DECIZIE Nr. 399 din 21 octombrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 779 din 6 noiembrie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Dana Titian - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 12 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr.
180/2002, exceptie ridicata de Directia Generala a Finantelor Publice Ialomita
in dosarele nr. 436/2003 si nr. 596/2003 ale Tribunalului Ialomita - Sectia
civila.
La apelul nominal lipsesc toate partile, fata de care procedura de citare
este legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata in
dosarele nr. 286C/2003 si nr. 287C/2003 are un continut identic, pune in
discutie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere art. 164 din Codul de
procedura civila, nu se opune conexarii dosarelor.
Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicata, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedura civila, dispune
conexarea Dosarului nr. 287C/2003 la Dosarul nr. 286C/2003, care este primul
inregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 20 mai 2003 si 29 mai 2003, pronuntate in dosarele nr.
436/2003 si nr. 596/2003, Tribunalul Ialomita - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002. Exceptia a
fost ridicata de Directia Generala a Finantelor Publice Ialomita, intimata in
doua cauze ale caror obiecte sunt recursurile formulate impotriva sentintelor
civile nr. 3.817 din 12 decembrie 2002 si nr. 144 din 28 ianuarie 2003,
pronuntate de Judecatoria Slobozia.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca prevederile art. 12 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
contravin art. 15 alin. (2) din Constitutie, care consacra principiul
neretroactivitatii legii, cu exceptia legii penale mai favorabile. Astfel,
considera ca textul de lege criticat instituie un caz de retroactivitate a
dispozitiilor legale referitoare la constatarea si sanctionarea
contraventiilor, desi aceste dispozitii nu sunt, potrivit sistemului de drept romanesc,
norme de drept penal. In acest sens este invocata Decizia Curtii
Constitutionale nr. 90/1999, prin care s-a admis exceptia de
neconstitutionalitate a art. 12 alin. (1) din Legea nr. 32/1968. Potrivit
acestor dispozitii, "daca printr-un nou act normativ fapta nu mai este
socotita contraventie, ea nu se mai sanctioneaza, chiar daca a fost savarsita
inainte de data intrarii in vigoare a noului act normativ, iar sanctiunea
aplicata si neexecutata pana la aceasta data nu se mai executa". Acest text
de lege, asa cum arata autorul exceptiei, a fost abrogat prin aparitia
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, dar solutia sa legislativa a fost preluata de
art. 12 alin. (1) din ordonanta. In continuare, in sprijinul ideii ca normele
ce reglementeaza raspunderea contraventionala nu sunt norme de drept penal,
sunt invocate dispozitiile Legii nr. 180/2002 pentru aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001, care, in art. 1, precizeaza ca "Legea
contraventionala apara valorile sociale care nu sunt ocrotite prin legea penala",
iar in art. 8 alin. (1) arata ca "amenda contraventionala are caracter
administrativ". De asemenea, arata ca art. 47 din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001, potrivit caruia "dispozitiile prezentei ordonante se completeaza
cu dispozitiile Codului de procedura civila", nu face trimitere la normele
procedurale penale.
Instanta de judecata apreciaza ca argumentele invocate de autorul exceptiei
in sprijinul acesteia sunt intemeiate. In consecinta, art. 12 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 este considerat ca fiind contrar art. 15 alin.
(2) din Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata.
Astfel, se arata ca, "desi, potrivit art. 141 din Codul penal roman, prin
lege penala se intelege orice dispozitie cu caracter penal cuprinsa in legi sau
decrete, in sensul jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului ilicitul
penal poate avea o sfera mai larga, in functie de anumite criterii cum ar fi:
natura sau scopul dispozitiei sanctionatorii ori natura si gravitatea
pedepsei". In acest sens sunt amintite spetele Lauko contra Slovaciei si
Nolkenbockhoff contra Germaniei, precum si art. 20 alin. (1) din Constitutie,
conform caruia "Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile
cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care
Romania este parte". Astfel, Guvernul considera ca, potrivit acestei
interpretari, contraventia poate fi asimilata infractiunii si, prin urmare,
legile care reglementeaza raspunderea contraventionala pot retroactiva. In
acelasi sens retine si ca, in temeiul art. 58 alin. (1) din Constitutie,
"Parlamentul poate oricand sa adopte legi prin care fie sa nu mai
sanctioneze anumite fapte considerate contraventii, fie sa desfiinteze
sanctiuni contraventionale aflate in curs de executare, fie sa prevada chiar
neexecutarea acestora". De asemenea, este invocata si jurisprudenta Curtii
Constitutionale, care, in Decizia nr. 236/1999, a statuat ca, "de vreme ce
Parlamentul poate, in virtutea prerogativelor sale, sa manifeste o clementa
totala fata de cei sanctionati cu inchisoarea contraventionala, nu ar fi
rational sa se considere ca legiuitorul nu ar putea sa ia o masura, dispusa in
mod expres, de inlocuire a unei sanctiuni mai grave cu una mai usoara".
Prin aceeasi decizie s-a retinut si ca Parlamentul poate interveni, prin legile
adoptate, pentru inlocuirea unei sanctiuni cu o alta sanctiune si poate dispune
sa beneficieze de aceste dispozitii si contravenientii care nu au executat inca
sanctiunea aplicata prin dispozitiile legale anterioare, fara ca prin aceasta
sa se incalce principiul neretroactivitatii legii. In caz contrar, s-a aratat
in decizia amintita, "s-ar putea pune in discutie o ultraactivare a legii
vechi si deci o executare a unor sanctiuni contraventionale care au fost
desfiintate complet sau care au fost inlocuite prin noua lege".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele
intocmite in cauze de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
12 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410
din 25 iulie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002.
Dispozitiile legale criticate au urmatoarea redactare:
- Art. 12 alin. (1): "Daca printr-un act normativ fapta nu mai este
considerata contraventie, ea nu se mai sanctioneaza, chiar daca a fost
savarsita inainte de data intrarii in vigoare a noului act normativ."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege se invoca
incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale mai favorabile."
Examinand exceptia, Curtea constata ca dispozitiile legale criticate au mai
fost supuse controlului de constitutionalitate. Astfel, Curtea, printr-o
interpretare sistematica, atat prin prisma normelor constitutionale, cat si a
conventiilor internationale la care Romania este parte, a statuat, in Decizia
nr. 197 din 13 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 545 din 29 iulie 2003, ca prevederile art. 12 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 sunt constitutionale.
Cu acel prilej, Curtea a observat ca textul de lege criticat, care
reglementeaza raspunderea contraventionala, instituie o solutie similara celei
existente in dreptul penal cu privire la aplicarea retroactiva a legii penale
mai favorabile. Aceasta exceptie este consacrata atat in art. 15 alin. (2) din
Constitutie, cat si in art. 13 din Codul penal. Potrivit prevederilor
constitutionale ale art. 20 alin. (1), art. 15 alin. (2) trebuie interpretat
insa in acord cu Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale.
Conventia, precum si jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului nu
impiedica statele sa stabileasca sau sa mentina o distinctie intre contraventii
si infractiuni, fapt pentru care mai multe state europene (de exemplu,
Germania, Cehia si Slovacia) au scos o serie de fapte de sub incidenta legii
penale si le-au supus pe acestea unui regim administrativ. Legislatia
romaneasca s-a inscris si ea acestei tendinte. Cu toate acestea, asa cum s-a
aratat si in Decizia nr. 197/2003, in cauza Ozturk impotriva Germaniei (1994),
Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat ca aceste fapte intra sub
incidenta art. 6 din conventie. In acest sens s-au avut in vedere trei
criterii: 1. caracterizarea faptei in dreptul national; 2. natura faptei; 3. natura
si gradul de gravitate ale sanctiunii care ar putea fi aplicata persoanei in
cauza. Solutii asemanatoare au fost pronuntate si in cauzele Garyfallou AEBE
impotriva Greciei (1997), Lauko impotriva Slovaciei si Kadubec impotriva
Slovaciei (1998).
Examinand aceste criterii, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat
ca modul de definire a faptelor de catre dreptul intern nu are decat o valoare
relativa, esentiala fiind natura faptei si a sanctiunii. Cu toate acestea, a
fost apreciata ca pozitiva initiativa statelor de a incrimina infractiuni mai
putin grave, pentru a se ocroti "interesul individului". Intr-adevar,
in argumentarea pozitiei Curtii Europene a Drepturilor Omului in legatura cu
aceasta chestiune, s-a invocat faptul ca sanctiunile administrative nu privesc
un grup de persoane, ci se adreseaza tuturor cetatenilor in vederea realizarii
scopului preventiv si represiv al sanctiunii, aspect ce confera faptei natura
penala. In aceste conditii, din perspectiva art. 6 din conventie, distinctia dintre
contraventii si infractiuni nu este operanta, toate aceste fapte fiind
considerate ca avand caracter penal. Mai mult, potrivit acestei interpretari,
reiese ca, indiferent de calificarea faptei in dreptul intern, art. 6
garanteaza oricarui "acuzat" dreptul la un proces echitabil.
Curtea Constitutionala, tinand cont de toate aceste argumente, dar si de
prevederile art. 20 alin. (1) din Constitutie, a statuat, prin decizia mai sus
amintita, ca legislatia contraventionala din Romania, asemanatoare celei
germane, intra sub incidenta prevederilor art. 6 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Astfel fiind, o eventuala
sanctionare contraventionala a unei persoane pentru o fapta savarsita in
trecut, in conditiile in care aceasta fapta nu mai constituie in prezent
contraventie, apare ca fiind nejustificata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002, exceptie
ridicata de Directia Generala a Finantelor Publice Ialomita in dosarele nr.
436/2003 si nr. 596/2003 ale Tribunalului Ialomita - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 octombrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman