Legea nr. 10/2001, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(10) Comisia centrala va analiza si cererile persoanelor indreptatite prin
care se solicita compensarea creantelor reciproce existente intre acestea din
urma si stat, decurgand din aplicarea, pe de o parte, a Legii nr. 112/1995
pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de
locuinte, trecute in proprietatea statului, cu modificarile si completarile
ulterioare, ori a altor acte normative anterioare acesteia prin care s-au
acordat despagubiri si, pe de alta parte, a Legii nr. 10/2001, republicata.
(11) In situatia prevazuta la alin. (10) Comisia centrala va decide dupa
parcurgerea procedurilor prevazute la alin. (1) - (3).
------------
*) Trimiterea se refera la republicarea Legii nr. 10/2001 din Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 279 din 4 aprilie 2005.
*) Art. 23 alin. (4) a devenit art. 25 alin. (4) in republicarea din
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 798 din 2 septembrie 2005.
Art. 8
(1) Deciziile adoptate de Comisia centrala pot fi atacate cu contestatie in
conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, in contradictoriu
cu statul, reprezentat prin Comisia centrala. Contestatia suspenda exercitiul
dreptului de dispozitie asupra titlului de despagubire al titularului. Despre
contestatii se va face mentiune in evidentele tinute de entitatea care
indeplineste functii de registru si depozitare pentru Comisia centrala.
(2) Competenta de solutionare revine sectiei de contencios administrativ si
fiscal a curtii de apel in a carei raza teritoriala domiciliaza reclamantul.
Daca reclamantul domiciliaza in strainatate, cererea se adreseaza instantei de
la resedinta sa din tara sau, dupa caz, instantei de la domiciliul
reprezentantului acestuia din Romania, iar daca nu are nici resedinta in
Romania si nici reprezentant cu domiciliul in Romania, cererea se adreseaza
Sectiei de contencios administrativ si fiscal a Curtii de Apel Bucuresti.
(3) Hotararea pronuntata de prima instanta poate fi atacata cu recurs.
Recursul suspenda executarea.
(4) Comisia centrala este reprezentata in instanta prin persoane desemnate
de catre presedintele Autoritatii Nationale pentru Restituirea Proprietatilor.
Art. 9
Actele care au stat la baza emiterii titlurilor de despagubire au regim de
arhivare permanent si se depun la incetarea activitatii Comisiei centrale la
Cancelaria Primului Ministru.