DECIZIE Nr. 419 din 11 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127 din
Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare,
republicata, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 79/2003
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 861 din 4 decembrie 2003

Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Statiunea de Cercetare-Dezvoltare
pentru Pomicultura Valcea in Dosarul nr. 1.059/2003 al Judecatoriei Ramnicu
Valcea.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, prin reprezentant Stefan
Preda, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei depune la dosar concluzii scrise si
solicita oral admiterea exceptiei asa cum a fost formulata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, intrucat obligatia depunerii
cautiunii are rolul de a frana actiunile dilatorii ale persoanelor juridice in
cadrul procedurii de executare silita. De altfel, Curtea Constitutionala s-a
mai pronuntat asupra unor exceptii similare, sens in care a fost citata Decizia
nr. 313 din 10 iulie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 571 din 8 august 2003.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 mai 2003, pronuntata in Dosarul nr. 1.059/2003,
Judecatoria Ramnicu Valcea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 127 din Ordonanta Guvernului nr.
61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, republicata, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 79/2003.
Exceptia a fost ridicata, in dosarul de mai sus, de Statiunea de
Cercetare-Dezvoltare pentru Pomicultura Valcea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
textele de lege criticate sunt neconstitutionale, intrucat obligatia de a plati
o cautiune egala cu 20% din valoarea creantei este de natura sa restranga
liberul acces la justitie, incalcandu-se astfel dispozitiile art. 21 din
Constitutia Romaniei.
Judecatoria Ramnicu Valcea apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata, intrucat textele criticate nu infrang prevederile
constitutionale invocate, prin care legiuitorul a urmarit sa impiedice
exercitarea abuziva a dreptului de a contesta executarea silita.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
aratand ca instituirea cautiunii in cuantum de 20% din valoarea sumei datorate
nu aduce atingere principiului constitutional al liberului acces la justitie,
ci constituie o garantie in vederea evitarii abuzurilor de drept si a
exercitarii contestatiei la executare cu rea-credinta, situatii ce pot duce la
tergiversarea solutionarii cauzelor si, implicit, la amanarea realizarii
creantelor bugetare.
Este neintemeiata si sustinerea privind crearea unei discriminari intre
persoanele fizice si persoanele juridice prin instituirea obligatiei de plata a
cautiunii doar pentru acestea din urma, "deoarece aceasta obligatie a fost
instituita ca o garantie doar in cazul persoanelor juridice, in considerarea
volumului mult mai ridicat al obligatiilor datorate de catre acestea bugetului
de stat".
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia invocata este neintemeiata,
deoarece conditionarea formularii contestatiei la executare de depunerea unei
cautiuni constituie, de fapt, o garantie a desfasurarii cu celeritate a
procedurii de executare si, deopotriva, un impediment in exercitarea abuziva a
actiunii in scopul tergiversarii nejustificate a acesteia.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 644 din 30 august 2002, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 79/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 193 din 26 martie 2003, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 582 din 14 august 2003, completata ulterior prin Legea
nr. 433/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 773 din
4 noiembrie 2003, si are urmatorul continut:
"Art. 127
(1) Contestatia la executare se face cu conditia depunerii numai de catre
persoanele juridice a unei cautiuni egale cu 20% din cuantumul sumei datorate,
la unitatea teritoriala a trezoreriei statului.
(2) Dovada privind plata cautiunii prevazute la alin. (1) va insoti in mod
obligatoriu contestatia debitorului, fara de care aceasta nu va putea fi
inregistrata.
(3) Verificarea cuantumului cautiunii se va efectua de judecatorul de
serviciu la data inregistrarii cererii."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 21 privind
liberul acces la justitie. In urma aprobarii Legii de revizuire a Constitutiei
si a republicarii acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767
din 31 octombrie 2003, art. 21 are urmatorul continut:
"Art. 21
(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a
libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 reglementeaza
procedura colectarii creantelor bugetare, care prin titlul V -
"Contestatia la executarea silita" - stabileste conditiile concrete
in care aceasta va putea fi executata.
Referitor la invocarea prevederilor constitutionale ale art. 21 din
Constitutie, Curtea retine ca prin reglementarea generica din care fac parte
dispozitiile criticate se asigura accesul la justitie al persoanelor
interesate, iar conditionarea introducerii contestatiei la executare, in
anumite imprejurari, de plata unei cautiuni reprezinta - alaturi de termenul de
exercitare si celelalte conditii prevazute de lege - o masura de asigurare a
celeritatii procedurii si de descurajare a abuzului de drept, conditionare
admisibila si rezonabila.
Cu privire la sustinerea in sensul ca dispozitiile criticate creeaza discriminari
intre anumite categorii de persoane, prin instituirea obligatiei de plata a
cautiunii doar pentru persoanele juridice, Curtea retine ca aceasta obligatie a
fost inserata in actul normativ contestat in scopul reglementarii unei situatii
speciale care justifica in mod obiectiv si rational existenta unui tratament
juridic diferit. Aceasta modalitate de reglementare a fost necesara numai
pentru persoanele juridice, atat in considerarea numarului sporit de cauze care
au avut ca obiect executarea creantelor bugetare, cat si din motive de natura
economica. Prin Decizia nr. 135/1996, Curtea a statuat ca egalitatea in
drepturi nu inseamna uniformitate, fapt pentru care principiul egalitatii in
fata legii presupune instituirea unui tratament egal pentru situatii juridice
care, in functie de scopul urmarit, nu sunt diferite.
Dispozitiile art. 127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 au mai facut
obiectul controlului de constitutionalitate exercitat de Curtea
Constitutionala. Astfel, prin Decizia nr. 313 din 10 iulie 2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 571 din 8 august 2003, Curtea a
respins ca neintemeiata o exceptie de neconstitutionalitate avand acelasi
obiect. Neexistand elemente noi de natura a reconsidera jurisprudenta Curtii in
aceasta materie, considerentele si solutia acestei decizii raman valabile si in
prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d), al art. 147
alin. (4) si al art. 21 din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127 din
Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare,
republicata, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 79/2003,
exceptie ridicata de Statiunea de Cercetare-Dezvoltare pentru Pomicultura
Valcea in Dosarul nr. 1.059/2003 al Judecatoriei Ramnicu Valcea.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 noiembrie 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru