DECIZIE Nr. 395 din 12 iulie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin.
(5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul
National Anticoruptie
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 771 din 24 august 2005

Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Rusu - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 28 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie, exceptie ridicata de Aurelia
Slabu si altii in Dosarul nr. 10.794/2004 al Tribunalului Cluj - Sectia de
litigii de munca, asigurari sociale si contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca fiind
inadmisibila a exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, intrucat nu se
urmareste constatarea neconstitutionalitatii dispozitiei legale criticate, ci
extinderea efectelor acesteia pentru toti procurorii si judecatorii, situatie
in care aceasta ar deveni constitutionala.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 februarie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
10.794/2004, Tribunalul Cluj - Sectia de litigii de munca, asigurari sociale si
contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin. (5) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie,
exceptie ridicata de Aurelia Slabu si altii, procurori la parchetele de pe
langa Judecatoria Cluj-Napoca, Tribunalul Cluj si Curtea de Apel Cluj, intr-o
cauza avand ca obiect solutionarea unui litigiu de munca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
prevederile art. 28 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002
privind Parchetul National Anticoruptie contravin dispozitiilor constitutionale
ale art. 16 si ale art. 124 alin. (3).
Autorii exceptiei apreciaza ca acordarea unui spor de 40% din indemnizatia
de incadrare bruta lunara numai procurorilor care participa la judecarea
infractiunilor de coruptie este discriminatorie, intrucat "nu exista o
specializare a procurorilor, asa cum nu exista nici complete specializate
pentru solutionarea cauzelor de coruptie sau criminalitate organizata".
Totodata, se arata ca "aceste cauze nu necesita o specializare anume nici
pentru procurorii care efectueaza supravegherea activitatii de cercetare penala
sau urmarire penala proprie ori care participa in sedintele de judecata".
Se considera ca "nu este admisa o asemenea discriminare in conditiile
in care exista un volum mare de munca si pentru procurorii care ancheteaza
infractiuni de natura economico-financiara si bancara sau infractiuni contra
vietii [...]". In ceea ce priveste aplicarea principiului egalitatii, este
invocata Decizia Curtii Constitutionale nr. 89 din 27 februarie 2003.
Totodata, autorii exceptiei apreciaza ca aceste discriminari aduc atingere
independentei magistratilor, avand in vedere ca "independenta [acestora]
are si o componenta materiala, financiara, in conditiile in care salariile
oricum nu sunt pe masura importantei, complexitatii si solicitarii impuse de
aceasta profesie si nu ofera nici o compensatie pentru privatiunile la care
sunt supusi magistratii".
Tribunalul Cluj - Sectia de litigii de munca, asigurari sociale si
contencios administrativ apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
ridicata este intemeiata. In acest sens, se considera ca este incalcat
principiul constitutional al egalitatii "pentru ca solutionarea cauzelor
de coruptie nu presupune o specializare anume fata de alte categorii de cauze,
aceste cauze nu au un grad sporit de dificultate fata de alte cauze [...], nu
supun judecatorul cauzei la pericole mai mari decat cele la care este expus
procurorul ce instrumenteaza cauza [...] si nu presupun o responsabilitate
sporita fata de alte categorii de cauze". In opinia instantei,
"simplul fapt ca aceste complete judeca o anumita categorie de cauze nu
justifica acordarea unui spor [...]. Altminteri, s-ar putea spune ca
judecatorii nu sunt niciodata in situatii identice care sa justifice o
salarizare egala".
De asemenea, instanta considera ca sunt incalcate si dispozitiile
constitutionale referitoare la independenta judecatorului, intrucat
"independenta materiala este o latura fundamentala a independentei
judecatorului", dar si pentru ca "salarizarea judecatorului depinde
de presedintele instantei, ceea ce presupune un posibil control asupra activitatii
si deciziilor acestuia din partea administratiei instantei". In acest
sens, sunt invocate prevederile Principiului 3 pct. 1 lit. b) din Recomandarea
R (94) a Comitetului Ministrilor al Consiliului Europei, adoptata la 13
octombrie 1994, ale art. 2 si ale art. 13 din Carta Universala a Judecatorului.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea acestui punct de vedere, Guvernul considera ca prevederea
legala criticata trebuie coroborata cu dispozitiile Conventiei Natiunilor Unite
impotriva coruptiei, adoptata la New York in 2003, si ale Conventiei penale
privind coruptia din 1999 a Consiliului Europei, conventii ratificate de
Romania. Conventia Natiunilor Unite impotriva coruptiei prevede, la art. 36, ca
in fiecare stat parte trebuie "sa existe unul sau mai multe organisme ori
persoane specializate in lupta impotriva coruptiei", iar aceste organisme
trebuie sa se bucure de o "independenta necesara [...] pentru a putea exercita
eficient functiile lor la adapost de orice influenta necuvenita" si sa
dispuna de un personal care "ar trebui sa aiba formarea si resursele
adecvate pentru a-si exercita sarcinile". Se mai arata ca dispozitii
asemanatoare cuprinde si art. 20 din Conventia penala privind coruptia a
Consiliului Europei. In consecinta, Guvernul apreciaza ca dispozitiile
criticate "nu numai ca nu incalca prevederile internationale in materie,
ci ele reprezinta transpunerea in dreptul intern a unor prevederi
internationale privind prevenirea si combaterea coruptiei, pe care Romania este
obligata sa le respecte, ca parte semnatara a Conventiei". Tot in acest
sens sunt invocate si dispozitiile din Strategia nationala anticoruptie pe
perioada 2005 - 2007, precum si Planul de actiune pentru implementarea acestei
strategii, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 231/2005, care prevad
"pregatirea profesionala specializata a personalului P.N.A., mai ales cu
privire la tipologiile cazurilor de coruptie si cooperarea judiciara cu
structuri similare din statele membre".
Guvernul considera ca prevederile criticate nu contravin principiului
egalitatii, intrucat "diferentierea de tratament [aplicata] are la baza
criterii obiective privind pregatirea profesionala diferita, specializata, o
formare anume pentru activitatea de urmarire si judecare a infractiunilor de
coruptie, ca si specificul acestor activitati, avand in vedere, printre altele,
si tipologiile diferite ale cazurilor de coruptie, ca si specificul cooperarii
judiciare intre structurile specializate din sistemul nostru judiciar si
structuri similare din alte state".
Totodata, se apreciaza ca nici critica de neconstitutionalitate privind
incalcarea dispozitiilor constitutionale referitoare la independenta
judecatorilor nu este intemeiata, intrucat salarizarea judecatorului nu mai
depinde de presedintele instantei, avand in vedere ca in urma modificarilor
operate prin Hotararea nr. 71/2005 a Consiliului Superior al Magistraturii
asupra Regulamentului de ordine interioara a instantelor judecatoresti,
"s-a prevazut ca repartizarea cauzelor se va efectua in sistem informatic,
prin programele MJREP sau ECRIS, iar, in cazul in care repartizarea in acest
sistem nu se poate aplica, repartizarea cauzelor se efectueaza prin metoda
sistemului ciclic". In consecinta, Guvernul arata ca "aceste sisteme
functioneaza pe criterii obiective, inlaturand posibilitatea de subiectivism ce
ar fi putut s-o manifeste repartizarea de catre presedintele instantei".
Totodata, se mai arata ca "in Regulamentul mentionat s-au prevazut o serie
de dispozitii amanuntite privind aplicarea criteriului aleatoriu in
repartizarea dosarelor pe complete, care constituie garantii ale functionarii
obiective a sistemelor de repartizare".
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este neintemeiata. Se considera ca principiul egalitatii presupune un tratament
juridic diferit la situatii diferite, astfel incat "stabilirea unui
tratament juridic diferentiat in cazul categoriilor de personal prevazut de dispozitiile
legale criticate reprezinta o optiune a legiuitorului [si este] justificata de
complexitatea activitatii desfasurate, precum si de necesitatea instituirii
unor masuri imediate pentru intarirea capacitatii Parchetului National
Anticoruptie ca parchet specializat in combaterea infractiunilor de
coruptie".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, il
constituie dispozitiile art. 28 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 244 din 11 aprilie 2002, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 503/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 523 din 18 iulie 2002. Anterior sesizarii
Curtii, dispozitiile art. 28 alin. (4) au fost modificate prin prevederile art.
IV pct. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 27 aprilie 2004, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 601/2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.227 din 20 decembrie 2004. Asadar, Curtea
constata ca autorii exceptiei, in mod gresit, au invocat neconstitutionalitatea
art. 28 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002. In
realitate, exceptia priveste dispozitiile art. 28 alin. (5) din ordonanta, care
au urmatorul cuprins:
"Personalul prevazut la alin. (1), judecatorii care compun completele
de judecata specializate in infractiunile de coruptie - potrivit art. 29 din
Legea nr. 78/2000, cu modificarile si completarile ulterioare -, procurorii
care participa la judecarea acestor cauze, presedintele, vicepresedintele,
presedintii de sectii si judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie,
procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie, adjunctii sai si procurorii din Parchetul de pe langa Inalta Curte de
Casatie si Justitie beneficiaza de un spor de 40% la indemnizatia de incadrare
bruta lunara. Personalul din Parchetul National Anticoruptie prevazut la alin. (2)
si (3) beneficiaza de un spor de 30% pentru activitatea specializata de
combatere a infractiunilor de coruptie pe care o desfasoara."
Personalul la care se refera alin. (1) al art. 28 il constituie procurorii
din cadrul Parchetului National Anticoruptie.
Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei sunt art. 16 si
art. 124 alin. (3). Curtea observa ca autorii exceptiei invoca in sustinerea
acesteia intregul text constitutional al art. 16, insa, in realitate, acestia
se refera doar la alin. (1) al art. 16 din Constitutie. Aceste texte
constitutionale au urmatorul cuprins:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
- Art. 124 alin. (3): "Judecatorii sunt independenti si se supun numai
legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
In esenta, se sustine ca art. 28 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/2002 creeaza o discriminare intre procurorii si judecatorii
carora li se acorda sporul de 40% din indemnizatia de incadrare bruta lunara si
cei care nu primesc acest spor. In consecinta, in opinia autorilor sesizarii,
pentru a fi constitutionala, reglementarea criticata ar trebui aplicata, sub
aspectul sporului, tuturor procurorilor si judecatorilor.
Cu privire la acest aspect, Curtea constata ca potrivit art. 2 alin. (3)
din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, Curtea se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor
cu privire la care a fost sesizata, "fara a putea modifica sau completa
prevederile supuse controlului".
Ca atare, Curtea retine ca nu are competenta de a completa prevederea
legala potrivit careia sporul de 40% se aplica numai anumitor magistrati, ci
intra in competenta exclusiva a legiuitorului adoptarea unor prevederi legale
care sa instituie anumite discriminari pozitive. Justificarea instituirii
acestui spor, in conditiile in care nu exista specializari pentru anumite categorii
de magistrati, cum sunt judecatorii care compun completele de judecata
specializate in infractiunile de coruptie sau procurorii care participa la
judecarea acestor cauze, reprezinta o problema de legiferare, iar nu una de
constitutionalitate. In aceeasi ordine de idei, acordarea acestui spor si
judecatorilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie, precum si procurorilor de
la parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie se inscrie in
aceeasi competenta de legiferare, Curtea Constitutionala neputandu-se erija
intr-un "legislator pozitiv".
In acest sens a statuat Curtea prin Decizia nr. 328 din 21 iunie 2005,
nepublicata inca, ale carei considerente isi pastreaza valabilitatea si in
prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 28 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie, exceptie ridicata de Aurelia
Slabu si altii in Dosarul nr. 10.794/2004 al Tribunalului Cluj - Sectia de
litigii de munca, asigurari sociale si contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 iulie 2005.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat asistent,
Benke Karoly