DECIZIE Nr. 397 din 12 iulie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 lit.
a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deseurilor industriale reciclabile
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 694 din 2 august 2005

Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Rusu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001
privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, exceptie ridicata de
Dorina Florina Cabau in Dosarul nr. 2.319/2004 al Judecatoriei Beius.
La apelul nominal se prezinta pentru partea Ministerul Finantelor Publice -
Garda Financiara a Judetului Bihor, reprezentantul legal cu delegatie la dosar,
si se constata lipsa autoarei exceptiei, fata de care procedura de citare a
fost legal indeplinita.
Reprezentantul partii prezente solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata, intrucat dispozitiile legale criticate
nu infrang prevederile constitutionale invocate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, deoarece prima critica invocata vizeaza o problema de fond a cauzei,
iar cu privire la invocarea art. 56 alin. (2) si (3) referitor la sistemul
legal de impuneri si la asezarea justa a sarcinilor fiscale arata ca
posibilitatea confiscarii sumei realizate din activitatea de colectare a
deseurilor reciclabile nu constituie o dubla impunere.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 mai 2005, pronuntata in Dosarul nr. 2.319/2004,
Judecatoria Beius a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile.
Exceptia a fost ridicata de petenta Dorina Florina Cabau in dosarul cu
numarul de mai sus, avand ca obiect solutionarea unei plangeri contraventionale
formulate impotriva unui proces-verbal intocmit de Garda Financiara a Judetului
Bihor.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autoarea acesteia sustine
ca dispozitiile legale criticate, potrivit carora este confiscata
contravaloarea deseurilor derulate, aduc atingere dispozitiilor art. 44 alin.
(9) din Constitutie, intrucat aceste bunuri nu au fost destinate, nici
folosite, nici rezultate din savarsirea unor contraventii, ci sunt sume de bani
rezultate din derularea activitatii economice, cuprinse in contabilitatea
persoanei fizice autorizate pentru care s-au depus declaratii fiscale si s-au
platit taxele si impozitele corespunzatoare.
De asemenea, autoarea exceptiei sustine ca posibilitatea confiscarii sumei
realizate din activitatea desfasurata de o persoana fizica autorizata, care a
avut ca obiect de activitate colectarea deseurilor reciclabile, fara a se tine
seama de faptul ca acea persoana a investit capital propriu in colectarea
acestora, a platit taxe si impozite din sumele totale incasate de la
societatile unde aceste materiale au fost platite, reprezinta o dubla impunere.
Judecatoria Beius opineaza ca cererea formulata de reprezentanta petentei
este intemeiata, fara sa motiveze aceasta opinie.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece masura confiscarii contravalorii deseurilor industriale
reciclabile se impune pentru ca acestea au fost rezultate din infractiune sau
contraventie, iar prevederile legale criticate reprezinta in acest sens
aplicarea principiului instituit de dispozitiile constitutionale.
De asemenea, aplicarea si executarea unor sanctiuni pecuniare, inclusiv
masura confiscarii unor bunuri sau valori, nu incalca dispozitiile
constitutionale privind ocrotirea proprietatii private, intrucat dreptul de
proprietate trebuie sa fie exercitat in conditiile prevazute de lege, iar
sanctiunea aplicata petentei in cauza este consecinta incalcarii legii.
De asemenea, Avocatul Poporului arata ca masura confiscarii prevazuta de
textul legal criticat nu este o alta prestatie in intelesul art. 56 alin. (2)
si (3) din Legea fundamentala, ci reprezinta o sanctiune subsidiara amenzii
aplicate in conditiile legii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2) ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind
gestionarea deseurilor industriale reciclabile, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002, cu urmatorul
continut: "Nerespectarea obligatiilor prevazute in prezenta ordonanta de
urgenta constituie contraventii, daca, potrivit legii, nu sunt considerate
infractiuni, si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei si confiscarea
contravalorii deseurilor industriale reciclabile derulate cu nerespectarea
prevederilor art. 5, art. 7 alin. (1), (4) si (5) si ale art. 8 alin.
(1);".
Autoarea exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 44 alin.
(9) privind confiscarea anumitor bunuri in conditiile legii si ale art. 56
alin. (2) si (3) referitoare la sistemul legal de impuneri si la asezarea justa
a sarcinilor fiscale.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca asupra
constitutionalitatii dispozitiilor legale criticate s-a mai pronuntat prin
Decizia nr. 243 din 10 mai 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 516 din 17 iunie 2005, in sensul respingerii acesteia. Cu acel
prilej Curtea a retinut ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001
prevede sanctiunea confiscarii numai pentru deseurile industriale colectate cu
incalcarea prevederilor legale, ceea ce este in deplin acord cu litera si
spiritul Legii fundamentale. Dobandirea si comercializarea unor bunuri prin
mijloace contrare legii constituie prin ea insasi o cauza de inlaturare a
prezumtiei generale de dobandire licita a averii. O altfel de interpretare ar
duce la concluzia eronata ca proprietatea ar trebui ocrotita in orice conditii,
inclusiv atunci cand legea este incalcata.
Cu privire la sustinerea potrivit careia Constitutia ar permite numai
confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contraventii, iar
nu si a contravalorii acestora, Curtea constata ca in cadrul trasat de
prevederile constitutionale ale art. 44 alin. (9) se includ, in mod evident, si
sumele de bani rezultate din vanzarea unor asemenea bunuri. Per a contrario
s-ar duce la concluzia ca, in cazul in care bunurile respective nu au putut fi
confiscate, cel care le-a comercializat intre timp, cu incalcarea legii ar
putea beneficia de produsul contraventiei savarsite. In sensul textului
constitutional, si sumele de bani rezultate din valorificarea produselor
folosite la comiterea contraventiei sunt bunuri rezultate din contraventie,
ceea ce duce la concluzia ca prevederile art. 13 lit. a) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale
reciclabile sunt constitutionale.
De asemenea, nu se poate sustine ca prin confiscarea sumei rezultate
dintr-o activitate comerciala ilicita se realizeaza, in dezacord cu
dispozitiile art. 56 alin. (2) si (3) din Constitutie, o dubla impunere,
deoarece, dimpotriva, prin aceasta masura se da expresie textului fundamental
invocat care este subordonat unui principiu de echitate tocmai in scopul
indeplinirii, in conditiile legii, a obligatiei cetatenilor de a contribui la
cheltuielile publice.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 lit. a)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deseurilor industriale reciclabile, exceptie ridicata de Dorina Florina Cabau
in Dosarul nr. 2.319/2004 al Judecatoriei Beius.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 iulie 2005.
PRESEDINTE,
Ion Predescu
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru