DECIZIE Nr. 42 din 8 iulie 1993
cu privire la constitutionalitatea Legii pentru modificarea si completarea
Legii nr. 35/1991 privind regimul investitiilor straine, ca urmare a eliminarii
art. 30^1 din proiectul respectiv
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 175 din 23 iulie 1993
Curtea Constitutionala a fost sesizata, la data de 30 iunie 1993, de catre
52 deputati, respectiv de domnii Ion Diaconescu, Ion Ratiu, Constantin Ionescu,
Gavril Dejeu, Cornel Sturza Popovici, Aurelian Paul Alecu, Florian Ion-Angelo,
Vasile Gheorghe Victor Pop, Ion Hui, Emilian Bratu, Tudor Gavril Dunca, Costel
Paunescu, Valentin Argesanu, George Stanescu, Petre Dugulescu, Viorel Pavel,
Remus-Constantin Opris, Sorin Victor Lepsa, Mihai Nica, Ion Cornita, Otto-
Ernest Weber, Cornel Protopopescu, Valentin Vasilescu, Ioan Victor Pica, Teodor
Vintilescu, Liviu Neculai Marcu, Niculae Cerveni, Alexandru Simionovici, Mircea
Ioan Popa, Ioan Muresan, Gabriel Tepelea, Gheorghe Cristea, Varujan Vosganian,
Mircea Ciumara, Barbu Pitigoi, Calin Emil Anastasiu, Romulus Ioan Joca, Vasile
Mandroviceanu, George Crin Laurentiu Antonescu, Stelian Tanase, Alexandru
Athanasiu, Petru Litiu, Dorel Coc, Horia Mircea Rusu, doamna Smaranda Dobrescu,
domnii Emil Livius Nicolae Putin si Dinu Patriciu, doamna Teodora-Bertzi,
domnii Ion Berciu, Mihail Bucur, Victor Babiuc si Radu Mircea Berceanu asupra
neconstitutionalitatii eliminarii art. 30^1 din proiectul Legii de modificare
si completare a Legii nr. 35/1991, in forma adoptata de Camera Deputatilor.
In sesizare, grupul de deputati sustine, in esenta, ca prin neadoptarea
articolului respectiv, care ar fi dat posibilitate investitorilor straini sa
dobandeasca dreptul de proprietate asupra terenurilor, s-a creat confuzie si a
fost distorsionat spiritul legii, prin echivalarea eliminarii art. 30^1 cu
legiferarea interdictiei de dobandire in proprietate de terenuri de catre
societatile comerciale, persoane juridice romane, cu capital strain, in
intregime sau partial.
Curtea Constitutionala constata ca sesizarea s-a facut cu respectarea
prevederilor art. 144 lit. a) din Constitutie si ale art. 17 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992.
Potrivit art. 19 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 s-a solicitat celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, punctul lor de vedere in
legatura cu sesizarea primita.
In punctul de vedere al Camerei Deputatilor se apreciaza ca sesizarea este
neintemeiata deoarece eliminarea unui text din proiectul de lege se poate face
numai in cadrul procedurii de adoptare a acestuia. Dupa epuizarea acestei
proceduri - cand proiectul devine lege, potrivit art. 144 lit. a) din
Constitutie -, legea poate face obiectul controlului de constitutionalitate la
Curtea Constitutionala, dar numai pentru prevederile pe care le contine si care
reprezinta vointa legiuitorului.
In punctul de vedere al Guvernului se arata, in esenta, ca ceea ce face
obiectul controlului constitutional este exclusiv forma finala a legii adoptate
de Parlament si ca, in sesizare, nu se pune in discutie un aspect de
neconstitutionalitate, de competenta Curtii, ci o problema de interpretare si
aplicare a legii de competenta, dupa caz, a autoritatii legiuitoare sau a
instantelor judecatoresti de drept comun.
Senatul nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA
examinind sesizarea grupului de deputati, punctele de vedere ale Camerei
Deputatilor si Guvernului, precum si concordanta dintre aspectele criticate si
dispozitiile constitutionale, retine urmatoarele:
Competenta sa este determinata de art. 144 din Constitutie si de Legea nr.
47/1992, cu deosebire art. 12 si 13.
Potrivit art. 144 lit. a) din Constitutie, Curtea "se pronunta asupra
constitutionalitatii legilor, inainte de promulgarea acestora ... ",
formulare care este folosita si de art. 13 alin. (1), lit. A) a) si art. 17
alin. (1) din Legea nr. 47/1992.
De asemenea, art. 12 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 face precizarea
"Curtea Constitutionala poate fi sesizata pentru cazurile expres si
limitativ prevazute de art. 144 din Constitutie si in conditiile stabilite
potrivit prezentei legi"
Din aceste dispozitii legale rezulta, in mod clar, ca este vorba de
controlul constitutionalitatii legilor, inainte de promulgarea acestora, ceea
ce presupune ca legea a fost adoptata de Parlament, in forma in care a fost
adoptata, iar nu de un text dintr-un proiect de lege sau un amendament propus
Parlamentului, dar care nu a fost adoptat de acesta, deoarece in ultima
situatie nu este vorba de un text de "lege".
Drept urmare, Curtea Constitutionala nu este competenta sa verifice
constitutionalitatea textelor din proiectele de legi, propunerile legislative
si amendamentele prezentate Parlamentului, dar neadoptate de acesta, asa cum
este in cazul sesizarii privitoare la art. 30^1 din proiectul de lege care,
prin adoptarea de Parlament in forma adoptata, a devenit "Legea de
modificare si completare a Legii nr. 35/1991 privind investitiile straine".
In legatura cu problema referitoare la semnificatia eliminarii art. 30^1
din Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 35/1991 privind regimul
investitiilor straine, pentru interpretarea acestei legi, anume daca din
eliminarea mentionata rezulta ori nu interdictia pentru societatea comerciala
romana, cu capital strain total ori numai partial, de a avea in proprietate
terenuri situate in Romania, aceasta problema este de interpretare si aplicare
a legii si se solutioneaza, potrivit dispozitiilor legale in vigoare, de catre
organul competent chemat sa aplice legea, astfel incat semnificatia mentionata
in sesizare nu poate fi retinuta.
Pentru motivele aratate, neadoptarea de catre Parlament a art. 30^1 din
proiectul de lege, devenit Legea pentru modificare si completarea Legii nr. 35/
1991 privind regimul investitiilor straine, precum si semnificatia ori
consecintele acestei neadoptari nu se incadreaza in notiunea
constitutionalitatii " ... legilor, inainte de promulgarea acestora"
si deci nu intra in competenta Curtii Constitutionale.
Avand in vedere considerentele expuse,
vazand si dispozitiile art. 144 lit. a) si ale art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si prevederile art. 20 alin. (2) si (3) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca solutionarea sesizarii nu este de competenta Curtii
Constitutionale, nefiind vorba de un text de lege adoptat de Parlament.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 8 iulie 1993 si la ea au participat
Vasile Gionea, presedinte, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai Constantinescu, Miklos
Fazakas, Ion Filipescu, Antonie Iorgovan, Ioan Muraru, Florin Bucur Vasilescu
si Victor-Dan Zlatescu, judecatori.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. Vasile Gionea
Magistrat-asistent,
Constantin Burada