DECIZIE Nr. 410 din 4 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 63 alin.
5 teza a doua din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 796 din 12 noiembrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 63 alin. 5 teza a doua din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Albert Ioan Sugaru in Dosarul nr. 24/2002 al
Curtii Supreme de Justitie.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Magistratul-asistent sef, facand referatul cauzei, arata ca si la acest
termen avocatul autorului exceptiei a depus la dosar o cerere prin care
solicita acordarea unui nou termen de judecata pentru motive de sanatate.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere ca dosarul se afla la
al doilea termen de judecata, se opune acordarii unui nou termen de judecata.
Curtea, deliberand, respinge cererea formulata de avocatul autorului
exceptiei si considera cauza in stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public, apreciind ca textele de lege criticate
nu contravin prevederilor constitutionale invocate, pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 iunie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 24/2002, Curtea
Suprema de Justitie a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 63 alin. 5 teza a doua din Legea nr.
92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Exceptia a fost ridicata de Albert Ioan Sugaru intr-o cauza al carei obiect
il constituie plangerea formulata impotriva refuzului Consiliului Superior al
Magistraturii de a propune Presedintelui Romaniei numirea acestuia in functia
de procuror la Parchetul de pe langa Judecatoria Roman.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca prevederile art. 63 alin. 5 teza a doua din Legea nr. 92/1992, republicata,
infrang dispozitiile constitutionale ale art. 16 alin. (1) si ale art. 20
raportat la art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, care consacra dreptul la un proces echitabil.
Astfel, considera ca textul legal criticat creeaza o situatie discriminatorie
intre candidatii admisi si cei respinsi la examenul de capacitate, in sensul
ca, daca pentru cei dintai legea stabileste "concret si direct"
tratamentul juridic, conditiile si masurile care se iau cu privire la acestia,
in privinta candidatilor respinsi legea nu face nici o precizare despre
masurile sau despre caile de atac pe care acestia le pot exercita.
Instanta de judecata considera ca sustinerile autorului exceptiei sunt
neintemeiate, dat fiind ca cele doua categorii de candidati se afla in situatii
juridice diferite, ceea ce justifica tratamentul diferentiat aplicat.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
retinand in acest sens ca "cele doua categorii de subiecte ale examenului
de capacitate - cei admisi la acest examen si cei respinsi - se afla in
situatii diferite", astfel ca ele nu pot beneficia de acelasi regim
juridic. De asemenea, Guvernul observa ca art. 64 alin. 1 si 2 din Legea nr.
92/1992, republicata, prevede exact ceea ce autorul exceptiei reproseaza ca
lipseste textului de lege criticat.
Avocatul Poporului considera ca prevederile legale criticate nu incalca
prevederile constitutionale invocate. In acest sens arata ca tratamentul
juridic aplicabil candidatilor respinsi la examenul de capacitate poate sa
difere de cel aplicabil candidatilor admisi, in virtutea principiului mentionat
constant in jurisprudenta Curtii Constitutionale, potrivit caruia egalitate nu
inseamna uniformitate; astfel, daca la situatii egale trebuie sa corespunda un
tratament egal, la situatii diferite tratamentul nu poate fi decat diferit. De
asemenea, considera ca "posibilitatea de a ataca rezultatele unui examen
sau ale unui concurs nu constituie un drept de sine statator, reglementat ca
atare prin lege, ci un mijloc de realizare a dreptului de a ocupa functia
pentru care s-a organizat examenul, prin intermediul procedurilor de examen
prevazute de lege". In aceste conditii, instanta judecatoreasca nu ar
putea ca, substituindu-se comisiei de examinare, sa invalideze rezultatele
obtinute si sa le inlocuiasca cu evaluarile proprii, deoarece ar exceda
atributiilor sale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
63 alin. 5 teza a doua din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 30
septembrie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitii care au
urmatoarea redactare: "Neprezentarea nejustificata la examenul de
capacitate, la prima sesiune dupa incheierea stagiului, sau respingerea candidatului
la doua sesiuni atrage pierderea calitatii de judecator sau procuror
stagiar."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege autorul exceptiei
invoca incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile."
De asemenea, autorul exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 6 pct. 1
din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, potrivit carora: "Orice persoana are dreptul la judecarea in
mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de
catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari
fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.
Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de
sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului
sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al
securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele
minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in
masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei."
Critica formulata de autorul exceptiei are in vedere omisiunea
legiuitorului de a reglementa masuri sau cai de atac pe care candidatii
declarati respinsi la examenul de capacitate sa le poata exercita. Astfel,
autorul exceptiei sustine ca se creeaza o situatie discriminatorie intre acesti
candidati si cei admisi pentru care legea prevede acest drept.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceste
critici nu pot fi retinute. Intr-adevar, textul de lege criticat nu contravine
principiului constitutional al egalitatii in drepturi, intrucat candidatii
declarati respinsi la examenul de capacitate nu se afla in aceeasi situatie
juridica cu cei declarati admisi, astfel ca tratamentul diferentiat ce li se
aplica este justificat in mod obiectiv si rational.
De asemenea, textul de lege criticat nu contravine nici prevederilor art. 6
pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, care consacra dreptul la un proces echitabil. Aceste prevederi au
in vedere apararea drepturilor si intereselor legitime, adica a acelor drepturi
si interese care sunt reglementate prin lege. Or, asa cum a statuat Curtea
Constitutionala prin Decizia nr. 340 din 5 decembrie 2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 4 martie 2003,
"posibilitatea de a ataca rezultatele unui examen sau ale unui concurs nu
constituie un drept de sine statator, reglementat ca atare prin lege, ci un
mijloc de realizare a dreptului de a ocupa functia pentru care s-a organizat
examenul sau concursul, prin intermediul procedurilor de examen sau de concurs
pe care legea le reglementeaza". Asa fiind, recunoasterea competentei
organelor de justitie de a se substitui examinatorilor si de a inlocui
evaluarile facute de acestia cu propriile evaluari ar exceda atributiilor instantelor
judecatoresti.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 63 alin. 5
teza a doua din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de
Albert Ioan Sugaru in Dosarul nr. 24/2002 al Curtii Supreme de Justitie.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 noiembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman