DECIZIE Nr. 418 din 18 iulie 2005
asupra sesizarii de neconstitutionalitate a Legii privind sanatatea
reproducerii si reproducerea umana asistata medical
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 664 din 26 iulie 2005

In temeiul art. 146 lit. a) din Constitutie, republicata, si al art. 15
alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, Presedintele Romaniei, la data de 15 iunie 2005, a solicitat
Curtii Constitutionale sa se pronunte asupra constitutionalitatii Legii privind
sanatatea reproducerii si reproducerea umana asistata medical, asa cum a fost
modificata ca urmare a cererii de reexaminare din data de 14 octombrie 2004.
Sesizarea de neconstitutionalitate a fost inregistrata la Curtea
Constitutionala sub nr. 3.988 din 17 iunie 2005 si constituie obiectul
Dosarului nr. 545A/2005.
In sesizare sunt invocate urmatoarele aspecte de neconstitutionalitate:
1. Incalcarea dispozitiilor art. 49 alin. (2) din Constitutie, referitoare
la protectia copiilor si a tinerilor
Prevederile art. 22 din Legea privind sanatatea reproducerii si
reproducerea umana asistata medical contravin dispozitiilor art. 49 din
Constitutie, referitoare la protectia copiilor si a tinerilor. Astfel,
prevederile alin. (2) ale articolului mentionat, care reglementeaza constatarea
prin hotarare judecatoreasca a indeplinirii conditiilor impuse de lege pentru
reproducerea umana asistata medical, hotarare pe baza careia se intocmeste
certificatul de nastere al copilului astfel conceput, stabilesc ca aceasta
hotarare devine definitiva si irevocabila din momentul confirmarii sarcinii.
Intrucat hotararea judecatoreasca sta la baza intocmirii certificatului de
nastere al copilului, in masura in care, prin ipoteza, se constata ca nu sunt
indeplinite conditiile legale pentru reproducerea umana asistata medical,
minorul in cauza ar avea de suferit din cauza unei situatii juridice incerte,
care i-ar pune in pericol statutul familial.
2. Incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 26 privind viata
intima, familiala si privata, ale art. 21 privind accesul liber la justitie si
ale art. 126 privind instantele judecatoresti
Legea criticata consacra principiul potrivit caruia medicul dispune in mod
suveran asupra dreptului unui cuplu de a beneficia de reproducerea umana
asistata medical. Astfel, art. 12 alin. (1) prevede ca "[...] echipa
medicala pluridisciplinara a unitatii medicale care va efectua operatiunile
tehnico-medicale trebuie sa [...] verifice motivatia cuplului [...]".
Alineatele acestui articol sunt contradictorii, deoarece alin. (3) prevede ca
"Reproducerea umana asistata medical acorda medicului un rol fundamental
in selectionarea cuplurilor beneficiare [...]" si in "[...]
aprecierea subiectiva a capacitatii cuplurilor de a fi parinti", iar acest
medic nu poate fi decat medicul ginecolog, potrivit alin. (4), care prevede:
"Cererea cuplului poate fi confirmata sau infirmata de medicul ginecolog,
dupa o luna de la data solicitarii". Dispozitiile art. 27 prevad ca
"Aplicarea fertilizarii in vitro este conditionata de existenta unei
motivatii terapeutice sau de procreatie [...]. In situatia unor cazuri
speciale, medicul sau persoana va solicita avizul Comisiei de Bioetica din
cadrul Ministerului Sanatatii". Se considera ca aceste dispozitii sunt
contrare celor ale art. 21 si art. 22 din aceeasi lege, care prevad modul in
care se exprima consimtamantul partilor prin biroul notarului public, precum si
modul in care acesta devine valabil prin intermediul instantei de judecata. Nu
exista ratiune ca, dupa parcurgerea acestor proceduri, sa se prevada dreptul
medicului de a aprecia capacitatea unei persoane de a deveni parinte, pentru ca
"astfel se instituie o cenzura medicala asupra unei hotarari
judecatoresti". In privinta medicului ginecolog, legea criticata prevede
atributii pentru indeplinirea carora nu are pregatirea necesara, iar impotriva
deciziei sale nu este prevazuta nici o cale de atac, aceasta avand caracter
absolut si inatacabil. De altfel, in opinia autorului sesizarii, acest medic nu
poate fi considerat ca functioneaza ca o instanta specializata, potrivit art.
126 alin. (1) din Constitutie, deoarece nu s-a reglementat o procedura de
judecata. In privinta deciziei mentionate, se prevede ca numai "in cazuri
speciale", pe care insa nu le defineste, aceasta poate fi
"avizata" de catre Comisia de Bioetica din cadrul Ministerului
Sanatatii. Medicul este competent sa se pronunte asupra sanatatii reproducerii
umane, care, in acceptiunea art. 3 lit. b) din lege, reprezinta "starea de
bunastare fizica, mintala si sociala completa" a cuplurilor, care,
potrivit art. 15 alin. (2) lit. d), trebuie sa faca dovada - in fata medicului
- a unei vieti comune stabile.
3. Incalcarea art. 22 din Constitutie referitor la dreptul la viata si la
integritate fizica si psihica
a) Dispozitiile art. 7 din legea criticata sunt contrare dreptului
persoanei fizice de a dispune de ea insasi, "deci dreptului sau la
integritate fizica si psihica", pentru ca nu reglementeaza criteriile de
care trebuie sa se tina seama la consilierea dinaintea intreruperii cursului
sarcinii, lasandu-se astfel posibilitatea unor impiedicari abuzive ale
exercitarii dreptului persoanei la integritate fizica, in conditiile in care
varsta de 14 saptamani a sarcinii reprezinta un termen absolut pentru
intreruperea voluntara a cursului sarcinii, iar consilierea poate sa se
prelungeasca peste acest termen. "Lipsa de claritate si predictibilitate a
legii pot duce la imposibilitatea de a efectua intreruperea de sarcina".
b) Acelasi drept este incalcat si prin dispozitiile art. 21 lit. d), care
reglementeaza obligatia imperativa ce ii revine mamei purtatoare sau surogat de
a cere acordul sotului sau cu privire la pastrarea sau nu a sarcinii. "Or,
o neintelegere a sotilor intr-o astfel de problema poate, cel mult, daca ei
considera necesar, sa constituie o cauza de divort, fiind excesiv si
neconstitutional sa conditioneze dreptul unui individ de a dispune de propria
sa persoana de acordul altuia".
c) Astfel cum este redactat textul cuprins la art. 21 alin. (2) din lege
contravine dispozitiilor art. 22 din Constitutie, dat fiind ca este obligatorie
consilierea "in vederea intreruperii terapeutice a sarcinii si nu in
vederea luarii, de catre mama, a unei decizii informate".
d) Prevederile alin. (2) si (3) ale art. 32 din Legea privind sanatatea
reproducerii si reproducerea umana asistata medical, prin faptul ca dispun
sanctionarea derizorie a unor fapte antisociale grave, nu mai apara in mod
corespunzator valorile ocrotite de Constitutie, contravenind astfel
dispozitiilor art. 22 si 26 din Legea fundamentala. Dispozitiile legale
amintite prevad ca manipularile genetice pe embrioni si comertul cu embrioni
constituie infractiuni si se pedepsesc cu amenda penala, in timp ce noul Cod
penal sanctioneaza comiterea acestor infractiuni cu pedepse privative de
libertate. In plus, "legea criticata considera contraventii si deci
dezincrimineaza fapte precum prelevarea de gameti fara consimtamant, violarea
confidentialitatii datelor privind donarile, nedepistarea bolilor transmisibile
sau infectioase, producerea abuziva de embrioni, traficul de gameti si
efectuarea de proceduri de inseminare fara consimtamant ori fara autorizatiile
cerute de lege". Faptele mentionate, "chiar daca nu sunt incriminate
in prezent, constituie modalitati de savarsire a unor infractiuni, precum
divulgarea secretului profesional, abuzul in serviciu ori vatamarea
corporala".
4. Legea criticata pentru neconstitutionalitate incalca dispozitiile din
Legea fundamentala cuprinse la art. 26 referitor la viata intima, familiala si
privata, art. 29 referitor la libertatea constiintei si art. 33 referitor la
accesul la cultura, deoarece nu reglementeaza confidentialitatea sau
neconfidentialitatea anumitor caracteristici ale parintilor naturali ai
copilului. Si aceasta, deoarece fiecare om are dreptul la pastrarea identitatii
spirituale care, in cadrul familiei, se transmite copiilor, in calitate de descendenti
ai parintilor. In lipsa acestei reglementari "se poate ajunge si in
cealalta extrema, cea a practicilor eugenice nepermise, fiind interzis doar
avortul selectiv al embrionilor in functie de sex".
5. Dispozitiile art. 16 din Constitutie referitoare la egalitatea in
drepturi sunt incalcate, pe de o parte, prin discriminarea nepermisa intre
indivizi si cupluri, iar pe de alta parte, prin norme contradictorii si
inexacte, care impiedica egalitatea cetatenilor in fata legii.
A. Cu referire la prima modalitate de incalcare:
Asa fiind, desi legiuitorul a considerat ca prin definitia cuprinsa la art.
3 din lege a fost rezolvata lipsa distinctiei intre individ si cuplu in ceea ce
priveste accesul la asistenta medicala, in cuprinsul legii se face referire
exclusiv la cuplu, si anume in: art. 3 lit. l), n), o) si r), art. 7 alin. (6),
art. 10, art. 12 alin. (1), (2), (3) si (4), art. 13 alin. (1), art. 15 alin.
(2) lit. d), art. 17 lit. a), b), c) si d), art. 21 alin. (1) lit. a), b), d),
e) si f), art. 22 alin. (1), art. 23 alin. (1) si (2), art. 24 alin. (1), art.
25 alin. (1), art. 26 alin. (2), (3) si (4), art. 28 lit. a), art. 29 si art.
30 alin. (2).
Dispozitiile art. 11, 18 si 26 se refera la parteneri, fara a fi mentionat
individul, ca titular al dreptului. Art. 11 lit. a) din legea criticata
prevede, in plus, ca barbatul si femeia, pentru a beneficia de reproducerea
umana asistata medical, trebuie sa indeplineasca, in mod cumulativ, urmatoarele
conditii: "sa fie vii, inseminarea artificiala a femeii cu sperma sotului
decedat fiind interzisa", iar dispozitiile art. 15 alin. (2) lit. d) din
lege prevad ca sunt interzise tehnicile de reproducere umana asistata medical
constand in interventii de care sa beneficieze cuplurile care nu pot sa faca
dovada unei vieti comune stabile. Legea criticata creeaza un privilegiu pentru
individul aflat intr-un cuplu si, totodata, o discriminare pentru individul
care, nefiind in cuplu, nu poate beneficia de asistenta medicala in vederea
reproducerii umane.
B. In ceea ce priveste cea de-a doua modalitate de incalcare:
a) Prin dispozitiile art. 3 lit. p) din lege se defineste fertilizarea
artificiala, prevazandu-se ca este "adoptat de mama beneficiara"
copilul rezultat in urma acestei proceduri. Sintagma mentionata este utilizata
in tot cuprinsul reglementarii, or, legea criticata "a incercat sa
consacre principiul stabilirii filiatiei directe fata de persoanele beneficiare
si nu al adoptarii de catre mama beneficiara".
b) Este reglementat confuz modul in care se stabilesc filiatia copilului si
efectele acesteia, deoarece prin art. 22 alin. (2) din legea criticata se
prevede ca la baza intocmirii certificatului de nastere al copilului sta o
hotarare judecatoreasca, iar prin art. 25 din aceeasi lege se prevede ca
filiatia legitima se stabileste prin simpla declaratie a cuplului reproductiv,
asistat medical. Astfel se aduce atingere art. 26 din Constitutie, referitor la
viata intima, familiala si privata.
c) Dispozitiile art. 25 alin. (2) din legea criticata se refera exclusiv la
copilul nascut in urma inseminarii artificiale conjugale, stabilind ca acesta
are aceleasi drepturi ca si cel nascut prin reproducere naturala, cu toate ca
dispozitiile art. 15 alin. (1) din legea criticata prevad ca tehnicile de
reproducere umana asistata medical sunt: inseminarea artificiala, fecundarea in
vitro si transferul de embrioni.
d) Reglementarea instituita prin dispozitiile art. 8 alin. (3) din lege
este confuza, deoarece este incert daca dispozitiile se refera la
imposibilitatea exprimarii consimtamantului sau a lipsei de validitate a unui
asemenea consimtamant. Aceste dispozitii au urmatorul cuprins: "Femeile
gravide care au capacitatea de a-si exprima consimtamantul au dreptul la
intreruperea voluntara a sarcinii in conditii de siguranta, dupa prealabila
consiliere si asumare a consecintelor actului medical. In situatii speciale,
precum incapacitatea legala sau biologica a gravidei, pentru intreruperea de
sarcina este obligatorie instiintarea apartinatorilor legali sau decizia
comisiei medicale".
De asemenea, faptul ca, in cazul femeii gravide incapabile sa-si exprime
consimtamantul, nu se conditioneaza intreruperea sarcinii de existenta unui
pericol in ceea ce priveste viata sau sanatatea sa, creeaza posibilitatea
savarsirii unor abuzuri. Este, de asemenea, confuza sintagma "apartinatori
legali", in raport cu prevederile constitutionale si cu cele ale Codului
familiei care se refera la parinti si ca reprezentanti legali ai copilului.
Oricum, parintii, tutorii ori curatorii nu pot sa solicite o alta opinie
medicala, intrucat ei sunt doar instiintati despre iminenta intreruperii
cursului sarcinii, fara sa se precizeze termenul in care urmeaza sa aiba loc.
In final, autorul sesizarii sustine ca "alaturarea celor doua cauze de
incapacitate, cea legala si cea biologica, poate conduce la ideea ca se poate
proceda la intreruperea sarcinii unei persoane fara capacitate de exercitiu
chiar impotriva vointei sale expres exprimate, considerandu-se ca aceasta exprimare
nu este valabila. Nici termenul de incapacitate biologica nu este clar,
deoarece principalele cauze ale lipsei capacitatii de exercitiu sunt biologice:
imaturitatea varstei, boala psihica etc.".
In conformitate cu dispozitiile art. 16 alin. (2) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 643 din 16 iulie 2004, sesizarea a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului,
pentru a prezenta punctele lor de vedere cu privire la obiectia de
neconstitutionalitate.
Guvernul Romaniei a transmis Curtii Constitutionale, cu Adresa nr. 5/3.805
C.P.T. din 27 iunie 2005, punctul sau de vedere, in sensul ca sesizarea de neconstitutionalitate
este intemeiata, pentru urmatoarele motive:
Aspectele cuprinse in Legea privind sanatatea reproducerii si reproducerea
umana asistata medical sunt atent reglementate si la nivel european si
international, deoarece consecintele majore pe care le determina o atare
procedura impun o legislatie exigenta si clara.
Legea supusa controlului contine aspecte care nu sunt clar si riguros
reglementate si, prin aceasta, sunt susceptibile de rezerve in ceea ce priveste
constitutionalitatea lor si pot antrena dificultati majore in procesul
aplicarii.
1. In economia legii nu este respectata o succesiune riguroasa a
procedurilor reglementate, in functie de criterii logice si functionale.
Astfel, dispozitiile art. 22 din lege, care reglementeaza constatarea prin
hotarare judecatoreasca a indeplinirii conditiilor privind reproducerea umana
asistata medical, la alin. (1) prevad ca, inainte de inceperea acestor
proceduri, cuplul reproductiv asistat medical trebuie sa inainteze o cerere
instantei de judecata, in vederea obtinerii unei hotarari judecatoresti prin
care sa se constate indeplinirea conditiilor impuse de lege, iar la alin. (2)
prevad ca aceasta hotarare devine definitiva si irevocabila din momentul
confirmarii sarcinii si sta la baza intocmirii actului de nastere al copilului.
Guvernul considera ca este necesar ca mentionata hotarare judecatoreasca sa
devina definitiva si irevocabila inainte de inceperea procedurilor de
reproducere umana asistata medical. Si aceasta, pentru ca actul de confirmare a
sarcinii marcheaza reusita reproducerii umane asistate medical, "or
aceasta procedura nu trebuie pornita decat dupa ce hotararea judecatoreasca a
ramas definitiva si irevocabila, deoarece numai din acel moment se constata ca
sunt indeplinite conditiile cerute de lege pentru inceperea procedurii de
reproducere". Neclaritatile dispozitiilor mentionate pot avea consecinte
negative asupra statutului juridic al viitorului copil, incalcandu-se astfel
dispozitiile prevederilor art. 49 din Constitutia Romaniei.
2. Critica referitoare la incalcarea prevederilor art. 26, art. 21 si art.
126 din Constitutie este nefondata, deoarece dispozitiile art. 12 din legea
criticata "nu se refera la valabilitatea consimtamantului partilor dat la
inceperea procedurilor de reproducere, in sens larg, ci la o capacitate
specifica acestui caz".
3. Nu a fost corect evaluat nici gradul de pericol social al unor fapte
dintre cele prevazute in art. 14 din legea criticata pentru
neconstitutionalitate, cum ar fi: producerea abuziva de embrioni, donarea
ilicita de embrioni, traficul de gameti, prelevarea de gameti fara
consimtamant, amestecul de gameti etc. Aceste fapte pot constitui fie
modalitati de savarsire a unor infractiuni ca divulgarea secretului profesional,
abuzul in serviciu ori vatamarea corporala, fie infractiuni distincte, cum ar
fi crearea ilegala de embrioni umani si clonarea. Or, "sanctionarea
derizorie a unor asemenea fapte grave poate constitui o incalcare a
prevederilor art. 22 si art. 26 din Constitutie".
4. Legea reglementeaza serviciile de sanatate a reproducerii umane numai
din punct de vedere financiar. Guvernul apreciaza ca pe o lacuna a legii
nereglementarea modalitatilor de infiintare si desfasurare a activitatii
unitatilor medicale care asigura reproducerea umana, ca si a activitatii
acestora.
Presedintele Camerei Deputatilor si cel al Senatului nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand sesizarea de neconstitutionalitate, punctul de vedere al Guvernului,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile criticate din Legea
privind sanatatea reproducerii si reproducerea umana asistata medical,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile din Legea nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 146 lit. a) din Constitutia Romaniei, precum si ale art. 15 si art. 18 din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
sa se pronunte asupra constitutionalitatii prevederilor de lege atacate.
Curtea constata ca obiectul sesizarii de neconstitutionalitate formulate de
Presedintele Romaniei il constituie o serie de dispozitii din Legea privind
sanatatea reproducerii si reproducerea umana asistata medical, asa cum a fost
modificata ca urmare a cererii de reexaminare din data de 14 octombrie 2004,
considerate ca fiind neconstitutionale.
1. Cu privire la critica prevederilor art. 22 alin. (2) din lege,
considerate in contradictie cu dispozitiile art. 49 din Constitutie
Curtea constata ca aceasta critica este intemeiata. Potrivit reglementarii
din alin. (1) al art. 22, inceperea procedurilor de reproducere umana asistata
medical este conditionata de prealabila sesizare a instantei de judecata, in
vederea pronuntarii unei hotarari prin care se constata indeplinirea
conditiilor legale obligatorii pentru antamarea unor asemenea proceduri; alin.
(2) al aceluiasi articol prevede ca respectiva hotarare trebuie sa devina
definitiva si irevocabila din momentul confirmarii sarcinii, in temeiul sau
intocmindu-se certificatul de nastere al copilului conceput prin reproducere
umana asistata medical. In mod corect se retine, in cuprinsul sesizarii, cu
referire la acest al doilea alineat, ca prin modul in care reglementeaza
derularea procedurii judiciare in materie creeaza posibilitatea ca instanta sa
constate ca nu sunt indeplinite conditiile legale pentru antamarea procedurii,
intr-un moment in care existenta sarcinii este confirmata, ceea ce lipseste
practic de eficienta o asemenea constatare, in ceea ce priveste continuarea
procedurii, fiind insa de natura sa antreneze dificultati majore in definirea
statutului juridic al copilului. Intrucat reglementarea cuprinsa in art. 22
alin. (2) din lege creeaza premisele nasterii unor copii al caror statut
juridic este insuficient definit si, deci, incert, Curtea constata ca aceasta
este contrara prevederilor art. 49 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora:
"Copiii si tinerii se bucura de un regim special de protectie si de
asistenta in realizarea drepturilor lor."
Avand in vedere dispozitiile art. 18 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, potrivit carora dezbaterile Curtii Constitutionale au loc
"atat asupra prevederilor mentionate in sesizare, cat si asupra celor
care, in mod necesar si evident, nu pot fi disociate", Curtea considera ca
finele de neconstitutionalitate evidentiat priveste in egala masura ambele
alineate ale art. 22 din lege, intre care exista o stransa dependenta. Astfel,
prevederea din alin. (2), la care se refera sesizarea, nu este decat consecinta
prevederii deficitare din alin. (1) al aceluiasi articol, potrivit careia
inceperea procedurilor de reproducere umana asistata medical este conditionata
numai de sesizarea instantei, ceea ce ar lasa sa se inteleaga ca hotararea in
sine are caracter pur formal, instanta neputand decat sa constate indeplinirea
conditiilor, in caz contrar consecintele fiind cele evidentiate in sesizare.
2. Referitor la critica ce vizeaza prevederile art. 12 si cele ale art. 27
din lege, considerate in contradictie cu dispozitiile art. 21, art. 26 si art.
126 din Constitutie
Examinand aceste prevederi de lege, Curtea constata ca ele nu contravin
dispozitiilor art. 26 alin. (1) din Constitutie deoarece ele nu fac decat sa
dea expresie acestei prevederi constitutionale, prin instituirea competentei
medicilor de a instrumenta in cadrul unei proceduri prealabile inceperii
activitatii propriu-zise de reproducere umana asistata medical. De altfel, cu
acest prilej se urmareste informarea cuplului solicitant asupra unor realitati
de care trebuie sa tina seama, in asa fel incat hotararea lor de a apela la o
asemenea modalitate de reproducere sa fie luata in deplina cunostinta de cauza.
In ceea ce priveste critica referitoare la dreptul discretionar al
medicului de a decide asupra cererii cuplului cu privire la utilizarea unei
tehnici de reproducere umana asistata medical si, mai ales, asupra caracterului
irevocabil al unei atare decizii, Curtea retine ca se impune ca aceasta
chestiune sa fie transata nuantat. Prevederile criticate nu incalca
dispozitiile art. 21 si art. 26 din Constitutie, deoarece o atare decizie, din
punct de vedere formal, nu constituie un act de judecata, iar, pe fond,
criteriile cu care opereaza medicul, luand o decizie, nu sunt sinonime cu cele
avute in vedere la "rostirea dreptului" de catre judecator, astfel
incat partile interesate sa beneficieze de liber acces la justitie. Mai mult,
instituirea controlului judiciar in aceasta materie ar insemna o incalcare a
obligatiei autoritatilor publice de a respecta si ocroti viata intima,
familiala si privata.
Asa fiind, Curtea constata ca dispozitiile art. 12 si cele ale art. 27 din
lege sunt neconstitutionale in masura in care nu instituie un organism de specialitate,
cu atributii de control, care sa poata fi sesizat de solicitantii a caror
cerere a fost respinsa.
3. Referitor la prevederile art. 7, art. 21 alin. (1) lit. d), art. 21
alin. (2) si art. 32 din lege, considerate in contradictie cu art. 22 alin. (1)
din Constitutie
a) Curtea Constitutionala constata ca prevederile alin. (5) al art. 7 din
legea criticata sunt constitutionale, deoarece arata cu suficienta claritate
care sunt obiectivele informarii, iar alin. (4) al aceluiasi articol, cu toata
redactarea sa deficitara, indica finalitatea acestei informari, si anume de a
asigura premisele unei optiuni in deplina cunostinta de cauza a femeii care
solicita intreruperea de sarcina, exigenta in deplin acord cu principiul
constitutional al dreptului la viata si la integritate fizica si psihica ale
persoanei, prevazut de dispozitiile art. 22 din Constitutie. In ceea ce
priveste posibilitatea ca o atare consiliere sa se prelungeasca dincolo de
termenul de 14 saptamani prevazut de lege pentru intreruperea voluntara a
sarcinii, facand astfel imposibila efectuarea acesteia, Curtea retine ca o
astfel de ipoteza nu se poate converti intr-un fine de neconstitutionalitate a
reglementarii in raport cu prevederile art. 22 din Constitutie.
Constitutionalitatea dispozitiilor cuprinse la art. 7 alin. (6) din lege
urmeaza sa fie analizata distinct, prin raportare la dispozitiile art. 16 alin.
(1) din Constitutie.
b) Curtea constata ca dispozitiile art. 21 alin. (1) lit. a), b), d), e) si
f) din legea criticata, potrivit carora inainte de inceperea procedurilor de
reproducere umana asistata medical se va incheia un contract intre mama
purtatoare sau mama surogat si cuplul reproductiv asistat medical, cuprinzand
"clauze referitoare la avortarea sarcinii in lipsa unei indicatii
medicale, supravegherea medicala a mamei purtatoare sau a mamei surogat pe
toata perioada sarcinii", sunt contrare dispozitiilor art. 26 alin. (2)
din Constitutia Romaniei, care statueaza ca "Persoana fizica are dreptul
sa dispuna de ea insasi, daca nu incalca drepturile si libertatile altora,
ordinea publica sau bunele moravuri".
Curtea constata ca dispozitiile art. 5 din legea criticata sunt, de
asemenea, neconstitutionale, intrucat ele garanteaza secretul informatiilor ce
tin de latura intima a personalitatii umane, fiind astfel contrare
dispozitiilor art. 30 alin. (6) din Legea fundamentala, care consacra
"dreptul la propria imagine".
In acest sens, Curtea Constitutionala constata ca, prin continutul lor,
clauzele prevazute de textul de lege analizat contravin ordinii morale, altfel
spus, bunelor moravuri, in care viata si sanatatea persoanei, precum si a
copilului conceput, dar inca nenascut, nu pot constitui obiectul unei
tranzactii, obligatia constitutionala a tuturor subiectelor de drept fiind
aceea de a ocroti aceste valori.
c) De asemenea, este neintemeiata si sustinerea potrivit careia modul in
care este formulat art. 21 alin. (2) din lege ar releva neconstitutionalitatea
reglementarii acolo cuprinse in raport cu acelasi text constitutional de
referinta, termenul de consiliere folosit de legiuitor nefiind apt, prin
definitie, sa impuna o anumita conduita conforma, mama - subiect al consilierii
- pastrandu-si libertatea de optiune, dar in conditiile unei constientizari a
riscurilor pe care si le asuma, prin refuzul unei intreruperi terapeutice a
sarcinii.
d) Curtea constata ca este intemeiata critica de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 32 alin. (2) si (3) din lege. Aceste dispozitii prevad ca
manipularile genetice pe embrioni si comertul cu embrioni constituie
infractiuni care se pedepsesc cu amenda penala, spre deosebire de noul Cod
penal care sanctioneaza aceste fapte cu pedepse privative de libertate.
Totodata, legea dezincrimineaza fapte cum sunt: prelevarea de gameti fara
consimtamant, violarea confidentialitatii datelor privind donarile,
nedepistarea bolilor transmisibile sau infectioase, producerea abuziva de
embrioni, traficul de gameti si efectuarea de proceduri de inseminare fara
consimtamant ori fara autorizatiile cerute de lege. Chiar daca aceste fapte nu
sunt incriminate explicit in prezent, ele constituie modalitati de savarsire a
unor infractiuni precum divulgarea secretului profesional, abuzul in serviciu
ori vatamarea corporala. In opinia autorului sesizarii, "sanctionarea
derizorie a unor asemenea fapte grave constituie o incalcare a prevederilor
art. 22 si art. 26 din Constitutie, deoarece nu mai apara corespunzator
valorile protejate de Legea fundamentala".
Dispozitiile art. 32 alin. (2) si (3) din legea criticata au urmatorul
cuprins: "(2) Faptele prevazute la art. 14, cu exceptia lit. d) si f),
constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 100.000.000
lei si 300.000.000 lei. Manipularile genetice pe embrion si comertul cu
embrioni constituie infractiune si se pedepsesc cu amenda penala cuprinsa intre
100.000.000 lei si 300.000.000 lei.
(3) Daca fapta prevazuta la alin. (2) privind comertul cu embrioni este
savarsita de personalul medical, amenda penala este cuprinsa intre 200.000.000
lei si 400.000.000 lei."
Curtea Constitutionala constata ca legiuitorul a adoptat Codul penal prin
Legea nr. 301/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
575 din 29 iunie 2004, iar la "Capitolul IV - Crime si delicte privind
manipularea genetica" sunt incriminate urmatoarele fapte:
- crearea ilegala de embrioni umani si clonarea - art. 195: "(1)
Crearea de embrioni umani in alte scopuri decat procreatia se pedepseste cu
inchisoare stricta de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi.
(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si crearea, prin clonare, a unei
fiinte umane genetic identice unei alte fiinte umane, vii sau moarte.";
- sanctionarea tentativei - art. 196: "Tentativa la delictele
prevazute la art. 195 se pedepseste.";
- sanctionarea persoanei juridice - art. 197: "Persoana juridica se
sanctioneaza pentru infractiunile prevazute in prezentul capitol."
Curtea constata ca dispozitiile criticate nu se incadreaza in politica
penala a Parlamentului avuta in vedere la elaborarea Codului penal, deoarece
faptele prevazute la art. 14, cu exceptia lit. d) si f), sunt dezincriminate,
fiind considerate contraventii care se sanctioneaza cu amenda. Dispozitiile
art. 14 din legea criticata au urmatorul cuprins: "In domeniul
reproducerii umane asistate medical sunt interzise urmatoarele activitati:
a) producerea abuziva de embrioni;
b) lipsa de consimtamant in orice etapa a procedurii, precum si lipsa
autorizatiilor necesare;
c) intermedierea intelegerilor pentru maternitatea de substitutie;
d) manipularile genetice pe embrioni;
e) inseminarea post-mortem;
f) comertul cu embrioni;
g) donarea ilicita de embrioni;
h) traficul de gameti;
i) prelevarea de gameti fara consimtamant;
j) amestecul de gameti;
k) violarea confidentialitatii datelor privind donarile;
l) nedepistarea eventualelor boli transmisibile sau infectioase;
m) avortul selectiv al embrionilor de un anumit sex, prevazut in
reglementarile internationale de bioetica."
Curtea constata ca faptele prevazute, de exemplu, la art. 14 lit. a) si e)
din legea criticata constituie modalitati de savarsire a infractiunilor citate
din Codul penal si, prin urmare, se impune ca legiuitorul sa califice in mod
obiectiv faptele socialmente periculoase ca fapte penale si prin mentinerea
coerentei sanctiunilor penale in cadrul scarii pedepselor. Prin urmare
dispozitiile art. 32 din lege sunt neconstitutionale in masura in care acestea
dezincrimineaza anumite fapte care, chiar daca, de lege lata, nu sunt
incriminate ca infractiuni de sine statatoare, constituie modalitati materiale
concrete de savarsire a altor infractiuni incriminate ca atare, in prezent. Asa
fiind, textul mentionat contravine prevederilor art. 22 privind dreptul la
viata si la integritate fizica si psihica si celor ale art. 26 din Constitutie,
referitoare la viata intima, familiala si privata. In plus, Curtea retine ca
legiferarea crearii de fiinte umane pe cale asistata medical si prin recurgerea,
in parte, la remedii ce nu tin de firescul evolutiei umane trebuie sa tina
seama nu numai de ocrotirea valorilor mentionate, ci si de cea consacrata de
dispozitiile art. 1 alin. (3) din Constitutie, potrivit carora "Romania
este stat de drept [...] in care demnitatea omului [...] reprezinta valori
supreme [...]".
De asemenea, dispozitiile art. 32 nu se coreleaza nici cu cele ale art. 19
alin. (5) din lege, care stabilesc ca donatorul de gameti raspunde penal in
cazul in care disimuleaza existenta unei boli sau afectiuni ce risca sa
compromita integritatea, sanatatea sau viata viitorului copil, insa nu
incrimineaza fapta penala mentionata.
4. Cu referire la critica privind incalcarea dispozitiilor art. 26, art. 29
si art. 33 din Constitutie, prin nereglementarea confidentialitatii sau a
neconfidentialitatii unor caracteristici ale parintilor naturali ai copilului
Critica nu poate fi retinuta intrucat are in vedere o omisiune a
legiuitorului, pe care Curtea nu o poate complini pe calea controlului de
constitutionalitate, fiind deci inadmisibila. Independent de aceasta, se impune
remarcat ca, prin obiectul ei declarat, o asemenea critica nu se refera la
lege, in ansamblu, ci, in mod necesar, la anumite dispozitii ale acesteia, care
se impun a fi identificate. In absenta indicarii textelor legale considerate a
fi neconstitutionale, sesizarea este, si sub acest aspect, inadmisibila.
5. In ceea ce priveste critica referitoare la incalcarea dispozitiilor art.
16 din Constitutie, argumentata prin instituirea unei "discriminari
nepermise intre indivizi si cupluri cu privire la dreptul de a beneficia de
asistenta medicala in ceea ce priveste reproducerea, precum si prin existenta
unor norme contradictorii si inexacte care impiedica egalitatea cetatenilor in
fata legii"
Cu referire la primul aspect, Curtea constata ca prin conditionarea
dreptului unei persoane de a recurge la reproducerea umana asistata medical, de
apartenenta la un cuplu, se incalca principiul egalitatii in fata legii si a
autoritatilor publice.
Caracterul discriminatoriu al reglementarii este cu atat mai evident cu cat
satisfacerea unei asemenea exigente de care, in viziunea legiuitorului, depinde
insasi existenta dreptului nu da expresie manifestarii unilaterale de vointa a
persoanei interesate in reproducere, ci implica si un act de vointa convergent
din partea unui potential partener de sex opus. Doar pe calea acordului de
vointa dintre parteneri se realizeaza cuplul. Or, asa fiind, recunoasterea
calitatii de titular al dreptului de a beneficia de reproducere asistata
medical exclusiv cuplului contravine prevederilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie.
Pe cale de consecinta, in masura in care fac referire la cuplu ca entitate
juridica avand drept la reproducere umana asistata medical, sunt
neconstitutionale urmatoarele dispozitii ale legii criticate, si anume: art. 3
lit. n), o) si r), art. 7 alin. (6), art. 10, art. 12 alin. (1), (2), (3) si
(4), art. 13 alin. (1), art. 15 alin. (2) lit. d), art. 17 lit. a), b), c) si
d), art. 21 alin. (1) lit. a), b), d), e) si f), art. 22 alin. (1), art. 23
alin. (1) si (2), art. 24 alin. (1), art. 25 alin. (1), art. 26 alin. (2), (3)
si (4), art. 28 lit. a), art. 29 si art. 30 alin. (2).
Curtea constata ca dispozitiile art. 2 din legea criticata, care stabilesc
activitatile Ministerului Sanatatii in domeniul sanatatii reproducerii umane,
cum ar fi planificarea familiala, sunt neconstitutionale, intrucat
reglementarea acestui domeniu este de competenta Parlamentului, care, potrivit
art. 61 alin. (1) din Constitutie, este "unica autoritate legiuitoare a
tarii". De asemenea, si dispozitiile cuprinse la art. 35 si art. 36 alin.
(2) din aceeasi lege sunt neconstitutionale, intrucat domeniile date in
competenta de reglementare a Ministerului Sanatatii tin de competenta
legiuitorului.
Curtea retine ca, asa cum rezulta din sesizare si din examinarea legii
criticate, aceasta contine dispozitii contradictorii si inexacte care nu
raspund cerintelor de tehnica legislativa impuse prin dispozitiile art. 7 alin.
(4) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru
elaborarea actelor normative, republicata, care au urmatorul cuprins:
"Textul legislativ trebuie sa fie formulat clar, fluent si inteligibil,
fara dificultati sintactice si pasaje obscure sau echivoce." Cenzurarea
deficientelor de tehnica legislativa este de competenta Parlamentului, care va
putea reexamina dispozitiile declarate neconstitutionale tinand seama de
cerintele legii mentionate. Aceasta ar implica in mod necesar si adoptarea unor
corective pe planul reglementarii, ceea ce, insa, excedeaza competentei
constitutionale a Curtii, care nu are calitatea de legiuitor pozitiv.
Avand in vedere considerentele expuse in prezenta decizie, dispozitiile
art. 16, art. 21, art. 22, art. 26, art. 29, art. 33, art. 49 alin. (1), art.
61 alin. (1), art. 126, art. 146 lit. a) si ale art. 147 alin. (2) din
Constitutie, precum si prevederile art. 11 alin. (1) lit. A.a), art. 15 si ale
art. 18 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Constata ca prevederile art. 2, art. 3 lit. n), o) si r), art. 5, art. 7
alin. (6), art. 10, art. 12 alin. (1), (2), (3) si (4), art. 13 alin. (1), art.
15 alin. (2) lit. d), art. 17 lit. a), b), c) si d), art. 21 alin. (1) lit. a),
b), d), e) si f), art. 22, art. 23 alin. (1) si (2), art. 24 alin. (1), art. 25
alin. (1), art. 26 alin. (2), (3) si (4), art. 28 lit. a), art. 29, art. 30
alin. (2), art. 32, art. 35 si art. 36 alin. (2) din Legea privind sanatatea
reproducerii si reproducerea umana asistata medical sunt neconstitutionale.
2. Constata ca prevederile art. 12 si art. 27 din legea mentionata sunt
neconstitutionale in masura in care nu prevad un organism de specialitate, cu
atributii de control, care sa poata fi sesizat de solicitantii a caror cerere a
fost respinsa.
Definitiva si general obligatorie.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei, presedintelui Camerei
Deputatilor, presedintelui Senatului, primului-ministru si se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Dezbaterea a avut loc la data de 18 iulie 2005 si la aceasta au participat:
Ioan Vida, presedinte, Nicolae Cochinescu, Constantin Doldur, Acsinte Gaspar,
Kozsokar Gabor, Petre Ninosu si Ion Predescu, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Prim magistrat asistent,
Claudia Miu